Krikščioniškos vertybės tarp totalitarinės diktatūros
ir liberalaus dekadanso
Arkivyskupas Sigitas Tamkevičius
Lietuvos Vyskupų Konferencijos pirmininkas
I.Totalitarinės diktatūros metai
Carinės Rusijos okupacija, nors ir paliko skaudžių
pasekmių Lietuvos gyvenime, tačiau dauguma žmonių išliko giliai
tikinčiais krikščionimis katalikais ir protestantais. Nepriklausomos
Lietuvos Respublikos metai (1918-1940) įėjo į Lietuvos istoriją
kaip spartaus religinio ir dorinio augimo metai, todėl naują okupaciją
Lietuva pasitiko, moraliai būdama pakankamai tvirta.
Sovietinės okupacijos išskirtinis bruožas buvo
prievarta ir represijos, siekusios sunaikinti šviesiausią ir atspariausią
Lietuvos žmonių dalį. Tai paliudija visiškai nekaltų inteligentų
žudynės Rainių miškelyje 1941 metais. Jų tikslas - įbauginti žmones,
kad niekas nedrįstų priešintis okupantams.
Pirmaisiais pokario metais daugelis lietuvių negalėjo
susitaikyti su okupacija ir tarnavimu pavergėjams, todėl pasirinko
partizaninę kovą, trukusią iki 1953 metų. Ši kova ilgus metus truko
tik todėl, kad buvo palaikoma Dievą tikinčios ir savo Tėvynę mylinčios
liaudies. Palaikoma net tuomet, kai aiškiai buvo žinoma, jog teks
patirti skaudžias represijas. Tik nežymi tautos dalis nuėjo kolaboravimo
su okupantais keliu.
Okupantai negailestingai kovojo ne tik su partizanais,
bet ir su galimais sovietinės sistemos priešais. Kiekvienas doras
Lietuvos žmogus buvo laikomas potencialiu priešu.
Kovai su partizaniniu judėjimu sovietai metė gausias
kariuomenės pajėgas; jos daliniai buvo įsikūrę net mažuose miesteliuose.
Siekiant įbauginti žmones, buvo pradėtos žmonių deportacijos į Sibirą.
Vienas po kito sekė trėmimai, todėl geriausioji tautos dalis atsidūrė
toli nuo Tėvynės ir buvo pasmerkta badui, šalčiui, dažnai net mirčiai.
Mirus Stalinui ir sunaikinus partizaninį judėjimą tremtiniai pradėjo
grįžti į Tėvynę, tačiau jie ir toliau liko antrarūšiais sovietinės
sistemos piliečiais.
Didžiulę žalą žmonių moralinei sąmonei padarė
prievartinė kolektyvizacija, kai iš žmonių buvo atimta žemė, gyvuliai
ir ūkio padargai, o patys žmonės, kaip baudžiauninkai, buvo priversti
dirbti menkai atlyginamą darbą. Kolūkių pirmininkais dažnai būdavo
paskiriami nors ir neišmanantys žemės ūkio darbų, bet užtat sovietinei
valdžiai ištikimi asmenys. Žmonėms buvo paliktas tik mažas gabalėlis
žemės, kuriame galėjo darbuotis tik laisvu nuo kolūkinio darbo metu
- dažniausiai sekmadieniais.
Sovietinė valdžia Bažnyčią laikė priešu, todėl
jos veikla teisiškai buvo suvaržyta ir naikinama. Visi vienuolynai
buvo uždaryti, o didžiausiuose miestuose dalis bažnyčių buvo paversta
sandėliais. Per tris šimtus kunigų buvo areštuoti ir apkaltinus
juos antitarybine veikla nuteisti nuo dešimties ir daugiau metų
lagerio. Nusikaltimu būdavo laikomi net pamokslai arba kratų metu
rasti Lietuvos istorijos vadovėliai. Kunigai buvo verbuojami dirbti
NKVD (rusų k. Narodnyj komisariat vnutrennih del Vidaus reikalų
liaudies komisariatas) kolaborantais.
Siekiant sumažinti dvasininkų skaičių, buvo uždarytos
trys Kunigų seminarijos, o Kaune paliktoje Seminarijoje buvo nuolat
mažinamas stojančių klierikų skaičius. Septintame dešimtmetyje į
Kauno kunigų seminariją buvo leidžiama kasmet priimti vos penkis
kandidatus, kurie dar būdavo įkalbinėjami dirbti KGB (rusų k. Komitet
gosudarstvennoj bezopasnosti Valstybės saugumo komitetas) kolaborantais.
Moksleiviai būdavo įkalbinėjami stoti į pionierių
ir komjaunimo organizacijas (valstybines politines mokinių ir studentų
sąjungas), o neįstojusiems beveik nebuvo įmanoma įstoti į universitetus,
nes būsimiems studentams charakteristikas rašydavo tik komjaunimo
komitetas. Vadovais įstaigose, kolūkiuose ir kt. galėjo būti tik
komunistų partijos nariai. Tokia buvo anų dienų tikrovė, kuri negalėjo
nepalikti skaudžių žaizdų žmonių dvasioje.
Sovietinės prievartos nešėjai buvo išvystę galingą
propagandos aparatą, siekusį pateisinti prievartą. Šiam tikslui
būdavo naudojamas visiškai aiškus ir užmaskuotas melas. Darbščiausi
žmonės buvo vadinami buožėmis ir liaudies priešais, o Tėvynę gynę
partizanai - banditais. Atimtas žmonių turtas buvo vadinamas liaudies
nuosavybe, tačiau tą nuosavybę tvarkė komunistų partija, o paprasti
piliečiai gaudavo tik trupinius. Norėdami šiaip taip pragyventi,
žmonės tiesiog buvo priversti vogti savo pačių uždirbtas gėrybes.
Sovietinė diktatūra buvo vadinama liaudies valdžia ir dėl akių dūmimo
į Aukščiausiąją Tarybą būdavo išrenkami net šaltkalviai ir kolūkio
karvių melžėjos, kurių funkcija buvo tik balsuoti už tai, ką nutardavo
viską žinanti komunistų partija. Valstybinis prievartinis ateizmas
buvo vadinamas sąžinės laisve, o tikėjimas traktuojamas, kaip liaudies
opiumas. Tėvynės meilė buvo vadinama nacionalizmu, o vietoje jos
atkakliai peršama meilė didžiajai tėvynei Sovietų Sąjungai.
Tokiu būdu prievarta ir melas tapo neatskiriamais
sąjungininkais, turėjusiais pakeisti žmonių mentalitetą. Morali
buvo laikoma tik tokia laikysena, kuri tarnavo socializmo kūrimui,
o visa kita - buržuazine ideologija, su kuria buvo kovojama.
Penkiasdešimt metų vykdyta melu pridengta prievarta
negalėjo neatsiliepti žmonių dvasiai. Buvo suformuota homo sovieticus
moralė, kurią kažkas taikliai pavadino stribų morale. (Stribai
nuo rusų k. žodžio istrebitel - naikintojas - tai sovietiniams okupantams
tarnavę ir ginklu su partizanais kovoję žmonės). Tai pavergto ir
laisvės nesiekiančio žmogaus moralė, leidžianti viską, kas žadėjo
bet kokią naudą ar privilegiją.
Dalies žmonių sąmonė moraliai buvo suluošinta.
Žmonės išmoko veidmainiauti: išorėje būti ištikimais sovietinei
valdžiai, o slapta pasakoti antisovietinius anekdotus. Melas ir
nesąžiningumas pamažu tapo gyvenimo norma: iš gamyklų ir kolūkių
būdavo vagiama viskas, kas pakliūdavo po ranka. Žmonės save pateisindavo,
sakydami: kadangi iš mūsų viską atėmė, todėl mes nevagiame, o tik
atsiimame, kas buvo atimta. Už šias vagystes nukentėdavo tik tie,
kurie būdavo laikomi sovietinės santvarkos priešais, o kompartijai
ištikimi žmonės galėjo nebaudžiami naudotis savo privilegijuota
padėtimi. Gyvenimas be melo tapo tiesiog neįmanomas: viršininkai
meluodavo savo pavaldiniams, pavaldiniai viršininkams, mokytojai
mokiniams, o tėvai dažnai net savo vaikams. Buvo sukurtos idealios
sąlygos bręsti karjerizmui ir prisitaikėliškumui. Kadangi religinė
sąmonė pamažu silpo, vis labiau ėmė dominuoti džiunglių įstatymas:
teisus būdavo tas, kuris stipresnis, gudresnis ir labiau sugebantis
prisitaikyti prie sovietinės tikrovės.
Kai buvau nuteistas sovietų teismo ir įkalintas
Rusijos konclageryje, pastebėjau didelį nelaisvės vietų panašumą
su visa sovietine tikrove, labai panašia į didelį lagerį, kuriame
vieni gyventojai yra privilegijuoti, o kiti baudžiami net už menkniekius
ir priversti kęsti prievartą.
Psichologai teigia, kad žmogus, gyvendamas lageryje
ar kalėjime, po penkerių metų pradeda keistis ir degraduoti. Nesiimu
spręsti, kiek tai teisinga, tačiau noriu pasakyti, kad mano tėvynainiai
penkiasdešimt metų gyveno dideliame sovietiniame lageryje, todėl
visai suprantama, kad dvasiniai praradimai buvo labai dideli.
Kalbėdamas apie sovietinę tikrovę, negaliu nepaminėti
ir daugelio teigiamų žmonių gyvenimo pusių, kai žmonės sugebėdavo
išsaugoti žmoniškumą, tikėjimą ir meilę tėvų žemei. Visa tai buvo
galima išsaugoti tik aiškaus pilietinio sąmoningumo, tikėjimo ir
rusenančios laisvės vilties dėka.
Apie dešimtį metų trukusi partizaninė kova, nors
ir buvo fiziškai pralaimėta, bet daliai lietuvių padėjo išsaugoti
moralinę sąmonę, kad priešintis melui ir prievartai galima ir reikia
net tuomet, kai artimoje ateityje nesimato laimėjimo perspektyvos.
Okupacijos metais ypatingai svarbų vaidmenį atliko
Bažnyčia. Nepaisant labai didelių praradimų ir net to, kad Bažnyčios
vadovai buvo griežčiausiai sovietinės valdžios kontroliuojami, o
kai kurie net priversti kolaboruoti, Bažnyčia nebuvo palaužta ir
per visą sovietmetį išliko vienintele oficialiai veikusia institucija,
kurios dauguma narių aiškiai suvokė, kas yra kas, ir turėjo jėgų
priešintis nužmoginančiai sistemai.
Pasibaigus Stalino ir Chruščiovo epochai ir šiek
tiek sušvelnėjus režimui, tuojau pradėjo reikštis labai apčiuopiami
pasipriešinimo sistemai daigai. Kunigai ir tikintieji pradėjo rašyti
sovietinei valdžiai pareiškimus, kuriuose būdavo reikalaujama laisvės
Bažnyčios veikimui. Žinomiausias tapo 17 tūkst. tikinčiųjų pasirašytas
Memorandumas, skirtas SSRS generaliniam sekretoriui Brežnevui, kuriame
buvo reikalaujama tikėjimo laisvės. Šis 1972 metais pasirodęs Memorandumas
buvo tam tikras persilaužimas, pereinant į aktyvesnę kovą už žmogaus
teises. Tų pačių metų kovo 19 dieną Lietuvoje pradėjo eiti Lietuvos
Katalikų Bažnyčios kronika, kuri aprašinėjo tikėjimo persekiojimo
ir varžymo faktus. Dievui laiminant, šis leidinys išliko nesunaikintas
iki Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo. Po LKB kronikos pasirodymo
vienas po kito atsirado ir kitokios pakraipos pogrindžio leidiniai,
kuriuose būdavo nagrinėjami ne tik religiniai, bet ir tautiniai
klausimai. Vienu metu jų buvo net trylika. Lietuva buvo vienintelė
Sovietų Sąjungos respublika, turėjusi tokią gausią pogrindžio spaudą,
o LKB kronika vienintelis leidinys, kurio KGB nepajėgė sunaikinti,
kai tuo pačiu metu Maskvoje Einamųjų įvykių kronikos redakcija
būdavo gana greitai sulikviduojama.
Teismai už pogrindžio spaudos platinimą ne tik
nesustabdė pasipriešinimo prievartinei ateizacijai, bet dar labiau
jį pakurstė. Nors pasaulyje plačiausiai nuskambėjo Lietuvos tikinčiųjų
pasipriešinimas, kurio svarbesnieji faktai buvo aprašyti pogrindžio
spaudoje, tačiau tai nebuvo vieninteliai faktoriai, nulėmę tuometinę
Bažnyčios padėtį ir jos įtaką Lietuvos žmonių dvasinei raidai.
Labai svarbus buvo tikėjimo perdavimas šeimose.
Kadangi vieša katechizacija buvo uždrausta, o ją vykdę asmenys net
represuojami, tai pagrindine tikėjimo mokykla tapo šeima. Laimingiausi
buvo tie vaikai, kurie turėjo sąmoningus tikinčius tėvus. Kur jų
nebuvo, vaikai tapo palikti likimo valiai ir atviri marksistinės
ideologijos indoktrinacijai.
Sovietinei valdžiai uždraudus vaikų katechizaciją,
ja labiausiai rūpinosi ne tiek oficialiai pareigas einantieji kunigai,
kiek pavieniai asmenys, o ypač seserys vienuolės. Kai kurios vasaros
metu religinei praktikai paruošdavo po kelis šimtus vaikų.
Kadangi vienuolynai oficialiai buvo uždaryti,
jie nesiliovė veikę pogrindyje. Vienuoliai kunigai dirbo parapijose,
eidami klebonų pareigas, o seserys vienuolės gyveno mažomis grupėmis
po dvi tris ir kiek pajėgdamos įsitraukdavo į sielovadinį darbą.
Kai vienintelė Kauno kunigų seminarija neturėjo
teisės priimti visus norinčius kunigo tarnystei rengtis jaunuolius,
tuomet šio darbo ėmėsi kelios vyrų vienuolijos jėzuitai ir marijonai.
Sovietinė valdžia, pastebėjusi, kad nepavyks oficialiai užkirsti
kelio jaunuoliams siekti kunigystės, pamažu pradėjo lengvinti įstojimo
sąlygas į veikiančią Seminariją.
Bažnyčia sovietiniais metais buvo tapusi tam tikru
pasipriešinimo sovietinei sistemai centru, kuris telkė ir judino
net tikėjimui abejingus, bet Tėvynę mylinčius žmones. Bažnyčia,
atlikdama savo tiesioginę misiją, labai daug pasitarnavo gindama
totalitarinės diktatūros pavergtą žmogų.
II. Moralinio liberalizmo metai
Nors ir sužeisti, bet išsaugoję moralines bei
krikščioniškas vertybes, mes atėjome į tą istorinį momentą, kai
pradėjo griūti sovietinė sistema. Atgimimo Sąjūdis atvedė Lietuvą
ne į Kremliaus bandytą atgaivinti sovietinę sistemą, bet į Nepriklausomybę,
tačiau tolesnis kelias buvo labai sudėtingas. Greitai pamatėme,
kad nelaisvės metais mūsų patirti praradimai buvo didesni nei manėme.
Mums, penkiasdešimt metų gyvenusiems priespaudoje,
Vakarai atrodė kaip laisvės ir krikščioniškos moralės bastionas,
todėl atsivėrus sienoms dauguma lietuvių godžiai gaudė iš Vakarų
atkeliaujančias idėjas. Į Lietuvą atvyko daug geros valios žmonių,
kurie norėjo padėti jai prisikelti naujam gyvenimui. Su dėkingumu
prisimename didelę materialinę ir intelektualinę paramą, kurią esame
gavę iš Vokietijos ir kitų Europos bei Šiaurės Amerikos kraštų.
Tačiau Lietuvą pasiekė ir abejotinos vertės idėjos. Jų simboliu
laikau iš vienos solidžios šalpos organizacijos atėjusią tuščių
vaistų buteliukų siuntą.
Pakilus geležinei uždangai Lietuvą užplūdo įvairiausių
religinių pakraipų žmonės, kurių idėjos lengviausiai rasdavo atgarsį
tuose žmonėse, kurie sovietiniais metais buvo nutolę nuo Katalikų
Bažnyčios. Jiems, ko gero, lengviau buvo įsitraukti į bet kurios
naujos religijos šalininkų gretas, nei pasijusti atgailaujančio
sūnaus padėtyje.
Pačiais pirmaisiais Nepriklausomybės metais didžiausius
tiražus pasiekė bulvarinė spauda ir skverbėsi televizijos laidos,
balansuojančios ant pornografijos ribos, kurios vėliau surado vietą
komercinės televizijos kanaluose.
Nepriklausomybės pradžioje daugelis nuo Bažnyčios
nutolusių žmonių tiesiog demonstravo savo tikėjimą, tačiau metams
bėgant padėtis keitėsi ir prasidėjo Bažnyčios niekinimas. Bažnyčios
atstovams oficialiai pasisakant aktualiais visuomeniniais ir moraliniais
klausimais, žiniasklaidoje padažnėjo išpuolių prieš kunigus ir vyskupus,
bandant juos sukompromituoti visuomenės akyse. Didžiausiuose Lietuvos
dienraščiuose buvo niekinamas net popiežius Jonas Paulius II.
Lietuvos Respublikos įstatymai leido mokiniams
valstybinėse mokyklose pasirinkti tikybos ar etikos pamokas, tačiau
daug kur mokyklų vadovai dirbtinai dalį mokinių nukreipdavo į etikos
pamokas, kuriose trūkdavo esminio elemento dorinio mokinių ugdymo.
Tačiau galima pasidžiaugti tuo, kad po septyniolikos nepriklausomybės
metų 51 procentas Lietuvos moksleivių lanko tikybos pamokas.
Švietimo sistemoje dirbantys žmonės dažnai stokodavo
atsakingumo ir darydavo abejotinos vertės eksperimentus. Pavyzdžiui,
šiuo metu kai kuriose Lietuvos mokyklose pagal švedišką modelį stengiamasi
įvesti ne lytinį ugdymą, bet švietimą, kurio tikslas išmokyti
mokinius naudotis prezervatyvais, pasitelkiant šiam mokymui vienmečius
paauglius.
Labai didelę bėdą Lietuvos žmonių moraliniam augimui
kėlė ir kelia alkoholis, kurio besaikio naudojimo pražūtingi vaisiai
akivaizdžiai matomi. Alkoholio verslininkų lobizmas pasiekė tai,
kad stiprūs svaigalai yra pardavinėjami ne tik maisto parduotuvėse,
bet net benzino kolonėlėse. Alkoholis yra vienas iš svarbiausių
kaltininkų dėl labai išaugusių kriminalinių nusikaltimų bei savižudybių.
Įstojus Lietuvai į Europos Sąjungą vis dažniau
kalbama apie gėjų ir lesbiečių santuokų įteisinimą. Patį didžiausią
nerimą kelia tai, kad Lietuvoje nėra normalios šeimų politikos,
galinčios sukurti darnioms šeimoms gyvuoti reikalingas sąlygas.
Kol kas Valstybė tik lopo skyles, remdama problemiškas šeimas.
Gal pats liūdniausias dabarties reiškinys Lietuvoje
yra dalies žmonių nusivylimas laisve, tarsi ji būtų aukso aruodas,
iš kurio be darbo galima semtis pinigus. Dar reikės daug metų, kol
žmonės įsisąmonins, kad laisvė yra tik galimybė susikurti žmogaus
orumo vertą gyvenimą.
Žmonių nusivylimą laisve sąmoningai ar nesąmoningai
palaiko neatsakinga žiniasklaida, kuri pirmuose puslapiuose plačiausiai
aprašinėja nusikaltimus, o apie pozityvius dalykus nutyli. Negatyvi
žiniasklaida yra viena iš didžiausių dabartinės Lietuvos bėdų, nes
ji dažnai nulemia net svarbius žmonių apsisprendimus. Yra daug atvejų,
kai žmonės per rinkimus pasirenka ne pačius geriausius ir atsakingiausius
kandidatus, bet tuos, kuriuos palankiai pristato nupirkta žiniasklaida.
Dabartinis Lietuvos ėjimas į atsakingą laisvę
yra pakankamai sunkus, tačiau optimistiškai nuteikia tai, kad Lietuvoje
yra pakankamai daug žmonių, aiškiai suvokiančių, jog per maža turėti
išorinę laisvę, nes visa ko pagrindas yra dvasinė laisvė, kuri nieko
bendra neturi su moraliniu liberalizmu ir kuri gali būti kuriama
tik ant Kristaus Evangelijos pamato.
Paskaita, skaityta Šlezvigo-Holšteino žemės (Vokietija)
politinio švietimo centro forume Bažnyčia ir visuomenė Kylio katalikų
šv. Mikalojaus
(St. Nikolaus) parapijos namuose
© 2007 XXI amžius
|