Toleranciją ugdyti teisingumo pagrindu
Edmundas SIMANAITIS
Politinių kalinių ir tremtinių bendrijos konferencijoje,
vykusioje Vilniuje balandžio 14 dieną, dalyvavo Tarptautinės komisijos
nacių ir sovietinio okupacinių režimų nusikaltimams Lietuvoje įvertinti
vykdantysis direktorius Ronaldas RAČINSKAS.
Tiria sovietų ir nacių nusikaltimus
Komisija, kuri buvo įsteigta 1998 metais, užsibrėžė,
remiantis nešališkais istoriniais tyrimais, išlikusiais dokumentais,
archyvine medžiaga, liudininkų parodymais, įvertinti sovietų ir
nacių okupacijos laikotarpius. Be to, bus siekiama suderinti Lietuvos
ir užsienio valstybių požiūrius į okupacinį Lietuvos istorijos tarpsnį
ir pateikti baigtinę reikšmę turintį vieningą vertinimą.
Tai ambicingas siekis ir, žinoma, nelengvai įgyvendinamas.
Pirmiausia į akis krinta komisijos sudėtis nėra nė vieno atstovo
iš Lietuvos politinių kalinių, tremtinių ir laisvės kovotojus vienijančių
visuomeninių organizacijų. Nėra ir vadinamųjų litvakų žydų atstovo.
Šie Lietuvos Respublikos piliečiai tiesiogiai patyrė ir vieno, ir
kito totalitarinio režimo represijas ir genocido baisumus. Ar tokios
sudėties komisija visada gebės objektyviai tirti bei vertinti faktus
ir kitą medžiagą? Labai nelengva bus suderinti Lietuvos ir Vakarų
valstybių požiūrius į sovietų okupaciją. Komunizmo byla dar nepateko
į Tarptautinį tribunolą, nors pastangų tai padaryti netrūksta. Štai
ir birželio 16 dieną keliose Europos valstybėse, kurių gyventojai
patyrė sovietų režimo represijas, vienu metu įvyks konferencijos
ta pačia tema.
Išskirtinis šios programos bruožas yra tas, kad
ji apima ne tik Kremliaus pastangomis Vakarams įpirštą ir iki šiol
palaikomą tik nacių nusikaltimų vertinimą, bet ir analogiškus sovietų
nusikaltimus. Kaip žinoma, abu totalitariniai sovietų ir nacių režimai
praktikavo genocidą, tačiau stalinizmo nusikaltimai apimtimi, trukme
ir žiaurumu gerokai pranoksta hitlerizmo piktadarystes.
Gyvoji kovų ir netekčių istorija
Svečias pristatė švietimo apie totalitarinių režimų
nusikaltimus, nusikaltimų žmoniškumui prevencijos ir tolerancijos
ugdymo programą ir edukacinio-istorinio projekto Gyvoji Lietuvos
laisvės kovų ir netekčių istorija viziją. Pagrindiniai programos
tikslai keli. Pirmiausia išsaugoti ir įprasminti istorijos liudininkų,
su sovietiniu totalitariniu režimu kovojusių ir režimo represijas
patyrusių asmenų, atsiminimus. Numatoma istorinių įvykių dalyvius
ir liudininkus įtraukti į jaunosios kartos ugdymo procesą, tuo skatinant
brandžios pilietinės bei istorinės atminties ir sąmoningo vertybinio
ryšio su Tėvynės istorija formavimąsi. Savo ruožtu gyvas kartų ryšys
padėtų jaunuoliams perimti tėvų ir senolių patirtį, kuri vertintina
kaip Tėvynės naujausios istorijos sudėtinė dalis.
Sovietinė sistema sėjo nepakantumą
Politinis, religinis bei kultūrinis nepakantumas,
kurį nuo pat pradžių sėjo sovietinė sistema, supriešino ir kaimynus,
ir gimines, ir tautas. Jaunosios kartos istorinė sąmonė buvo nuodijama,
pokario partizanų kovas įvardijant kaip tarybinės liaudies kovas
su buržuaziniais nacionalistais, o partizanus banditais.(...)
Politinės tolerancijos stoka tuomet viešpatavusioje sovietinėje
ideologijoje iškraipė lietuvių visuomeninę sąmonę. Sociologinių
tyrimų rezultatai rodo, jog tolerancijos trūkumas ryškiai pastebimas
šiandieninėje tautiškai homogeniškoje Lietuvos visuomenėje, rašoma
Tolerancijos ugdymo programoje.
R.Račinskas minėjo, kad jau įsteigti 46 tolerancijos
centrai Elektrėnų, Kauno, Kėdainių, Klaipėdos, Kretingos, Mažeikių,
Panevėžio, Plungės, Šiaulių, Šilalės, Tauragės, Telšių, Ukmergės,
Utenos, Vilniaus, Visagino miestų mokyklose, gimnazijose, kai kur
prie muziejų.
Totalitarinių režimų siekiai
Tiek sovietų, tiek nacių totalitarinių režimų
tikslai buvo tokie patys. Abiejų režimų palyginimas keliais aspektais
padeda objektyviai įvertinti totalitarizmo, kokia iškaba jis besidangstytų,
keliamas grėsmes taikai, humanizmui ir visai žmonijai. Totalitariniams
režimams būdingas vienvaldis diktatorius, aptariamu atveju Stalinas
ir Hitleris. Režimai remiasi viena politine partija komunistų
ir atitinkamai nacionalsocialistų. Ryški agresyvi politika kaimynių
valstybių, kurias reikia nukariauti arba išvaduoti, atžvilgiu.
Agresija mėginama pagrįsti pseudomokslinėmis teorijomis.
Sovietų komunistai rėmėsi klasių kovos principu. Vokiečių nacionalsocialistai
propagavo rasės grynumo utopiją. Valdomose ir nukariautose teritorijose
vykdomos masinės itin žiaurios genocido akcijos. Pagrindinių tikslų
siekiama dezinformacija, užkariavimais, teroru, smurtu, kryptingai
seikėjamu melu. Abiejų totalitarinių režimų palyginimas tiesiog
būtinas, antraip pateikiamas iškreiptas vaizdas. Ir sovietų, ir
nacių režimų politikos tikslai iš esmės tokie patys, skiriasi tik
metodai, priemonės, ideologiniai paistalai. Todėl labai naudinga
ir paveiku visada išryškinti režimų kėslų, metodų, priemonių bendrybes
ir skirtybes. Pastarosios labai reljefiškai paryškina nacionalinių
tradicijų įtaką bendrybėms.
Kremliaus pastangos vien tik holokausto propaganda
pridengti sovietų genocido nusikaltimus yra taip pat nusikaltimas,
kurio toleravimas gali pavirsti nepateisinamu nusikaltimu demokratijos
sąlygomis. Romėnų teisė bylojo: Socius fit culpae qui nocentem sublevat
(Kas palaiko nusikaltėlį, tas yra nusikaltimo bendrininkas).
Naivu būtų manyti, kad tolerancijos programa galėtų
duoti teigiamą pilietinio ugdymo efektą, jeigu būtų kalbama tik
apie vieno totalitarinio režimo nusikaltimus. Programos autoriai
šitai suvokė. Pristatyta programa rodo, kad tai mėginama įgyvendinti
praktikoje.
Ko labiausiai tikėjosi represuotieji?
Totalitarinio režimo represijas patyrusieji piliečiai
po Nepriklausomybės atkūrimo skaudžiai jautė tautinio-pilietinio
ugdymo politikos stygių. Nebuvo aiškaus, nuoseklaus valstybinio
požiūrio. Pedagogų didžiuma buvo sukaustyta sovietinių stereotipų.
Ketvirtoji valdžia didžiatiražinė žiniasklaida, o ypač televizija
skyrė (ir tebeskiria!) daug dėmesio komerciniams interesams, bet
anaiptol ne viešajam pilietinės visuomenės ugdymo reikalui.
Smurtas, seksas, popkultūra, užgožusi žiniasklaidos erdves, negalėjo
nekelti rūpesčio. Buvo laukta, kad televizijoje rasis kanalas, transliuojantis
jaunimui skirtas laidas apie sudėtingą, nestokojantį kovų herojizmą,
tautinio atgimimo impulsus, kūrybinės veiklos nepriklausomybės metais
rezultatų nušvietimą. Buvo tikėtasi, kad laida, parengta jaunimui
priimtina įtaigia forma, pateiks objektyvų ir pilietišką požiūrį
į pasipriešinimo okupacijai ir genocidui periodą, į netektis, kančias
ir vargus, kuriuos teko patirti tėvynainiams per okupacijas savame
krašte ir svetur. Buvo manyta sulaukti laidų apie visuotinį tautos
pilietinės valios pakilimą, kurio vardas pasaulio istorijoje žinomas
autentišku, neverčiamu į kitas kalbas, žodžiu Sąjūdis. Tada Europos
žemėlapyje vėl atsirado Lietuvos vardas ir 1990 m. kovo 11-ąją gimė
Trečioji Respublika.
Sužlugdyta pilietinė iniciatyva
Jau prieš dvejus metus politinių kalinių, tremtinių
bendrijos ir sąjungos bei Lietuvos laisvės kovos sąjūdžio iniciatyva
buvo parengtas istorinės švietėjiškos televizijos programos projektas.
Programa orientuota į jaunąjį žiūrovą. Buvo planuota išryškinti
rezistencijos epizodų santykį su tarptautine teise, su nacionaline
teise, partizanų statutais, Bažnyčios teise, visuomenės morale.
Išryškinti moralines, pilietines laisvės kovotojų, jų rėmėjų ir
ryšininkų vertybes, lėmusias jų apsisprendimą. Žinoma, istoriniai
akcentai sietini su nūdienos aktualijomis, pavyzdžiui, valstybinėmis
šventėmis ar esminės svarbos visuomeninio gyvenimo įvykiais. Savaime
suprantama, tautos teisė į apsisprendimą, siekis atkurti Lietuvos
valstybingumą, pareiga pagerbti žuvusiųjų kovose ir genocido aukų
atminimą nebuvo kvestionuojami. Savaitinė televizijos laida turėjo
būti profesionaliai parengta, patraukli ir transliuojama priimtinu
laiku. Jos populiarumas tolydžio didėtų ir, svarbiausia, ji ugdytų
patriotinius tautinės ir pilietinės savivokos jausmus.
Sujungti abi programas
R.Račinsko pristatoma Tolerancijos programa tiek
savo turiniu, tiek ir metodais labai artima rezistentų iniciatyva
sukurtam projektui. Apmaudu konstatuoti, kad daugkartiniai mėginimai
šią programą įgyvendinti visada baigdavosi vienodai. LRT Tarybos
pirmininkas prof. R.Pakalnis pritardavo sumanymui, o LRT generalinis
direktorius K.Petrauskis jį atmesdavo, motyvuodamas tuo, kad siūlomos
programos reitingas bus smarkiai žemesnis, negu realybės šou. Vėliau
atsiradusi TV programa Amžininkai, atrodo, turėjusi užkišti žiojėjančią
pilietinio ugdymo sistemos spragą, to vaidmens atlikti negali iš
principo. Programoje vengiama parodyti pilietinę poziciją, prasilenkiama
su tikrove ir faktais, kartais išryškėja prosovietinis mąstymas.
Kadangi rezistentų parengta programa buvo skirta
ir šaukiamojo amžiaus jaunuoliams, taigi ir kariams naujokams, KAM
vadovybė buvo pažadėjusi rasti galimybę realizuoti savo planuose
bent kelias televizijos laidas, papildančias jaunojo kario mokymo
kursą. Deja, ir šio sumanymo įgyvendinimas pakibo.
Ar nevertėtų pamėginti didesne ar mažesne apimtimi
suderinti jau parengtą Tolerancijos ugdymo programą su nacionalinės
TVR atmesta rezistentų parengtąja? Tokiu atveju tolerancijos išplėstos
programos paveikumas auditorijai (žiūrovams) ženkliai padidėtų
matytų ir klausytų visa Lietuva.
© 2007 XXI amžius
|