Deguto šaukštas
Nekaltas abejingumas ar išdavystė
Algirdas ENDRIUKAITIS
Lietuviai pabėgėliai Vakaruose
Daugeliui lietuvių teko pabėgėlių dalia. 1944
metų viduryje, kai visi čečėnai jau buvo deportuoti, Raudonoji armija
pradėjo antrąją Lietuvos okupaciją. NKVD daliniai, kurie trėmė čečėnus
ir Krymo totorius, vadovaujami generolo Vetrovo, atvyko į Lietuvą
vykdyti savo išmoktų baudžiamųjų veiksmų, siekdami sunaikinti Lietuvos
pasipriešinimo jėgas, sutramdyti lietuvius, juos sovietizuoti ir
įtvirtinti okupaciją.
Daugelis sovietų karininkų, atsiųstų tuo metu
į Lietuvą, buvo susiję ir su Čečėnija. Pulkininkas Jevgenijus Rudakovas,
turėjęs keturių klasių išsilavinimą ir 18 metų čekisto darbo stažą,
1944 metais buvo Čečėnijos ir Ingušijos ASSR valstybės saugumo liaudies
komisaras ir pasižymėjo tremdamas čečėnus. O 1944 metų rugsėjo mėnesį
jis perkeltas į Lietuvą eiti Lietuvos SSR Valstybės saugumo Liaudies
komisaro pavaduotojo operatyviniam darbui pareigas. 1947 metais
į Lietuvą, į Biržų rajoną, dirbti čekistu atsiųstas papulkininkis
Aleksandras Ševatovas, kuris 1941-1943 metais Grozno rajone buvo
NKVD skyriaus viršininkas. Tai liudija, kad mūsų tautų likimai buvo
viename naikinimo katile, kurį kurstė tos pačios imperijos jėgos.
Lietuviai nepamiršo baisios 1940-1941 metų sovietų
okupacijos ir represijų, kai į Sibirą ir SSRS šiaurės rajonus buvo
ištremta daugiau nei 20 tūkst. lietuvių, daug lietuvių buvo suimti,
pasodinti į kalėjimus ar nužudyti. Daugiau nei 120 tūkst. lietuvių,
bijodami represijų, 1944-ųjų viduryje patraukė į Vakarus. Didžioji
lietuvių dauguma liko savo krašte, organizavo pogrindžio judėjimą,
taip pat ir ginkluotą pasipriešinimą, kurio metu žuvo daugiau nei
20 tūkst. partizanų.
Mes įgijome didžiulę lietuvių pabėgėlių gyvenimo
Vakaruose patirtį. Pirmais metais mūsų pabėgėliai gyveno Vakarų
Vokietijoje. Po penkerių metų jie išvažiavo, daugiausia į JAV, kur
gyveno nemaža prieškario lietuvių diaspora, taip pat į Didžiąją
Britaniją, Australiją ir kitur.
Iš pradžių pabėgėliai gyveno labai sunkiai. Štai
Vokietijos pabėgėlių lageriuose dienos maisto norma žmogui sudarė
2000 kalorijų (Chruščiovo laikais sovietų kalinys gaudavo 2413 kalorijų).
1948 metais per dieną pabėgėlis gaudavo 300 g miltų, 4,5 g sūrio,
5 g kiaušinių miltelių, 15 g cukraus, 40 g kruopų, 10 g kavos pakaitalo,
450 g bulvių košės, 100 g daržovių.
Visgi Vokietijos pabėgėlių lageriuose veikė lietuviška
gimnazija, mokyklos, teatras, meno ansambliai, buvo leidžiami žurnalai
ir laikraščiai, vadovėliai, grožinė literatūra, rengiamos tautinės
šventės, sporto varžybos, veikė partinės ir įvairios visuomeninės
organizacijos. Tuo pačiu metu lietuviai pabėgėliai su laiškais,
pareiškimais ir kreipimaisi eidavo pas vietos valdžios ir tarptautinių
organizacijų atstovus, keldami klausimus dėl padėties okupuotoje
Lietuvoje ir reikalaudami jai laisvės.
Čečėnų pabėgėliai Lietuvoje
Pirmojo Rusijos karo su Čečėnija metu Lietuvoje,
kaip ir kitose šalyse, čečėnų buvo vienetai. Antrojo Rusijos karo
su Čečėnija metu, kai Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas naudojo
išskirtinai čekistų išdegintos žemės metodus, daugeliui čečėnų paprasčiausiai
tapo nepakeliama gyventi savo krašte ir jie pradėjo dideliais būriais
bėgti į Vakarus. Didesnė dalis čečėnų iš Lietuvos, kur jie atvykdavo
kaip į tranzitinę šalį, traukėsi toliau į Lenkiją, Austriją, Vokietiją,
Prancūziją. Mes suprantame pabėgėlius, juos užjaučiame ir stengiamės
jiems padėti.
Dabar Lietuvoje gyvena iki 300 čečėnų. Kas jie?
Dauguma jų gyvena miestuose, todėl gali lengviau rasti darbą. Jaunesnio
amžiaus žmonės lengviau prisitaiko prie gyvenimo ir darbo sąlygų
kitoje šalyje.
Kai kurie čečėnai atvykėliai slapstosi nuo savo
kraštiečių, žiūri tik savo reikalų ir nesirūpina palikta tėvyne,
galimybėmis jai materialiai ir moraliai padėti. Paprastai jų santykiai
su Lietuvos valdžia nėra blogi, bet, kaip čečėnai, jie savanoriškai
izoliavosi ir atitolo nuo savo istorinių šaknų, pareigos savo proseneliams,
žemei, tapo egoistais ir individualistais.
Kai kurie jų, bet nemanau, kad tokių yra daug,
vis laukia, ir jeigu Čečėnija iškovos nepriklausomybę, jie gali
pasirodyti ten kaip geri, protingi, padorūs, sąlyginai turtingi
žmonės, kurie tais pačiais asmeniniais reikalais užsiims jau ne
svetimoje žemėje, o tėvynėje. Galbūt jie net užims kokius nors postus,
bet jų sąžinė tebėra senoji, tik save mylinčio žmogaus, ir jų širdis
liko abejinga. Kiti jau iš viso neketina kada nors grįžti į tėvynę.
Tokius žmones šiandien galima pavadinti savanoriškai
nutolusiais nuo savo tautos. Žinoma, jie ne išdavikai, o paprasčiausiai
silpni žmonės, praradę savo savigarbos šaknis ir išdidumą. Jiems
Čečėnija egzistuoja kaip sentimentalus atsiminimas, o ne kaip kraujuojantis
ir neišmatuojamas skausmas, kurį gydyti privalo kiekvienas padorus
žmogus, o juo labiau čečėnas.
Maždaug tokia pati padėtis ir tų, kuriuos galima
pavadinti tūnančiais. Jie atvirai negadina čečėnų įvaizdžio, bet
neprisiima atsakomybės už tautą ir užsiėmę tik savo gerove. Galima
sakyti, kad jie išėjo ilgalaikių atostogų. Jie apie save yra geros
nuomonės, jų asmeninė ramybė yra svarbesnė negu Čečėnijos 1990-1991
metų idėjos. Toks žmogus mano, kad ateis laikas, ir jis pradės veikti.
Bet bus jau vėlu, nes veikti reikia šiandien, todėl, kad šį laiką
reikia priartinti. Darbo atidėliojimas reiškia, kad toks žmogus
gudriai prisitaikys prie kitų atlikto darbo.
Politiniuose planuose visuomet reikia numatyti
blogiausią variantą. Jeigu gyvenimas pateiks geriausią, tuomet nieko
bloga neatsitiks, o jeigu tikėsimės tik geriausio atvejo, o gyvenimas
pateiks blogiausią mes panikuosime ir neliks laiko pataisoms.
Čečėnų istorinis likimas ir ateities prognozės
rodo, kad savo likimą svetimoje šalyje būtina kurti ne trumpam laikui,
o ilgam periodui, todėl viską daryti ir organizuoti reikia iš pamatų
ir rimtai. Galų gale, jeigu žmogus čia gyvens bent vieną mėnesį,
jis privalo palikti apie save gerus prisiminimus, nes rūpintis savo
tėvyne negalima tik su pertraukomis. Sustojimas šioje srityje reiškia
atsisakymą visko, nes tai tolygu galimybei žmogui toliau gyventi,
kai jis nustoja kvėpuoti. Miręs jau neprisikelia.
Blogo poelgio, kaip ir išdavystės, paprastai pataisyti
jau nėra galimybių, o nuodėmių išpirkimas retai būna nuoširdus,
naudingas ir reikalingas. Istorijoje juoda dėme lieka stalininiai
čečėnų trėmimai, žvėriški šiandieniniai okupantų ir Čečėnijos kolaborantų
veiksmai. Todėl bet koks, net minutės abejingumas Čečėnijos dvasiai
ir esmei yra įvykusi istorija, kurios neperrašysi.
Antičečėniškai nusiteikę pabėgėliai
Dauguma čečėnų pabėgėlių teisingai suvokia savo
sunkią padėtį: jie dirba, svajoja grįžti į tėvynę, kiek leidžia
galimybės dalyvauja visuomenės gyvenime, stengiasi nepamiršti ir
laikytis savo papročių ir tradicijų, pagal galimybes moraliai ir
materialiai dalyvauja čečėnų diasporos veikloje.
Šiems žmonėms svarbu, kad jų vaikai mokytųsi čečėnų
kalbos, žinotų ir gerbtų savo istoriją, papročius. Tokių yra dauguma.
Tai tikri čečėnai patriotai, kurie atstovauja savo tautai ir jos
dvasiai, Čečėnijos laisvės ir nepriklausomybės idėjai, demonstruoja
išdidų ir pagarbų savo tautos charakterį bei galvoja apie savo Nochčijčo
ateitį.
Tačiau yra keletas asmenų, dar jauno amžiaus,
kuriuos dėl jų išskirtinio elgesio būtinai turi įvertinti patys
čečėnai. Tie žmonės tuščiai leidžia laiką, nieko neskaito, nedalyvauja
visuomenės gyvenime, naktimis lankose baruose, demonstruoja tuščią,
parodomąją ir artistišką aroganciją, nepriima geranoriškų vyresnių
ir išmintingų žmonių patarimų, neigia, kad žmogaus protas ir veiksmai
gali būti gražūs ir aukšti kaip nuolat išdidžios ir nepalenkiamos
Čečėnijos kalnų viršūnės. Jie nesuvokia, kaip kai kuriuos jų veiksmus
vertina Lietuvos gyventojų kultūringoji dalis.
Reikia gerai suprasti, kad Lietuvoje naktinius
barus lanko labai nerimta publika jauna, neišsilavinusi, nekultūringa,
neišprususi, tie jaunuoliai netgi linkę nusikalsti, o stiprieji
gėrimai, muštynės ir kvailystės yra jų gyvenimo būdas ir prasmė.
Todėl jaunų čečėnų buvimas tokioje terpėje prilygina juos tam pačiam
žemam sluoksniui, ir daromos atitinkamos išvados apie čečėnų jaunimą,
kaip antai: jie esą nesupranta, kad buvimas tokioje purvinoje aplinkoje
visuomet sutepa, nes tai ypač nekultūringa keiksmų, muštynių, nusikaltimų
ir žmogaus orumo degradavimo aplinka. Vadinasi, jie turi tokių pačių
polinkių ir taip pat mąsto kaip ir vietos sukčiai, kurie neskaito
knygų, nesisemia pasaulio išminties, nesidomi savo tėvyne; jie tolsta
nuo čečėnų alkoholio vartojimo tradicijų; jie nesilaiko tradicinių
čečėnų papročių gerbti vyresniųjų patarimus, neteisingai supranta
vyriškumą ir drąsą, kai bendrauja su vietos primityviais ir kultūros
prasme atsilikusiais arba nusikalstamo pasaulio asmenimis; pagaliau
jiems būdingas beprasmis ir karikatūriškas noras imtis policijos
funkcijų auklėti ir mokyti chuliganiškų paskatų turinčius vietos
šaunuolius.
Perimamas primityvus, svetimas elgesys
Tokie žmonės paprastai neturi kritiškos nuomonės
apie savo veiksmus. Kas atsitinka po to, kai čečėnai perima tokį
elgesį? Baruose egzistuoja savotiškai primityvus mažai išprususių
žmonių ritualas ir nėra jokio poreikio arba galimybės čečėnams ten
ką nors pakeisti, tai yra purviniausioje vietoje padaryti švarą.
Čečėnų pralaimėjimas absoliutus.
Iš karto kyla klausimas: kokiu tikslu jūs atvykote
į Lietuvą, kokias idėjas ir tikslus sau keliate, kaip panaudojate
duotą jums brangų laiką? Galima tiesiai atsakyti, jog toks elgesys
rodo, kad jūs atsisakėte savo vyriškumo, išdidumo ir įsiliejote
į kvailių ir primityvių būtybių bendruomenę, perėmėte jų elgesį
ir veiksmus, taip sakant, užkibote ant meškerės kabliuko su slieku.
Jūs galėtumėte patys ilgai taip mokytis, jeigu taip nebūtų daroma
gėda čečėnams ir Čečėnijai. Taigi kyla klausimas: kaip tai siejasi
su kova dėl nepriklausomybės?
Tokių asmenų arogancija trukdo jiems suprasti,
kad Lietuvoje, kaip ir pasaulyje, viskas suvokiama ne taip, kaip
mes patys save vertiname; juk iš šalies viskas kitaip atrodo. Kai
kurių čečėnų primityvus elgesys kenkia visiems jų tautiečiams, nes
Lietuvos spauda ir televizija pasakoja apie blogus čečėnus. Jokios
reikšmės neturi tai, kas teisus ar neteisus, kas pradėjo aiškintis
santykius, kas kaltas, o kas ne, nes visiems žinoma, kad į barus,
norėdami patenkinti kvailiausius poreikius, vaikšto tik vienminčiai.
Žiniasklaidoje pateikiamas vaizdas, kad tokie čečėnai bailiai,
nes jie savo gyvenimo būdu Lietuvoje išduoda tuos, kurie kovoja
su okupantais Čečėnijoje. Šitaip šie čečėnai prisideda prie V.Putino
propagandos politikos, teigiančios, kad čečėnai yra banditai ir
neverti nepriklausomybės.
Ir pamažu plinta nuomonė, kad tokie žmonės ne
pabėgėliai, o atsisakantys nepriklausomybės dezertyrai ir išdavikai.
Čia galima prisiminti porą atvejų, kai čečėnai ėmėsi nusikalstamos
veiklos. Ši tautos gėda išskirtinai susijusi su naktinėmis gėrimų
įstaigomis ir yra nusikaltimas čečėnų tautos garbei, orumui ir išdidumui.
Tokių veiksmų negalima vertinti kaip šėliojimo, tokie veiksmai yra
naikinamos tautos išdavystė.
FST ranka: mokama arba nemokama
Išdidus žmogus gyvena garbingai, kaip visuomet
buvo Kaukaze. Ir šiandien, sunkią Čečėnijai valandą, kiekvienas
padorus čečėnas privalo laikyti save mobilizuotu, kad ir kur jis
gyventų Arguno tarpeklyje, Šatojuje, Lietuvoje, Lenkijoje, Austrijoje,
Vokietijoje ar Amerikoje.
Mūsų istorija žino išdaviką Chanpašą Terkibajevą,
infiltruotą į Čečėnijos prezidento aplinką. Kas gali paneigti galimybę,
kad Rusijos specialiosios tarnybos specialiai neatsiuntė užverbuoto
čečėno į Lietuvą siekdamos, kad jis čia savo elgesiu darytų gėdą
čečėnų tautai, tai yra dirbtų siekdamas parodyti, kad čečėnai neverti
nepriklausomybės. FSB veikia net Londone, tai kodėl negali dirbti
kitose šalyse?
Toks vadovas atlieka įtakos agento vaidmenį. Pasinaudodamas
jaunų čečėnų ambicijomis ir neteisinga išdidumo samprata, jis dirba
savo darbą: renka informaciją, kuria neigiamą čečėnų įvaizdį Lietuvos
visuomenėje, atitraukia jaunimą nuo mokymosi ir domėjimosi visuomeniniu
darbu, skaldo čečėnų diasporą. Visa tai ir įeina į čečėnų tautos
naikinimo planus.
Lietuviui sunku įsivaizduoti, kad pabėgėlis, mylintis
savo tėvynę ir nepriklausomybę, gerbiantis teisę ir tiesą, pralietą
savo giminaičių ir tėvynainių kraują, galėtų būti silpnavalis ir
nusikalstamu elgesiu daryti gėdą savo tautai. Tokius žmones galima
pavadinti išdavikais, specialiai atsiųstais arba dirbančiais dėl
savo silpnos iniciatyvos, kuri tik mažina Čečėnijos draugų skaičių.
Diasporos pareiga apsiginti
Aišku, neįmanoma priversti mylėti tėvynės. Bet,
pasinaudojant pabėgėlio statusu, prisidengiant juo, kenkti visiems
pabėgėliams, kenkti daug iškentėjusios tautos įvaizdžiui neleistina.
Tai išdavystė, tiesioginis Kadyrovo režimo rėmimas.
Šiandien toks didvyris sako: Man į viską nusispjauti!
Bet kol jis dangstosi pabėgėlio ir čečėno vardu, vertinti turi tie,
kurie mąsto kitaip. Pasaulyje žmonės svarsto taip: jeigu tau nereikalinga
tėvynė, tai ir tu tėvynei nereikalingas. Spjauti į tėvynės šulinį,
iš kurio visi semia vandenį, negalima.
Čečėnų diaspora Lietuvoje negali abejingai žiūrėti
į žmones, kurie ne tik užtraukia gėdą, bet ir daro žalą diasporai
ir tėvynei. Vietos diasporos atstovai būtinai ir skubiai privalo
pasikalbėti su tais tautiečiais, paaiškinti ir perspėti, kad ateityje
apie jų elgesį bus oficialiai, atvirai paskelbta, pranešta giminėms
tėvynėje ir vietos valdžiai, kad diaspora atsiriboja nuo tokio žmogaus
ir jo negina, nes jis save vertina labiau už tėvynę ir save išbraukė
iš savo tautos istorijos. Tylėti apie tokius smerktinus veiksmus
būtų tolygu nutylėti apie kolaborantų nusikalstamus veiksmus Čečėnijoje,
nes abiem atvejais gaunamas vienodas rezultatas: moralinis ir fizinis
sunaikinimas.
Gali kam nors kilti klausimas, kodėl mes tai sakome,
kodėl priekaištaujame.
Nuo Džocharo Dudajevo laikų daug lietuvių politikų
ir visuomeninių organizacijų domėjosi Čečėnijos nepriklausomybe
ir ją rėmė; ir dabar domisi. Prie to prisidėjo ir pabėgėlių problemos.
Mūsų klausia: kaip ir kodėl? Mes nieko nekvietėme į Lietuvą, mes
dabar niekam neįsakinėjame, kiekvienas elgiasi taip, kaip nori.
Bet mes vertiname ir tai darysime ateityje. To reikalauja mūsų garbė,
mūsų orumas ir pagarba Čečėnijos nepriklausomybei.
Šiandien Čečėnijos istoriją kuriate jūs
Prašome gerai suprasti, kad tokie atskirų asmenų
veiksmai Lietuvai nesukelia problemų. Mes paprasčiausiai norime
atkreipti dėmesį į tai, kad negalima visų apskritai laikyti lygiais,
vertais pagarbos pabėgėliais vien tik dėl to, kad jie yra čečėnai
(Ramzanas Kadyrovas taip pat čečėnas!). Jeigu toks didvyris pabėgėlis
palieka savo išdavikišką pėdsaką, nematydamas skirtumo tarp Lietuvos
ir Rusijos, jeigu savo gyvenimu Lietuvoje jis rodo blogą pavyzdį,
jeigu buvimas Lietuvoje jam tėra labai trumpas ir nenaudingas, jeigu
grynai žmogiškos savybės yra našta, tuomet jam tenka atsakomybė
prieš Čečėnijos ir Lietuvos istoriją.
Niekas nieko neverčia imti pavyzdžio iš kitų šalių.
Įsivaizduokite save Čečėnijos istorijos puslapiuose ir tada suprasite
savo reikšmę. Nėra už ką gerbti silpnavalio žmogaus ir išdaviko.
Bet kuris lietuvis gali paklausti, ką tokiam didvyriui reiškia
ypatinga vienarankio, vienaakio ir su viena koja Baisanguro Benojevskio
kova arba sunkiai sužeisto abreko Chasuchos Magomadovo drąsa, kai
jis 1976 metais, prieš žūdamas, naktį iš klausos šūviu nukovė išdavusį
jį kaimo gyventoją.
Ar tokiam žmogui ką nors reiškia abrekas iš Charačojaus
kaimo Zelimchanas Gušmazukajevas, kuris 12 metų kėlė siaubą Rusijos
valdžiai? Netgi kai jis 1913 metais žuvo, baudėjai keturias valandas
bijojo prisiartinti prie jo kūno.
Ar toks žmogus gerbia atminimą Alavdi Ustarchanovo
iš Ačchoj Martano, kuris buvo apdovanotas Prancūzijos Garbės legiono
ordinu? Prancūzai jį vadino komandoru Andre, ir už kovą su vokiečiais
Prancūzijoje 1944 metais apdovanojimą jam asmeniškai įteikė generolas
Šarlis de Golis. Komandoras Andre su motociklu įsiverždavo į nedidelius
kaimus, nesustodamas iššaudydavo vokiečių štabo apsaugą ir dingdavo.
O kiek tūkstančių didvyrių žuvo ir buvo nukankinti
pastaruoju metu. Todėl jūs kiekvienas galite kasdien užduoti sau
šį klausimą: Ką visa tai reiškia man ir mano giminei, ką aš šiandien
nuveikiau Čečėnijos labui? Koks bus atsakymas, taip ir įvertinsite
save. Iš tiesų tokio klausimo jums niekas neužduos, bet vertins
ne tik jūsų žmonės Čečėnijoje, Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje.
Kodėl tokiam atskalūnui nieko nesako tai, kad
visa jūsų tauta 1944 metais buvo klastingai suvaryta į 12 525 vagonus?
Negi jūs nesate jai įsipareigoję? Ar jūs žinote, ką 2006 m. kovo
9 d., remdami Čečėniją, pasakė devyni Nobelio taikos premijos laureatai
ir Torolfo Rafto premijos laureatai? Ar jūs žinote, ką savo kreipimesi
sakė 22 koncentracijos (filtravimo) stovyklų kaliniai ČRI 2006 m.
spalio 10 d.?
Prisiminkite tai, kai sumanysite atverti primityvių
pasilinksminimo vietų duris arba padaryti ką nors kita neprotinga,
kas prieštarauja jūsų tautos tradicijoms. Jūsų kvailystės Rukloje,
lygiai kaip ir muštynės vėlai vakare 2006 metų rugpjūtį šokių aikštelėje
Ostendėje, Belgijoje, liudija, kad esate arti Čečėnijos nepriklausomybės
priešų stovyklos.
Todėl kyla klausimas: Ar jūs esate vyrai? Jeigu
taip, tai kieno pusėje esate?
© 2007 XXI amžius
|