Tarptautinis bendradarbiavimas įvertinant komunistinių
režimų nusikaltimus
Vytautas Landsbergis
Pirmiausia pasiaiškinkime, kas ką reiškia. Jeigu
tarptautinis suvokiamas kaip valstybių bendradarbiavimas siekiant
bendro tikslo, kuris būtų sovietų komunistų nusikaltimų įvertinimas,
tai to kaip tik nėra ir ligi šiol nebuvo. Į Lietuvos Aukščiausiosios
Tarybos šio turinio tarptautinį atsišaukimą 1991 metų rugpjūtį niekas
neatsiliepė. Vadinasi, mano pranešimas apie tai, ko nėra. Virtualus.
Tačiau yra buvę nevyriausybinių pastangų. Jos
matomos įvairių visuomenės organizacijų bei iniciatyvų lygmeniu
tokių pastangų buvo ir būna. Tarp jų ir svarbus tarptautinis renginys,
2000 metų Vilniaus Tribunolas, ir šios dienos konferencija. Sveikinu,
kad pastangos tęsiamos; abejingumo akmuo, nors po lašelį, tašomas.
Vis dėlto tenka konstatuoti, kad nežinojimas ir
nenoras žinoti tikrovės, mitologija apie komunizmo dvilypumą neva
gerų idėjų ir blogo elgesio mišinys, o svarbiausia demoralizuojantis
pragmatizmas nesiimti vertinimo veiksmų, kurie nepatiks Vakarų
demokratijų partneriams Rusijai ir Kinijai, varžo demokratinių
valstybių politiką šių dienų komunizmo, neokomunizmo arba mutavusio
komunizmo atžvilgiu. Vyriausybės nemėgsta vertybinio požiūrio, kuris
atseit trukdo pragmatiškam bendradarbiavimui. Čia Rytai ir Vakarai
nejučiom sutaria, ir vertybės eroduoja arba lieka tik vakarietiškuose
popieriuose. Tačiau tarp dviejų išsiskyrusių lygmenų, kuriuos matome
kaip vyriausybinį ir nevyriausybinį, yra dar trečiasis parlamentinis.
Visuomenių ir tautų atstovai, išrinkti į politikos bei teisės įstatyminio
formavimo valdžią, yra laisvesni arba tiesiog pašaukti bent jau
nepamiršti, priminti, kelti viešuose parlamentiniuose ar tarpparlamentiniuose
debatuose pamatinius demokratijos, teisingumo, tiesa pagrįsto demokratinio
bendrabūvio dalykus. Pasaulis dar kovoja su jo organizmą ėdančiu
demoralizacijos virusu, ir baltųjų kraujo kūnelių kova paprastai
reiškiasi parlamentiniu, ypač tarpparlamentiniu, karščiavimu.
Tokiose struktūrose kaip Europos Tarybos Parlamentinė
Asamblėja ir Europos Parlamentas matome ir man per daugelį metų
teko matyti tebegyvą Europos civilizacinių vertybių raišką kovoje
su šios tapatybės praradimo slinktimis. Čia kaip tik galime kalbėti
apie vykstantį tarptautinį bendradarbiavimą, čia susikerta tautų
atstovų požiūriai ir jų atspalviai; tiesa ne visada laimi, tačiau
vis dar egzistuoja kaip siekinys arba problema. Beje, šių reiškinių
buvo ir dar vienoje tautų atstovų asamblėjoje, trumpai pasireiškusioje
didžiojo Rytų Europos virsmo metu tai SSRS liaudies deputatų Pirmasis
ir Antrasis suvažiavimai 1989 metais. Po to, Baltijos šalių deputatams
pasitraukus ir ėmusis nepriklausomų demokratinių valstybių atkūrimo,
suvažiavimai degradavo ir išnyko kartu su pačia Sovietų Sąjunga.
Dabartinė NVS tarpparlamentinė asamblėja tik orveliška arba potiomkiniška
Rusijos valdomos demokratijos sistemos dalis.
Tiesa padarys jus laisvus, šie nemirtingi
Evangelijos žodžiai ligi dabar primena ir nušviečia sunkią, galbūt
tolydžio sunkėjančią Europos dvasios kovą dėl laisvės. Ji matoma
ypač parlamentuose ir tarpparlamentinėse asamblėjose; aš galėčiau
pateikti, priminti nemažai ETPA bei Europos Parlamento 1983-2007
metų dokumentų ir net minėto SSRS liaudies deputatų Antrojo suvažiavimo
rezoliuciją dėl Molotovo-Ribbentropo pakto. M. Gorbačiovas ilgai
neigė jo slaptųjų protokolų egzistavimą, nors puikiai žinojo, kad
jie visai netoli.
Taigi mums rūpi tiesa apie komunizmo ideologiją,
apie komunistinius režimus praeityje ir dabartyje, apie komunistinių
diktatūrų darbus. Štai trys aspektai, kurie nusako šio didžiulio
baro užduotis: ideologija, režimai, valstybės; tuos tris aspektus
būtina raiškiai skirti.
Tiesa yra žinojimas ir vertinimas, tad reikia
nuolat kelti ir tirti faktus, neleisti jų neigimo bei užmaršties,
o sykiu ir vertinti, kol dar turime skiriamuosius gėrio ir blogio
kriterijus.
Paimkime keletą pavyzdžių. Komunizmo ideologija
rėmėsi teze apie žmonių grupių klasinį priešiškumą bei tariama
teisėtos prievartos doktrina: kurie nesutinka, tie sunaikinami.
Taip Rusijoje buvo sunaikinta daugybė gyventojų, dešimtys milijonų
nepalankių arba įtariamų nepalankumu Lenino, vėliau Stalino diktatūroms.
Čia jau vadinamieji režimo nusikaltimai, o laikant
priešais kaimynines valstybes, jas užpuolant ir naikinant vykdyti
ir tarptautiniai arba SSRS valstybės nusikaltimai.
Todėl yra principinis skirtumas tarp raudonojo
teroro nusikaltimų Rusijos gyventojams ar tiesiog rusams ir masinių
trėmimų bei egzekucijų, vykdytų prieš pavergtų kaimyninių šalių
gyventojus. Ten vienaplanis nusikaltimas, o čia dviplanis. Kaip
tik šį skirtumą, ir ne be reikalo, atkakliai ir jausmingai bando
paneigti dabartiniai Rusijos valstybiniai propagandistai: mes irgi
nukentėjom!
Nežmoniškumas iš tiesų tas pats, netektys didžiulės
visur, tačiau atsakomybės matmuo kitoks. Nusikaltimai savo šalies
gyventojams yra išties režimo, politinio klano, vadinamo Partija,
ir to meto valdžios asmenų nusikaltimai. Nusikaltimai kitos, okupuotos
ir naikinamos valstybės piliečiams yra valstybės agresorės ir okupantės
nusikaltimai. Jų negalima nurašyti Stalinui ir Berijai (atseit lavonams),
kaip ir Sausio 13-osios beginklių gyventojų žudynių vien Kriučkovui,
Burokevičiui ir Uschopčikui. Tie asmenys tarnavo SSR Sąjungai, kuri
jais naudojosi. Prie šios sampratos ir principinės skirties dar
teks grįžti.
Paimkime sovietų valdžios Maskvoje suplanuotą
ir įvykdytą milijonų Ukrainos valstiečių badmirį, kuris dabartinio
Ukrainos parlamento galų gale įvardytas kaip genocidas. Ar ukrainiečių,
kaip tautos, ar valstiečių, kaip klasės, čia dar vyko ginčas.
Žmonių naikinimą, todėl ir nusikaltimus žmoniškumui tolydžio mėginama
išplauti žodyno sofistika. Taip Lietuvos istorikas A. Nikžentaitis
aiškino, kad sovietai žudė Karaliaučiaus krašto civilius gyventojus
ne kaip žmones, o kaip Vokietijos piliečius. Tarsi tokie blogos
Vokietijos piliečiai ne žmonės.
Paimkime Europos Parlamento pripažintą 1944 metų
čečėnų tautos genocidą ir sykiu drovų mindžikavimą dėl abiejų pastarųjų
Čečėnijos karų metu vykdyto masinio gyventojų, jų genofondo, ūkio,
gamtos ir kultūros naikinimo, kuris ne mažiau vertas genocido vardo.
Kai kurie sakydavo, kad tai Rusijos vidaus reikalai neva suverenioje
ir nedalomoje teritorijoje, tačiau veiksmai prilygo totaliniam karui,
nukreiptam į nekenčiamų priešų valstybę, kuri nuo 1997-ųjų jau turėjo
ir pačios Rusijos pripažinimą de facto. Čečėnijos Respublikos užpuolimas
1999 metais ir sunaikinimas antrajame kare buvo dar vienas baisus
jos pripažinimas ir užkariavimas iš naujo. Kartu karo nusikaltimas.
Paimkime SSRS sąmokslą su Vokietija pradėti Antrąjį
pasaulinį karą Lenkijos ir Suomijos užpuolimu, ir nugalėtos Lenkijos
karo belaisvių išžudymą Katynėje. Stalino, Berijos, Molotovo, Mikojano
ir kitų pasirašytame nuosprendyje keliolika tūkstančių žmonių tiesiai
įvardyti ir pagal tai sunaikinti kaip karo belaisviai, o šiandienė
Rusija begėdiškai neigia tuomet įvykdytą būtent karo nusikaltimą.
Kodėl? Todėl, kad karo nusikaltimams nėra senaties,
o atsakomybė tenka ne vien civilių žudikams arba užgrobtos valstybės
gyventojų trėmikams, bet ir jų vadams iki pat aukščiausios užkariautojų
valdžios ir visos agresorių, nusikaltėlių valstybės.
Todėl Rusija taip atkakliai neigia patį karinio
užpuolimo ir karo su mažesniais kaimynais faktą. Nebuvo karo, tad
nebuvo ir karinių nusikaltimų, nėra nei nusikaltėlių, nei nusikaltusios
valstybės. Smūgis Lenkijai į nugarą tai tik išvadavimas. Suomijos
liaudies respublikos paskelbimas pirmame užgrobtame pasienio miestelyje
ir žiaurus Helsinkio bombardavimas, dvi nuosavos raudonarmiečių
divizijos, palaidotos 1939-1940 metų žiemos karo pusnynuose
tai tik finskaja kampanija. Vargšė Sovietų Sąjunga galų gale pakilo
į šventąjį karą tik po to, kai Vokietija pirmoji užpuolė buvusią
sąjungininkę ir nuėjo ligi Maskvos.
Tokia yra sovietų mitologija apie Antrojo pasaulinio
karo pradžią. Tikrovė ta, kad Stalinas turėjo savą Europos užkariavimo
planą, kurį išdėstė VKP(b) politbiurui trys dienos prieš pasirašant
sutartį ir slaptuosius protokolus su Vokietija. Protokolai numatė
suverenių Europos valstybių, Tautų Sąjungos narių, pasidalijimą
tarp dviejų valstybių agresorių, veikiančių sutartinai, ir ši nusikalstama
sutartis buvo įgyvendinta. Todėl Sovietų Sąjunga yra tokia pati
Antrojo pasaulinio karo iniciatorė ir kaltininkė kaip jos tuometinė
sąjungininkė Vokietija. Štai pagrindas ir išeities taškas vertinant
visus kitus dviejų agresorių karo nusikaltimus. Susitarė ir karą
pradėjo ne politinės partijos, bet valstybės Vokietija ir SSRS.
Vokietija negailestingai žudė žydus, draugei Sovietų Sąjungai tyliai
pritariant (atsisakė pasiūlymo priimti Europos žydus) ir net pirmai
pradėjus šį naikinimą okupuotoje Lietuvoje 1941 metais. Kai kurie
sovietų nusikaltimai buvo itin baisūs: pavyzdžiui, civilių Lietuvos
gyventojų žudymai sadistiškai kankinant Rainiuose, prie Telšių,
Pravieniškėse, Panevėžy ir kitur, okupacinei sovietų kariuomenei
bėgant iš Lietuvos. Net pagal sovietų baudžiamąjį kodeksą tai turėjo
būti kvalifikuojama kaip karo nusikaltimas neleistinas elgesys
su civiliais karo veiksmų rajone. Tačiau SSRS komunistinis režimas
ir jo paskirta marionetinė valdžia, A. Sniečkaus grupė, prisiglaudusi
Maskvoje ir gavusi Rainių žudikų rašytinius liudijimus, nesiėmė
jokių, net simbolinio pasmerkimo ar atsiribojimo veiksmų, tad prisiėmė
bendrininkavimo atsakomybę. Vienas iš tebegyvenančių žudikų Petras
Raslanas, vėliau išsitarnavęs iki KGB pulkininko ir LTSR nusipelniusio
teisininko, galų gale buvo nuteistas nepriklausomos Lietuvos teismo
kalėti ligi gyvos galvos, bet gyvena priglaustas, pagerbtas ir aprūpintas
Rusijoje, kuri tuo būdu irgi prisiima atsakomybę už šį sovietų karo
nusikaltimą. Pamatysim, ar prisiims atsakomybę, jeigu Lietuvos teismas
taip nutars, už vienos tremtinės likimą, nes jos vaikai iškėlė bylą
Rusijai. Tai kelias, kuriuo turėtų eiti daugelis, padėdami savo
nedrąsiai valstybei.
Baigdamas noriu padaryti porą platesnio turinio
pastabų.
Komunizmas tai ne tik tariamos nuolatinės klasių
kovos doktrina ir neapykantos kurstymas, kruvinas populizmas siekiant
užvaldyti pasaulį visuotinės utopinės gerovės vardan. Komunizmas
reiškėsi kaip represinė totalitarinė valdymo sistema, ir šis modelis
išlieka arba atgimsta, pavyzdžiui, dabartinėje Rusijoje, kaip senosios
diktatūros mutantas kad ir be marksistinės utopijos fasado. Dėl
tarptautinės apgaulės gali būti net palaikoma mažareikšmė, tariamai
opozicinė, komunistų partija. Todėl komunizmo mutantai, lygiai
kaip ir seniau niekinantys demokratiją, o vertinantys vien jėgą
ir smurtą, yra dabarties tikrovė ir pavojus taikai. Hibridai su
ksenofobišku nacionalizmu arba ekstremistiniu islamizmu, jie kaip
ir seniau, siekia, jei pavyktų, pasaulinės hegemonijos.
Kita pastaba komunistinis totalitarizmas Europoje
nesiribojo Rusija (plius kolonijos ir satelitai). Gyvavo dar ir
mažasis tautų kalėjimas Balkanuose komunistinė Jugoslavija. Greta
totalitarinės komunistų valstybės Rumunija, Albanija, lyg ir nepavaldžios
sovietų tarptautinei sistemai. Ir štai Jugoslavijos tautoms, kaip
ir Sovietų Sąjungoje išeinant į laisvę, senieji įpročiai pasireiškė
kaip komunistinis smurto kultas su genocidinėmis kitataučių arba
kitatikių skerdynėmis. Šiems karo nusikaltimams įkurtas net specialus
tarptautinis tribunolas, ko ligi šiol stokojama sovietų karo nusikaltimams
tirti. Rusijos remiama Serbija, ypač jos diktatoriaus S. Miloševičiaus
režimas, užsimojo išnaikinti arba išvaryti apie milijoną Kosovo
gyventojų albanų. Tai būtų buvę panašu į Karaliaučiaus krašto gyventojų
genocidą Antrojo pasaulio karo pabaigoje ir iškart po jo; bet šį
kartą Vakarai neleido. Serbijos neokomunistų pasikliovimas giminaite
Rusija nešė tik nelaimes. Panašiai vertintinas Baltarusijos atvejis.
Blogiausia ir net grėsminga, kad Rusija pasirodė
moraliai, politiškai ir teisiškai nepajėgi (neįgali?) susitvarkyti,
kaip Vokietija susitvarkė su savo bloga nacionalsocialistinio laikotarpio
praeitimi. Antai Kroatija, net Serbija suranda ir perduoda teismui
savo karo nusikaltėlius. Tuo tarpu Rusija tokius gina, dengia. Didieji
politiniai kariniai nusikaltimai, kaip antai Molotovo su Ribbentropu
pasirašytoji slapta sutartis, netgi aukštinami. Stalinas vertas
paminklų. Tokia pokomunistinė ir mutantė Rusija baigs blogai, todėl
jai turime padėti.
Tiesos vaistas yra mūsų pagalba geresnei ateities
Rusijai.
Kalba, pasakyta konferencijoje Komunizmą
į tarptautinį tribunolą, Vilnius, 2007 m. birželio 16 d.
© 2007 XXI amžius
|