Plėšikai grobio negrąžina
Petras Katinas
Apie tai, kaip po Vokietijos kapituliacijos Raudonosios
armijos generolai, netgi maršalai, jau nekalbant apie Berijos čekistus,
grobė iš nugalėtosios šalies vertingiausius paveikslus, kitas meno
vertybes, plėšė ne tik privačias meno kolekcijas, bet ir muziejus,
prirašyta kalnai straipsnių ir knygų. Vien garsiosios Drezdeno galerijos
ištuštinimas ką reiškia. Tiesa, Brežnevo laikais didžioji dalis
Drezdeno galerijos eksponatų buvo grąžinta Vokietijos Demokratinei
Respublikai. Vargu ar taip būtų atsitikę, jeigu Brežnevas ir jo
politbiuras būtų žinoję, jog ta demokratinė respublika neilgaamžė.
Masinis plėšikavimas buvo vykdomas prisidengiant 1945 metų Potsdamo
susitarimu, pagal kurį Sovietų Sąjungai buvo numatyta atlyginti
karo metu patirtus nuostolius Vokietijos aktyvais, pramonės įrengimų
kompleksais, pramonės produkcija ir t. t. Apie meno ir kultūros
vertybių kompensaciją Potsdamo sutartyje nieko nesakoma. Sovietų
Sąjunga savo reparaciją, tiksliau, apiplėšimo dalį, atsiėmė ne tik
iš Vokietijos, bet ir pasinaudodama vadinamosiomis 1947 metų taikos
sutartimis su Suomija, Rumunija, Vengrija ir Bulgarija.
Tačiau šį kartą ne apie tai. Daugelis pasaulio
laikraščių prieš kelerius metus rašė, kad Rusija pagaliau sutiko
grąžinti Vokietijai vadinamąją Bremeno garsiausių dailininkų piešinių
kolekciją. Ji Rusijos žiniasklaidoje buvo vadinama Boldino kolekcija,
nors oficialiai pagrobtieji piešiniai niekur nebuvo demonstruojami.
O tą kolekciją, baigiantis Antrajam pasauliniam karui, išvežė Raudonosios
armijos kapitonas Viktoras Boldinas. Aišku, reparacijos sutartyje
toks grobis nebuvo numatytas ir jau perestroikos metais paskelbta,
kad tai buvo asmeninis kapitono V.Boldino grobis ir jo iniciatyva.
Buvo rašoma, kad dėl Bremeno kolekcijos jis netgi patyrė materialinių
nuostolių. Esą išvydęs, kaip nieko apie meną nenutuokiantys išlaisvintojai
raudonarmiečiai purvinais kerziniais batais mindo tokius meno kūrinius,
kapitonas Boldinas, kaip apie meną nusimanantis žmogus, pasiūlė
vienam kareiviui net puikius savo odinius chromo batus, kad tas
surinktų niokojamus piešinius ir atiduotų jam. Tiesa, dar buvo rašoma,
kad tas kapitonas Boldinas pats atėmė tuos batus iš į nelaisvę pakliuvusio
vokiečių karininko. Po karo kapitonas Boldinas piešinių kolekciją
atidavė Maskvos architektūros muziejui valstybiniam saugojimui.
Kaip pripažįsta Rusijos kultūros ministerijos atstovai, netgi sovietiniais
laikais dėl neaiškaus šios kolekcijos teisinio statuso ji nebuvo
demonstruojama, neskelbiamos spaudoje tų piešinių reprodukcijos.
2003 metais tuometinis Rusijos kultūros ministras Michailas Švydkojus
su Vokietijos valdžios pareigūnais galutinai susitarė (apie tai
buvo ištrimituota Rusijos žiniasklaidoje) dėl Bremeno kolekcijos
grąžinimo vokiečiams. Tačiau griežtai užprotestavo Rusijos Valstybės
Dūmos Kultūros komitetas, o ypač jo pirmininkas aršus imperininkas
Nikolajus Gubenka. Padedant Rusijos generalinei prokuratūrai jis
uždraudė grąžinti pagrobtą Bremeno piešinių kolekciją Vokietijai.
Dabar, praėjus keleriems metams, Rusijos prezidentas V.Putinas pavedė
savo administracijai ištirti šią problemą. Į Vokietiją buvo nusiųsta
delegacija, į kurią, be jau minėto N.Gubenkos, įėjo dar vienas aktyvus
kovotojas su bet kokia restitucija, t. y. pagrobtų vertybių grąžinimu,
menotyrininkas Savelijus Jamščikovas. Kaip ir buvo galima tikėtis,
derybos su vokiečiais žlugo, žinant, kokie asmenys vadovavo Rusijos
delegacijai. Už Bremeno kolekcijos grąžinimą Vokietija siūlė sumokėti
du milijonus eurų. Tačiau N.Gubenka ir S.Jamščikovas, aišku, paties
V.Putino nurodymu, pareikalavo 30 milijonų eurų. Esą tie pinigai
būtų skirti Pskovo ir Novgorodo architektūros paminklams restauruoti.
Šis faktas rodo, kad Maskva savo nuostatų nekeičia.
Kas pagrobta ir išvežta į Rusiją, privalo joje likti amžiams.
Lietuvoje tai puikiai žinoma. Pakanka prisiminti
Sovietų Rusijos ir Lietuvos 1920 m. liepos 12 d. Maskvoje pasirašytą
Taikos sutartį. Joje buvo sakoma, kad Rusijos Federacinė Socialistinė
Sovietų Respublika be atodairų pripažįsta Lietuvos valstybės savarankiškumą
ir nepriklausomybę, o sutarties IX straipsnyje buvo nurodyta, kad
Rusijos vyriausybė sutinka grąžinti Lietuvai archyvus, bibliotekas,
muziejus, dailės kūrinius ir dokumentus, kurie turi Lietuvai žymios
mokslinės, meninės (dailės) arba istorinės reikšmės. Tam IX sutarties
straipsniui vykdyti buvo sudaryta abiejų šalių lygaus narių skaičiaus
komisija. Lietuvos atstovams buvo bemat atsakyta, kad nėra jokių
vilčių atgauti netgi Lietuvos Metriką, nes šis dokumentas liečia
visų Didžiosios Lietuvos Kunigaikštystės sričių, dabar jau neįeinančių
į Lietuvos teritoriją, gyvenimą, todėl Metrika, kaip istorinis šaltinis,
turi likti Maskvoje. Taip pat buvo atsisakyta grąžinti Vilniaus
archeologijos muziejaus eksponatus (skulptūros, tapybos, grafikos
kūrinius, ginklus, antspaudus ir herbus, indus, gobelenus ir kitus
muziejinės vertės daiktus), kurie 1868 metais MuravjovoKoriko įsakymu
buvo išvežti į Maskvos Rumiancevo muziejų. Ir taip pasielgta su
visomis pagrobtomis vertybėmis. Netgi tai, kad 1921 m. lapkričio
19 d. Rusijos atstovai pažadėjo grąžinti Lietuvai visus į Pulkovo
observatoriją išvežtus Vilniaus observatorijos įrenginius, šis pažadas
iki šiol neįvykdytas.
Lietuvos delegacijos, sprendžiančios pagrobtų
kultūros, mokslo ir meno vertybių grąžinimo klausimus, narys žymus
muziejininkas, kultūros ir meno veikėjas Paulius Galaunė savo atsiminimuose
rašė, ką jam į prašymus grąžinti pagrobtą turtą atsakė Lenino bendražygis
švietimo liaudies komisaras A.Lunačiarskis: Aš suprantu, Lietuva
ne per seniai atgimė, ir ne taip jau mane stebina tas jūsų nacionalinis
sentimentalizmas. Bet juk vardan Lietuvos negalima paikinti internacionalinio
židinio. Tuo A.Lunačiarskio dėsniu vadovaujamasi iki šiol.
© 2007 XXI amžius
|