„XXI amžiaus“ priedas apie Lietuvą ir pasaulį
2007 m. birželio 6 d., Nr. 11 (148)

PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos

Rumunų režisieriaus filmas Kanuose apdovanotas „Auksinės palmės šakele“, Ekumeninio žiuri prizas – filmui „Rojaus pakraštyje“

Gegužės 16-27 dienomis pietų Prancūzijos Kanų mieste vyko vienas iš svarbiausių, o galbūt ir svarbiausias kino pasaulio renginys – Kanų kino festivalis, kuriame nugalėjęs filmas, gavęs didįjį festivalio prizą „Auksinės palmės šakelę“, beveik savaime įrašomas į kino istoriją. Auksinė šakelė skirta rumunų režisieriaus Cristiano Mungiu filmui – nedidelio biudžeto dramai „Keturi mėnesiai, trys savaitės ir dvi dienos“. Režisieriaus Cristiano Mungiu filme pasakojama apie sovietų režimo pabaigą Rumunijoje. Pagrindinė filmo herojė studentė nori pasidaryti nelegalų abortą, už kurį ji ir jos draugas turi sumokėti itin didelę sumą pinigų.

Jubiliejiniame – 60-ajame – festivalyje geriausio aktoriaus vardą pelnė Konstantinas Lavronenko iš Rusijos už vaidmenį juostoje „Išvijimas“, o geriausia aktore pripažinta pietų korėjietė Jeon Do-yeon už filmą „Slaptoji saulėkaita“.

Tačiau retas žino, kad Didysis žiuri nėra vienintelė Kanų kino festivalyje pristatomus filmus vertinanti komisija. Be jos, filmams apdovanojimus suteikia dar kitos tam teisę turinčios komisijos: kino kritikų asociacijos FIPRESCI komisija ir Ekumeninis žiuri.

Ekumeninis žiuri šiemet mini 33-čius gyvavimo metus. Jis buvo įsteigtas 1974 metais. Taisyklėse numatyta, kad Ekumeninį žiuri sudaro 6 nariai, kuriuos nominuoja Pasaulinė katalikiška asociacija komunikacijai (SIGNIS) ir Tarptautinė protestantiška kino organizacija (INTERFILM). Pirmosiose komisijose nariais būdavo išrenkami trys katalikai ir trys protestantai, dabar nariais gali būti ir kitoms krikščioniškoms konfesijoms priklausantys žmonės. Visi Ekumeninio žiuri nariai vienaip ar kitaip yra susiję su kino pasauliu: yra apie kiną rašantys krikščionys žurnalistai ar kritikai, galbūt kino pasaulį stebintys mokslininkai ir teologai. Pageidautina, kad nariai priklausytų skirtingoms kultūroms ir tautoms, taipogi, kad turėtų bendravimo su kitų religijų išpažinėjais – musulmonais, budistais, žydais – patirties.

Ekumeninis žiuri filmus vertina visiškai nepriklausomai nuo kitų vertinimo komisijų, pagal savo kriterijus: pagal tai, ką filmas atskleidžia apie žmogų, apie jo gelmes, rūpesčius ir viltis; apie didžiąsias vertybes, slypinčias kiekvienoje kultūroje ir Evangelijoje – apie teisingumą, taiką, solidarumą; apie skirtingų religijų ir kultūrų susitikimą, nors visiškai nebūtina, kad filmo turinys būtų religinis. Ekumeninis žiuri šiais metais savo aukščiausią įvertinimą skyrė oficialiame konkurse dalyvavusiam filmui „Rojaus pakraštyje“, kurį pastatė turkų kilmės vokiečių režisierius Fatih Akin. Jo filme susipina šešių žmonių, priklausančių skirtingoms tautoms, turinčių skirtingą socialinį statusą, likimai, požiūriai, siekiai. Filmo veiksmas rutuliojasi Vokietijoje ir Turkijoje, dviejuose labai skirtinguose kontekstuose. Kaip rašoma Ekumeninio žiuri komunikate, filmas parodo „skausmingą santykių praradimo sudėtingumą, tačiau taip pat mainų, sugyvenimo ir susitikimo turtingumą tarp dviejų pasaulių“, neaplenkdamas tokių temų, kaip draugystė, šeimos ryšiai, pasiaukojimas ir susitaikymas. F.Akin filmas buvo įvertintas ir Didžiojo žiuri, kuris jam skyrė prizą už geriausią scenarijų.

Praėjusiais metais Ekumeninio žiuri prizą laimėjo ir Lietuvoje rodytas bei žiūrovų pripažinimo sulaukęs Alejandro Gonzalez Inarritu filmas „Babelis“, taip pat netikėtai ir dramatiškai supynęs žmonių likimus, parodęs skirtingų žemynų ir skirtingų kultūrų susitikimus.

Pagal VR ir LRT

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija