Lietuva yra Europos sėkmė
Žozė Manuelis Barozas,
Europos Komisijos Pirmininkas
|
Europos Komisijos Pirmininkas
Žozė Manuelis Barozas
|
Gerbiamasis Pirmininke, gerbiamieji Lietuvos parlamento
nariai, nedrįstu versti
Bijau, jog jau šiandien visas savo lietuvių
kalbos žinias išdėsčiau, bet aš tikrai pažadu po truputėlį žengti
į priekį.
Gerbiamasis Pirmininke, gerbiamieji parlamento
nariai, aš labai dėkoju už galimybę kreiptis į jus čia, šiandieną
jūsų demokratijos rūmuose kaip tik tokių iššūkių kupiname etape
ir Europai, ir Lietuvai. Lietuva yra Europos sėkmė daugeliu prasmių
ir man didelė garbė, kad aš galiu atvykti į šiuos rūmus, kuriuose
prieš 17 metų jūs visam pasauliui paskelbėte, kad jūs esate vėl
laisva tauta. Tik pažvelkite, kur dabar esate ir kur buvote tada.
Jūs turėtumėte didžiuotis savimi. Per mažiau kaip du dešimtmečius
jūs tapote klestinčia demokratija, labai gyvai besivystančia ekonomika
ir jūs daugeliu sričių esate puikus pavyzdys kitiems.
Jūsų šalies sostinė Vilnius bus Europos kultūros
sostinė greičiau nei po dvejų metų. Ir aš manau, kad labai simboliška
tai, kad tai kaip tik sutaps su jūsų valstybės tūkstantmečiu. Aš
manau, kad, žvelgdami į savo nuostabią istoriją, jūs būtinai turite
didžiuotis pastaraisiais 17 savo gyvenimo metų. Aš dabar norėčiau
paklausti jūsų, ar tai yra geriausi metai jūsų ilgoje istorijoje?
Na, o dabar apie Europą
Mes dabar švenčiame 50-ąsias
Europos Sąjungos pirmųjų dokumentų metines. Mes neabejotinai didžiuodamiesi
žvelgiame į praeitį ir su pasitikėjimu į ateitį, užkirsdami kelią
karams.
O karų, jūs žinote, Europoje buvo daug, taigi
tik taikos tikėjosi Europos Sąjungos krikštatėviai. Vyko Europos
Sąjungos plėtra, ir tai ne tik politinė, bet ir moralinė sėkmė.
Ir mes viso to pasiekėme. Europa sugebėjo grąžinti demokratiją į
visas
į didžiąją dalį Europos valstybių. Ir mums tikrai pasisekė
padaryti ko norėjome. Europa sugebėjo užtikrinti aukštesnį pragyvenimo
lygį savo žmonėms. Norėjome ir padarėme. Dabar yra naujų iššūkių
globaliame pasaulyje. Yra ir puikios galimybės, bet yra ir iššūkių,
konkrečių, pavyzdžiui, energetikos saugumas, klimato kaita, masiniai
migracijos srautai, saugumui kylanti rizika, įskaitant ir teroristų
veiklą, ir t.t. Mes ją vadiname darbotvarke piliečiams. Tai yra
praeitų metų mano iniciatyva. Mes pasiūlėme naują idėją, t.y. idėją
naujos politinės strategijos. Mes norime pasiekti naujų rezultatų,
kurie pasitarnautų Europos piliečiams. Europiečiui ši nauja strategija
neabejotinai reiškia, jog atsiranda nauja politika. Mes norime pateikti
naujus principus, kurie turėtų būti išreikšti konkrečioje deklaracijoje.
Pirmiausia, žinoma, dirbame globalizuotame pasaulyje. Europa turi
būti konkurencingesnė. Konkurencija nuolat didėja iš kitų pasaulio
šalių. Ir mes pabrėžiame, kad penki principai turėtų būti patys
svarbiausi. Pirmiausia solidarumas. Mums reikia solidarumo. Jeigu
esame sąjunga, mes turime rodyti politinį solidarumą, žinoma, ekonominį
ir socialinį solidarumą taip pat, nes be socialinio ir ekonominio
matmens ir apskritai be solidarumo mes gi nebūsime sąjunga. Antras
yra tvarumas. Tai nebuvo akivaizdu 1957 metais, kai Europos bendrijų
krikštatėviai pradėjo vykdyti šį projektą. Bet šiandieną be to neįmanoma.
Neįmanoma kalbėti be sąjungos, kuri kolektyviai sprendžia tvarumo
problemas. Taigi ko reikia? Reikia užsiimti ir klimato kaita. O
dabar demokratinis atskaitomumas. 1957 metais, kai prasidėjo pati
sąjungos mintis, žinoma, mes visai nebuvome politinė sąjunga, buvo
tiktai ekonominė sąjunga. Bet šiandien politiniai mechanizmai mums
yra reikalingi, bet mums reikia daugiau skaidrumo, reikia daugiau
demokratijos, reikia daugiau demokratinio atskaitomumo, nes suprantama,
kad saugumas irgi yra mūsų rūpestis, nes yra tam tikrų iššūkių ir
problemų. Yra ir vidinių iššūkių bei problemų. Ir, žinoma, už mūsų
ribų, ir mes žinome, jog
ir tarptautinis nusikalstamumas, kuris
įžengė ir į mūsų teritoriją. Mes jokiu būdu nesiūlome užsidaryti
Europoje. Mes turime būti atvira teritorija. Taip, mes norime pasauliui
būti atviri, mes norime būti atviri pagrindiniais principais. Tai
yra laisvė, taika ir solidarumas. Bet nepakankama tiktai Europos,
mes turime remtis pasaulio principais, mes turime skatinti laisvės
principus ne tik Europoje, bet ir už Europos ribų. Jie reikalingi
tiems, kurie kol kas net neturi galimybių gyventi išdidžiai. Mes
žinome, kad daugelyje pasaulio šalių dar klesti skurdas. Šie principai,
aš manau, dabar yra priimtini ir Berlyno deklaracijoje įrašyti.
Aš praeitą savaitę su ponia Merkel, su pirmininkaujančios valstybės
kanclere, ir su ponu Peteringu, Europos Parlamento pirmininku, pasirašiau
Berlyno deklaraciją. Ir aš džiaugiuosi, kad Lietuva taip pat parėmė
šią deklaraciją. Aš žinau, kad Lietuvos Prezidentas buvo Berlyne
ir pritarė šiam ambicingam projektui.
O dabar aš, jeigu galima, norėčiau pakalbėti apie
svarbiausius mūsų neatidėliotinus darbus. Aš manau, kad yra galimybė
spręsti konstitucinę problemą prieš 2009 metais įvyksiančius Europos
Parlamento rinkimus. Aš manau, kad mes dabar galime dirbti ir ieškoti
sprendimų. Žinoma, Berlyne susėdus Europos vadovams atsiras toks
pagreitis, impulsas, kuris leis išspręsti konstitucinę problemą.
Aš žinau, kad dabar visi nori konstruktyviai prisidėti prie konstitucinės
sutarties priėmimo. Tai yra labai svarbu todėl, kad Konstitucija
duos labai aiškią idėją, ko mes siekiame. Mūsų institucijose Konstitucija
turi veikti kaip vertybė, jeigu mes norime pasiekti tikslų, jeigu
norime pasiekti konkrečių rezultatų, mums reikia tokių Europos institucijų,
kurios būtų dar veiksmingesnės. Mūsų sprendimų priėmimo procesas
visur, ir Taryboje taip pat, būtų pragmatiškesnis, veiksmingesnis,
greitesnis. Mums reikia daugiau atskaitomumo, daugiau skaidrumo
ir, žinoma, mums reikia tiesiog apskritai aiškumo. Todėl, kad mes
kalbame ir su pasaulio bendruomene. Ir dabar pažiūrėkime į visą
šį vaizdą. Aš tikrai remiu visa tai, kas vyksta. Aš tikrai remiu
valstybių narių darbą, kurį jos daro, kad visos Europos Sąjungos
valstybės narės priimtų tą sutartį. Tada mes galėsime tęsti savo
praktinį darbą. Kitais metais Komisija dirbs, kad galėtų pateikti
Europos biudžeto apžvalgą, t.y. peržiūrėti Europos biudžetą, o tam
reikia labai plačiai konsultuotis, kad būtų galima visus suinteresuotus
ir visus dalyvius, t.y. ir piliečius, ir parlamentus, o per parlamentus
visi piliečiai galės išreikšti savo nuomonę apie tai, ko reikia
Europos Sąjungai, kokių išteklių reikia. Ir jūs turite puikią atstovę
Dalią Grybauskaitę, kuri Europos Komisijoje labai puikiai rengia
Europą ateičiai ir rengia galimybę
Ir aš esu įsitikinęs, kad jos
darbas yra labai svarbus.
Dar vienas labai svarbus prioritetas yra energetika.
Ir čia energetiką mes neabejotinai siejame su aplinkosauga. Neverta
man čia jums net pasakoti, jūs puikiai žinote, koks svarbus yra
energetinis saugumas. Žinoma, esame susirūpinę ir jūs esate čia,
Lietuvoje, susirūpinę energetikos saugumu. Europos Komisija mato
jūsų šalį kaip energetiškai izoliuotą valstybę, bet Lietuva nori
susijungti su Europos energetika. Mes stebime, kas darosi Lietuvoje
energetikos srityje. Mes žinome, kad Lietuvai Rusija nutraukė dujų
tiekimą, mes žinome, kad yra statomi kiti dujotiekiai ir t.t., mes
žinome, kad Lietuva nori susijungti su Lenkija, kad galėtų tekėti
elektra. Dabar Rusiją mes neabejotinai suprantame, kad su Rusija
reikalingas ilgalaikis bendravimas ir energetikos srityje taip pat.
Taigi mes turime užtikrinti, kad Energetikos chartijos principai
būtų įgyvendinti. Mes suprantame, kaip svarbu būti susijungusiai
su visa Europa. Ir Lietuva kol kas yra izoliuota, bet transporto
prasme ir energetikos prasme, ir kaip tik jums reikia, kad būtų
įgyvendintas solidarumo principas, kurį mes pabrėžėme Berlyne. Energetikos
saugumas ir bendra energetikos politika buvo beveik neegzistuojančios
temos Europos Sąjungoje. O dabar tai yra prioritetas visos Europos
Sąjungos. Aš labai didžiuojuosi, kad mano vadovaujama Komisija kaip
tik pateikė šiuos pasiūlymus valstybėms narėms. Ir dabar plačiai
yra sutinkama, kad tikrai reikia labai tikros energetikos strategijos
visoje Europos Sąjungoje. Nepabaigėm dar jos kurti, ne, bet reikia
atvirai pasakyti, kad apskritai konsensusas yra, visi supranta,
kad reikia plėtoti bendrą Europos energetikos politiką. Solidarumo
mums reikia, mums reikia ir energetikos saugumo, bet tai turėtų
būti per kartas einanti idėja. Manau, vaikams mes turime palikti
labai gerą rezultatą. Todėl Europos aplinkos apsaugos politika nori
užtikrinti, kad tvarumas būtų taikomas, kad turėtume ką palikti.
Jūs žinote, kad Europos Ministrų Taryba parėmė šią iniciatyvą ir
nepaprastai svarbu, kad Europa labai aiškiai nubrėžtų, ko nori,
kad sumažėtų anglies dvideginio išmetimas, ir Europa palieka kitoms
valstybėms pačioms spręsti savo situaciją. Bet mes, pavyzdžiui,
žinome, kad vyksta klimato kaita, mes žinome, kad Kioto protokolo
galiojimas baigsis 2012 metais. Mes turime apsispręsti, ką daryti
toliau, ir 20 proc. turėtume sumažinti anglies dvideginio išmetimus
iki 2020 metų. Mes žinome, kad tam reikia daugiau investuoti į atsinaujinančius
energetikos išteklius ir dabar 7 proc. yra numatyti. Mes turėtume
dar numatyti daugiau priemonių, kad galėtume sumažinti anglies dvideginio
išmetimus. Mes taip pat turėtume sumažinti savo priklausomybę nuo
neatsinaujinančių šaltinių. Mes privalome galvoti apie aplinką,
galvodami apie energetikos saugumą. Savaime suprantama, yra labai
daug iššūkių, mes turime būtinai galvoti apie tokias temas kaip
senstantys gyventojai, mes turime kurti naujas technologijas ir
neabejotinai yra tokių atsirandančių galybių kaip Indija ir Kinija,
į kurias mes taip pat turime atkreipti dėmesį. Lietuva turi didelį
potencialą, Lietuva turi bendrauti su pasauliu. Bet Komisija taip
pat yra parengusi strategiją už augimą ir darbo vietas. Atsimenate,
visa tai yra paminėta prieš keletą metų priimtoje Lisabonos strategijoje.
Taip, Lisabonos strategija yra augimo ir darbo vietų strategija.
Ir Europa žino, ką turi daryti. Aš žinau, jog Lietuva yra susirūpinusi
dėl darbo jėgos išvykimo iš šalies. Taip, darbo jėga išvyksta ir
būtent nekvalifikuota darbo jėga. Aišku, išvyksta ir kvalifikuota,
bet nekvalifikuotos daugiau. Dažniausiai iš tokių šalių kaip Lietuva,
kur atlyginimas palyginti nedidelis, vyksta į tas šalis, kur ūkis
yra subrendęs ir mokami didesni atlyginimai. Aš jums pateiksiu dviejų
šalių pavyzdžius. Aš esu iš Portugalijos ir kalbėsiu apie Portugaliją
ir apie Airiją. Mano gimtoji šalis Portugalija. Į Europos šalis
iš Portugalijos išvyksta daug žmonių todėl, kad nori geriau gyventi,
nori susirasti ten darbą. Portugalija ilgą laiką buvo migracijos
šalis. Visi net juokavo, kad Paryžiuje, Prancūzijos sostinėje, ko
gero, gyveno daugiau piliečių negu Portugalijoje. Vadinasi, labai
daug piliečių iš Portugalijos išvažiuodavo į kitas Europos Sąjungos
valstybes. Bet 1986 metais, kai Portugalija įstojo į Europos Sąjungą,
na, kurį laiką dar važiavo iš Portugalijos, bet dabar mes stebime,
kad daugiau atvažiuoja į Portugaliją negu išvažiuoja. O pažiūrėkite,
kokius skaičius rodo Airija arba Ispanija. Tikrai tai labai įspūdingi
skaičiai. Taigi ir jūs augsite, o jūs juk turite sąlygas augti sparčiausiai
Europoje, na, bent jau būti viena iš sparčiausiai augančių valstybių.
Jūs patikėkite, migracijos tendencija jūsų šalyje taip pat pasikeis.
Dabar truputį apie eurą ir Lietuvos kelią į eurą.
Nė kiek neabejoju, kad Europos Sąjungos projektas, kurį pavadinčiau
euru, yra sėkmės projektas. Iš tikrųjų nei valiutų rizikos ir pigiau.
O piliečiams, vartotojams kainų skaidrumas ir keliauti po visą
Europos Sąjungą yra lengviau. O ūkiams, be abejo, aiškiau, nes konkurencingumas
yra aiškesnis. Ir pagaliau sumažės palūkanų normos. Komisija yra
už tai, kad Lietuva galėtų kuo greičiau prisijungti prie euro zonos.
Lietuva rodo puikią biudžeto fiskalinę discipliną, ir mes tuo labai
džiaugiamės, mes tikrai labai su malonumu pasveikinsime jus prisijungus
prie euro zonos, kai būsite tam pasirengę.
Dabar porą žodžių apie valdyseną. Kas ir ką daro
Europos Sąjungoje? Aš manau, kad svarbu žinoti, kad mes darome viską,
ką galima daryti Europos Komisijos lygmeniu, kad galėtume sumažinti
labai didelę biurokratiją, mes norime sumažinti biurokratiją ir
jos naštą. Mes labai norėtume paskatinti valstybes nares daryti
tą patį. 35 proc. norėtume sumažinti administracinių procedūrų naštą.
Vadinasi, mes imamės labai griežtų priemonių, kad galėtume atlikti
stebėseną visų teisės aktų, ir norime įsitikinti, kad teisės aktai
tikrai patenkintų mūsų norą kuo geriau viską reglamentuoti. Mes
dabar būtent šio požiūrio laikomės. Dabar mes norėtume, kad jūs,
parlamentarai, ir Lietuvos parlamentas taip pat dalyvautų šioje
veikloje, todėl diskutuojant apie skaidrumą buvo priimtas sprendimas.
O kai konstitucinė sutartis bus priimta, taip tikrai bus. Dabar
jau yra priimtas sprendimas, kad nacionaliniai parlamentai turi
teisę išnagrinėti Komisijos teisės aktų projektus. Man atrodo, tai
yra labai svarbu. Dabar mes jau gavome iš nacionalinių parlamentų,
dar nuo praėjusių metų rugsėjo, 76 nuomones, ir mes galime jomis
remtis todėl, kad jie yra Europos Sąjungos teisės aktų rengimo proceso
dalis. Aš noriu jus patikinti, kad Komisija nenori integracijos
vien integracijos vardu. Visa tai daroma piliečių labui. Todėl yra
taikoma subsidija orumo principas. Mes puikiai suprantame, kad
yra tokių atvejų, kai mums reikia Europos lygio teisės aktų, turėtume
bent jau turėti tokias sąlygas, kad visiems būtų sudarytos vienodos
sąlygos ir kapitalui, ir žmonėms, ir paslaugoms, ir prekėms. Bet,
žinoma, yra tokių atvejų, kur galima sumažinti teisės aktų skaičių.
Taigi yra kažkas, kas turi būti taikoma bendra, kaip sakiau, prekėms,
paslaugoms ir t.t, bet taip pat ir piliečių lygiu ir t.t. Kur turi
būti taikomas subsidiarumo principas? Dabar aš atvirai pasakysiu
apie konstitucinę sutartį, apie Nicos sutartį. Nicos sutarties nepakanka.
Mums reikia naujų konstitucinės institucinės sąrangų. Dabar norėčiau
pasveikinti Lietuvą, kuri pirmoji ratifikavo konstitucinę sutartį.
Mes taip pat parėmėme konstitucinę sutartį, jos esmę ir jos vertybes.
Bet reikia, kad visos Europos Sąjungos valstybės narės ratifikuotų
ir, tikiuosi, jos dabar konstruktyviai dirba ieškodamos sprendimų.
Mums reikia konstitucinės sutarties dėl mano anksčiau minėtų priežasčių
ir dėl politinių priežasčių, pagaliau dėl pasitikėjimo. Juk rezultatus
pasiekiame, mes tikrai pastaruosius dešimt metų dirbame sėkmingai.
Taip, dabar mes Europoje įkūrėme naują energetikos politiką, bet
pats faktas, jog ne visos valstybės narės galėjo susitarti dėl naujosios
sutarties, be abejo, griauna mūsų pasitikėjimą ir pačioje Europoje,
ir visame pasaulyje, kuris ne Europos Sąjungoje. Vadinasi, mes turime
būtinai spręsti institucinius reikalus, mums reikia naujos institucinės
sąrangos. Aš skatinu Lietuvą dirbti su kitomis valstybėmis narėmis
tam, kad kuo greičiau būtų priimta ir ratifikuota konstitucinė sutartis.
Tai yra tokia politinė problema, todėl neverta jos atidėlioti, reikia
spręsti. O jeigu tik pradėsime atidėlioti, tai problema vis tiek
nedings, vis tiek reikės dirbti.
Gerbiamieji parlamento nariai, ponios ir ponai,
leiskite baigiant pasakyti tris labai paprastus ir labai aiškius
dalykėlius.
Pirmoji mano mintis yra ta, kad aš tikrai tikiu,
kad Europos Sąjunga yra stipresnė po to, kai į ją įstojo Lietuva.
Europos Sąjungos plėtra prisideda savo tikslu, dinamizmu prie Europos
Sąjungos darbų. Aš noriu patikinti, kad aš pats ir Komisija tikrai
labai giname išsiplėtusią Europą, ir mes manome, kad tai duoda mums
daug naudos ne tik politinio tvirtumo prasme, bet ir suteikia ekonomikai
dinamizmo. Tai neabejotinai didina mūsų įtaką pasaulyje.
Aš esu buvęs savo šalyje užsienio reikalų ministras,
buvau ir ministras pirmininkas, bet svarbiausia, buvau užsienio
reikalų ministras kelerius metus. Galiu jums pasakyti, kad mano
patirtis yra tokia, kad šiandien Europos Sąjunga su 27 valstybėmis
yra daug galingesnė, daug svarbesnė visame pasaulyje negu tada,
kai mūsų buvo tik 12 valstybių narių Europos Sąjungoje.
Komisija nori pasiūlyti sprendimų Europos Sąjungos
valstybėms narėms. Mūsų piliečiai spręs apie mūsų darbus pagal rezultatus,
todėl mes turėtume būtinai sutelkti dėmesį į rezultatus.
Trečias, t.y. paskutinis dalykas Europos Sąjunga.
Tas pats žodis Sąjunga reiškia solidarumą. Aš norėčiau, kad Lietuvos
žmonės, kuriems jūs atstovaujate, žinotų, kad Lietuva dabar yra
šeimos dalis, ir jūsų problemos yra mūsų problemos. Tai nereiškia,
kad mes dėl visų dalykų galime sutarti, todėl kad 27 valstybių narių
šeimoje, nors ir taikoma Europos Bendrijos teisė, mes turime gerbti
Europos Bendrijos teisę, solidarumo terpėje turi būti sprendžiamos
visos problemos. Aš manau, kad yra tik viena naujoji Europa, tai
yra globali Europa su solidarumu. Tai Europa, kuri dirba su žmonėmis
ir parlamentais.
Todėl, gerbiamasis pirmininke, ponios ir ponai,
aš norėčiau girdėti ir išklausyti jus. Dėkoju už dėmesį.
Kalba Romos sutarties 50-ųjų ir Lietuvos narystės
NATO 3-iųjų metinių minėjime Lietuvos Respublikos Seime
Pagal Seimo ryšių su visuomene skyriaus stenogramą
© 2007 XXI amžius
|