Svarbiausias klausimas elektros energijos kaina
Gintaras VISOCKAS
|
Seimo narys ekonomistas Kęstutis
Glaveckas nesiima prognozuoti,
kils ar mažės elektros energijos
kainos, pastačius naująjį atominį
reaktorių. Elektros energijos
kainos Lietuvoje vis tiek
gali augti, teigia jis
Autoriaus nuotrauka
|
Kada Lietuvoje buvo surengta įspūdinga protesto
akcija, pavadinta Gyvybės žiedu? Nuo tos dienos, kai tūkstančiai
lietuvių susikibę rankomis apjuosė Ignalinos atominę elektrinę (AE),
smerkdami bet kokias trečiojo reaktoriaus statybas, prabėgo vos
keliolika metų. Tuometinio Žaliųjų judėjimo lyderio Zigmo Vaišvilos
organizuotas Gyvybės žiedas laikytas sėkminga akcija. Nors Lietuva
dar oficialiai priklausė Sovietų Sąjungai, tačiau Maskva nusileido
mūsų reikalavimams per prievartą nebepiršo naujojo reaktoriaus.
Visi džiaugėmės: Ignalinos atominę elektrinę laikėme svetimkūniu,
kuris kelia rimtą pavojų Lietuvos egzistencijai. Nuogąstavimai,
kas ištiks Lietuvą, jeigu Ignalinos AE sprogs, ypač sustiprėjo po
Černobylio tragedijos. Diskusijon, ar patikimi rusiški atominiai
reaktoriai, įsijungė viso pasaulio mokslininkai. Beje, niekas nesiryžo
duoti šimtaprocentinių saugumo garantijų. Taigi jautėmės atsikratą
itin pavojingu monstru, galinčiu išnaikinti Lietuvoje viską, kas
gyva. Tuomet buvo aišku: kuo greičiau AE uždarysime, tuo mums geriau.
Taip mąstėme vos prieš kelis dešimtmečius. Tačiau šiandien ramybės
neduoda tie patys klausimai: ar tikrai Lietuvai nereikalinga atominė
elektrinė?
Į XXI amžiaus žurnalisto klausimus atsako
Seimo narys ekonomistas Kęstutis GLAVECKAS.
Ignalinos atominė elektrinė mums primesta per
prievartą, kai dar buvome okupuoti. Sprendimą prie Visagino statyti
atominę elektrinę priėmė Sovietų Sąjungos valdžia 1970 metais, visiškai
neatsižvelgdama į Lietuvos poreikius, negalvodama apie Lietuvos
saugumą. Šiandien, būdami laisvi, uždarome du rusiškus RBMK tipo
reaktorius, tačiau labai rimtai svarstome galimybę pasistatyti naują,
modernų, reaktorių. Ar šią idėją įgyvendinantys politikai nepamiršta
saugumo reikalų? Juk žemės drebėjimo, techninių gedimų, galų gale
teroro akto tikimybė niekur nedingusi. Visa tai žinant, nepalankiai
susiklosčius aplinkybėms, Lietuva labai greitai gali tapti dykviete,
kurioje nebeliks vietos gyvybei.
Tokiuose nuogąstavimuose esama tiesos. Techtoniniai
lūžiai neužsivėrė. Žemės drebėjimo, tegul ir nedidelio, jau būta.
Dabar gi padėtį komplikuoja dar ir teroristai. Norint garantuoti
saugumą, atominę elektrinę teks labai akylai saugoti. O tai labai
brangus malonumas. Todėl pagarbiai žiūriu į tuos, kurie sako, esą
naujasis reaktorius mums duos daugiau žalos negu naudos. Tačiau
jau taip susiklostė aplinkybės, kad atominė elektrinė buvo pastatyta
ne kur nors Estijoje, o būtent Lietuvoje. Ir čia nieko nepakeisi.
Todėl būtina labai rimtai svarstyti: tęsti tai, kas pradėta sovietmečiu,
ar visai atsisakyti atominės elektrinės. Lazda visuomet turi du
galus. Skeptikai teigia, kad daugelis Europos Sąjungos valstybių,
taip pat ir estai, ir latviai, neturi atominės elektrinės, tačiau
elektros energijos jiems netrūksta, ir už kilovatvalandę jie nemoka
milžiniškų pinigų. Žodžiu, išsiverčia be savos elektros energijos.
Optimistai tuo tarpu tvirtina, jog turime tęsti tai, kas mums buvo
primesta sovietmečiu. Kitaip tariant, privalome išnaudoti visus
teigiamus mums per prievartą primestos atominės energetikos momentus.
O jų esama: tai ir šioks toks patyrimas, ir darbo vietos, ir poreikis
aukštosioms technologijoms. Neatsisakydama atominės elektrinės Lietuva
demonstruotų norą ir toliau išlikti aukštųjų technologijų vartotoja.
Tačiau mes privalėjome apsispręsti, statome ar uždarome, kur kas
anksčiau. Tai turėjome padaryti mažų mažiausiai prieš dešimt metų.
Maždaug prieš dešimtmetį su Europos Sąjungos vadovybe pasirašėme
sutartį, jog uždarome Ignalinos AE. Tąsyk niekas nė puse žodžio
neužsiminė, jog uždarę senuosius Ignalinos reaktorius statysime
naują, trečiąjį, reaktorių. Tad šiandien padėtis labai kebli. Jeigu
atvirai, tai ir šiandien dar nėra šimtaprocentinių garantijų, jog
tikrai statysime trečiąjį bloką. Toks mėtymasis nuo vieno kraštutinumo
prie kito žalingas. Ekonominiu požiūriu nekonkretumas visuomet
atneša didelių nuostolių. Dabar padėtis būtų buvusi geresnė ir tuo
atveju, jeigu prieš dešimt metų būtume griežtai pasakę: daugiau
jokių reaktorių. Juk tokiu atveju per paskutiniuosius metus būtume
intensyviai ieškoję naujų atsinaujinančių resursų, modernizavę Elektrėnus,
leidę prie Baltijos jūros statyti vėjo malūnus. Dabar tokiems dalykams
skyrėme tik epizodinį vaidmenį. Todėl tūpčiojame vienoje vietoje.
Jeigu vis dėlto bus nuspręsta statyti naująjį
reaktorių, kokie sunkumai iškils Lietuvai?
Iki realios statybų pradžios dar labai toli.
Naująją atominę elektrinę vargu ar pastatysime iki 2015 metų. Manau,
kad politikai, sakantys, kad iki 2015-ųjų turėsime naująjį reaktorių,
paprasčiausiai meluoja. Pačiu optimaliausiu variantu atominę elektrinę
turėsime tik apie 2020-uosius. O senuosius du reaktorius ES vadovybei
uždaryti esame įsipareigoję iki 2009-ųjų. Taigi nuo 2009-ųjų iki,
geriausiu atveju, 2015-ųjų būsime be savos elektros energijos. Tai
reiškia, kad tuo metu Lietuvos galbūt laukia sunkūs laikai. Elektros
energijos kainos greičiausiai pakils. Elektros energiją importuoti
teks tikriausiai iš tos pačios Rusijos. Vadinasi, priklausomybė
nuo šios šalies energetinių resursų dar labiau sustiprės. Be to,
kas gali garantuoti, kokių kainų Rusija pareikalaus tuo metu iš
mūsų ne tik už elektros energiją, bet ir už naftą, dujas? O jeigu
neparduos elektros energijos? O jeigu už pigiai tiekiamą elektros
energiją reikalaus politinių nuolaidų, su kuriomis niekaip negalėsime
sutikti? Kas tada atsakys už ekonominį nuosmukį 2009-2015-aisiais?
Mano supratimu, 19951996-aisiais kai kurie mūsų politikai per daug
lengva ranka kolegoms europiečiams pasirašinėjo įsipareigojimus
uždaryti atominę elektrinę. Kodėl būtina uždaryti 2004-aisiais ir
2009-aisiais, o ne, sakykim, penkeriais metais vėliau? Keleri metai
čia ar ten ar tai jau tokia didelė problema Europai? O mums
didelis rūpestis. Tačiau kai kas iš mūsiškių tuo metu, man regis,
užsiėmė akivaizdžiu politiniu bravorizmu, visiškai negalvodami apie
pasekmes. Jiems svarbiausia buvo ne tik išsilaikyti valdžioje, bet
dar ir gražiai atrodyti joje. Galvojo tik apie savo kadenciją, tik
apie savo įvaizdį. Vadovavosi principu: po manęs tegul ir tvanas.
Tačiau davę įsipareigojimus ES vadovybei vargu
ar galime ką nors šiandien pakeisti. Priešingu atveju Europa nelaikys
mūsų rimtu partneriu, galime sulaukti ekonominių sankcijų.
Be abejo, būtų kur kas geriau, jeigu nereikėtų
keisti sutarčių. Tačiau precedentų, kai ES vadovybė įsiklauso į
išskirtinius šalių poreikius, esama. Štai kad ir Švedijos Karalystė.
Švedai įsipareigojo įsivesti eurą su pačia pirmąja banga. Bet Stokholmas
vis dėlto surengė referendumą, kurio metu Švedijos piliečiai pareiškė
nenorintys bendros ES valiutos. Ir kas atsitiko? Ogi Briuselis prarijo
karčią švedišką piliulę. Švedijoje iki šiol cirkuliuoja ne euras,
bet švediškos kronos. ES nesužlugo. Mūsų Vyriausybė tiesiog privalo
pripažinti padariusi strateginę klaidą. Prisipažinus dėl grubių
klaidų, reikėtų kreiptis į ES ir tartis dėl naujų terminų, įtikinamai
paaiškinant Briuseliui, kokie sunkumai Lietuvos laukia po 2009-ųjų.
Bet mūsų valdžia nepripažįsta savo klaidų. O jei nėra klaidų, tai
kam keisti pasirašytas sutartis?
Vadinasi, pakliuvome į užburtą ratą, iš kurio
Lietuvai nėra naudingo išėjimo? Vienintelė išeitis kuo greičiau
pradėt statybas? Bet ar sugebėsime suderinti visų norinčiųjų dalyvauti
šiame projekte interesus?
Labai svarbu, koks kuriamo konsorciumo modelis
bus pasirinktas. Pirmiausia reikia paklausti savęs, ar įsileisime
privataus kapitalo atstovus. O jeigu įsileisime, tai kokiais principais
vadovaudamiesi juos kviesimės dalytis statybos naštą? Aš jau ne
sykį minėjau, kad man kelia nuostabą, kai valstybė proteguoja tik
vienus verslininkus, kitiems akivaizdžiai trukdydama dalyvauti konsorciume.
Nusprendę, esą be privataus kapitalo neišsiversime, turime leist
šiame žaidime dalyvaut visiems verslininkams, ne tik Vakarų skirstomiesiems
tinklams (VST). Kodėl tik jie? Tuo tarpu dabartinė Vyriausybė akivaizdžiai
proteguoja VST, kitų įmonių ir koncernų neįtraukdama į pagalbininkų
sąrašus. Toks elgesys labai jau įtartinai atrodo. Nereikia didelės
nuovokos, jog suprastum, kad čia kažkas ne taip. VST kaip potencialus
investuotojas siekia tik asmeninės naudos. Jis nori atsiriekti kuo
didesnį pyrago gabalą. Vyriausybė siekia stambiųjų verslininkų paramos,
nes be jos ji ilgai neišsilaikys. Jei Vyriausybę rems stambieji
verslininkai, vadinasi, rems ir stambioji žiniasklaida. Vyriausybei
tai labai pravartu. Bet ar tai naudinga valstybei? Juk VST monopolija.
Jeigu jos kapitalas įkels koją dar ir į naująją AE, vadinasi, VST
kontroliuos ne tik elektros energijos paskirstymą, bet dar ir jos
gamybą. Po tokių žingsnių susidarys dar stambesnė, dar galingesnė
monopolija, galinti diktuoti sąlygas politikams, Vyriausybei, žiniasklaidai.
O tai pavojinga situacija. Žymiai geriau, jei valstybė dalį akcijų
pardavinėtų pasaulinėse biržose. Lietuvos akcijų birža priklauso
skandinavams. O per Skandinavijos biržas naujojo reaktoriaus akcijos
pakliūtų į tarptautinius vandenis. Nemanau, kad nesusilauktų pirkėjų,
gal net geresnių nei VST. Valstybė gali panaudoti daug finansinių
instrumentų AE valdymui.
Tačiau čia galimi ir visai kiti variantai. Sakykit,
kodėl valstybė negali išsiversti be privataus kapitalo pagalbos?
Pasaulis žino daug sėkmingų atvejų: ir kai atominė elektrinė priklauso
tik valstybei, ir kai AE valdo valstybė kartu su privataus kapitalo
atstovais. Raginantys statyti naująjį bloką be privačių investuotojų
turi svarių argumentų. Privatūs verslininkai, norėsiantys dalyvauti
šioje statyboje, greičiausiai bus priversti skolintis pinigų pas
bankininkus, nes tokių didelių apyvartinių lėšų jie vargu ar turi.
Tad ar ne paprasčiau valstybei pačiai pasiskolinti keletą milijardų?
Šiaip ar taip juk didžiausia atsakomybė teks ne verslininkams, o
valstybei. Sėkmės atveju iškeptą pyragą dalysimės visi, nesėkmės
atveju didžiausia atsakomybė valstybei. Verslininkai pasitrauks
iš žlungančio biznio, o valstybė bus priversta srėbti prisvilusią
košę. Tad jei iki šiol į atominės elektrinės reikalus neįsileidome
privačių verslininkų, šios tradicijos galima laikytis ir ateityje.
Kaip vertinate Lietuvos sprendimą į naujojo
bloko statybą pasikviesti dar ir Lenkijos atstovus? Pirminis variantas
buvo toks: kartu su mumis AE statybose dalyvauja tik estai ir latviai.
Dabar atsirado trečiasis žaidėjas Lenkija. Be to, Lietuva neinformavo
estų ir latvių, jog pagalbon ketina pasikviesti lenkus. Todėl visai
suprantamas Talino ir Rygos susierzinimas...
Čia kvepia negražiais politiniais žaidimais. Aš
nesu nusiteikęs prieš lenkus. Tačiau pradėdami derybas su Varšuva,
be abejo, pirmiausiai privalėjome pasitarti su savo partneriais
estais ir latviais. Ir tik tuo atveju, jeigu jie sutinka, derėtis
su Varšuva. Gedimino Kirkilo Vyriausybė pasielgė neapdairiai, ignoruodama
Talino ir Rygos interesus. Be to, nereikia pamiršti, kaip lenkai
tapo mūsų partneriais. Ogi spaudimo būdu. Varšuva pareiškė, jog
nebus jokio elektros tilto į Vakarus per jų teritoriją, jeigu Lietuva
neįtrauks jų į AE statybos reikalus. Čia du skirtingi dalykai. Nemanau,
kad elektros tilto į Vakarus tiesimo reikalai turėtų tapti šantažo
įrankiu. Tačiau akivaizdu, kad lenkai spustelėjo, o mes labai lengvai
pasidavėme. Taip pat nesakau, kad pasielgėme blogai, pakviesdami
talkon lenkus. Tačiau nepamirškime, kad lenkų kapitalas jau įkėlė
koją į Mažeikių naftą. Dabar įžengs ir į atominės energetikos
sferą. Galų galiausiai derėdamiesi su Varšuva neatstumkime estų
ir latvių. Dar nėra jokių garantijų, jog Estija ir Latvija nepasitrauks
iš šio žaidimo. Mes dabar labai keistai deramės. Derybas vedame
su visais, bet atskirai. Jos tarsi ir sėkmingos. O kas bus susėdus
prie vieno stalo visiems iš karto? Ar nepasirodys, jog interesai
per daug skirtingi?
Ar šiandieninė Vyriausybė, vadovaujama premjero
Gedimino Kirkilo, sugebės suderinti visas konfliktuojančias puses?Juk
daugumos Seime ši Vyriausybė tarsi ir neturi.
Beveik neabejoju, jog Vyriausybei bus be galo
sunku įtikinti parlamentą. Norint realiai pradėti trečiojo bloko
statybą, reikės Seime priimti daug svarbių įstatymų. Būtent Seime
susikirs dešimtys įvairiausių privačių, partinių, tarpvalstybinių
interesų. Esant tokiai daugumai, išties bus keblu priimti reikiamus
potvarkius. Seime esančios frakcijos išsigalvos įvairiausių trukdžių,
žais keisčiausius politinius žaidimus, vilkins, išsisukinės. Neatmetu
galimybės, jog noras pradėti realias statybas bus tik imituojamas.
Bijau, kad trečiasis blokas kai kurioms politinėms jėgoms bus tik
patogus manipuliavimo įrankis siekiant siaurų partinių interesų.
Realūs statybų darbai prasidės kur kas vėliau, nei šiandien deklaruojama.
Ar sumažės elektros energijos kaštai, kai turėsime
naująjį reaktorių? Ar neatsitiks taip, kad elektros energija dar
labiau pabrangs? Ar esama rimtų skaičiavimų, kokią ekonominę naudą
mums atneš naujasis reaktorius?
Elektros energijos kaina tai pats svarbiausias
klausimas. Juk atominės elektrinės statomos būtent tam, kad būtų
gaminama kuo pigesnė elektros energija, o ne tam, kad stovėtų ant
ežero kranto. Tačiau AE pastatymas dar negarantuoja, jog elektros
energijos kainos privalo mažėti arba bent jau neaugti. Estai su
latviais labai drąsiai teiraujasi mūsų: kiek kainuos kilovatvalandė,
kai ims veikti trečiasis blokas. Jau atlikta tarsi ir užtektinai
lyginamųjų skaičiavimų, sakančių, jog AE pastatymas ekonominiu požiūriu
vertingas. Tačiau neatmetu galimybės, jog tokie skaičiavimai
šiek tiek pagražinti. Aš bijau, kad pastačius trečiąjį bloką kainos
būtent išaugs, o ne kris. Įtraukus pastatymo, eksploatavimo, saugojimo
kaštus, savikaina bus milžiniška. Realus gyvenimas kur kas sudėtingesnis
nei mūsų prognozės. Mane neramina, kad šiandien labai daug suinteresuotų
statybomis ir per mažai kalbama apie realias elektros kainas. Taigi
ar iš viso verta ją statyti? Kas dabar mums gali pasakyti, kiek
2015 2020 metais kaštuos dujos ir nafta? Kokia padėtis susiklostys
dėl vėjo malūnų, kurie, kaip prognozuoja ekonomistai, tuo metu pasaulyje
jau gamins apie 20 proc. visos elektros energijos? Kaip išbrisime
iš ekonominių sunkumų, jei ilgainiui paaiškės, jog šis projektas
finansiškai neteisingas? Daug klausimų, bet mažai konkrečių atsakymų.
© 2007 XXI amžius
|