Apie visuomenės saugumą: Ne galybe, ne jėga,
bet mano Dvasia (Zch 4, 6)
Tarptautinė religinė konferencija Šiaurės Airijoje
ieškojo atsakymų į šių dienų problemas
Livija ŠIUGŽDIENĖ
|
Konferencijos siela Terri Miller
(kairėje) su vertėja
|
|
Gabi ir Helmut Jung iš Vokietijos
aktyvūs CP nariai, dažnai
dalyvaujantys konferencijose
|
|
Konferencijos dalyviai pasklisdavo
pertraukų metu, susipažindami
ar aptardami juos dominančius klausimus
|
|
Konferencijos dalyviai dirbo
grupėse, kurių užsiėmimai
vykdavo tokiuose namuose
|
Birželio 14-17 dienomis Šiaurės Airijos Ballycastle
miestelio Corrymeelos bendruomenėje vyko tarptautinė religinė konferencija,
skirta pažeidžiamumui ir saugumui. Jos esmė ryškėja iš pavadinimo:
Ne galybe, ne jėga, bet mano Dvasia (Zch 4, 6) konferencija apie
pažeidžiamumą ir saugumą. Corrymeelos bendruomenė labai tiko šiai
konferencijai, nes ji turi 30 metų patirtį susitaikymo ir taikos
Šiaurės Airijoje darbe. Konferenciją organizavo krikščioniškų bendruomenių,
Bažnyčių ir organizacijų ekumeninis tinklas Bažnyčia ir taika
(Church and Peace, sutr. CP). Į renginį susirinko daugiau nei
šimtas dalyvių iš 13 šalių.
Įdomiai vyko pasirengimas konferencijai, t.y.
jos organizavimas, dalyvių sukvietimas ir suvažiavimas. Juk į konferenciją
vyko žmonės iš skirtingų šalių, su įvairia patirtimi, įvairių konfesijų
ir pan. Lietuvos atstovai atvyko iš Briuselio, nes tomis dienomis
jie dalyvavo Europos Parlamento (EP) nario V.Landsbergio surengtoje
ekskursijoje į EP, aplankant ir kitas šalis Lenkiją, Vokietiją,
Belgiją, Nyderlandus. Kai kiti šios ekskursijos dalyviai vyko jau
namų link, mes per Dubliną važiavome į Šiaurės Airijos sostinę Belfastą,
iš kur (pavėlavus autobusui) taksi ieškojome šalia jūros už 170
km nuo Belfasto esančios Corrymeelos. Visi skrydžiai, nakvynės viešbučiuose,
nuvykimai iki oro uostų, lėktuvų reisai (persėdant net į keletą
reisų), autobusų maršrutai ir atvykimo laikas turėjo būti suderinti
iki smulkmenų. Šį darbą ypač kruopščiai atliko Terri Miller, jau
seniai dirbanti atsakingą darbą CP sekretoriate (ji turėjo suplanuoti
ir organizuoti visų konferencijos dalyvių atvykimą, apgyvendinimą,
parinkti pranešėjus, suplanuoti visą susitikimo eigą, parengti ir
padauginti maldų tekstus įvairiomis kalbomis, surasti trijų pagrindinių
kalbų vertėjus ir pan.). Aišku, svarbiausia konferencijos iniciatorė
ir organizatorė buvo Marie-Noėlle von der Recke, CP vadovė, Vokietijos
Evangelikų Bažnyčios narė.
Konferencijos esmę taip pat apibūdina konferencijos
įžangoje Marie-Noėlle von der Recke pasakyti žodžiai: Mes susirinkome
šalyje, kuriančioje ateitį, ir susitikimo vietoje, kuri dešimtmečiais
buvo šio sunkaus darbo dalimi. Daugumos čia esančių dalyvių patirtis
panaši. Kitiems praeities griuvėsiai aiškiai dingo netgi Dievo
Motinos bažnyčia Drezdene buvo atstatyta finansiškai padedant tiems,
kurie ją sunaikino 1945 metais. Betgi įspūdis, kad niekas nesikeičia,
yra įprastas, ir grėsmingos ekonominės bei ekologinės katastrofos
jausmas sukelia baimę ir nesaugumą. Todėl pranašo Zacharijaus žodžiai:
Ne galybe, ne jėga, bet mano Dvasia turi skatinti mus. Tai yra
alternatyva, kurios mes ieškome.
Susirinkimo-konferencijos metu buvo nagrinėjama,
kaip užtikrinti žmonių saugumą, lankomasi bažnytinėse bendruomenėse,
susipažįstama su taiką kuriančiais projektais konfliktų draskomoje
Šiaurės Airijoje. Saugumas ir taika yra teisėti ir elementarūs žmogaus
poreikiai. Betgi absoliutaus saugumo ir nepažeidžiamumo ieškojimas
skatina baimės nuotaikas ir neišvengiamai griauna pačius saugumo
pagrindus, kuriuos jis siekia apginti.
Įvadinėje konferencijos dalyje Hansulrich Gerber
konkrečiais pavyzdžiais parodė, kokie pavojai iškyla moderniajam
pasauliui. Kasdien nuo smurto pasaulyje miršta 4400 žmonių, Europoje
kas penkta moteris patiria smurtą ir tiek pat tampa savo artimo
partnerio smurto aukomis. 95 proc. visų smurto prieš moteris aktų
vyksta namuose. Kasmet pasaulyje 275 mln. vaikų patiria smurtą ir
vaidus namuose, kur jie turėtų būti saugiausi. Tūkstančiai žmonių
kasdien nužudomi lengvaisiais ginklais. Šaunamuosius ginklus naudoja
ne tik vyriausybinės karinės pajėgos, policija, ginkluotos grupuotės,
teroristai ir karinės bei sukarintos klikos, bet ir atskiri asmenys.
Todėl kyla grėsmė žmonių saugumui. O kur dar karų ir karinių konfliktų
aukos (tai dažniausiai civiliai asmenys), klimato pasikeitimo pasekmės,
vandens trūkumas, didžiulė tarša, ŽIV ir AIDS, transporto avarijų
aukos (kasdien avarijose žūsta 3242 žmonės), bado aukos ir kt.
Pranešimus, paskaitas, pasisakymus lydėjo bendros
maldos, giesmės, religinė muzika tai sukūrė emocinę ir dvasinę
nuotaiką, konferencijos dalyvius būrė į savitą kilnią bendruomenę,
ieškančią sprendimų.
Darbas konferencijoje vyko ir pagal grupes (dažniausiai
4-7 dalyvių). Jose būdavo analizuojama Šiaurės Airijos, kitų Europos
šalių, konfesinių grupių, bendruomenių būklė saugumo ir pažeidžiamumo
požiūriu. Tačiau, reikia pastebėti, darbas grupėse ne visada būdavo
konkretus ir ryškus.
Kaip rašoma konferencijos priimtoje rezoliucijoje,
saugumas yra Dievo dovana. Mes gyvename žemėje ir mums yra patikėtos
atsakingos pareigos. Tačiau mūsų pasaulyje kas penkias sekundes
nuo bado ar prasto maitinimosi miršta vienas vaikas iki penkerių
metų; kas savaitę mažaisiais ginklais, kuriuos turi daugiausia civiliai,
nužudoma tūkstantis žmonių; 95 proc.karų ar karinių konfliktų aukos
yra civiliai. Tad mes ir išgyvename apgaulingą saugumo pojūtį ir,
žinodami apie kančią, mažai darome, kad palengvintume ją. Tikroji
taika reikalauja santykių pakeitimo, nes konfliktai turi gilias
šaknis istorijoje ir žmonių emocijose. Tikrasis saugumas ragina
sulaužyti tiek vidines, tiek ir išorines sienas, kurios skiria mus.
Taip darydami mes galime būti Dievo taikos pasiuntiniai; saugumas
gali atsirasti tiktai tada, jeigu mes priimsime Jėzaus kvietimą
mylėt artimą ir net savo priešus.
Kaip vėliau, jau po konferencijos, rašė jos dalyviams
išsiuntinėtame laiške CP generalinė sekretorė Marie-Noėlle von der
Recke, tam tikrą nepasitikėjimą sukėlė pabaigos pamaldose vykęs
Eucharistijos šventimas kai kurie dalyviai svyravo lauždami duoną
ir gerdami vyną. Bet, jos žodžiais, neturime vengti to, kas skiria
mus, brolius ir seseris Kristuje. Juk dar ne visose ekumeninėse
bendruomenėse ji yra priimama. Taip buvo ir šioje konferencijoje:
kai diskusijų mažose konferencijos grupėse metu pripažindavome,
kad tikrasis saugumas yra pasidalytas saugumas, mes tapome bailūs
šio gesto akivaizdoje tokio paprasto ir šiuolaikiško gesto, padaryto
Jėzaus ir patikėto savo mokiniams dar seniai iki tol, kol doktrininis
susiskaldymas sukėlė nesutarimus, laiške rašė von der Recke.
Paskutinį vakarą vyko smagus susitikimas su Corrymeelos
bendruomene, kurio svarbiausias akcentas jų folklorinio ansamblio
pasirodymas, į dinamiškus airių šokius įtraukiant ir visus konferencijos
dalyvius. Griežiant airių muzikantams ir vadovaujant bei pamokant
guviai ansamblio vadovei, mokėmės airių šokių ir, galima sakyti,
tikrai jų išmokome.
Trys dienos gražiame, bet ne visai vasariškame
Šiaurės Airijos pajūryje prabėgo greitai. Viliamės dar ne kartą
susitikti panašiose tarpkonfesinėse konferencijose.
Helmuto Jungo nuotraukos
© 2007 XXI amžius
|