Tėvynės sąjunga: Rusijos sulaikymo strategija
Rusijos įtakos Lietuvoje mažinimo planas
Rusijos kaimynystė per kelis pastaruosius amžius
buvo, yra ir ateityje išliks didžiausias iššūkis Lietuvos valstybei.
Rusijos siekių pobūdis bėgant laikui gali keistis nuo teritorijos
okupacijos valdžios ar protų okupacijos link, tačiau nematyti
Rusijos keliamų pavojų būtų tiesiog lengvabūdiška. Lietuva neturi
teisės pasiklysti rusofilų ir rusofobų ginčuose bei diskusijose.
Rusijos atžvilgiu Lietuva turi būti realistė, gebanti atvirai įsivardyti
esamas ar galimas jos keliamas grėsmes nacionaliniam saugumui, privalo
turėti strategiją, kaip šias grėsmes įveikti. Siekdama garantuoti
savo saugumą, Lietuva privalo šią strategiją įgyvendinti pačiose
įvairiausiose valstybės gyvenimo srityse.
Kadangi pastaruoju metu, ypač Vladimiro Putino
prezidentavimo laikotarpiu, Rusija tampa vis pajėgesne instituciškai
ir ekonomiškai siekti savo geopolitinių tikslų, kurie dažnai paliečia
ir Lietuvą, todėl Tėvynės sąjunga yra įsitikinusi, kad mūsų šalis
privalo turėti aiškią pasipriešinimo Rusijos įtakos stiprinimui
strategiją.
1. Rusija tampa vis labiau autoritarinė. Pastarųjų
kelerių metų Freedom House raportuose Rusija yra įvardijama kaip
nedemokratinė šalis, tokia pat, kaip Baltarusija ar Šiaurės Korėja.
Neseni įvykiai Rusijos santykiuose su kaimyninėmis valstybėmis
pirmiausia Estija, o prieš tai su Gruzija akivaizdžiai parodė,
kad Rusija tampa ne tik autoritarine, bet ir savo kaimynų atžvilgiu
agresyvia valstybe. Priemonės, kuriomis Kremlius demonstruoja savo
agresyvumą, yra pakankamai įvairios nuo riaušių Taline skatinimo,
prekių tranzito geležinkeliu blokavimo bei išpuolių prieš Estijos
ambasadą Maskvoje iki Gruzijos ekonominės blokados ir Gruzijos piliečių
persekiojimo Rusijoje, nuo mėsos produktų importo iš Lenkijos draudimo
iki naftos tiekimų Družbos vamzdyno atšaka į Lietuvą nutraukimo.
Rusija tampa pavojinga ne tik artimiausiems kaimynams, bet ir pati
sau. Tai pradedama suprasti ir Vakaruose, tai geriausiai atspindėjo
JAV viceprezidento Diko Čeinio kalba 2006 m. pavasarį Vilniuje.
2. Rusijos galimi vystymosi scenarijai kol kas
neleidžia tikėtis, kad ši šalis artimiausiu metu gali transformuotis
į europietiškos demokratijos valstybę. Rusija tik tolsta nuo europinių
demokratijos tradicijų azijinių autokratinių tradicijų link. Dabar
jau akivaizdu, kad ši valstybė nesusitaikė su teritorijų praradimu,
okupacijos atsikračiusių šalių nepriklausomybe, net ėmė neigti okupaciją
apskritai buvus. Imperijos griuvimo, buvusių kolonijų praradimo
sukeltos įtampos šį procesą Rusijoje tik dar labiau skatina ir daro
Rusiją agresyvia valstybe. Savo ruožtu Rusijos agresyvumas kaimynų
ir savo regionų, reikalaujančių didesnės autonomijos, atžvilgiu
gali dar labiau skatinti išcentrinius procesus pačioje Rusijos Federacijoje,
o tai savo ruožtu dar labiau stiprins agresyviąsias ir autoritarines
tendencijas Rusijoje.
3. Rusijos visuomenė autoritarinėms ir agresyvioms
Kremliaus užmačioms nesipriešina arba beveik nesipriešina. Autoritarinė
Kinija, o ne demokratinė Europa didžiajai daliai Rusijos elito yra
pavyzdys kopijavimui. Skirtingai nuo Kinijos Rusijos autoritarizmas
nėra užsidaręs šalies viduje. Stiprėjantis autoritarizmas yra ir
atsakas į nusivylimą demokratinės raidos laikotarpiu, per kurį Rusija
prarado dideles buvusiai imperijai priklausiusias teritorijas. Rusijos
reakcija į demokratijos nesėkmes yra posūkis į autoritarizmą ir
teritorinį revanšizmą.
4. Rusijos pastangos didinti savo įtaką visoje
posovietinėje erdvėje pastaruoju metu stiprėja. Priemonės, kuriomis
naudojasi Rusija, tampa vis efektyvesnės, agresyvesnės ir geriau
finansuojamos. Rusijos aktyvumas didėja ir Baltijos valstybėse bei
Lietuvoje. Stiprėja ir pastangos užvaldyti lietuviškąjį politinį
gyvenimą. Pasibaigus Vakarų ir Rusijos priešpriešai dėl ES ir NATO
plėtros, Rusijos laikysena šiame regione pradeda priminti šaltojo
karo laikus.
5. Mūsų visuomenės atsparumas tokiai įtakai silpsta:
stiprėja Rusijos propagandinė kultūrinė invazija. Žmonės galvoja,
kad narystė ES ir NATO mus savaime apsaugo nuo Rusijos įtakos. Lietuvos
politinė sistema nevirsta europine politine sistema. Senosios nomenklatūros
tradicijos susilieja su naujosios nomenklatūros cinizmu. Politikos
korupcija ir cinizmas didina žmonių nusivylimą ir jų pasirinkimą
blaško nuo vieno populizmo link kito. Tokia demokratija vis labiau
save diskredituoja. Tokiomis sąlygomis Rusijai nesunku stiprinti
savo įtaką Lietuvos politinei sistemai. Vis dažniau tenka stebėti,
kaip lietuvių politikai kovoja ne dėl to, kaip įtikinti rinkėjus,
bet dėl to, kuris iš jų nusipelnys Kremliaus favorito statusą. Per
pastaruosius keletą metų išryškėjo lygiagretūs, bet akivaizdžiai
skirtingi procesai Rusijoje ir Lietuvoje. Rusijoje valdžia vis
labiau telkiama vienose rankose, jos politika vis labiau agresyvėja
ir tampa vis labiau sofistikuota, o Lietuvoje stiprėja politinės
sistemos ir svarbiausių valstybės institucijų erozija. Dar tik
atsiskleidžianti Dujotekanos įtaka akivaizdžiai parodo, kaip toli
yra pažengusi ši erozija, kai Gazprom tarpininkų, už kurių šmėžuoja
aukšti Kremliaus pareigūnai, interesams Lietuvoje yra pajungiami
ypač įtakingi neformalūs politinės galios centrai, svarbiausios
valstybės saugumo institucijos ir visuomenės nuomonę formuojanti
žiniasklaida.
6. Didindama gerai finansuojamą informacinę ekspansiją
į Lietuvos informacinę erdvę, Rusija pasitelkia naujų galios svertų
informacijos resursų, telekomunikacijų, žiniasklaidos priemonių,
švietimo įstaigų. Taip vykdoma neokolonializmo politika ne tik Lietuvos,
bet ir viso artimojo užsienio atžvilgiu. Rusijos ir rusų kalba
transliuojamų programų dalis Lietuvos televizijose dramatiškai auga.
Tai matant neatrodo įtikinami aiškinimai, kad šiuos procesus reguliuoja
rinkos dėsniai. Rusijos įstatymų leidėjai šiais metais jau skyrė
beveik milijardą rublių kovai su spalvotomis revoliucijomis ir
propagandai Baltijos valstybėse. Todėl naivu šiose diskusijose viską
suversti tokios informacijos paklausai ir laisvai rinkai.
7. Tapę ES ir NATO nariais tikėjomės būti Vakarų
forpostu Rytuose, tačiau vargu ar juo tapome. Tuo tarpu Maskva daro
viską, kad mes būtume Rytų forpostu Vakaruose. Būdami ES ir NATO
nariais esame dar įdomesni Maskvai. Rusija turi aiškią strategiją,
kaip įgyvendinti savąją forpostinę strategiją. Vakarai, pasibaigus
ES ir NATO plėtrai į mūsų regioną, yra įsitikinę, kad savo indėlį
į mūsų saugumą yra realizavę ir kare dėl protų nesiruošia dalyvauti.
Vakarams (išskyrus JAV) mūsų pretenzijos būti Vakarų forpostu nelabai
rūpi, todėl esame beveik vieniši prieš pakankamai galingą, efektyvią
ir gerai finansuojamą brangios rusiškos naftos ir dujų forpostinę
strategiją.
8. Prognozuodami Lietuvos ir Rusijos santykius
ateityje turime suvokti, kokio šių santykių scenarijaus siekia Rusija.
Teoriškai Lietuvos atžvilgiu Kremlius gali veikti pagal tris scenarijus.
Pirmasis: Lietuva tampa visiškai laisva nuo Rusijos įtakos; antrasis:
Lietuva tampa visiškai priklausoma nuo Rusijos; trečiasis, tarpinis
variantas: šiuolaikiškai finliandizuota Lietuva.
9. Žinant Rusijoje vyraujančias nuostatas, kad
sustiprėjusi šalis visada imasi teritorijos plėtimo, pirmasis variantas
istoriškai ir geopolitiškai yra neįmanomas, nes nuo pat viduramžių
nėra buvę taip, kad Rusijai nerūpėtų vienokia ar kitokia įtaka Lietuvoje.
Todėl maža vilčių, kad artimiausioje ateityje Lietuvos ir Rusijos
santykiai taptų panašūs į Vokietijos ir Liuksemburgo ar Prancūzijos
ir Belgijos santykius.
10. Antrasis variantas, kad Lietuva visiškai pasiduotų
Rusijos įtakai, taip pat mažai tikėtinas, nes net ir pačiai Lietuvai
krypstant į tokį variantą, Rusijai jis būtų strategiškai nenaudingas,
galų gale ir Vakarai į tai politiškai sureaguotų.
11. Galime drąsiai tvirtinti, kad labiausiai Rusijos
siekiamas yra trečiasis variantas finliandizuota (šiandien šį
terminą turėtų keisti žodis dujofikuota) Lietuva. Tai reiškia,
kad Rusija deda ir dės dideles pastangas laimėti Rusijos Vakarų
karą dėl politinės įtakos Lietuvai, tuo būdu išnaudodama Lietuvos
narystę ES ir NATO bei kurdama Kremliaus forpostą Vakaruose. Be
abejo, tokia įtaka būtų pakankamai paslėpta, ir Lietuva oficialiai
galėtų džiaugtis išorine nepriklausomybe. Toks scenarijus gali
būti ypač tikėtinas, jeigu dėl geopolitinių slinkčių JAV bus priversta
vis daugiau politinio dėmesio ir išteklių skirti Azijai ir Artimiesiems
Rytams ir kartu bus priversta mažiau dalyvauti Europos reikaluose.
12. Matant tokią perspektyvą, Lietuva turėtų apsibrėžti
ilgalaikę ir racionalią veiksmų programą, kurią galima būtų pavadinti
Rusijos sulaikymo strategija, kuri leistų pasiekti, kad Rusija negalėtų
įgyvendinti savo tikslų finliandizuoti Lietuvą. Tokia strategija
turi apimti tris Lietuvos nacionalinių interesų sritis:
· Lietuvos užsienio politikos nacionalinius interesus
Vakaruose;
· Lietuvos užsienio politikos nacionalinius interesus
Rytuose;
· Vidaus politinio ir visuomeninio gyvenimo imuniteto
Rusijos įtakai stiprinimas.
13. Vakaruose Lietuva turi pirmiausia siekti realistinio
Vakarų valstybių požiūrio į pavojingas Rusijos vystymosi tendencijas
dominavimo. Reikia siekti, kad Vakarai į Rusiją nustotų žiūrėti
kaip į specialų atvejį, santykiams su kuria būtų taikomi specialūs
kriterijai. Šiandien Europoje vis dar dominuoja tai, ką geriausiai
simbolizuoja buvęs Vokietijos kancleris G.Šrioderis, tai yra perdėtos
politinės investicijos į tariamo taikaus sugyvenimo su Rusija perspektyvą,
galvojant, kad Europos ir Rusijos ekonominis bendradarbiavimas,
ypač energetikoje, įtrauks Rusiją į europinių vertybių vartotojų
ratą. Tačiau iki šiol stebime priešingą reiškinį Europa darosi
labiau priklausoma nuo Rusijos primetamų taisyklių. Europa buvo
priversta užmerkti akis į Rusijos karą Čečėnijoje. Matėme, kad 2006
metų pradžioje Europa tylomis stebėjo, kaip su rusiškų dujų tiekimu
buvo prievartaujama Ukraina, nes oranžinės revoliucijos metu Ukraina
pasirinko ne prorusišką kursą. Dabar matome, kaip vangiai Europos
Sąjunga įsitraukia į savo narės Estijos gynybą nuo Rusijos agresyvių
ir įžūlių išpuolių.
14. Lietuva turi remti vieningos ir stiprios Europos
Sąjungos idėją, nes, didėjant centrinių Europos Sąjungos institucijų
galiai, taip pat ir formuojant bendrąją užsienio politiką ar energetikos
strategiją, mažėtų perdėtai simpatizuojančių Rusijai valstybių (Ž.Širako
Prancūzijos, S.Berluskonio Italijos) įtaka Europos Sąjungos ir Rusijos
santykių raidai.
15. Todėl Lietuva turi būti ryžtinga naujos Europos
konstitucinės sutarties šalininkė. Lygiai taip pat ryžtingai Lietuva
turi pasisakyti už ES biudžeto peržiūrą, kad jis būtų ir didesnis,
ir kad jame būtų numatytas pakankamas naujų europinių politikų (energetikos,
naujos Rytų kaimynystės politikos) finansavimas.
16. Kuo daugiau Europoje bus Amerikos, tuo mažiau
Europoje bus Rusijos ši tezė turi lemti nekintantį Lietuvos orientacijos
tęstinumą. Rusija yra suinteresuota, kad įtampa tarp JAV ir Europos
didėtų, kad JAV įtaka Europos politikai mažėtų, nes tai leistų Rusijai
didinti savo įtaką Europai. Lietuva turi nuosekliai ginti gerų ES
ir JAV santykių perspektyvą. Aplinkybes, dėl kurių gali blogėti
ES ir JAV santykiai, Lietuva turi laikyti aplinkybėmis, kurios kelia
grėsmę Lietuvos nacionaliniam saugumui.
17. Lietuva turi aktyviai veikti tiek Vidurio
Europos regione, tiek ir ES lygmeniu, skatindama įgyvendinti bendrus
europinius energetikos projektus, kurie mažintų Europos energetinę
priklausomybę nuo Rusijos. Lygiai taip pat Lietuva turi skatinti
politinį Vidurio Europos bendradarbiavimą, kad šis regionas formuotų
Europos Sąjungos politikos Rusijos atžvilgiu pamatus. Ši veiklos
sritis turi tapti svarbiausia Lietuvos užsienio reikalų politikos
veikla.
18. Lietuva yra regione, kuris visais laikais
istorijoje buvo lengvai išmainoma korta ją aplinkinės didžiosios
valstybės iškeisdavo vardan savo interesų. Lietuva negali būti garantuota,
kad, agresyvėjant Rusijos pastangoms susigrąžinti įtaką Europoje,
Vokietija ir Prancūzija nenusisuks nuo Baltijos regiono, palikdamos
jį Rusijos įtakos plėtrai. Todėl Lietuvai labai svarbu išlaikyti
ir stiprinti strateginę partnerystę su Lenkija, skatinant Lenkiją
imtis regiono lyderio, ginantis nuo Rusijos įtakos, vaidmens.
19. Energetinė Žečpospolita yra strategiškai
svarbiausias Lietuvai infrastruktūrinis projektas, kuris turi apimti
ne tik Lietuvą ir Lenkiją, bet ir Latviją bei Estiją, nes energetinė
nepriklausomybė gali būti užtikrinta tik visam regionui, įskaitant
ir elektros sistemos įsijungimą į europinę UCTE sistemą. Naujos
branduolinės elektrinės statymas turi būti integrali platesnio regiono
energetinės sistemos nepriklausomumo ir integravimo į europines
sistemas dalis, o ne projektas, kuris supriešina kaimynus.
20. Lygiai taip pat tik kartu su Lenkija Lietuva
gali sukurti ir turėti nepriklausomą nuo Gazpromo dujų tiekimo
infrastruktūrą.
21. Rytuose Lietuva turi mažai vilčių viena ką
nors daug ir efektyvaus pasiekti, todėl turėtų mažinti savo parodomojo
aktyvumo veiklą naujuose kaimynuose dėl daug aktyvesnės veiklos
šio regiono labui ES ir NATO viduje. Ekspertinė, patariamoji, mokomoji
veikla šio regiono valstybėse turi tapti daug konkretesnė ir geriau
finansuojama. Veikdama žymiai aktyviau Vakaruose turėtų tradiciškai
siekti, kad europinių vertybių ir demokratijos sritis plėstųsi kiek
galima toliau į Rytus. To galima pasiekti tik išlaikant šiose šalyse
siekį suartėti su Europos Sąjunga, o pačioje ES žadinant ir įtvirtinant
tokio suartėjimo svarbą pačiai Europos Sąjungai. Rusijos brutalios
ir kartais sėkmingos pastangos stabdyti tokios erdvės plėtrą yra
kaina, kurią šis regionas turi sumokėti už Europos pabudimą.
22. Lietuva kartu su kaimynais bei JAV politikos
šiame regione architektais turi tapti naujos kaimynystės politikos
architekte. Reikia siekti, kad Europos Sąjungoje būtų pradėta aiškiai
skirti kaimynystės Europoje ir Europos kaimynystės politikos.
23. Lietuva gali tikėti, kad Rusijos agresyvumas
kaimynų atžvilgiu susilauks ES bei NATO dėmesio.
Savo agresyviais veiksmais Rusija skatina formuluoti
vieningesnę Europos Sąjungos santykių su Rusija politiką. Po to,
kai Rusija nutraukė dujų tiekimą Ukrainai, Europa ėmėsi bendros
energetikos politikos kūrimo. Lygiai taip pat Rusijos politiniai
išpuoliai prieš Gruziją, ir ypač prieš Estiją, turės paskatinti
Europos Sąjungą laikytis vieningos politikos. Lietuva turi siūlyti
Europos Sąjungai svarstyti europietišką Rusijos sulaikymo strategiją.
24. Lietuvai sunku būtų tikėtis paveikti ar pakeisti
Rusijos politikos kryptis ar Rusijos interesus, tačiau Lietuva gali
tikėtis, kad ilgainiui Rusija bus priversta vis labiau suprasti,
kad jos svarbiausios politikos kryptys ir interesų apsauga turi
būti nukreipta į Rytus, o ne į Vakarus. Kremliaus neįtikins kalbos
apie demokratijos ir žmogaus teisių svarbą, tačiau Rusiją gali įtikinti
tik argumentai apie galimus Rytų stiprėjimo ir jų įtakos plėtros
grėsmę Rusijai.
25. Lietuvoje reikia dėti visas pastangas, kad
mažėtų erdvė žmonių nusivylimui savo valstybe, nes nusivylę piliečiai
labiausiai praranda imunitetą Rusijos pastangoms plauti smegenis.
Nusivylimas žadina nostalgiją praeičiai, taip pat ir sovietinei
praeičiai. Tai skatina ir didėjantį nepasitikėjimą demokratijos
institucijomis. Nusivylimas yra erdvė populizmui, o pastarųjų kelerių
metų patirtis rodo, kad per populizmą į Lietuvą veržiasi Rusijos
įtaka. Rusija Lietuvoje yra stipri tiek, kiek yra didelis Lietuvos
žmonių nusivylimas savo valstybe.
26. Todėl ypatingas dėmesys turi būti skirtas
kovai su korupcija, nes ji yra viena iš pagrindinių priežasčių,
kodėl didėja žmonių nusivylimas valstybe. Nesuvaldyta korupcija
taip pat yra tiesioginė galimybė Rusijai nekontroliuojamai naudoti
savo nešvarius pinigus darant įtaką Lietuvos politiniam gyvenimui.
Kaip rodo Dujotekanos istorija Lietuvoje, įsivyravusi tolerancija
neskaidriems ryšiams, įtakoms, savanaudiškumui yra pasiekusi tokį
lygį, kad atskiros valstybės institucijos gali būti labai nesunkiai
užvaldytos. Neskaidrios įtakos yra grėsmingai arti Rusijos įtakų,
ypač veiksmingai realizuojamos per Rusijos energetines bendroves
ar jų tarpininkes.
27. Iki šiol vykdyta partijų finansinės veiklos
įvairių politinių kampanijų metu kontrolė taip pat yra nepakankama.
Kaip rodo nesena Darbo partijos finansavimo istorija, partija per
metus gali neteisėtai išleisti daugiau nei 8 mln. litų lėšų, kurios
nėra oficialiai registruojamos, o valstybės institucijos, kurios
privalo prižiūrėti, ar partijos teisėtai finansuoja savo veiklą,
to visai nepastebi. Partijų finansavimą turi kontroliuoti specialus
STT padalinys, turintis visus reikalingus įgaliojimus.
28. Valstybė visiškai negina savo piliečių protų
nuo rusiško smegenų praplovimo. Žiniasklaida, viena iš visuomenės
institucijų, pasiduodančių korupcinei nešvarių pinigų įtakai,
yra mažiausiai ir sunkiausiai pasiduodanti valstybinei antikorupcinei
priežiūrai. Kare dėl protų žiniasklaida yra pats svarbiausias ginklas.
Rusija Lietuvoje yra įsigijusi ir naudoja labai pavojingus ginklus.
Tuo tarpu valstybė šiame kare elgiasi visiškai bejėgiškai. Valstybė
turi imtis labai veiksmingai kontroliuoti finansinius srautus žiniasklaidoje
ir negailestingai stabdyti Rusijos finansiškai neviešai daromą įtaką
žiniasklaidos veiklai Lietuvoje.
29. Norint pakeisti padėtį, reikia specialios
valstybinės programos formuoti ir puoselėti kitokios žiniasklaidos
paklausą tokios, kuri atspindėtų Europos tradicijas, kuri ne manipuliuotų
žmonių sąmone, o ugdytų savarankiškai mąstantį individą, stiprintų
pilietinę visuomenę. Todėl neužtenka šnekėti apie hipotetines grėsmes
iš Rytų, būtina aktyvi Lietuvos politika, užtikrinant asmens ir
visuomenės informacinį saugumą, taip išliekant visaverte Europos
informacinės erdvės dalimi.
30. Rusija plečia savo įtaką visame regione, taip
pat ir Lietuvoje, didindama energetikos priklausomybę nuo Rusijos
resursų. Todėl Lietuva turi įgyvendinti politinę energetikos priklausomybės
nuo Rusijos mažinimo strategiją, paversdama šią strategiją svarbiausiu
užsienio politikos ir vidaus politikos prioritetu.
31. Imunitetas Rusijos įtakai mažėja ir dėl sumenkusio
lietuviško patriotizmo. Valstybė privalo turėti ir įgyvendinti kompleksinę
patriotinio mentaliteto indoktrinacijos strategiją. Mokykla ir kultūra
yra svarbiausi šios strategijos instrumentai.
32. Patriotai užauga sveikose ir stipriose šeimose
bei aktyviose bendruomenėse. Patriotinė meilė visai valstybei prasideda
nuo meilės savo nedidelei gimtinei ir savo bendruomenei. Šeimos
ir bendruomenių ugdymo strategija yra taip pat ir Rusijos sulaikymo
strategija.
33. Nusivylimas savo valstybe išsilaiko ir didėja
pirmiausia tarp žmonių, kurie gyvena skurdžiai. Skurdas yra vienas
iš pagrindinių nesibaigiančios nostalgijos sovietinei praeičiai
šaltinių. Iki šiol valstybės įgyvendinama kovos su skurdu strategija
yra visiškai neefektyvi, tik didinanti išlaikytinių mentalitetu
užsikrėtusį visuomenės sluoksnį, kurio gyvenimo tragedijos jau nieko
nebestebina.
34. Nusivylimas savo valstybe mažės ir patriotizmas
augs, jeigu valstybė ir visuomenė turės dideles ambicijas būti
ne Europos atsilikėle. Rusijos Lietuvoje bus tuo mažiau, kuo mažiau
Lietuvoje bus stagnacijos. Nauja, ambicinga darbotvarkė Lietuvai
ir tikra, telkianti tokiai darbotvarkei lyderystė yra būtinai reikalingi
norint to pasiekti.
35. Lietuvos politiniam gyvenimui Rusija ypač
lengvai daro įtaką per atskiras, visuomenėje populiarias asmenybes,
kurios, išnaudodamos visuomenės neatsparumą populizmui, su Rusijos
įtakos pagalba lengvai užima aukštus postus valstybėje. Geriausias
pavyzdys yra R. Pakso tapimas prezidentu. Rusija į Lietuvos politinį
gyvenimą efektyviausiai veržiasi per Prezidento rinkimus. 2009 metais
baigsis V. Adamkaus kadencija, po kurios per Prezidento rinkimus
Lietuva vėl ners į nežinomybę. Nuo pat 1997 metų kiekvieni Prezidento
rinkimai Lietuvai tampa egzistencinio išbandymo momentu. Rusija,
pasinaudodama Prezidento rinkimais ir investuodama į vis naujų populistinių
veikėjų propagandą, sukuria Lietuvos politiniame gyvenime ilgalaikę
ir beveik permanentinę krizę. Reikia analizuoti, koks Prezidento
rinkimo būdas tiesioginis ar renkant Seime labiau leistų amortizuoti
Rusijos įtaką. Kaip rodo Latvijos ir Estijos pavyzdys, ir parlamente
išrinktas Prezidentas gali būti efektyviu ir autoritetingu valstybės
vadovu.
36. Lietuva turi pagaliau rasti galimybių stabdyti
savo politinio gyvenimo eroziją. Tai yra pagrindinė sąlyga, norint
turėti realią Rusijos sulaikymo strategiją.
Pabaiga:
Rusijos įtakos didėjimas bus sustabdytas, jeigu
tokia Rusijos sulaikymo strategija taps tikru neformaliu nacionaliniu
susitarimu. Mes neturime kito pasirinkimo tik bendrai pasipriešinti
finliandizacijai (dujofikacijai), kad Rusijos pastangos Lietuvoje
kurti Rytų vakarinį forpostą Rusijai kainuotų labai brangiai ir
būtų iš esmės nesėkmingos.
2007 m. gegužės 9 d.
© 2007 XXI amžius
|