Kaip paraginti Rusiją nepamiršti padarytos žalos
Lietuvos žmones, o ypač nukentėjusius nuo sovietinės
okupacijos, piktina tai, kad mūsų valstybė nededa nuolatinių pastangų
iš Sovietų Sąjungos teisių perėmėjos Rusijos išreikalauti žalos
atlyginimo. Tai tenka daryti atskiriems žmonėms, kurie žalos atlyginimo
už okupacijos skriaudas nori išsireikalauti patys. Vienas tokių
Lietuvos piliečių buvo Algimantas Peleckas iš Utenos, 1941 metais
būdamas vaikas kartu su tėvais ištremtas į SSRS šiaurę, į tundros
zoną, Jakutiją, ir ten nuo atšiauraus klimato visam gyvenimui tapęs
neįgalus jam buvo paralyžiuotos kojos. Jis kreipėsi į įvairaus
lygio Rusijos teismus, bet visos jo pastangos Rusijos teismų buvo
blokuojamos. Štai kokiais argumentais remdamiesi Rusijos teismai
atsisakydavo pradėti bylą. Rusijos Federacijos Aukščiausiasis Teismas
aiškino, kad jam nepriklauso A.Pelecko bylą nagrinėti dėl to, kad
ieškiniai dėl moralinės ir materialinės žalos atlyginimo sprendžiami
rajoninio lygio teisme.
A.Peleckas kreipėsi į vieną iš Maskvos rajoninių
teismų. Atsisakydamas priimti ieškinį to teismo teisėjas sakė, kad
visus materialinius Rusijos Federacijos įsipareigojimus turi atlyginti
Finansų ministerija, o ši ministerija yra įsikūrusi ne toje teritorijoje,
kurią aptarnauja jo atstovaujamas teismas. A.Peleckas kreipėsi į
nurodytą teritoriją aptarnaujantį teismą, bet ir šis rado priežastį
nepriimti lietuvio pareiškimo: Rusijos finansų ministerija niekaip
nesusijusi su piliečių deportacijomis.
A.Peleckas kreipėsi į dar vieną Maskvos rajono
teismą, kuris paaiškino, kad ieškovas neįrodė, jog Rusijos Federacija
yra Sovietų Sąjungos teisių perėmėja, o Lietuva ir Latvija (kur
pareiškėjas turėjo apsigyventi po to, kai grįžo iš tremties, nes
negalėjo prisiregistruoti Lietuvoje) nėra sudariusi su Rusija sutarčių
dėl valstybinių skolų grąžinimo. Be kita ko, kalbėdamas Rusijos
Federacijos vardu teisėjas savo sprendime rašė: A.Peleckas nepateikė
įrodymų, patvirtinančių ieškininius reikalavimus, o būtent ryšių
tarp jo patirtos žalos ir Rusijos Federacijos ar jos pareigūnų atliktų
veiksmų.
Po to A.Peleckui beliko kreiptis į LR Seimo Užsienio
reikalų komitetą prašant patarimo, kaip jam išsireikalauti bent
moralinio atlyginimo iš savo skriaudėjo. Komitetas savo ruožtu kreipėsi
į LR Seimo Pasipriešinimo okupaciniams režimams dalyvių ir nuo okupacijų
nukentėjusių asmenų teisių ir reikalų komisiją. Ši komisija nuolatos
gauna žmonių skundų dėl atlyginimo už priverstinį kalinių ir tremtinių
darbą ir kitą sovietų okupacijos padarytą žalą. Galioja įstatymas
Dėl SSRS okupacijos padarytos žalos atlyginimo, tačiau derybos
su Rusijos Federacija, kaip Sovietų Sąjungos teisių perėmėja, nevyksta,
o žmonės, perėję įvairių lygių Rusijos Federacijos teismus, deja,
irgi kol kas lieka tuščiomis rankomis. Reikalinga aktyvi Lietuvos
Respublikos Vyriausybės veikla ir tarptautinė parama.
Kokius matyčiau galimus mūsų žmonių veiksmus,
kurie judintų Lietuvos valdžią?
Galima kreiptis ir į Lietuvos teismus, nors žalą
padarė šalis okupantė, būtent ji ir turėtų tai kompensuoti. Teigiamas
Lietuvos teismo sprendimas verstų mūsų Vyriausybę ieškoti tarptautinės
paramos. Rusijos Federacija, dalyvaudama žmogaus teises ginančių
tarptautinių organizacijų veikloje ir stodama į Europos Tarybą,
įsipareigojo mokėti kompensacijas iš okupuotų Baltijos valstybių
ištremtiems asmenims, tačiau šių savo įsipareigojimų nevykdo. Būtina
pasiekti, kad šie įsipareigojimai būtų pradėti vykdyti.
Lietuvos politinių kalinių sąjungos prezidiumas
yra priėmęs nutarimą rekomenduoti savo nariams ir visiems kitiems
nukentėjusiems kreiptis su atitinkamais ieškiniais į Lietuvos teismus,
kad jiems būtų atlyginta patirta žala: ar dėl įkalinimo, ar dėl
tremties, ar dėl prarasto turto ir sveikatos.
Konkrečiu A.Pelecko atveju Lietuvos valstybė privalo
pasinaudoti savo piliečio diplomatinės gynybos teise, juo labiau
kad yra įvykdyta pagrindinė sąlyga diplomatinei gynybai pagal tarptautinę
teisę: A.Peleckas išnaudojo visas vidaus teisinės gynybos priemones
Rusijoje ir efektyvių priemonių jo teisėms ginti ten nėra. Pagal
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 13 straipsnio 1 dalį Lietuvos
Respublikos piliečių diplomatinė gynyba užsienyje yra Lietuvos valstybės
pareiga, o pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu (2001
m. liepos 11 d. nutarimas Nr. 893) patvirtintų Užsienio reikalų
ministerijos nuostatų 5.1 punktą Lietuvos Respublikos piliečių diplomatinė
gynyba užsienyje pirmiausia yra Užsienio reikalų ministerijos funkcija
ir pareiga.
Komisija, apsvarsčiusi A.Pelecko atveju susidariusią
padėtį, prašė Seimo Užsienio reikalų komitetą pagal kompetenciją
kreiptis į Užsienio reikalų ministeriją, įpareigojant ją ginti A.Pelecko
teises diplomatiniais kanalais, pareiškiant Rusijos Federacijai
oficialų Lietuvos valstybės reikalavimą atlyginti A.Peleckui padarytą
žalą, o Rusijai nesutinkant su reikalavimu, pasiūlyti spręsti ginčą
dėl žalos atlyginimo JT Tarptautiniame teisingumo teisme.
Neseniai ir 22 Seimo opozicinių frakcijų nariai
pateikė paklausimą Ministrui Pirmininkui bei užsienio reikalų ministrui
dėl sovietų okupacijos žalos atlyginimo. Keliami klausimai, kaip
vykdoma 1992 m. birželio 14 d. Lietuvos piliečių referendume ir
2000 metais priimtame įstatyme dėl SSRS okupacijos žalos atlyginimo
išreikšta valia: ar yra ir ar buvo sudaryta LR derybų su Rusijos
Federacija delegacija dėl SSRS okupacijos žalos atlyginimo; kiek
kartų ir kada tuo klausimu buvo kreiptasi į Rusiją; ar apie derybas
informuotos tarptautinės organizacijos; kas numatoma daryti, kad
būtų išspręsta žalos atlyginimo problema ir kt.
Antanas StasIŠkis,
Seimo Pasipriešinimo okupaciniams režimams
dalyvių ir nuo okupacijų nukentėjusių
asmenų teisių ir reikalų komisijos pirmininkas
© 2007 XXI amžius
|