Unikumas
Dr. Rūta GAJAUSKAITĖ,
kriminologė
Lietuvos vardas garsėjo tiek praeityje, garsėja
ir dabar, tik gaila, kad ne taip pat šlovingai. Jei viduramžiais
mūsų šalis buvo didelė valstybė nuo Baltijos iki Juodosios jūros,
tai dabar tarp Nemuno ir Dauguvos telpanti. Netekusi Mažosios Lietuvos,
Suvalkų, Lydos, Gardino... O šiandien dar gresia ir Lietuvos žemių
išpardavimas užsieniečiams. Jei ne okupuota tai išparduota, ir
tapsime tauta be žemės kaip čigonai. Taigi tik pigi darbo jėga.
Jei praeityje buvome pirmi, sukūrę tobulas teisines sistemas (Kazimiero
teisyną, Statutus, pirmąją Konstituciją Europoje), tai dabar mūsų
įstatymai skylėti, pro juos tautos turtas byra į svetimas kišenes,
užsienio investuotojais vadinamas. Jei viduramžiais į mūsų Universitetą
iš Europos plaukė mokslininkai, o mūsiškis K.Simonavičius 200 metų
anksčiau nei K.Ciolkovskis sukūrė raketą bei jos daugiapakopinį
variantą, tai šiandien iš Lietuvos protas bėga į pasaulį duoneliauti.
Likę šalyje žudosi iš nevilties.
Kas atsitiko su mūsų valstybe? Kodėl iš okupacijos
sėkmingai išsiveržusi ir klestinti šalis tampa didžiausiu priešu
savo tautai? Kokios objektyvios ar subjektyvios priežastys suformavo
esamą nepatenkinamą padėtį, fiksuojamą net ES statistikoje?
Pirmiausia tai politinės jėgos, atvirai ignoruojančios
tautinę savimonę, svarbiausius visuomenės poreikius ir idėjinį tapatumą.
Tai desovietizacijos nebuvimo pasekmė, kuri jau 17 metų smaugia
Lietuvą. Ir jokie liustracijos procesai padėties nepakeis, kol valdžioje
bus ne politiniai kaliniai ir tremtiniai, o jų budeliai kagėbistai,
rezervininkai ir komunistai.
Taip šiandien tauta skurdinama ir demoralizuojama,
prisidengiant nesamomis problemomis ir jų sprendimo būtinumu, kaip
antai: elektros energijos trūkumas, branginimas ir AE uždarymas.
Kai atominę elektrinę uždaryti privertė ES, tai elektros stygius
palietė tik Rusijos karines bazes. Bet mūsų valdžia mums meluoja,
kad Lietuvai elektros trūksta ir ją pabrangino. Paskaičiuokime:
iš 100 proc. energetinių objektų 83 proc. elektros energijos gamino
IAE, o iš jos visi laidai tik į Rusijos karines bazes. Likę 17
proc. elektros gaminama Lietuvos šiluminėse ir hidroelektrinėse,
kurias sunaudodavo šalies ūkis ir piliečiai. Išėjus rusų kariuomenei,
išėjo ir rusų karinė pramonė, todėl elektros poreikis sumažėjo 70
proc! Dabar mūsų visos jėgainės dirba tik trečdalio pajėgumu. Taigi
turime tris kartus didesnius resursus nei reikia, nes tokio gamybos
augimo ir per 50 metų nepasieksime.
Tačiau valdžia meluoja, kad trūks ir toliau brangs.
Be to, dar turime 2,5 karto daugiau terminių vandenų
nei šiandien gaminame elektros. Taigi 100 metų jokių problemų,
jokios taršos ir jokių kainų didėjimo! Tačiau ir jokio milijardinio
pelno bei, svarbiausia, nuprichvatizavimo nei per paskirstymo
tinklus, nei statybų metu
Štai kam reikia naujos AE! Pasiplėšikauti
ir Rusijos karinėms bazėms.
Kartu privalėtume turėti mintyje esamą realią
grėsmę, kai, susidarius nepalankiai politinei situacijai AE gali
būti panaudota kaip ginklas. Žinome Putino užsirūstinimo pretekstą
Estijos principingus veiksmus. Juos rezonuoja Lenkijos užmojai
bent jau išviešinti budelius (KGB) ir Prancūzijos naujojo prezidento
desocializavimas bei nacionalinių interesų gynimas šalyje. Reikia
pastebėti, kad Putinui nereikia didinti savo karinių bazių pajėgumo
jam užtenka spustelėti vieną mygtuką Ignalinos AE ir Europa turi
dar vieną nekaltą avariją netgi ne Rusijoje! O kad Ignalinos AE
dirba vien rusakalbis, KGB pavaldus personalas niekas ES nežino!
Tuo tarpu atominėje kiekviename bloke KGB nustatė apie 130 vietų,
kurias pažeidus įvyks avarija ir nuo Europos nušluos milijonus žmonių...
Antra nepakankama visuomenės politinė branda,
kurią labai susilpnino inteligentijos emigracija, o likusių Lietuvoje
deportacija Sibiran. Likę valdžioje buvę ir nepražuvę (KP ir KGB)
padarė viską, kad emigrantai negrįžtų, o deportuotieji nepatektų
valdžion (per rinkimų įstatymą). Išaugusi naujoji inteligentų karta
varu išvaryta į pasaulį duoneliauti. Paprastai tariant, nedesovietizuota
valdžia iš Lietuvos išvarė daugiau kaip pusę milijono geriausių
specialistų, tai yra kelis kartus daugiau, nei Stalinas ištrėmė.
Išvarė su mafiniu rinkimų įstatymu ir politinėmis
žmogžudystėmis. Išvarė nepakankamu pragyvenimo lygiu ir prichvatizuotu
teisingumu bei nusikaltėlių gynimu. Išvarė smulkių verslininkų sistemingu
žlugdymu ir stambaus kapitalo (pasigrobto KP ir KGB) protegavimu.
Labiausiai stebina subrendusio politiko, grįžusio
emigranto prezidento V.Adamkaus elgesys KGB rezervininkų epopėjos
metu: pusę metų negalima pašalinti iš posto žmogaus, kuris, blaiviai
mąstant, jau seniai turėtų būti pasodintas už tėvynės išdavimą!
Kad Prezidentas gina KGB mato visi ir pašnibždomis aptarinėja.
Išdrįsusį tai pasakyti viešai Seimo narį P.Gražulį kaipmat nubaudė:
bandė prievarta išvesti iš posėdžių salės nepavyko. Tad uždraudė
pasisakymus ir jo balsavimus bei nuėmė atlyginimą!
Įdomu, ar tai ne piliečio teisių pažeidimas? Ar
tai ne Seimo nario neliečiamybės ir nuomonės reiškimo teisės pažeidimas?
Ar tai ne jo rinkėjų pilietinių teisių pažeidimas? Ir kaip tai telpa
į Lietuvos Respublikos Konstituciją?
VSD šefo A.Pociaus atleidimo iš pareigų spektaklis
finišavo. Apsimelavęs, kitus apkaltinęs valstybės išdavimu ir valstybės
paslapčių pardavinėjimu, rafinuotai išsityčiojęs (ir iki šiol besityčiojantis)
iš valstybės ir jos piliečių, pagaliau turės palikti postą. Pusę
metų truko atleidimo procedūros spektaklis.
Pasirodo, geresnio ir nepavojingesnio Lietuvai
už KGB rezervininką mūsų Prezidentui nėra! Ir pavaduotojai to darbo
negali atlikti! Nors valstybei kenksmingą A.Pociaus veiklą nustačiusios
Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto komisijos išslaptintose
išvadose atskleistas sudėtingas korupcinių ryšių tinklas, kurį po
valstybinės paslapties skraiste slėpė pats saugumo vadas, aukščiausių
valdžios pareigūnų reakcija buvo stulbinanti. Nei V.Adamkus, nei
G.Kirkilas nesiėmė ryžtingų veiksmų nutraukti šio absurdo teatro,
jų nepaveikė net ir Vakarų spaudoje pasirodžiusios publikacijos
apie KGB struktūrų įsitvirtinimą lietuviškame saugume.
Per šį pusmetį A.Pocius pusvelčiui nusipirko žinybinį
butą; tai leido padaryti ir grupei savo parankinių. Argi tokia aukščiausio
ešalono valdžios vyrų KGB rezervo kapitono nuoširdi gynyba ne
puikiausias Lietuvos įvaizdžio formavimo pavyzdys? Jau nekalbant
apie savęs demaskavimą...
Kada VSD turės Lietuvai ištikimą saugumo vadą,
kada vienoje svarbiausių šalies institucijų bus tvarka, ir jis pradės
dirbti valstybei?
Jeigu V.Adamkus primygtinai siūlys generolą Algį
Vaičeliūną, o Seimas atmes A.Pociaus giminaičio kandidatūrą, tai
šios epopėjos pabaiga dar labai toli. Taigi didžiausiam Maskvos
džiaugsmui KGB rezervininkas A.Pocius ir toliau vadovaus Lietuvos
VSD.
Kad ir kokia būtų naujo saugumo vado skyrimo pabaiga,
ir Prezidento, ir Premjero šiltas užtariamasis žodis dėl generolo
tinkamumo šioms pareigoms irgi Lietuvos įvaizdžio formavimo dalis.
Neabejotinai ir NATO, ir ES žvalgyboms bus smalsu
pasitikrinti, kas ir kodėl neturintį aukštojo išsilavinimo, sovietinės
okupacijos metais baigusį karo mokyklą ir tik dėl karjeros (!) įstojusio
į kompartijos narius (gal karjeros sumetimais vedusio ir sovietų
armijos karininko dukrą?), prastūmė V.Adamkaus patarėju gynybos
klausimais?
O ir mums nekenktų žinoti, už kokius nuopelnus
valstybei, neturint aukštojo mokslo, galima tapti Lietuvos karo
akademijos viršininku. Kodėl V.Adamkus jam uždėjo brigados generolo
antpečius?! Ir kodėl dabar primygtinai siūlo jį į saugumo vadus?
Tokio kuriozo ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje dar nebuvo.
Kas gali paneigti, kad A.Vaičeliūnas karjerą daro
įtakingų globėjų dėka, o dabar ruošiamas į valstybės saugumo šefo
postą? O nujaučiant tų globėjų adresus ir vardus, labai suprantami
darosi Seimo nario P. Gražulio kaltinimai Prezidentui.
Trečia likę valdžioje komunistai ir kagėbistai
persikrikštijo bei skubiai iš socialistų tapo kapitalistais: nekontroliuojami
iš valstybinio (t.y. mūsų) turto susikūrė privačią nuosavybę ir
ją nusavino. Dar baisesnius planus suprojektavo žemės grobimo
pardavimo srityje. Tuo suskaldė visuomenę, įtvirtino socialinę ir
teisinę nelygybę, kas sąlygojo grandininę reakciją moralės, dorovės
nuosmūkyje bei nusikalstamumo augime.
Ketvirta buvę ir nepražuvę valdžioje vieša paslaptimi
padarė buvusių okupantų (lenkų, rusų, vokiečių) interesus Lietuvoje
ir netgi juos perkrikštijo į užsienio investuotojus, lyg ir nešančius
šaliai gėrį, už ką atleidžia mus nuo atsakomybės ir įsipareigojimų.
Taip nubraukiant Molotovo-Ribentropo istorinę reikšmę, o Želigovskio
akcijos išvis praktiškai neįvertinus, paliekant okupantų privilegijas
ir supriešinant ištisas tautas.
30 proc. apklaustųjų negatyvus požiūris į atskiras
tautas, fiksuotas 1990 metais, šiandien išaugo iki 60-70 proc. Pakantumas
kitoms tautoms akivaizdžiai krito ir toliau blogės, nes netaisomos
priežastys, sąlygojančios šį reiškinį. Pati svarbiausia tarp visų
priežasčių glūdi Lietuvos valstybės analogų pasaulyje neturinčioje
tolerancijoje, suteikusioje likusiems šalyje okupantams išimtinai
puikias sąlygas gauti pilietybę. Šie vietoj padėkos priėmė tai kaip
jiems priklausančią privilegiją ir reikalauja jas toliau plėtoti.
Ryškiausi šių privilegijų neigiamo pasireiškimo
pavyzdžiai yra rusų Jedinstvos, lenkų autonomininkų (pakeitusių
savo pavadinimą į Lietuvos lenkų rinkimų akciją) organizacijų veikla.
Pradedant Sausio 13-osios įvykiais, o dabar ir tebesitęsiant lietuviškų
mokyklų uždarymu (pavyzdžiui, Šalčininkų r.).
Privalome dėti visas pastangas ir teisinėmis priemonėmis
stabdyti nepakantumo augimą, o būtent: valstybė privalo panaikinti
visas privilegijas ir reguliuoti tautinių mažumų gyvenimą kaip ir
visoje ES, o mažumos turėtų įvertinti tai, ką buvo Lietuva avansu
davusi daugiau nei kitos pasaulio valstybės, bei darbais įrodyti
savo lojalumą Lietuvai.
Pažeidžiant Lietuvos Konstitucijos 29 straipsnį,
Lietuvoje gyvenančioms tautinėms mažumoms yra teikiamos tokios privilegijos,
skriaudžiant lietuvių tautą:
- Lietuvos valstybė išlaiko jų mokyklas, skaityklas,
šventyklas ir net teatrus bei jų tarnautojams moka atlyginimus,
nors kitose valstybėse tokių privilegijų niekas neteikia;
- Lietuvos valstybė skiria valstybinio TV ir radijo
kanalais nemokamą laiką šių tautinių mažumų laidoms, leidžia periodinius
leidinius, vadovėlius ir kitas mokymo-metodines priemones rusų ir
lenkų kalbomis, kai tokių privilegijų kitose valstybėse niekas neteikia;
- Lietuvos valstybė remia mažumų bendrijas piniginėmis
dotacijomis, kai tokių privilegijų kitose valstybėse niekas neteikia;
- Lietuva sovietmečiu buvo priverstinai kolonizuota
deportuotais iš Maskvos asocialais, o tapusi nepriklausoma valstybe
jiems suteikė pilietybę, teisę privatizuoti neuždirbtą turtą, neatsižvelgdama
į tai, kad jie šalyje padaro didžiąją dalį nusikaltimų, ar daro
tai spekuliuodami politinėmis kategorijomis, ką akivaizdžiai parodo
įvykiai Estijoje, Dekanidzės byla Lietuvoje ir t.t.
Lietuvos valdžios ir valdymo institucijos turėtų
nepažeidinėti Konstitucijos 29 straipsnio ir privalėtų panaikinti
minėtas privilegijas tautinėms mažumoms bei įvesti tvarką, kaip
kad yra visoje ES, o būtent: nutraukti mažumų finansavimą iš Lietuvos
biudžeto, materialinį-techninį aprūpinimą bei patalpų nemokamą naudojimą,
nutraukti tautinių mažumų pagrindu kuriamų politinių (Lenkų rinkimų
akcija, Rusų sąjunga ir pan.) organizacijų legalizavimą.
Penkta valdžios visuomenei primesta įsitraukimo
į ES ir NATO idėja (nuo meškos ant vilko) bei nedorais keliais įgyvendinta
(lipdukų pagalba referendume), siekiant tautos vardu gauti materialinę
naudą, užmokant už tai nepriklausomos valstybės statusu. O netolimoje
ateityje ir išparduodant žemę bei paliekant mus be Tėvynės. Dar
blogiau nei buvo planuota Lietuva be lietuvių, o lietuviai be
Lietuvos!
Ir svarbiausia buvusių ir nepražuvusių interesus
ginančių rinkimų įstatymų, kuriame pusė kandidatų renkami pagal
sąrašus, o tik pusė individualiai. Tokia rinkimų sistema komunistams
leido legalizuoti savo valdžią įvairių politinių organizacijų priedanga,
sudaryti sąlygas buvusiems okupantams įsitvirtinti valdyme bei iš
politinio gyvenimo išeliminuoti didžiausias Lietuvoje demokratines
politines jėgas (Sąjūdį, tremtinius ir politinius kalinius).
Taigi esame unikali valstybė: laisva nelaisvėje,
demokratinė su buvusia ir nepražuvusia partokratine valdžia, badaujanti
mažoji Amerika bei besižudanti dainuojančios revoliucijos šalis.
Argi neįvykdė savo pažado KGB vadovas Eismuntas
išsprogdinti Sąjūdį iš vidaus? Savo inkorporuotais kagėbistais,
rezervininkais, išdavikais ir pakalikais? Argi nesutrikdė desovietizacijos
ir nepaliko visų buvusių ir nepražuvusių valdžioje, moksle ir pedagogikoje?
Argi nematome yrančių šeimų (60 proc.) tautos gyvybės perdavimo
ateities kartoms garantų? Argi nematome, kad tautinę kultūrą kelią
į tarptautinį pripažinimą ir bendravimą amerikonizuoja ir globalizuoja?
Argi nesuprantame, kad valstybės nepriklausomybės netekimas įstojant
į ES pakirto tautinės kultūros ugdymo ir išlikimo sąlygas? Kodėl
nereguojame, kai Lietuvoje uždarinėjamos lietuviškos mokyklos, o
iš mūsų kišenių klesti lenkiškos ir rusiškos? Juk mokykla yra tautinės
dvasios židinys!
Į visus šiuos klausimus yra vienas atsakymas
desovietizacija. Bet jos neįvykdėme 1990-1991 metais, tad šiandien
net kalbėti apie tai neverta. Daug svarbiau pasimokyti iš kitų,
kad ir estų, kaip jie šią žaizdą užgydė ir taip veržliai kuria savo
valstybingumą.
© 2007 XXI amžius
|