Klaidžiojimas be kompaso
Petras KATINAS
Premjeras G.Kirkilas, mažumėlę atitrūkęs nuo rinkimų
batalijų, išmąstė, jog Baltijos valstybėms vertėtų vienu metu įsivesti
eurą. Mat, pasak Premjero, pirmiausia todėl, kad visų trijų Baltijos
šalių ekonominė padėtis yra panaši. Tokiam pasiūlymui pritaria ir
Estijos premjeras Andrusas Ansipas. Tačiau ekonomikos ekspertai
gana skeptiškai vertina tokį Premjero pareiškimą. Lietuvos banko
Ekonomikos departamento direktorius Raimundas Kuodis sakė, jog Europos
Sąjunga nuolat primena, kad euro zonos plėtra yra ne politinis,
o ekonominis projektas ir valstybės vertinamos pagal objektyvius,
kiekvienai atskirus kriterijus. Todėl panašaus pobūdžio politiniai
susitarimai prieštarauja pačiai euro klubo dvasiai. Ekonomikos
ekspertų ir specialistų nuomone, euro įvedimui Baltijos valstybėse
labiausiai trukdo pernelyg didelė infliacija, nors visus kitus euro
įvedimo kriterijus šios trys šalys atitinka. Lietuva šiuo metu neatrodo
taip jau blogai palyginti su Latvija ir Estija. Jeigu paskutiniųjų
dvylikos mėnesių infliacija Lietuvoje siekė 4 proc., tai Estijoje
5,1 proc., o Latvijoje netgi 7 proc. Šių metų sausio mėnesį
Lietuvoje infliacija buvo nulinė. Tačiau dėl bendrų veiksmų, besiveržiant
į euro zoną, ekspertų nuomonės skiriasi. Vieni teigia, kad, siekiant
pakliūti į euro zoną, pirmiausia reikia stengtis patiems, norint
atitikti Mastrichto kriterijus. Anot SEB Vilniaus banko vyriausiosios
analitikės Vilijos Tauraitės, tada niekas Lietuvos nebebadytų pirštais,
jog buvome pirmoji valstybė, kuriai nebuvo leista įsivesti euro.
Tuo tarpu banko DnB Nord vyriausiasis analitikas Rimantas Rudzkis
mano, jog, derinant veiksmus, Baltijos valstybių politikams derėtis
bei ginčytis su Europos Komisija būtų kur kas lengviau. Apskritai
svarstant, kada bus įvestas euras 2009-aisiais, ar 2011-2012 metais,
ne taip jau ir svarbu. Litas vis tiek tvirtai surištas su euru.
Tačiau tarptautinėje arenoje Lietuvai nemažai ir kitų problemų.
Pirmiausia energetinis saugumas. Štai kur reikia derinti savo
veiksmus su Lenkija, o ne tik su Latvija ir Estija bei kitomis Baltijos
jūros skalaujamomis šalimis.
Vasario 12 dieną Vilniuje surengtoje tarptautinėje
konferencijoje Baltijos šalių ekspertai kategoriškai tvirtino, jog
Šiaurės Europos dujotiekis, sujungiantis Rusiją ir Vokietiją (Nord
Stream), kurio dalis tiesis Baltijos jūros dugnu nuo Vyborgo Rusijos
Leningrado srityje iki Greifsveldo Vokietijoje, iš esmės yra žalingas.
Pagrįstai nuogąstaujama, kad Baltijos jūros dugnu nutiesus Rusiją
ir Vokietiją jungiantį dujotiekį, Maskva tikriausiai neatsispirs
pagundai šantažuoti Baltijos valstybes, čiaupais manipuliuodama
dujų tiekimą. Ekspertai primena, jog iš tranzitinių valstybių tapsiančios
pasyviomis vartotojomis Baltijos šalys dar labiau bus pažeidžiamos
nei dabar. Tiktai jokios tarptautinės konferencijos, ekologų skelbiamas
susirūpinimas, jog, tiesiant tą dujotiekį, gali iškilti rimtų ekologinių
problemų, nes ėmus kasinėti Baltijos jūros dugną, gali būti pažeistos
cheminės bombos ir sviediniai, likę nuo Antrojo pasaulinio karo
laikų, nesukelia kokių nors reakcijų. Tokio pavojaus iš tiesų esama.
Tačiau Europos Komisijai tokie dalykai, atrodo, beveik nerūpi. Briuselio
biurokratai, jeigu ir išklauso įspėjimų dėl galimų ekologinių grėsmių,
tai, geriausiu atveju, pareiškia, jog nieko nauja čia nėra, nes
tie cheminiai šaudmenys, esantys Baltijos jūros dugne, jau taip
surūdiję ir sudūlėję, kad ir taip, be jokios priežasties, gali bet
kada subyrėti. Tad esą ir neverta kelti triukšmo kaip bus, taip
bus. Be to, Europos Komisija laikosi tvirtos nuomonės, kad tas Rusijos-Vokietijos
dujotiekis grynai komercinis projektas ir nekelia absoliučiai jokių
grėsmių Baltijos šalims. Todėl leidžiama suprasti, kad Lenkijai,
Lietuvai, netgi Švedijai nėra ko aušinti burnų. EK netgi pataria
Baltijos šalims, jeigu joms jau taip nepatinka Šiaurės Europos dujotiekis
Nord Stream, imtis studijų, kaip nutiesti alternatyvius dujotiekius.
Vienas EK pareigūnas panašiai ir pasakė: Jeigu jūsų (Baltijos šalių)
dujininkai nemato reikalo atlikti tokių tyrimų dėl alternatyvių
dujotiekių, tai ne Europos Komisijos problema. Ir EK atstovai šiuo
atveju teisūs. Nes, kaip pabrėžė EK atstovybės Lietuvoje vadovas
Kęstutis Sadauskas, pačios Lietuvos atsakomybė dėl jos energetinio
saugumo kur kas didesnė nei Europos Komisijos ar kieno nors kito.
Juk iš tiesų ne Europos Komisija kalta, kad pragmatiška
Lietuvos Vyriausybė nusprendė parduoti trečdalį Lietuvos dujų
Rusijos dujų monstrui Gazprom. Aišku, kaltinti tuo vien Lietuvos
valdžioje sėdinčių pragmatikų nevertėtų. Juk faktiškai bet kokių
alternatyvių projektų prastūmimas yra visų Baltijos šalių problema
dėl šių valstybių dujų bendrovių pavaldumo Rusijos dujų milžinui
Gazprom. Be jo sutikimo šalys tuo klausimu faktiškai negali imtis
jokios iniciatyvos. Tad valdžios pareigūnų kalbos, kad jie neva
rūpinasi Lietuvos energetiniu saugumu, daugiausia tėra skirtos vidaus
vartojimui. Kita vertus, kaskart vis aiškiau matyti, jog labai aukšti
ir įtakingi mūsų Vyriausybės asmenys, dėl tariamai gerų kaimyninių
santykių, pernelyg ir nesistengia ieškoti rimtesnio užtarimo ES
viduje ne tik dėl didesnio energetinio saugumo, bet ir kitais klausimais.
Atrodo, viskas daroma atvirkščiai. Štai žemės
ūkio ministrė net užsakomuosius didžiulius straipsnius skelbia pagrindiniuose
dienraščiuose, nuolat primindama, kad Rusija žemės ūkio ir maisto
sektoriuje yra stambiausia Lietuvos partnerė. Kitaip tariant, be
Rusijos pražūsime. Toks draugės Kazimiros rūpestis Rusija jau
tęsiasi visus šešiolika atkurtosios nepriklausomybės metų, todėl
šlovinančių liaupsių Maskvoje mūsų ministrei niekada netrūksta.
Užtat tikriausiai nesulauks Kremliaus katučių teisingumo ministras
Petras Baguška, kuris per Europos Sąjungos Teisingumo ir vidaus
reikalų tarybos posėdį pritarė Estijos delegacijos siūlymui papildyti
baustinų veikų sąrašą tokiais stalinistinio režimo nusikaltimais,
kaip gyventojų deportacijos ir represijos. Balandžio mėnesį ES Teisingumo
ir vidaus reikalų taryba rengiasi priimti sprendimą dėl kovos su
rasizmu ir ksenofobija. Estija ir Lietuva tikisi, kad prie panašių
nusikaltimų pagaliau bus priskirti ir komunistinio režimo nusikaltimai.
Juk iki šiol Europa jų beveik nepastebi, bet niekad nepamiršta priminti
apie žydų holokaustą. Nors hitlerininkų šeši milijonai sunaikintų
žydų tai tik maža dalis palyginti su Stalino-Berijos nukankintais
milijonais. Vien iš Lietuvos bolševikų okupacijos metais buvo ištremta,
nužudyta ar savanoriškai emigravo šimtai tūkstančių žmonių. Skelbiama,
kad Lietuva dėl okupacijos neteko milijono gyventojų. Ar ES Teisingumo
taryba įtrauks bolševikų padarytus nusikaltimus į baustinų veikų
sąrašą, daug priklausys ir nuo Lietuvos pozicijos. Ar ji bus tokia,
kokią išreiškė teisingumo ministras P.Baguška, dar visiškai neaišku.
Juk Maskva puikiai žino, kokie asmenys sėdi Lietuvos valdžioje ir
parlamente. Neatsitiktinai Rusijos Valstybės Dūmos Tarptautinių
reikalų komiteto pirmininkas Konstantinas Kosačiovas draugiškai
kreipėsi į Lietuvos Seimą, prašydamas įvertinti paminklo sovietiniams
okupantams iškėlimą iš Estijos sostinės Talino centro. K.Kosačiovas
žino, ką daro. Juk Lietuvos Seimo Užsienio reikalų komitetui vadovauja
senas senosios partinės nomenklatūros bičiulis J.Karosas. Tiesa,
jis priverstinai išstenėjo, kad Lietuvoje vis dėlto buvo sovietinė
okupacija, nors daugiau kalbėjo apie išvadavimą.
Susirūpinimą kelia ir krašto apsaugos ministro
iškilaus socialdemokrato Juozo Oleko užuominos apie galimą nedidelio
Lietuvos karių kontingento išvedimą iš Irako. Nežinia, kaip tokį
žingsnį įvertintų Vašingtonas. Juk per neseniai įvykusį prezidento
V.Adamkaus vizitą į Vašingtoną ir prezidentas Džordas Bušas, ir
viceprezidentas Dikas Čeinis net kelis kartus dėkojo Lietuvai už
jos karių dalyvavimą Irake. J.Oleko teiginiai, kad iki rugpjūčio
mėnesio ir Danija išveda savo 500 karių kontingentą, ir net pagrindinė
JAV sąjungininkė Didžioji Britanija ketina išvesti dalį savo karių,
todėl ir Lietuva neprivalo atsilikti, gana migloti. Vis akivaizdžiau
dabartinėje politinėje situacijoje, ypač po Rusijos prezidento imperinės
kalbos Miunchene, matyti, kad vieninteliais Lietuvos ir kitų pokomunistinių
šalių užtarėjais bei gynėjais gali būt tiktai amerikiečiai. Tai
jau suprato Lenkija ir Čekija. Pasitikėti ES, iki šiol neturinčios
tvirtos ir nuoseklios savo užsienio ir gynybos politikos, ypač jos
narių saugumo klausimais, tikrai neverta.
© 2007 XXI amžius
|