Rusijos paradoksai
Petras KATINAS
Po atvirai agresyvios Rusijos prezidento V.Putino
kalbos Miuncheno tarptautinėje konferencijoje saugumo klausimais,
kurią pasaulio žiniasklaida įvardijo kaip naujojo šaltojo karo
epochos pradžios deklaraciją, daugelis politikos specialistų ir
politologų vėl ėmė rimtais veidais svarstyti, kokiu keliu eina Rusija.
Tačiau, kam reikia gaišti laiką ir sukti galvas: Rusijos kelias
suformuotas ir juo einama dar nuo Ivano Rūsčiojo, Petro I ir Jekaterinos
II laikų, tą kursą sėkmingai vykdė bei tuo keliu ėjo ir bolševikai
Leninas su Stalinu.
SSRS subyrėjimas M.Gorbačiovo B.Jelcino laikais
tebuvo tiktai priverstinis tos imperinės politikos atokvėpis. Jeigu
sovietmečiu virš pasaulio galvos kabojo pjautuvas ir kūjis, tai
dabar vėl labai atsigavęs nuo naftos ir dujų dolerių išskėtęs nagus
dvigalvis Rusijos erelis.
Apskritai, kas dabar vyksta Rusijoje, konkrečiai,
naujųjų Kremliaus vadovų ideologijoje, sunku susigaudyti. Anot vieno
garsaus rusų publicisto, Rusija dabar panaši į raitelį, kuris šuoliuoja
pirmyn sėdėdamas balne atbulas. Tai yra, atsigręžęs į praeitį. Iš
tiesų Rusija gyvena lyg ir kapitalizme, tiesa, laukiniame, o pagrindinėje
valstybės sostinės Maskvos aikštėje tebestovi mauzoliejus su daugiau
nei prieš 83 metus mirusio pasaulio proletariato vado mumija.
O štai visai neseniai iš Charbino atvežė ir su didelėmis iškilmėmis
Donsko vienuolyno kapinėse palaidojo baltagvardiečių generolo Kappelio
palaikus, kuris dar prieš keletą metų buvo keikiamas kaip vienas
didžiausių darbo liaudies priešų. Generolo Kappelio kapas yra
šalia Baltojo judėjimo, kilusio po bolševikų 1917 metų spalio perversmo,
ideologo-filosofo Ivano Iljino kapo. Filosofas I.Iljinas paties
Lenino įsakymu 1922 metais buvo išvarytas iš Rusijos. Taigi jam
pasisekė. Negavo kulkos ir nebuvo kankinamas Dzeržinskio čekistų
požemiuose. Beje, I.Iljino palaikai buvo atgabenti paties V.Putino
iniciatyva. Kaip teigia Maskvos savaitraštis Argumenty i fakty,
pagrindiniai šio filosofo antikomunisto kūriniai Kovos už nacionalinę
Rusiją pagrindai ir Dvasinio atsinaujinimo kelias guli ant V.Putino
darbo stalo jo kabinete Kremliuje. Šias knygas Rusijos prezidentas
nuolat demonstruoja savo svečiams. Tuo tarpu prieš keletą metų Irkutske
atsitiko neregėtas dalykas. Labai iškilmingai buvo atidengtas didžiulis
paminklas Baltojo judėjimo organizatoriui generolui Kolčiakui, kuris
Irkutsko bolševikinio revkomo sprendimu buvo sušaudytas 1920 metais.
Tiesa, paminklas generolui Kolčiakui sukelia nemažai problemų Irkutsko
valdžiai. Mat generolo statulą reikia akylai saugoti, nes vietiniai
ir iš Maskvos atvykstantys komjaunuoliai nuolat grasina susprogdinsią
paminklą.
Taigi Rusijoje viešpatauja visiška idėjinė maišalynė.
Rusijos komunistų lyderis Genadijus Ziuganovas, niekaip neatsisakantis
Stačiatikių Bažnyčios naikintojų ir dvasininkų žudikų Lenino-Stalino
ideologijos, reguliariai vaikšto į velykinius iškilmingus priėmimus,
kuriuos rengia Stačiatikių Bažnyčios patriarchai. Dargi skelbia
kažkokią mistinę abrakadabrą apie kažkokį stačiatikiškąjį komunizmą.
Prieš keletą metų Maskvos stačiatikių patriarchatas paskutinį bolševikų
nužudytą imperatorių Nikolajų II paskelbė šventuoju kankiniu, o
visai neseniai Rusijos Aukščiausiasis Teismas uždegė žalią šviesą
imperatoriaus Nikolajaus II reabilitacijai. O juk visuose sovietiniuose
mokykliniuose vadovėliuose paskutinysis caras buvo vadinamas Nikolajumi
kruvinuoju.
Apskritai po SSRS žlugimo daugeliui rusų jos istorija
vienaip ar kitaip atsiliepia. Štai vienas Rusijos laikraštis išspausdino
pensininkės Margaritos Nikolajevos laišką, kuriame ji pasakoja,
kad ją ir jos šeimą komunistinis režimas du kartus represavo, o
žlugus imperijai du kartus reabilitavo. M.Nikolajevos tėvas buvo
reabilituotas 1989 metais, o ji pati pripažinta kaip nukentėjusioji
nuo komunistinio režimo represijų 2001 metais. Ir štai visai neseniai,
rašo pensininkė, mane represavo antrą kartą, atėmė visas lengvatas,
o vietoje jų paskyrė elgetišką kompensaciją 220 rublių. Šiuo
metu Rusijoje dar yra gyvų daugiau kaip 700 tūkstančių tokių nukentėjusių,
t.y. politinių represijų aukų. Ir istorija vis dar tebelaiko juos
už kaklo. Už plonos piniginės, žinoma.
Apskritai įdomūs ir keisti žmonės tie rusai. Visai
neseniai vaikų darželiuose ir mokyklose buvo deklamuojami saldūs
eilėraštukai apie bolševikų revoliucijos vadus. Na, kad ir tokie:
Kiek saulelėj šviesių spindulių, tiek pas Leniną mūsų vaikų.
Iki užkimimo visi, nuo vaikų iki pensininkų, plėšdavo dainas apie
didį genijų ir karvedį Staliną. Šiandien bet kokiam dar nepraradusiam
proto ir bent jau elementarios nuovokos rusui turėtų būti aišku,
kad tas apdainuotas tėvas, mokytojas ir karvedys, visų pirma,
sukišo savo tautą į GULAGą. Suvokti, kad mauzoliejuje Raudonojoje
aikštėje nežinia kodėl tebeguli draugo Lenino karkasas, o jo smegenys,
užkonservuotos stiklainyje, tebelaikomos Rusijos Federacijos mokslų
akademijos Smegenų institute, gana nelengva. Juk visi žino, kad
tos mumijos karkaso išlaikymas gana brangiai kainuoja. Vien tiktai
Lenino mumijos kostiumų, kurie nuo gausių chemikalų pumpavimo sudūlėja
labai greitai. Tačiau, suvokiant situacijos absurdiškumą, nėra ko
stebėtis, kad vėl atsiranda naujų anekdotų apie Leniną ir jo mumiją.
Pavyzdžiui, toks: Parduodama trijų vietų lova: Leninas su mumis.
Tiesa, tenka pripažinti, kad dabar tokių anekdotų pasakotojai palyginti
saugūs. Jeigu valdžioje atsidurtų tokie ištikimi Lenino-Stalino
mokiniai kaip G.Ziuganovas, tai panašūs juokeliai pagal komunistinius
standartus kainuotų mažiausiai 20 metų lagerio be susirašinėjimo
teisės.
Kai kurių Vakarų, taip pat ir Lietuvos, politikų
svajonės apie tai, jog ir rusai pagaliau pradės suvokti, kad ir
jie yra kaip visi civilizuoto pasaulio žmonės ir įves demokratinę
santvarką, skamba gana naiviai. Mat bent jau šiame amžiuje niekur
neišnyks daugeliui rusų kartų įkalta į galvą nuostata, jog Rusija
yra išskirtinė valstybė (deržava). Ir nors, sociologinių apklausų
duomenimis, 56 proc. rusų mano, kad baltųjų ir raudonųjų priešprieša
baigėsi, kone ketvirtis Rusijos gyventojų mano, jog kova tebevyksta.
Tarp Komunistų partijos narių ir šalininkų taip manančiųjų yra net
34 proc. Todėl verta nuolat prisiminti neseniai mirusio politologo,
publicisto ir mąstytojo Jurijaus Levados žodžius: Rusiją reikia
gelbėti pirmiausia nuo jos pačios praeities.
Ta proga vertėtų priminti vieną įdomų atsitikimą,
neseniai įvykusį musulmoniškoje Jordanijoje. Musulmonė, 85-erių
metų moteris, iškėlė skyrybų bylą savo vyrui, su kuriuo pragyveno
visą gyvenimą. 65-erius metus jis mane mušė, žemino, niekino, išvarinėjo
iš namų. Nejaugi ir aname pasaulyje aš turėsiu kentėti tą patį,
pasakė ji savo vaikams ir vaikaičiams, aiškindama skyrybų motyvą.
Argi šios Jordanijos moters likimas neprimena Rusijos žmonėms septyniasdešimt
metų trukusį šeimyninį gyvenimą komunistinėje vergovėje?
Todėl žinomas rusų publicistas Viačeslavas Kostikovas
primena, kad skyrybos su savo praeitimi Rusijai sunkiai įmanomos.
Tačiau, anot jo, pabandyti reikia. O to išsiskyrimo su praeitimi
pradžioje reikia bent jau atsikratyti Maskvos Raudonojoje aikštėje
gulinčios mumijos. Bet kas gi gali garantuoti, kad naujuoju Rusijos
stabu vietoje Vladimiro Iljičiaus netaps Vladimiras Vladimirovičius?
© 2007 XXI amžius
|