Ar išsaugosime Mažosios Lietuvos kultūros paveldo
likučius?
Dr. Aldona KAČERAUSKIENĖ
|
Knygos Mažosios Lietuvos
kultūros paveldas viršelis
|
Mažoji Lietuva, kurios istorija siekia septynis
šimtus metų, tai vakarinės lietuvių žemės, kurios nuolat buvo
puldinėjamos kryžiuočių. Po Melno taikos (1422) jos buvo padalytos
į dvi dalis. Lenkėjančioje Didžiojoje Lietuvoje lietuvių kalba
viešai beveik nebuvo vartojama, o Mažojoje Lietuvoje ji dar ilgai
išliko teismuose, valdžia įsakymus leido tiek vokiečių, tiek lietuvių
kalbomis. (
) Beveik visose krašto parapijose vyko lietuviškos pamaldos
ir tik vienur kitur vokiškos. (
) Lietuvių kultūros centras ilgai
buvo Karaliaučius, o vėliau, XIX a., Tilžė, rašo Vytautas Šilas.
Po 1709-1710 metų maro prasidėjęs stiprus krašto vokietinimas nepalaužė
lietuvninkų dvasios: jie rašė protesto laiškus, atsišaukimus, kūrė
kultūros draugijas, nesigėdijo esą lietuviai. Caro valdžiai Didžiojoje
Lietuvoje uždraudus spaudą lotyniškais rašmenimis, vyskupo Motiejaus
Valančiaus rūpesčiu lietuviškos knygos pradėtos spausdinti Mažojoje
Lietuvoje. Nederėtų pamiršti, kad pirmoji lietuviška knyga Martyno
Mažvydo Katekizmas (1547), pirmoji lietuvių kalbos gramatika (1653),
parašyta Danieliaus Kleino, išleistos Karaliaučiuje.
Besibaigiant Pirmajam pasauliniam karui Mažosios
Lietuvos gyventojai pareiškė norą susijungti su Didžiąja Lietuva,
bet Versalio taikos konferencijoje (1919) šio noro nepaisyta. Mažosios
Lietuvos germanizavimas tęsėsi toliau. Po Antrojo pasaulinio karo
pasaulio galingiesiems dalijantis Europą, didžiausia Mažosios Lietuvos
dalis atiteko Sovietų Sąjungai, Geldapės sritis Lenkijai, Klaipėdos
kraštas Lietuvai.
Mažosios Lietuvos medžiaginės ir dvasinės kultūros
paveldo vertybės visą laiką traukė rašytojų, mokslininkų dėmesį.
1935 metais išleista Vinco Vileišio knyga Tautiniai santykiai Maž.
Lietuvoje, 1989-aisiais Algirdo Matulevičiaus Mažoji Lietuva
XVIII amžiuje, 1990 metais Mažosios Lietuvos kultūros pėdsakai
Kaliningrado srityje, 1990-ųjų kraštotyrinės ekspedicijos medžiaga
apibendrinta knygose Lietuvininkų kraštas ir Lietuvininkų žodis,
išleistose 1995 metais. Pradėta leisti Mažosios Lietuvos enciklopedija.
Ir tai dar ne viskas.
Mūsų rankose solidus Vilniaus universiteto ir
Lietuvos mokslų akademijos leidinys Mažosios Lietuvos kultūros
paveldas, išleistas Vilniaus universiteto leidyklos 2006 metų pabaigoje.
Kas lėmė šios knygos, turinčios 400 puslapių, atsiradimą? Atsakymas
duotas knygos pratarmėje.
2003 metų gegužę Lemonte (JAV, Ilinojaus valstija)
vyko XII pasaulio lietuvių mokslo ir kūrybos simpoziumas. Plenarinės
sesijos Mažosios Lietuvos aktualijos dalyviai atkreipė dėmesį
į šio krašto daugiakultūrinį paveldą, kurį tinkamai apsaugoti,
panaudoti mokslo, kultūros ir švietimo reikmėms trukdo materialiniai
nepritekliai, informacijos, paminklosaugininkų ir paveldosaugininkų
kompetencijos stygius. Tai davė impulsą surengti tarptautinę mokslinę
konferenciją Mažosios Lietuvos kultūros istorijos paveldas, turėjusią
daug tikslų: išanalizuoti paveldo būklę, ją įvertinti, pateikti
informaciją ir t.t. Pirmąją konferencijos dieną 2005 m. rugsėjo
22-ąją buvo skaitomi pranešimai ir diskutuojama Mokslų akademijoje,
Vilniuje. Kitos dvi dienos rugsėjo 23-ioji ir 24-oji tai išvažiuojamoji
sesija į Mažosios Lietuvos regioną, esantį Lietuvoje. Klaipėda,
Šilutė, Pagėgiai
Iš anksto buvo planuota konferencijos medžiagą
išleisti atskira knyga. Nuo konferencijos iki knygos išleidimo praėjo
metai. Per tą laiką pranešimų autoriai gilino ir tikslino konferencijoje
pareikštas mintis, tobulino tekstus, rinko nuotraukas, straipsnių
santraukas vertė į anglų ir vokiečių kalbas.
Knygoje 22 straipsniai, 8 apžvalgos, 5 puslapiai
konferencijos sprendimų, kruopščiai parengta asmenvardžių rodyklė.
Šią knygą vienas redaktorių kolegijos narių dr. Vacys Bagdonavičius
pavadino dar viena kregžde, paleista į Mažosios Lietuvos dangų.
Jo nuomone, knygoje pateikta daug naujos medžiagos, atskleista tyrinėjimų
būklė, nustatyta, kas padaryta ir ką reikėtų atlikti, iškeltos kultūrinio
paveldo išsaugojimo skaudžiausios problemos, be to, visi tekstai
persmelkti nuostatos, jog Mažosios Lietuvos kultūros paveldo išsaugojimas
turėtų būti mūsų tautos sąmonės dvasinio ugdymo svarbus veiksnys.
Svarbus, bet drauge ir problemiškas.
Baigiantis Antrajam pasauliniam karui, beveik
visi šio krašto gyventojai buvo evakuoti. Į jų sodybas prigužėjo
svetimtaučių iš plačiosios Sovietų Sąjungos. Jie ne tik nesaugojo
to, ką rado, bet sąmoningai naikino. Yra žinoma, kad vertingi paveikslai
buvo naudojami kaip prakuros krosnims užkurti. Beveik penkis dešimtmečius
stengtasi tylėti apie šiame krašte sukauptą dvasinį ir materialinį
turtą, istorines vertybes, rašo Silva Pocytė. Tylėta, kai griaunamų
bažnyčių plytos, antkapiniai paminklai tapo tinkama medžiaga socializmo
objektų statybai, kai kapinių teritorijose ganėsi gyvuliai, kai
sakraliniai statiniai buvo paverčiami sandėliais, parduotuvėmis,
net karvidėmis ir kiaulidėmis, kai visi lietuviški vietovardžiai
pakeisti rusiškais, nieko bendra neturinčiais su šio krašto papročiais
ir gyvenimo būdu. Tylėta taip stengtasi pridengti naikinimo pėdsakus.
Tačiau ir labai suniokotame krašte dar esama nemažai tradicinės
medžiaginės kultūros objektų ir jų liekanų (M.Purvinas). Atsirado
žmonių, kurie ėjo, fotografavo, fiksavo, aprašinėjo. Taip atsirado
publikacijos apie to krašto savitos architektūros pastatus: senąsias
kapines, kryžius, juostas, audinius, mezginius, tautodailės dirbinius
ir t.t. Dar sovietmečiu pavyko atstatyti visiškai suniokotą Tolminkiemio
memorialą. Paskutiniaisiais metais daug svarbių darbų atliekama
Karaliaučiuje. Vokiečių lėšomis baigiama atstatyti per karą apgriauta
katedra. 2005 metais, minint miesto 750-ąsias metines, čia pradėta
įamžinti lietuvių kultūra: I.Kanto universitete įkurtas Lituanistikos
centras, kurį puošia vieno iš lietuvių raštijos pradininkų profesoriaus
Abraomo Kulviečio skulptūra, netoli prieškarinio Lietuvos konsulato
pastato įrengtas Lietuvos skveras. Jame pastatytas paminklas Karaliaučiaus
universiteto profesoriui, rektoriui, K.Donelaičio Metų pirmajam
leidėjui Liudvikui Rėzai. Be to, katalikų Šv. Šeimos parapijai
1994 metais buvo atidaryta iš Vokietijos atvežta surenkama laikina
baroko tipo medinė bažnyčia vieninteliai mieste katalikų maldos
namai. Čia energingai ir sėkmingai dirba gyventojų mylimas ir gerbiamas,
daug parapijai ir žmonėms, lietuvybei nusipelnęs klebonas kanauninkas
Anupras Gauronskis (A.Matulevičius). Tai vis negausūs pavyzdžiai,
kai kadaise atrodę negalimi dalykai virto tikrove.
Daug daugiau pavyzdžių, kai raudonų plytų statiniai
buvusios mokyklos, pašto ir geležinkelio stotys, muitinės, bažnyčių
sienų likučiai irsta ir laukia savo galutinio sunykimo dienos
(S.Pocytė). Nemažai tokių objektų yra ir Lietuvai priklausančiame
Klaipėdos krašte. Iš knygos puslapių į mus liūdnai žvelgia Mingės
kaimo dar išlikusių sodybų nuotraukos. Tai senuosius vietinės architektūros
elementus išlaikę griūvantys pastatai įlinkusiais stogais, nubyrėjusiomis
čerpėmis
Baigia nykti sienos tarp Mažosios ir Didžiosios Lietuvos
linija, nustatyta Melno sutartimi 1422 metais. Vietomis šią sieną
bežymi tik galulaukių ežia (Vytenis Almonaitis).
Daug liuteronų ir katalikų bažnyčių grąžinta tikintiesiems.
Tačiau
Kaip pavyzdys gali būti Plaškių evangelikų liuteronų bažnyčia.
Pastatas avarinės būklės: yrantys mūrai, griūvantis stogas, apgriuvęs
bokštas be smailės
Per šalia bažnyčios esančias kapines padarytas
kelias
Prof. Domas Kaunas rašo: Dabartinėje Lietuvoje, ypač buvusiame
Klaipėdos krašte, Mažosios Lietuvos autochtonų (senųjų gyventojų
A.K.) likę apie 6000. Tiek gyventojų jau nepajėgia savarankiškai
užtikrinti kultūros vertybių išlaikymo ir apsaugos jos kilmės aplinkoje.
Atkurti per karą ir sovietiniu pokariu patirtus praradimus nebegali
ir nepriklausomybės metais aktyviau veikianti Evangelikų Liuteronų
Bažnyčia bei organizacijos. Šios tikinčiųjų ir pasauliečių bendruomenės
yra negausios ir nepakankamai materialiai aprūpintos. Negalima
pasakyti, kad Klaipėdos, Šilutės, Pagėgių savivaldybės būtų užmerkusios
akis prieš nykstantį Mažosios Lietuvos kultūros paveldą. Tačiau
ir jų finansinės galimybės yra ribotos. Tad lieka kreiptis į Lietuvos
Respublikos Vyriausybę. Be to, dar yra Europos fondas. O svarbiausia,
kad Mažosios Lietuvos skauduliai būtų gyvi mūsų sąmonėje. Anot dr.
V.Bagdonavičiaus, Bitėnų kapinaitės, Mažosios Lietuvos didžiavyrių
panteonas, buvo sutvarkytas entuziastų kartu su Pagėgių savivaldybe
be didelių finansinių investicijų. Beje, šis darbas turėtų būti
tęsiamas. Konferencija rekomenduoja sukurti Rambyno-Bitėnų istorijos
paminklų kompleksą. Aušrininko Martyno Jankaus memorialinei sodybai-muziejui
Bitėnuose suteikti valstybinio masto istorijos paminklo statusą
ir jį priskirti kompetentingos institucijos pavaldumui bei aukščiausios
kvalifikacijos darbuotojų atsakomybei.
Knygoje rasime ne vieną straipsnį, kuriame aptariama
Mažosios Lietuvos dvasinio paveldo išsaugojimo problema. Tai muzikinė
kultūra, epitafijos ant antkapinių paminklų, mėgėjiško teatro tradicija,
liuteroniškos giesmės ir kt.
Mažojoje Lietuvoje nuo seno buvo tradicija abiejose
antkapinio paminklo pusėse daryti įrašus. Vienoje paminklo pusėje
skaitome duomenis apie velionį, antroje pusėje eiliuotas sakralinis
tekstas. Tuos tekstus tyrinėjusi Žavinta Sidabraitė teigia, kad
jų svarbiausia dominantė yra vaduojanti Kristaus kančia. Žemiškojo
gyvenimo vargai ir nelaimės suvokiami kaip Kristaus kančios sekimas
ir pakartojimas, tad įgyja atperkančios reikšmės. Autorės nuomone,
epitafija yra savitas religinės raštijos žanras. Todėl verta jį
tyrinėti kalbiniu, istoriniu, literatūriniu, net architektūriniu
požiūriu.
Mažosios Lietuvos mėgėjiško teatro tradicijas
apžvelgia dr. V.Bagdonavičius. Kai lietuvninkams reikėjo gelbėtis
nuo išnykimo, nuo vis didėjančio germanizacijos pavojaus, mėgėjiškas
teatras, gyvavęs keturis dešimtmečius, padėjo ugdyti tautinę sąmonę
ir savigarbą, stiprino tautinio tapatumo pajautą, budino norą priešintis
nutautinimui. Minint pirmosios kultūrinės draugijos Birutė dešimtmetį,
1895 m. vasario 17-ąją Tilžėje buvo suvaidinta A.Fromo-Gužučio istorinė
drama Išgriovimas Kauno pilies 1362 m. Ta pačia proga įvyko pirmasis
lietuviškų dainų vakaras. Mažosios Lietuvos mėgėjiško teatro tradiciją
gilino suvaidinti Vydūno scenos veikalai. Mėgėjiškas teatras bent
kiekybiškai čia sudarė gana svarią, jei ne svariausią lietuvių kultūrinio
gyvenimo dalį, rašo autorius. Jo nuomone, reikėtų kūrybiškai
pritaikyti Vydūno palikimą bei jame įkūnytas intencijas ne tik vaidinant
Vydūno veikalus, bet ir daug ko iš jo pasimokant, ypač gyvo ryšio
su dabarties aktualijomis, šiuolaikiškai apie jas bylojant, kaip
praėjusio šimtmečio pradžioje tai darė šis kūrėjas.
Klaipėdos apylinkėse iki šiol tebegyva liuteroniškų
giesmių tradicija. Kadangi čia tebeveikia evangelikų liuteronų parapijos,
šios giesmės giedamos ir bažnyčioje, ir namuose, rašo Rimantas
Sliužinskas, tyrinėjantis tų giesmių tradicijų ir inovacijų sąsajas.
Plikių (Klaipėdos r.) parapijos evangelikų liuteronų kunigo Liudo
Fetingio pastangomis baigiamas rengti leidybai visas liuteronų giesmynas.
Kol kas tikintieji naudojasi šio kunigo sudarytomis ir 1995-1996
metais išleistomis giesmių knygelėmis. Toliau tęsiami Klaipėdos
universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos institute
pradėti šio krašto liuteroniškų giesmių tyrimai etnomuzikologiniu,
sociologiniu, kultūrinės antropologijos aspektais.
Straipsnių autoriai, įsigilinę į aptariamą problemą,
nustatė, kad dėl ypatingų aplinkybių Lietuvos Respublikai priklausančioje
Mažosios Lietuvos etnokultūrinio regiono dalyje (Klaipėdos krašte)
nuo 1944 iki 1990 metų kultūros paveldas sunyko arba buvo sunaikintas
labiau nei bet kurioje kitoje valstybės dalyje (Domas Kaunas).
Taip pat teigiama, jog Klaipėdos krašto nykstančio materialiojo
ir dvasinio paveldo tyrimas turi būti suvokiamas kaip kitokios
Lietuvos tikybiniu, kultūriniu, socialiniu, politiniu ir kalbiniu
aspektais turėjusios savitą ir kitokią nei DK raidą, kaip lietuvių
tautos dalies, kuri iki pat XX a. pradžios buvo integrali Vakarų
Europos kultūrinio, religinio, ekonominio, socialinio ir politinio
substrato (lot. bendras reiškinių buvimo, jų struktūros panašumo,
jų vienumo pagrindas) dalis dvasinio paveldo tyrimas. Susisteminus
turimus duomenis, įvairių sričių specialistai (istorikai, teologai,
filologai, etnologai, archeologai, architektai, kartografai, muzikologai
ir kt.) galėtų ne tik atskleisti Klaipėdos krašto nykstančio materialiojo
ir dvasinio paveldo būklę, bet ir apibrėžti jo vietą ir vertę daugialypio
europinio paveldo kontekste (Arūnas Baublys).
Sausio pabaigoje Vilniaus universiteto Senato
salėje įvyko knygos Mažosios Lietuvos kultūros paveldas sutiktuvės.
Į renginį atvyko didelis būrys svečių iš Klaipėdos universiteto,
Kauno Vytauto Didžiojo universiteto, Klaipėdos, Šilutės, Pagėgių
savivaldybių. Tarp svečių matėme ir Kaliningrado Šv. Šeimos bažnyčios
kleboną kan. A.Gauronskį. Kažkas renginį taikliai pavadino Mažosios
Lietuvos žmonių suvažiavimu Vilniuje.
Iš kalbų, pasakytų per knygos sutiktuves, formavosi
atsakymas į šio rašinio antraštėje iškeltą klausimą. Jeigu visi
labai norėsime ir ta kryptimi dirbsime, išsaugosime Mažosios Lietuvos
kultūros paveldo likučius ir paliksime jį unikalų ateinančioms kartoms
toliau saugoti ir puoselėti.
© 2007 XXI amžius
|