Stipri Europa ir krikščionybė
Kardinolas Audrys Juozas BAČKIS
Vilniaus arkivyskupas metropolitas
Kai Lietuva rengėsi referendumui, kuriame didžiule
balsų persvara buvo patvirtintas mūsų piliečių noras tapti Europos
Sąjungos dalimi, Bažnyčia nestovėjo nuošaly. Tiek savo iniciatyva,
tiek šalies politinių lyderių prašymu, mes, vyskupai, bandėme padėti
susivokti žmonėms, ilgus sovietinės okupacijos metus gyvenusiems
netikrumo ir baimės atmosferoje. Viešai aiškinome, kokiais tikslais
sukurta Europos šalis vienijanti struktūra ir kokios perspektyvos
atsiveria jai apimant visą europietiškos kultūrinės sanklodos erdvę.
2003 metų kovo 4-ąją, minėdami Lietuvos globėjo, europiečio karalaičio
šventojo Kazimiero iškilmę, paskelbėme kreipimąsi į tikinčiuosius,
perskaitytą visose Lietuvos bažnyčiose. Jame raginome: (...) daug
šimtmečių esame Europoje, belieka garsiai pasakyti, kad norime joje
būti. Europoje iš krikščioniškų šaknų išaugo pagarba žmogaus teisėms,
socialinis teisingumas ir solidarumas, sąžinės laisvė, visų lygybė
prieš įstatymą, valdžios tarnavimas savo žmonėms. Europos šalys
vienijasi tam, kad šie idealai būtų geriau ginami, kad jų nenustumtų
į šoną valstybių konfliktai, kaip buvo XX amžiuje. Priklausydami
Europos Sąjungai, galėsime sėkmingiau ginti savo teises, garsiau
skelbti savo požiūrį, skleisti savo patirtį ir tradicijas.
Anuo metu matėme ir šiandien suvokiu Europos Sąjungą
kaip bendrų istorinių pastangų ir bendros kasdienės atsakomybės
rezultatą. Matau ją kaip Visagalio globojamų žmonių sutelktinį kūrinį,
kurio stiprybės ir ydos, teikiama nauda ir nešamas kenksmingas užkratas
nėra išoriškai primestas ar visam laikui nulemtas. Jis yra ir mūsų
pačių valingo dalyvavimo, sąmoningo įnašo, gebėjimo išlaikyti tiesų
stuburą padarinys. Todėl tada, prieš referendumą, kvietėme, o dabar,
Lietuvos atstovams jau turint lygaus balso teisę europarlamente,
galiu su įsitikinimu pakartoti, kad Europai reikia mūsų žmonių balso
ir mūsų maldos. Maldos už Europą, kad Dievas padėtų mums visiems
nuo Baltijos iki Viduržemio jūros drauge kurti meilės civilizaciją,
sąžiningesnę ir teisingesnę visuomenę. Kurti bendrus namus, kur
niekam nestigtų dvasinės ramybės ir materialinės gerovės. Padėti
(...) Europos Sąjungai, kad joje visi kartu gerbtume krikščioniškąsias
vertybes.
Trejų metų bendro gyvenimo Europos Sąjungoje patirtis
atskleidžia, kad gerovės viltys pamažu pildosi. Tačiau nepasirodė
beprasmiai ir perspėjimai dėl nuolatinės vertybinės įtampos, dėl
būtinybės priešintis nuogam pragmatizmui bei tradicijų atmetimui.
Platesnėje erdvėje didesnius pagreičius įgyja tiek ekonominis augimas,
tiek kultūrinių mainų įvairovė. Deja, sodresnę įvairovę aprėpiančioje
bei niveliuojančioje erdvėje greičiau sklinda, stipresnį rezonansą
sukelia ir destruktyvios nuostatos. Turiu galvoje nuostatas lengvabūdiškai
gyventi šia diena, numoti ranka į žmogaus prigimtį, ignoruoti tuos
asmens ir bendruomenės orientyrus, kurių negalima pakeisti rankų
pakėlimu ar mygtuko paspaudimu. Tokie orientyrai yra universaliosios
vertybės.
Popiežius Benediktas XVI kovo pabaigoje, Romos
sutarties sukaktuvių minėjimo išvakarėse, susitikęs su Europos Parlamento
nariais ir Europos Sąjungos šalių Vyskupų konferencijų atstovais
kėlė klausimą: Argi nestebina, kad nors šiandienė Europa siekia
būti laikoma vertybių bendruomene, joje kaskart dažniau neigiamas
pats universalių ir absoliučių vertybių egzistavimas. Šią situaciją
Šventasis Tėvas pavadino unikalia apostazės, atskalūniškumo forma,
kuria Europa atsimeta nuo pačios savęs. O tai netgi labiau, nei
atsimetimas nuo Dievo, paskatina Europą suabejoti savo pačios tapatybe.
Aptardamas įsivyraujantį požiūrį, kad bendrojo gėrio ir kompromiso
sampratos yra sinonimiškos, Popiežius pabrėžia: Iš tiesų, kompromisas
leidžia pasiekti pagrįstą pusiausvyrą tarp skirtingų dalinių interesų,
tačiau jis tampa bendruoju blogiu, kai šiuo būdu daromi susitarimai,
kurie įžeidžia žmogaus prigimtį.
Pernelyg mažai dėmesio ir Vilniuje, ir Briuselyje
skiriama akivaizdžiam paradoksui didžiulei svarbiausių bendro
gyvenimo polių disproporcijai. Pramonės, paslaugų, transporto ar
ryšių infrastruktūros poliuje, materialaus gyvenimo poliuje net
silpniausios ekonomikos šalims narėms peršami aukščiausi standartai.
Direktyvomis bei rekomendacijomis siekiama, kad tiek Lietuvoje,
tiek Bulgarijoje kompiuterių tinklai ar atliekos būtų tvarkomos,
karvės melžiamos ar maistas pakuojamas taip, kaip tai daroma daugiausiai
šioje srityje pasiekusiose valstybėse. Priešingai yra veikiama dorovinio
augimo ir ugdymo poliuje, etikos ir moralės, socialinio bendrabūvio
poliuje. Čia skleidžiami, o dažnai ir peršami, net už bendro Europos
Sąjungos biudžeto lėšas diegiami principai, kurie dėl vienų ar kitų
priežasčių buvo įteisinti moralinių įsipareigojimų kartelę žemiausiai
nuleidusiose šalyse. Tarkime, dėl kokio nors socialinio bei kultūrinio
pairimo viename krašte dauguma žmonių nebeįstengia sukurti ir visą
gyvenimą išsaugoti šeimos. Netrukus ir visoje Europos Sąjungoje
skatinama laikiną partnerystę teisiškai prilyginti šeimai, pirminei
visuomenės ląstelei, kurios gyvybingumas tūkstančius metų buvo kartų
kaitos ir visuomenės išlikimo laidas. Tarkime, viename krašte apgailėtinas
abejingumas vaikų likimui, natūralaus bendruomenės įsipareigojimo
užtikrinti jų normalią psichologinę raidą atsisakymas ir moralinė
kapituliacija prieš egoistinius pavienių asmenų įgeidžius nulemia
tai, kad leidimas įsivaikinti suteikiamas homoseksualioms poroms.
Netrukus prabylama, jog ši teisė turi būti universalizuota Europos
mastu. Sveikas balansas tarp ekonominės ir socialinės bei dorovinės
dimensijų aptartaisiais ir daugeliu kitų požiūrių yra sėkmingo kiekvienos
narės gyvavimo ir visos šalių bendrijos funkcionavimo sąlyga.
Sąjungos vadovai ir pareigūnai nuvokia ar bent
nujaučia, kaip negražu prisipažinti, kad vienur maksimaliai prisukę
kokybės varžtus, kitur, pasak valstietiško posakio, visiškai atleidžia
vadžias ir visus verčia tą patį padaryti. Todėl akivaizdaus moralinio
bankroto atvejai pridengiami vis labiau išpūsta laisvės bei laisvių
sąvoka, laisvės bei teisių plėtimo ar didinimo motyvu. Elgiamasi
taip, lyg būtų visiškai pamirštas Europą, kaip civilizacinę visumą,
suformavęs antikinės ir krikščioniškos minties elementorius. Šis
elementorius moko, kad laisvės sąvoka prasminga tik tuomet, kai
atskleidžiama nuo ko išsilaisvinama ir kam ta laisvė yra skirta
bei kaip ji panaudojama. Šis elementorius aiškina, kad žmogaus laisvės
kyla iš jo prigimties, iš žmogiškumo esmės supratimo, o jų įgyvendinimas
užtikrinamas bendruomenės dermės, solidarumo, savitarpio supratimo
dėka. Todėl nevalia išradinėti vis naujų laisvių. O tas žmogaus
teises ir laisves, dėl kurių yra platus tarptautinis konsensusas,
reikia taikyti darniai ir išmintingai, tai yra taip, kad viena laisvė
ar teisė nebūtų iškeliama virš kitų, kad vieno asmens ar vienos
grupės teisės nepažeistų kitų žmonių, ypač daugumos teisių.
Politika, kuri diegtų sudėtingame 27 šalių gyvenime
šiuos elementarius, o drauge ir labai sunkius, atsakomybės ir vidinio
vertybinio apsisprendimo reikalaujančius principus, negali būti
šalta ir atsaini vertybių atžvilgiu. Jau tapo įkyru kartoti, kad
atsisakymas minėti krikščioniškas šaknis Europos Konstitucinės sutarties
projekte reiškia kur kas daugiau, nei laicistinio nusiteikimo ar
trumpos atminties politikų įsivyravimą. Benedikto XVI žodžiais,
autentiški europietiški bendrieji namai negali būti pastatyti neatsižvelgiant
į tų namų gyventojų tapatybę. Ir tai greičiau istorinės, kultūrinės
ir moralinės, o ne geografinės, ekonominės ar politinės tapatybės
klausimas; tapatybė apima rinkinį universalių vertybių, kurios nukaldintos
krikščionybės dėka, todėl ir šiandienis krikščionybės vaidmuo Europoje
nėra vien istorinis, bet pamatinis. Privalu, sako Šventasis Tėvas,
kad kontinento sielą sukūrusios vertybės išliktų trečiojo tūkstantmečio
Europoje kaip civilizacijos fermentas, kaip gi kitaip Senasis
žemynas galėtų būti pasaulio raugu?
Europos Sąjungai plečiantis buvo ne kartą svarstoma,
koks galėtų būti naujųjų narių, posovietinių valstybių įnašas. Dažnai
minėta, neva jos ir, konkrečiai, Lietuva, geriau išsaugojusi tradicines
etines nuostatas, praturtins pragmatiškus Vakarus dvasinėmis vertybėmis,
paskatins atsigręžti į mus visus vienijančią vertybinę tradiciją.
Manau, kad Europos Sąjungos pakraščio krikščionių patirtis iš tiesų
galėtų prisidėti prie ekonominės ir dorovinės dimensijos balanso.
Tačiau visai ne todėl, kad Lietuvoje pavyko išlaikyti, užkonservuoti
kažkokį geresnį, senovinį vertybių puoselėjimo ir moralinės laikysenos
būvį. Greičiau priešingai kaip tik todėl, kad vertybinis pakrikimas,
bendruomeninių ryšių sutraukymas čia buvo pasiekęs neįtikėtiną mastą.
Kitaip, nei reliatyvizmo keliu žingsnis po žingsnio ėjusioje Vakarų
Europoje, mūsų šalyje totalitarinis ateizmas ir naujo žmogaus
bei komunistinės visuomenės skubus konstravimas universalias vertybes
atmetė staiga ir radikaliai. Todėl ypač akivaizdžiai atsiskleidė,
kas dėl to atsitinka, kokioje apverktinoje būklėje atsiduria žmogus
ir visuomenė, kurioje dėl pragmatinių tikslų ir utopinių idėjų nesiskaitoma
su asmens orumu ir prigimtimi.
Benediktas XVI atkreipė dėmesį, kad kai pragmatizmas
įglaudžia nereligines bei reliatyvistines tendencijas ir kvestionuoja,
kad vertybės bei idealai neatskiriami nuo žmogiškosios prigimties,
krikščionys de facto išstumiami iš viešumos. Juk toks pragmatizmas
paneigia pačią teisę krikščionims dalyvauti viešoje diskusijoje
kaip krikščionims, t. y. kalbėti iš krikščioniškų pozicijų, grįsti
savo nuomonę vertybiniais argumentais. Europos senbuvėse apie tai
kalbama tik kaip apie tendenciją, santykinai naują reiškinį, o Lietuvos
ir kitų sovietų okupuotų kraštų žmonės tai yra patyrę pačia radikaliausia
forma. Mūsų kraštų krikščionys negalėjo prabilti kaip krikščionys
ištisus penkiasdešimt metų. Ar ši gyva ir skaudi patirtis taps įtikinamu
persergėjimu, kad reliatyvizmo ir pragmatizmo išvešėjimas Europos
Sąjungą kreipia ne į didesnės laisvės, bet į laicistinės diktatūros
būklę? Tai klausimas ir mums, ir jums, nes Europa šiandien yra mūsų
visų bendras turtas, bendras likimas ir bendra atsakomybė.
Kalba, pasakyta konferencijoje Vertybės
ir politika 2007 m.gegužės 11 d.
© 2007 XXI amžius
|