Rubliotiekis ne naftotiekis, niekada negenda
Edmundas SIMANAITIS
Pirmasis Trečiosios Respublikos vadovas Vytautas
Landsbergis pirmųjų atkovotos Nepriklausomybės metinių proga iškilmingame
parlamento posėdyje kalbėjo apie keturis Lietuvos valstybės Nepriklausomybės
atkūrimo etapus.
Pirmasis etapas sovietų imperijos vadovybės
tradicinės neapykantos, įtūžio, įžeistos puikybės ir patyčių iš
tų, kurie mėgina ištrūkti iš narvo, demonstracija. Tankai ir šarvuočiai
gatvėse turėjo grėsmingai įspėti nepaklusniuosius, kas nutiktų,
jei bus išdrįsta nepaklusti.
Antrasis etapas ekonominė blokada, kuri pasireiškė
kaip nuoseklus suplanuotas smaugimas, siekiant palaužti tautos valią
ir parodyti visišką priklausomumą nuo Kremliaus malonės. Taigi reikia
laiku susiprasti ir šeimininkas vieną kitą energetikos čiaupą
šiek tiek atsuktų.
Trečiąjį etapą tuometinis valstybės vadovas pavadino
politinių pinklių ir ekonominio šantažo deriniu. Kas ir su kuo
derėsis? Mūsų oponentams aišku: didelė visuma su savo dalimi. Kitokią
poziciją valstybė su valstybe jie vadina mūsų išankstine sąlyga
ir skelbiasi esą skriaudžiami. Bet mūsų derybininkai buvo pranašesni,
nes rėmėsi tarptautinės teisės aktais ir įvykius bei jų pasekmes
garsiai vadino tikraisiais vardais, girdint ir matant visam demokratijos
pasauliui. Atstatomas 1940 metais svetimos jėgos panaikintas Lietuvos
valstybės suverenių galių vykdymas, tokia formuluote Kovo 11-osios
Aktas įvardijo sovietų įvykdytą okupaciją.
Ketvirtajame etape Lietuvai buvo žadama baisių
grėsmių žiema. Suaktyvinta Rytų kaimyno politinė rezidentūra skelbė
reikalavimus įvesti sovietijos prezidento diktatūrą, siekiant aiškaus
tikslo išsaugoti komunistų valdžią ir socializmo laimėjimus. Buvo
pasirengta ir drastiškiems veiksmams. Suplanuotas karinis smūgis,
gerai sinchronizuotas su kainų pakėlimu ir su Persų įlanka, buvo
paleistas. Kruvinojo Sausio įvykiai liko dar vienu nepaneigiamu
kaltinimu totalitariniam režimui. Tauta laimėjo šimtmečio pergalę.
Tarptautinės teisės normomis argumentuotą Nepriklausomybės
Aktą Kremlius palaikė įžūliu ir tariamai netikėtu akibrokštu. Iš
tiesų Kremlius akylai sekė kylančią tautinio atgimimo bangą ir buvo
įpareigojęs Lietuvos kolaborantų štabą perimti Sąjūdžio valdymą.
Į darbą buvo įkinkyti labiausiai patyrę kagėbistai ir provokacijų
organizatoriai. Tačiau visos pastangos buvo bergždžios Sąjūdžio
cunamis nušlavė supuvusią sovietmečio kolaborantų struktūrą. Ir
tik šis Tautos valia atsiradęs judėjimas galėjo tai padaryti. Geležinės
uždangos metais toks įžūlumas būtų absoliučiai neįmanomas.
Nepriklausomybės atkūrimo įvykius verta prisiminti
pasitinkant kiekvienas metines. Visada naudinga pasverti pokyčius
ir permainas valstybės ir visuomenės gyvenime, kurie įvyko per praėjusius
metus ar tarprinkiminiu laikotarpiu. Prisiminti ir vertinti verčia
mūsų šalies geopolitinė padėtis. Buvome ir likome kaimynai su Rytų
šalimi, kurios interesai Baltijos šalių atžvilgiu iš principo nesikeičia
jau bene per penkis šimtmečius. Lietuva ir kitos Baltijos šalys
tebetraktuojamos kaip laikinai prarastos Šiaurės Vakarų krašto teritorijos
sudėtinė deržavos dalis.
Tačiau tiesioginė karinė grėsmė ir atvirai agresyvi
politika, kuri buvo vykdoma pagal slaptą 1939 metų Stalino-Hitlerio
suokalbį pasidalyti Rytų Europos nepriklausomų valstybių teritorijas,
nūdien jau neįmanoma. Baltijos šalys tapo NATO ir Europos Sąjungos
narėmis.
Kolektyvinės gynybos principas pasirodė patikimas
saugumo garantas, sulaikantis karinės agresijos galimybę. Tai stebėtinai
įdomus ir pirmas toks atvejis Europos istorijoje.
Tačiau vidaus politikoje Rytų kaimyno įtaka išliko
labai stipri, maža to ji vyrauja. Gebama ne tik prisitaikyti prie
besikeičiančių aplinkybių, bet ir jas modeliuoti. Kryptinga dezinformacija
suaktyvinama priešrinkiminiu laikotarpiu. Ji savo ruožtu atlieka
visuomenės pilietinės savivokos lygmens patikrinimą.
Politikos apžvalgininkai jau pateikė įvairiapusiškų
vertinimų apie praėjusius savivaldos rinkimus. Išryškėjo spragų
mūsų teisėsaugoje. Viena iš jų itin reikšminga. Justitia est fundamentum
regnorum teisingumas yra valstybės pamatas. Be abejo, valstybė
turi turėti stiprų pamatą, antraip pagal artimojo užsienio spectarnybų
parengtus scenarijus pamatai nesunkiai ardomi iš vidaus. Tuo buvo
įsitikinta 1940 metais.
Kai paksogeitas purtyte purtė visus valdžios lygmenis,
kai Seimas ir Vyriausybė jau buvo bejėgiai ištaisyti ar nors stabilizuoti
padėtį, Valstybės prestižas pakibo ant plauko. Pakanka priminti
žiniasklaidos pranešimus apie prezidento konsultacijas valstybės
valdymo reikalais su būrėja ir aiškiarege Lena Lolišvili, kuri savo
ruožtu, negaišuodama efektyviai konsultuodavosi su anapusiniu pasauliu
visais probleminiais reikalais. Ypač nepamirštinas tuomet dar nenušalinto
prezidento apsisprendimas paskirti Rusijos karinio-pramoninio komplekso
atstovą Jurijų Borisovą savo patarėju, atrodo, nacionalinio saugumo
reikalams, nors šis net švebeldžiuoti valstybine kalba nemėgino.
Natūralu, kad ne tik politikams, bet ir eiliniams
piliečiams kildavo klausimų, o kas toliau? Vis dėlto Konstitucinis
Teismas šioje sumaištyje reagavo atitinkamai. 2003 m. gruodžio 30
d. verdiktas skelbė: Respublikos Prezidentas, suteikdamas Lietuvos
Respublikos pilietybę J.Borisovui, vadovavosi ne Konstitucija ir
įstatymais, ne Tautos valstybės interesais, bet asmeniniais interesais.
Vienas iš populiariausių to meto visuomenės veikėjų
Valdas Adamkus taip vertino susidariusią padėtį: Šiandien mes žvelgiame
į demokratinės prezidento institucijos griuvėsius. Kalbėti apie
prezidento moralinį autoritetą būtų tiesiog nesusipratimas. (
)
Lietuvai šiuo metu reikalingas prezidentas, suvokiantis, jog jis
turi būti ne tik Konstitucijos garantas, bet ir tautos sąžinės balsas.
Jis turi grąžinti pasitikėjimą prezidento institucija, demokratine
valstybės politine sistema. Netgi pasitikėjimą pačiu prezidento
asmeniu. Jis turi būti jėgų balansas tarp įstatymus leidžiančios,
vykdomosios ir teisminės valdžios. Kartu tai turi būti prezidentas,
su kuriuo skaitytųsi visos Vakarų demokratijos (Veidas, 2004
12 30).
Nušalintasis prezidentas neteko teisės eiti valstybės
tarnyboje pareigų, kurios saistomos priesaika. Tačiau kodėl Konstitucinis
Teismas paliko spragą teisę dirbti savivaldos struktūrose? Juk
tiek valstybės tarnyboje, tiek ir savivaldoje atsakomybė už Konstitucijos
ir įstatymų laikymąsi vienodai būtina, griežta ir vienodai reikalinga.
Jokia svetima spectarnyba, planuojanti sumaištis, neramumus ir populistinių
pažadų bangas tokios progos niekada nepraleis. Ji lyg tyčiomis palikta
spraga. Taip ir atsitiko. Plyšeliu pasinaudota operatyviai ir stebėtinai
efektyviai. Sunku patikėti, kad Konstitucinio Teismo nariai galėjo
neįžvelgti šios spragos.
Jau toli gražu ne pirmą kartą įsitikinta, kad
rubliotiekis, tai ne naftotiekis, kurio čiaupą, politinio kaprizo
paveiktas šeimininkas, tariamo remonto dingstimi gali užsukti
metams ar visam laikui. Rubliotiekis veikia nesutrikdamas ir be
jokių tarpvalstybinių susitarimų. Ką paremti ir kokiais metodais,
taip pat matoma ir žinoma.
Nusitaikyta į sostinės mero kėdę. Tai didžiausio
prestižo postas, kurį gali konstituciniu keliu laimėti nušalintasis
prezidentas. Sostinės mero kėdę laimėjus, teisėtų viešąjį interesą
ignoruojančių machinacijų padaugėtų. Ir ne taip jau svarbu, ar jos
bus apkaišytos populistiniais šūkiais sukurti rojų per 11 ar 111
dienų, su lenočkos pagalba ar be jos, o labiausiai tikėtina rasis
naujų išradingesnių scenarijų.
Kovo 11-osios dvasia įsakmiai įpareigoja būti
budriems.
© 2007 XXI amžius
|