Apie Lietuvos ūkį
Su Lietuvos Respublikos ūkio ministru Vytu NAVICKU
kalbasi žurnalistė Angelė PABRICAITĖ
|
Lietuvos Respublikos ūkio ministras
Vytas Navickas
Autorės nuotrauka
|
Vytas NAVICKAS (g. 1952 m. Degėsių kaime, Lazdijų
r.) ekonomistas matematikas (1975), Lietuvos valstiečių liaudininkų
sąjungos narys, dirbo: Mokslų akademijos Ekonomikos institute makroekonominių
procesų modeliavimo ir prognozavimo moksliniu bendradarbiu (19751989),
Ministrų Tarybos ekonomikos reformų padalinio vadovu (1989), Lietuvos
Respublikos pirmosios, antrosios, trečiosios ir šeštosios Vyriausybių
ekonomikos ministru (1990-1991 ir 1995-1996), ekonomikos ministro
pavaduotoju (19911995), UAB Draudos asistavimas direktoriumi
(19962004) , LR Seimo nariu (nuo 2004), Vilniaus prekybos, pramonės
ir amatų rūmų prezidentu (20012005); socialinių mokslų daktaras
(1983), docentas (1999), stažavosi Vokietijoje (1990), JAV (1991),
Austrijoje (1994), įvairiuose Lietuvos universitetuose dėstė makroekonomiką,
vadybą, Lietuvos socialinę ekonominę raidą.
Gerbiamas ministre, prieš pusmetį jūs penktą
kartą tapote Lietuvos Respublikos ministru. Kas sunkiausia buvo
pirmųjų Vyriausybių darbo metu ir ką gero pavyko nuveikti per šį
pusmetį? Kuo šalies ūkiui buvo reikšmingi 2006-ieji?
Pirmosiose Vyriausybėse labai daug ką reikėjo
pakeisti, užmegzti tarptautinius ryšius. Pasiaukojančiai, atsidavę
dirbome, bet ne visada pasiekdavome tokių rezultatų, kokių norėdavome...
Dabar džiugu, kad tuomet Lietuvoje pavyko sustabdyti infliaciją.
Stabilizavosi makroekonomika.
Pastarųjų metų Lietuvos bendrojo vidaus produkto
augimas (BVP) rodo besitęsiančią sparčią ūkio plėtrą. Lietuvos ekonomika
vis dar yra viena iš sparčiausiai augančių Europos ekonomikų: 2005
metais BVP realiai išaugo 7,6 proc., o 2006-aisiais prognozuojamas
BVP augimas 7,8 proc. Padidėjo gyventojų pajamos (darbo užmokestis,
senatvės pensija). Dar geresnius rezultatus Lietuvos ūkis ir žmonės
pajus ateityje.
Pernai pavyko sėkmingai pabaigti AB Mažeikių
nafta akcijų pardavimo sandorį: už didžiąją dalį (30,66 proc.)
valstybei priklausiusių AB Mažeikių nafta akcijų Lenkijos koncernas
PKN Orlen sumokėjo beveik 852 mln. JAV dolerių (apie 2,2 mlrd.
litų). Iš šios sumos 989 mln. litų yra panaudojama gyventojų rublinėms
santaupoms atkurti, 481 mln. Vyriausybės patvirtintoms šalies
programoms įgyvendinti, rezervinį fondą papildys apie 530 mln. litų,
iš kurių pensijų sistemos reformai finansuoti numatyti 388 milijonai.
Neabejojama, kad šios lėšos turės teigiamos įtakos ne tik tolesnei
Lietuvos ūkio plėtrai, bet ir žmonių gerovei.
Po dešimtmetį vykusių kalbų apie elektros tiltą
tarp Lietuvos ir Lenkijos pagaliau pavyko žengti realius žingsnius
link mūsų šalies energetinės sistemos įsiliejimo į bendrąją Europos
Sąjungos energetikos rinką. Įgyvendinus Lietuvos ir Lenkijos elektros
energetinių sistemų sujungimo bei bendradarbiavimo, plėtojant energetikos
pramonę, projektą bus realizuota ir Baltijos žiedo idėja elektros
energijos rinkos sukūrimas aplink Baltijos jūrą, užtikrinsiantis
saugesnį Lietuvos elektros energetikos darbą.
Reikšminga, kad 2006 metais parengėme Nacionalinės
energetikos strategijos iki 2025 metų projektą, kuris jau priimtas
Seime. Jame svarbiausią dėmesį skiriame energetiniam saugumui, kompleksiškai
integruoti Lietuvos energetikos sistemas į ES sistemas ir rinką,
taip pat branduolinės energetikos nenutrūkstamumui, perimamumui
ir plėtrai. Įgyvendinus Nacionalinėje energetikos strategijoje numatytus
tikslus, Lietuvos elektros tinklai susijungs su Skandinavijos šalių
ir Lenkijos tinklais (2012 m.); bus pastatyta regioninė dujų saugykla
ir suskystintų gamtinių dujų importo terminalas (2013 m.); veiks
nauja regioninė atominė elektrinė (2015 m.), termofikacinėse elektrinės
šildymo metu pagamintos elektros energijos padidės iki 35 proc.
(2025 m.).
Ūkio ministerija patikėjimo teise valdo valstybei
priklausančias Mažeikių naftos akcijas, kurių didžioji dalis sėkmingai
parduota praėjusių metų pabaigoje. Kokias dar valstybei priklausančias
bendroves valdo jūsų vadovaujama ministerija ir kurias iš jų galvojama
ateityje privatizuoti?
Ūkio ministerijai valstybė patikėjo devynių bendrovių
valdymą. Tai elektros perdavimo tinklo operatorė AB Lietuvos energija,
viena iš dviejų Lietuvoje veikiančių elektros skirstomųjų tinklų
įmonių AB Rytų skirstomieji tinklai, šiuo metu rezervinė, o uždarius
Ignalinos atominės jėgainės antrąjį bloką pagrindine šalies elektrine
tapsianti AB Lietuvos elektrinė, naftos produktų perkrovimo kompanija
AB Klaipėdos nafta, viena didžiausių Baltijos šalyse medvilnės
pramonės įmonių AB Alytaus tekstilė, UAB Lietuvos parodų centras
Litexpo, garantijas bankams už mikrokreditus, naujoms įmonėms
už paskolas verslui pradėti, įmonėms už paskolas verslo plėtrai
bei už paskolas ES struktūrinių fondų projektams finansuoti teikianti
UAB Investicijų ir verslo garantijos, pirmoji ir kol kas vienintelė
Baltijos šalyse parodomoji geoterminė jėgainė UAB Geoterma ir
pavojingų atliekų surinkimo, saugojimo, tvarkymo ir perdirbimo bei
prekybos jomis UAB Toksika.
Beveik visos iš jų veikia pelningai ir savo veikla
ne tik atlieka joms pavestą funkciją užtikrina patikimą elektros
energijos tiekimą, teikia paramą smulkiajam ar vidutiniam verslui,
reprezentuoja šalies pasiekimus bei kita, bet ir pildo Lietuvos
biudžetą. Tačiau net ir sėkmingų įmonių valdymas nėra valstybės
funkcija, todėl ateityje kai kurios iš šių bendrovių neišvengiamai
įgis naujus, privačius savininkus.
Visgi šiandien Vyriausybė dar nėra nusprendusi,
kurias iš įmonių privatizuos, todėl apie tai kalbėti dar kiek per
anksti.
Ūkio ministerija baigė skirstyti 20042006 metų
Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramą. Kokioms sritims ir kaip
ji paskirstyta?
20042006 metų Ūkio ministerijos administruojama
parama yra kiek didesnė nei vienas milijardas litų. Šios lėšos iki
2006-ųjų pabaigos sėkmingai paskirstytos keturioms sritims energetikos,
verslo (įskaitant paramą turizmo projektams), verslo aplinkos gerinimo
ir viešojo turizmo infrastruktūros.
Energijos vartojimo efektyvumo visuomeniniame
sektoriuje didinimui skirti 122 mln. litų paramą gavo įvairios
švietimo ir mokymo, sveikatos apsaugos ir socialinės globos įstaigos.
174 mln. litų skirta energetikos bendrovių projektams, kuriais bus
plečiami ir modernizuojami energijos tiekimo tinklai, atnaujinamos
katilinės, diegiamos naujos technologijos, leidžiančios veiksmingiau
naudoti vietinius ir atsinaujinančius išteklius energijos gamybai.
Įmonių modernizavimo ir inovacijų, kokybės valdymo
sistemų diegimo, produktų bei paslaugų sertifikavimo, aplinkosaugos
priemonių pritaikymo projektų įgyvendinimui paremti skirti 400 mln.
litų. Daugiau nei 50 mln. litų paramos sulaukė mokslinių taikomųjų
tyrimų ir technologinės plėtros projektai, t.y. įmonių vykdoma veikla
ir užsakomieji darbai, siekiant sukurti naujus produktus, paslaugas
ir procesus bei sustiprinti ryšius tarp mokslinio tyrimo institucijų
ir verslo įmonių. Beveik 80 mln. litų skirta turizmo verslo projektams
finansuojamas apgyvendinimo, konferencijų, pramogų objektų kūrimas,
kultūros, istorijos paveldo objektų pritaikymas turizmo reikmėms.
Ne mažiau svarbi parama ir verslo aplinkai gerinti.
Šios srities projektams iš viso paskirstyta 144 mln. litų. Remiami
projektai apima smulkaus ir vidutinio verslo, inovacijų skatinimo
sistemų veiklos stiprinimą, pramoninių zonų kūrimą, mokslo technologinių
parkų, verslo inkubatorių infrastruktūros plėtrą ir pan. Pavyzdžiui,
pramoninėms zonoms kurti įvairiuose Lietuvos regionuose skirta 52
mln. litų. Numatoma, kad pramoninės zonos pritrauks privačias investicijas,
skatins naujų įmonių steigimąsi ir darbo vietų kūrimą. Verslo aplinkos
gerinimo projektų grupėje suteikta parama ir asocijuotoms verslo
struktūroms, įmonių klasterizacijai skatinti, Lietuvos produktų
ir paslaugų įvaizdžiui gerinti.
Kitai projektų grupei viešosios turizmo infrastruktūros
ir paslaugų plėtros projektams paskirstyta 332 mln. litų. Remiami
poilsio bei sveikatingumo, aktyvaus, sportinio turizmo infrastruktūros
kūrimo ir modernizavimo projektai. Paramos lėšomis atstatomi, restauruojami
ir turizmui pritaikomi kultūros paveldo objektai, kuriamos turizmo
rinkodaros priemonės, skatinamas atvykstamasis turizmas.
Apibendrintai galima pasakyti, kad atliktas didžiulis
darbas šiame struktūrinių fondų paramos laikotarpyje gauta ir
įvertinta 1210 paraiškų. Iš viso finansuojame apie 340 projektų,
kuriuos įgyvendinus tikimės padidinti Lietuvos įmonių inovatyvumą
ir produktyvumą, paskatinti įmones gaminti didesnės pridėtinės vertės
produkciją ir aktyviau skverbtis į tarptautines rinkas. Energetikos
srities projektai leis padidinti energetikos sektoriaus saugumą,
patikimumą, efektyvumą ir atsinaujinančių energijos išteklių vartojimą.
Įgyvendinus struktūrinių fondų paramos projektus, bus sudarytos
geresnės sąlygos verslui plėtoti, sustiprintas bendradarbiavimas
tarp verslo ir mokslo įstaigų, padidės į Lietuvą atvykstančių turistų
skaičius ir kursis darbo vietos regionuose. Vadinasi, padidės įmonių,
jų darbuotojų ir viso valstybės biudžeto pajamos.
Gerbiamas ministre, kokiais prioritetais vadovausis
Lietuvos ūkio ministerija 2007-2013 metais, skirstydama Europos
Sąjungos struktūrinių fondų paramą? Atsitinka, kad žmogus pateikia
projektą gauti ES paramai, o jam pasakoma: Negalime padėti, nes
tai neprioritetinė veikla ar verslo šaka.
Teikiant projektus Europos Sąjungos struktūrinei
paramai gauti, vertėtų gerai išstudijuoti informaciją apie paramos
teikimo kryptis, skelbiamą tiek Ūkio ministerijos (www.ukmin.lt),
tiek Lietuvos verslo paramos agentūros (www.lvpa.lt) internetiniuose
puslapiuose. Taip būtų sutaupomas laikas bei projektų rengimo kaštai.
Europos Sąjungos struktūrinės paramos lėšomis
2007-2013 metais Ūkio ministerija sieks padidinti įmonių produktyvumą,
veikiančių įmonių gyvybingumą ir paskatinti verslumą, pagerinti
mažų ir vidutinių įmonių priėjimą prie finansavimo šaltinių, pritaikyti
viešąsias teritorijas investicijoms pritraukti.
Bus didinamas viešosios paskirties pastatų energijos
vartojimo bei katilinių darbo efektyvumas, intensyviau išnaudojamas
atsinaujinančių energijos išteklių ir atliekų energetinis potencialas.
Sieksime sudaryti technines galimybes Lietuvos elektros ir dujų
rinkų integracijai į Europos Sąjungos bendrąsias elektros ir dujų
vidaus rinkas, didinti energijos tiekimo patikimumą ir saugumą.
Gamtiniu ir kultūros paveldo požiūriu patraukliausiuose šalies regionuose
kursime turizmo maršrutų sistemą, integruotai plėtojant viešąją
turizmo infrastruktūrą ir pritraukiant privačias investicijas. Taip
pat planuojame padidinti turizmo paslaugų ir produktų, skirtų užsienio
turistams, įvairovę ir pagerinti turizmo paslaugų kokybę bei padidinti
Lietuvos turizmo produktų ir paslaugų paklausą užsienyje.
Kartu su Švietimo ir mokslo ministerija stiprinsime
viešą ir privačią mokslinių tyrimų ir technologinės plėtros (toliau
MTTP) bazę, didinsime viešo sektoriaus MTTP veiklos efektyvumą
ir prieinamumą įmonėms, MTTP veiklos aktyvumą privačiame sektoriuje
bei skatinsime viešojo ir privataus sektoriaus bendradarbiavimą
vykdant MTTP veiklą ir pan.
Visų šių sričių projektams įgyvendinti 2007-2013
metais Ūkio ministerija paskirstys apie 5,1 mlrd. litų.
Drįstu pastebėti, jūs, kaip mokslininkas pedagogas,
specializavęsis makroekonominių procesų modeliavime ir prognozavime,
stažavęsis Vokietijos Marburgo universitete, JAV, Austrijoje, dėstęs
vadybą ir ekonomiką įvairiuose universitetuose, ryškiausiai matote
studijų, mokslo vertę. Ar Ūkio ministerijos skiriamas dėmesys mokslui,
mokslinių tyrimų studijoms sulaukia pozityvaus atgarsio?
Man asmeniškai mokslinis ir pedagoginis darbas
pasiteisino, Lietuvos Nepriklausomybę atkūrus, padėjo plačią teoriją
taikyti praktikoje ir suburti profesionalų kolektyvą.
Ūkio ministerija yra atsakinga už Lisabonos strategijos
įgyvendinimo koordinavimą Lietuvoje bei ryšius su Europos Sąjungos
institucijomis. Strategijos makroekonominiai tikslai išlaikyti
spartų ekonomikos augimą, konkurencingumą, mokslą, mokslinių tyrimų
ir eksperimentų plėtrą bei inovacijas, naujovių įgyvendinimą, investicijas
į žinias ir žmogiškąjį kapitalą. Esminiai prioritetai teikiami švietimui,
mokslui, žinioms, naujoms technologijoms ir, žinoma, jaunimui. Čia
slypi Europos Sąjungos ir, be abejo, Lietuvos ateitis.
Europos Komisija paskelbtoje metinėje pažangos
ataskaitoje gerai vertina Lietuvos pažangą, rengiant nacionalinės
energetikos strategiją, gerinant transporto infrastruktūrą, modernizuojant
pradinio išsilavinimo ir mokymo sistemą, pensijų, sveikatos apsaugos
ir mokesčių reformas. Ji pabrėžė, kad Lietuvos sukurta sistema dėl
suinteresuotų pusių dalyvavimo, vykdant Nacionalinės Lisabonos strategijos
įgyvendinimo kontrolę, galėtų būti naudingu pavyzdžiu kitoms Europos
Sąjungos valstybėms narėms.
Pastaruoju metu Europoje vis daugiau dėmesio
skiriama inovacijoms skatinti. Už šią sritį Lietuvoje atsakinga
Ūkio ministerija, tad kaip jūsų vadovaujama institucija prisideda
prie inovacijų skatinimo mūsų šalyje?
Turbūt jau nereikia nieko įtikinėti, kad būtent
inovacijos gali suteikti Europai, taip pat ir Lietuvai, konkurencinį
pranašumą globalioje arenoje.
Lietuva savo nacionalinėje Lisabonos strategijos
įgyvendinimo programoje yra įtraukusi priemonių, atitinkančių ES
lygmeniu siūlomas iniciatyvas bei išskiriamus prioritetus. Nemažai
dėmesio skiriama technologinėms platformoms kurti Lietuvoje bei
įsilieti į europines platformas. Lietuvoje technologijų platformos
pradėjo kurtis tik šiais metais, tačiau jau veikia 24 nacionalinės
platformos.
Ypač aktyviai savo veiklą pradėjo Visuomenės informavimo,
komunikacijų ir elektroninių technologijų, Biotechnologijos, Inžinerinės
pramonės, Miškų, Statybos, Aprangos ir tekstilės technologijų platformos.
Ūkio ministerija imasi koordinacinio vaidmens ir teikia finansinę
paramą formuojant mechanizmus, skatinančius nacionalinių technologijų
platformų kūrimąsi bei jungimąsi į Europos technologijų platformas.
Įvertinant ES dokumentuose išskiriamas Jungtinių technologijų iniciatyvų
kryptis, manome, kad Lietuva taip pat turi potencialą ateityje įsilieti
į minėtas iniciatyvas.
Siekdama sustiprinti verslo ir mokslo institucijų
ryšius, Lietuva nacionalinėje Lisabonos strategijos įgyvendinimo
programoje yra numačiusi priemones, kurios skatintų investicijas
į mokslinius tyrimus ir eksperimentinę plėtrą (MTEP) bei sudarytų
sąlygas mokslininkų, tyrėjų bei verslininkų bendradarbiavimui. Taip
pat yra rengiamasi reformuoti aukštojo mokslo sistemą, kuri labiau
atitiktų šių dienų poreikius.
Inovacijoms regionuose skatinti Lietuvoje parengtas
klasterizacijos žemėlapis, kuriuo remiantis vėliau bus parengta
klasterizacijos skatinimo ir klasterių plėtros programą. Verta pažymėti,
kad Lietuvoje jau vyksta klasterizacijos procesai medienos ir baldų
pramonės šakose, yra iniciatyvų aprangos, mašinų gamybos bei maisto
pramonėje.
Kuomet Europoje siekiama identifikuoti pirmaujančias
rinkas, kurių plėtojimas Europai suteiktų konkurencinį pranašumą,
Lietuvoje taip pat siekiama nustatyti prioritetines ūkio kryptis.
Yra rengiama įžvalga, kurioje bus identifikuota, kokių priemonių
reikia imtis ūkio sektoriuose išskirtų prioritetinių krypčių plėtros
skatinimui, panaudojant turimus vidinius intelektinius, finansinius
ir materialinius išteklius, ES teikiamą paramą ir užsienio investicijas.
Dėkoju už pokalbį. Nuoširdžiai linkiu sėkmės
Lietuvos klestėjimo darbuose.
© 2007 XXI amžius
|