Svarstymai Rusijos sulaikymo strategijos tema
Kęstutis KASPARAS
Gegužės 16 dieną Lietuvos rytas išspausdino
visą Tėvynės sąjungos pirmininko Andriaus Kubiliaus vadovaujamos
darbo grupės parengtą dokumento Rusijos sulaikymo strategija (RSS)
projektą Lietuvos politinėms partijoms susitarti ir pakvietė Lietuvos
žmones pareikšti savo nuomonę. Tai svarbus dokumentas, skelbiantis
naują Tėvynės sąjungos realią politiką: strateginę partnerystę su
Lenkija, pripažįstant jai lyderės vaidmenį, Žečpospolitos atkūrimą
iš pradžių energetikos, o vėliau ir kitose srityse, Lietuvos istorijos
perrašymą 1791 m. gegužės 3 d. dvasia, Lietuvos valstybės pavertimą
unitarinės Europos provincija, prezidento institucijos panaikinimą
ir demokratijos likimo atidavimą į politinių partijų, dalyvausiančių
minėtame naujosios darbotvarkės Lietuvai susitarime, rankas. Kadangi
senosios Europos Sąjungos ir NATO narės Prancūzija, Italija, Vokietija
yra neatsparios Rusijos įtakai ir gali parduoti kaip mainomą
kortą ES ir NATO narę Lietuvą Rusijai mainais už pigias dujas,
reikia esą pasipriešinti dujofikacijai ir pereiti prie šildymo
Lenkijos Silezijos bei Ukrainos Donbaso antracitu. Kadangi dujofikacija
yra finliandizacija, todėl didvyriškoji fašistinė Suomija, dviejuose
karuose apsigynusi savo jėgomis nuo bolševizmo, ES narė, yra vengtinas
Rusijos vasalo pavyzdys.
Dokumente, be didžiosios strategijos Rusijos
įtakos Lietuvoje mažinimo plano, yra ir smulkesnių strategijų,
iš kurių išsiskiria imuniteto Rusijos įtakai stiprinimas. Tam valstybė
privalo turėti ir įgyvendinti kompleksinę patriotinio mentaliteto
indoktrinacijos strategiją. Mokykla ir kultūra yra svarbiausi šios
strategijos elementai. Čia pat strategija paaiškina, kad patriotai
užauga sveikose ir stipriose šeimose, sąmoningoje mokykloje bei
aktyviose bendruomenėse. Tėvynės meilė prasideda nuo meilės savo
gimtinei ir savo bendruomenei. Šeimos ir bendruomenių ugdymo strategija
taip pat ir Rusijos sulaikymo strategija. Lietuvių tautai ir Katalikų
Bažnyčiai strategijoje vietos nėra, todėl tuo ir tektų užbaigti
aptarimą, nes naujoji darbotvarkė Lietuvai tai Lietuva be lietuvių,
bedievių Lietuvos žmonių valstybė su indoktrinuojamu patriotizmu.
Liūdna, kad Tėvynės sąjungos intelektinis potencialas
sugeba parengti tik tokį studentiško lygio rašinėlį, be jokios sistemos
ir logikos, kur viena tezė yra paneigiama kita. Dar liūdniau, kad
strategija parengta atsainiai, nešvaria, kupina svetimžodžių lietuvių
kalba ir su keistomis korektūros (?) klaidomis, pavyzdžiui: 34.
Nusivylimas savo valstybe ir patriotizmas mažės, jeigu valstybė
ir visuomenė turės dideles ambicijas būti ne Europos atsilikėle
(pagal Lietuvos ryte publikuotą apmokėtą tekstą). Vėlesnėse publikacijose
ši korektūros klaida ištaisyta: nusivylimas savo valstybe mažės
ir patriotizmas augs (žr. XXI amžius, 2007 05 23).
Patriotizmas aukščiausią lygį pasiekia būtent
tautos egzistencinės krizės atvejais. Tūkstančiai Lietuvos partizanų
paaukojo tėvynei visa, ką turėjo brangiausia, gyvybę tuo metu,
kai okupantams priklausė viskas, kai reikėjo kovoti už laisvę ir
nepriklausomybę. Prezidento ar kito valstybės tarno rinkimai niekada
netaps egzistenciniu klausimu nei Lietuvai, nei lietuvių tautai,
nei jokiai bendruomenei. Juk mažai tikėtina, kad A.Kubilius aukos
savo gyvybę ant patriotizmo aukuro dėl lenkų kiaulių importo į Rusiją
ar 2009 metais išrinkus Tėvynės sąjungai nepriimtiną prezidentą.
Liūdniausia, kad strategijos autorių ambicijos
pakyla ne tik virš Rusijos elito, bet ir virš visos Europos, nors
galiausiai nebesupratau, kokia ta Lietuvos ambicija yra iš viso?
Kodėl reikia tą Rusiją sulaikyti? Kodėl ji veržiasi į Lietuvą?
Kuriant strategiją reikia apsvarstyti du dalykus
tikslą ir kelią. Tikslas tas pats, koks buvo nuo pirmojo Lietuvos
ir Rusijos susidūrimo. Viena ar kita turi žūti, kad liktų vietos
vienai. Jei rusai mano, kad silpnieji turime būti mes, tai reikia
įtempti visas jėgas, kad Rusiją galėtume sulaikyti. Lietuva negali
atsikvėpti, kol stovi Maskva; taigi Maskva turi kristi.
Tikslas yra, bet į jį veda du keliai. Iš pradžių
reikia sukaupti jėgas, kad galėtume tęsti kovą su Rusija, o paskui
pulti ir nugalėti. Mes įveikėme pirmąjį kelią: įstojome į Europos
Sąjungą ir NATO, išsikovojome Lietuvai nepriklausomybę ir pavertėme
ją Vakarų civilizacijos forpostu į Rytus. Dabar liko griebti rusus
už gerklės. Jeigu bendras Europos žygis neprasidės, tada iš tikrųjų
galime pavirsti Rytų forpostu į Vakarus, nes prasidės Rusijos žygis.
Bus Rusija balta, raudona, žalia, ji vis tiek eis į Lietuvą,
sakė rusų generolas A.Denikinas.
Visa tai galime vadinti rusofobija, tačiau toks
klausimo aiškumas ir yra bipoliarinio (dviejų polių) pasaulio strategijų
esmė. Pastačius į priešingą polį Rusiją kito pasirinkimo nėra.
Tai nereiškia, kad deramai neįvertinu Maskvos. Rusijos atžvilgiu
tėra du uždaviniai: sumažinti Maskvos galybę ir įtaką iki tokių
ribų, kad ji daugiau nekeltų pavojaus Lietuvai, tarptautinės bendrijos
stabilumui bei taikai, ir iš pagrindų keisti santykius su ta Rusijos
vyriausybe, kuri nesilaikys šių principų. Tai ne iš A.Kubiliaus
parengtos RSS, o iš vadinamojo Daleso plano 1948 m. rugpjūčio
18 d. JAV Nacionalinio saugumo tarybos direktyvos 20/1. Gaila, kad
jis nevykusiai plagijuojamas ir lietuvių visuomenei iki šiol nežinomas.
Rusijos strategija turi tikslą, uždavinius ir
būdus jiems įgyvendinti. Atrodo, ji nieko prieš, kad būtų grįžta
prie bipoliarinio pasaulio padėties. Bent jau taip atrodo iš A.Kubiliaus
RSS. Bet neapsigaukime: Rusijos siekis yra daugiapoliaris pasaulis,
kuriame ji lengviau įgyvendintų savo nacionalinius interesus. Bipoliarinio
pasaulio žaidimas pralaimėtas dar praeitame amžiuje ir sugrįžti
atgal nėra jokių galimybių. Rusijos strateginiai uždaviniai yra
du: sukelti priešpriešą tarp JAV ir Europos, ir tarp senųjų ir jaunųjų
ES valstybių. A.Kubiliaus RSS ironija senųjų ES valstybių atžvilgiu
ir nepasitikėjimas jomis rodo, kad jo strategija pakliuvo ant propagandinės
rusų meškerės. Lenkijos kiaulių eksportas į Rusiją nėra Europos
nacionalinis interesas ir nėra Rusijos strateginio pavojaus išraiška.
Tačiau įvykiai Estijoje atskleidžia pagrindinį Rusijos strateginį
tikslą. Tai ne Europos dujofikacija, energetinė ekspansija (ir
pačioje Rusijoje kyla benzino, dujų kainos), o siekis tapti moraliniu
autoritetu tiek Europos, tiek pasaulio reikaluose.
Kada V.Putinas perėmė prezidento valdžią iš caru
pravardžiuoto B.Jelcino, pirmas jo vizitas buvo į L.Gumiliovo Eurazijos
institutą. Dabar, baigiantis kadencijai ir ieškant įpėdinio, V.Putinas
uoliai žegnojasi prieš ikonas, o Stačiatikių Bažnyčios hierarchai
jo akivaizdoje pasauliui byloja apie istorinę misiją. Kada Europos
Sąjunga atsisako įtraukti į konstitucinius dokumentus Vakarų kultūros
pagrindą krikščioniškas katalikiškas vertybines nuostatas, Rusija
ginkluojasi dostojevskine filosofija: rusai yra tauta dievnešė
(narod bogonosiec), istorijos Kristus.
Užrašuose iš mirusiųjų namų Fiodoras Dostojevskis
(irgi kilęs iš tos pačios Žečpospolitos Pinsko apylinkių Dostojevo
dvaro, Radvano herbo) pateikė Sibiro mitą: iš piktos ir kerštingos
prastuolių katorgininkų minios jis kuria bendruomenę. Žmogžudžiai,
vagys, vaikžudžiai esą tas pagrindas (počva taip pat dirva,
dirvonas), ant kurio galima statyti Rusijos ateitį. Darbas katorgininkams
tampa išganingai būtinas, jis moko taurumo, vysto savitarpio vienybę.
Katorgoje atgimsta teisingumo jausmai: kaliniai dalijasi duona
ir kitkuo, o nesusipratimus teisia ir sprendžia senukas sentikis,
kuriuo visi pasitiki. Atstatomas tikėjimas, atgimsta savigarbos
jausmai.
Tokias gulagines bendruomenes į tautą sutelkia
patvaldystės mintis tvirta liaudies tiesa, šventa ir laiduojanti
laisvę. Ji remiasi ne tiek tikėjimu, kiek žmonių tarpusavio meile
ir žmonių meile patvaldžiui carui. Tik caro dėka įvyko tikroji
revoliucija perversmas. Toks meile paremtas perversmas paneigia
pačią valstybės sampratą ir įveda socializmą visuomeninę lygybę.
Vakaruose tarp žmonių nėra jokios dvasinės jungties: laisvė, lygybė,
brolybė ten tėra šūkiai. Laisvi tik turtuoliai, vartantys milijonus,
lygybės nėra, nes išlieka turtinė nelygybė, o brolybė ten neįmanoma,
nes viskas grindžiama šaltu protu ir išskaičiavimu.
Rusijos ir Vakarų kova tai istorinė dviejų pamatinių
tiesų kova, o virš istorijos, aišku, tai Dievo ir šėtono kova. Apokaliptinė
blogio ir gėrio kova persikelia į istorinį bei erdvinį lygmenį:
blogio jėga Vakarai, gėrio jėga Rusija. Tačiau F.Dostojevskio
minties netikėtumas yra ne tiek tas, kad, ieškodamas laisvės, jis
tapo patvaldystės garbintoju. Istorinės misijos akivaizdoje tikybiniais
įrodymais bandęs pagrįsti žmogiškumą, jis pagrindė rusišką imperializmą.
Rusija dabar yra galingiausia Europoje. Reikia mums karo ir pergalės...
Išganymas įvyks tada, kai Rusija užims Konstantinopolį. Pati sau
ir savo sąskaita... Rytų karas išsiplės į europinį, vyks pasibaisėtini
dalykai ir bus pralieta daug kraujo... Bet pralietas kraujas išganys
Europą, pranašavo Pirmąjį pasaulinį karą F.Dostojevskis.
Dviejuose pasauliniuose, pilietiniame ir keliuose
lokaliniuose karuose rusai praliejo ir lieja marias savo ir svetimo
kraujo. Todėl Estijoje buvo ginamas ne paminklas, o žemė, aplaistyta
išvaduotojų krauju. Todėl ir iš Čečėnijos negalima išeiti, nes ten,
kur pralietas ruso kraujas, žemė tapo šventa... Todėl ir ateityje
viskas priklausys nuo moralinio pasirinkimo: karo arba taikos. Europa
nėra neatspari Rusijai: dar 1904 metais britas H.Makinderis kalbėjo
apie geografinę istorijos ašį. Ašis tai didžioji stepių imperija,
Senojo pasaulio vidurys, kad ir kas jį valdytų persai, mongolai,
turkai, baltieji ar raudonieji carai visi jie viešpatautų Eurazijoje.
Pagal šią doktriną Europai, kad atlaikytų rusų veržimąsi, reikėjo
tarpinių sričių, kurios amžiams atskirtų vokiečius nuo rusų: limitrofų,
sanitarinių kordonų, posovietinių erdvių, žečpospolitų, mainomų
kaip kortos regionų. Bet euroazijizmas tėra rusiško imperializmo
priedanga ir Europa šiandien mąsto: ar verta žaisti jai primetamą
žaidimą ir vadovautis naftalinu atsiduodančiomis doktrinomis?
O ko reikia šiuolaikiniame pasaulyje lietuviui?
Tik gabalėlio muilo ir karštos pirties, kad nusipraustų per amžius
apokaliptinio mūšio apkasuose ir keliuose prisigraibyto purvo ir
izmų. Ir tada mes sugalvosime savo Rusijos sulaikymo strategiją.
Tai, ko niekas nesitikės ir manys, kad tai neįmanoma.
© 2007 XXI amžius
|