Plėšraus voro voratinklyje
Petras KATINAS
Vienas iš pastaruoju metu besireiškiančių Rusijos
politikos strategų Vladimiras Majevas savo paskelbtoje studijoje
apie tai, kad Rusijos federacija pagaliau priėmė sprendimą dėl savo
politikos Baltijos šalių atžvilgiu, teigia: Nepraeina nė dienos,
kad rusų ir užsienio informacinių agentūrų pranešimuose nepasirodytų
grėsmingi pranešimai iš Baltijos šalių: verčiami Raudonosios armijos
karių paminklai, palaikomi nacistai ir aštrūs išpuoliai prieš Rusiją.
Visa tai ir kitos akcijos susilieja į vieną atvirai antirusiškos
plėtros sistemą. (...) Nuo Gruzijos, per Vakarų Ukrainą, Lenkiją
iki Estijos susidarė priešiškas Rusijos politikos žiedas. Ne nacijų,
ne valstybių, o būtent politikos, kurią vykdo valdantieji režimai.
Daugelio šių valstybių lyderių atėjimas į valdžią buvo ne atsitiktinumas
ir planuojamas ne Kremliuje. Saakašvilis, Juščenka, Kačynskis ir
kai kurie Baltijos šalių lyderiai atėjo į valdžią, pasinaudodami
antirusiškomis nuotaikomis. Ir visi šie ponai naudojasi ypatinga
Europos Sąjungos vadovų, o ypač JAV administracijos, parama. Pagrindinį
vaidmenį visose prieš Rusiją nukreiptose operacijose prieš Rusijos
okupantus atlieka ne kariuomenė, o specialiosios tarnybos ir spauda.
Taip buvo Ukrainoje, kai vertė Viktorą Janukovičių, taip pat ir
Lietuvoje verčiant Rolandą Paksą. Kaip tie puolimai prieš Lietuvą
ir jos spaudą, beje, labai nuosaikiai nusiteikusią Rusijos atžvilgiu,
panašūs į 1956 metų Vengrijos, 1968 metų Čekoslovakijos, 1981 metų
Lenkijos puolimus prieš tų satelitinių šalių juodinimą prieš spaudą
ir visuomenę.
Jeigu dar visai neseniai šmeižiant Baltijos valstybes
ir Lenkiją bei Gruziją ar kitas apsupties žiedo valstybes, buvo
puolamos JAV, kaip pagrindinės to žiedo ar sanitarinio kordono
kūrėjos, tai dabar tarp tų kenkėjų vis dažniau priskiriama ir Europos
Sąjunga. Mat Kremliui netekus savo ramsčių Berlyne ir Paryžiuje
(G.Šrioderio ir Ž.Širako), padėtis ES iš esmės pasikeitė. V.Majevo
požiūriu, JAV ir ES dabar elgiasi kaip imperijos, siekiančios paversti
sanitarinio kordono valstybes savo forpostu tolesnei ekspansijai
į Rytus. Tiktai tas sanitarinio kordono šalis JAV laiko savo vasalais,
o Europos Sąjunga savomis, dėsto V.Majevas. Kremliaus strategus
ir ideologus ypač erzina netgi gana nuosaikių ES šalių lyderių kalbos
apie atvirai imperinę Maskvos politiką. Esą dabar ne Rusija vykdo
imperinę politiką kitų šalių ir teritorijų atžvilgiu, o atvirkščiai:
Europos Sąjunga ir JAV Rusijos atžvilgiu vykdo neokolonialinę politiką.
Pasirodo, Rusijai keliamos griežtos sąlygos dėl jos stojimo į Pasaulio
prekybos organizaciją, ji spaudžiama sumažinti eksportuojamų dujų
kainą, pasirašyti Energetinę chartiją, neleisti Gazprom valdyti
Europos dujų paskirstymo tinklų. Taip pat žiauriomis vadinamos sąlygos,
kurias Maskvai kelia Pasaulio bankas, Tarptautinis valiutos fondas
ir Paryžiaus klubas. Atėjus V.Putinui, valdžia pagaliau suprato,
kad Rusija nebegali būti kieno nors kolonija. Štai ir visa imperinė
politika, dėsto Vladimiras Majevas savo studijoje. O tai, kad
Rusijoje nėra imperinės politikos, esą rodo ir tai, kad buvusios
Rusijos pakraščiai (okrainos), t.y. kolonijos, dabar gyvena kur
kas geriau nei pati imperija.
Bet tai dar ne viskas. B.Majevas išdėsto pagrindinį
argumentą, kodėl nevalia Rusijos vadinti imperija. Ir štai kodėl:
nuo tų dienų, kai SSRS išvedė savo armiją iš Rytų Europos, panaikino
Varšuvos sutartį, paleido į laisvę sąjungines respublikas ir pasirašė
daugybę jai nenaudingų sutarčių apie ginkluotės sumažinimą, Rusija
tapo ne imperija, o Europos provincija, kaip ir kitos buvusios vakarinės
SSRS respublikos.
Aišku, tokie samprotavimai skirti daugiausia neišprususiai
užsienio, ypač artimojo, publikai. Tai, kad imperinės Maskvos
užmačios, šiuo metu vykdomos energetiniame fronte, jau darosi labai
pavojingos visai Europai, o ne tik jos kaimynams, pagaliau suvokė
ir Briuselis.
Tiktai kas iš to. Tokioms ES šalims kaip Lietuva,
faktiškai 100 proc. priklausančioms nuo Rusijos energetinių resursų,
pirmiausia, dujų, nepasiūlant konkrečiai, kaip sumažinti tą energetinę
priklausomybę (kuri iš esmės yra ir politinė), deklaratyvi ES parama
labai mažai ką reiškia. Tuo labiau kad Lietuvos valdžioje netrūksta
politikų, užimančių labai aukštas pareigas, kurie net ir tada, kai
Rusija galutinai uždarė naftotiekio Družba atšaką į Lietuvą (ką
beje, pripažįsta ir patys Rusijos analitikai), vis dar aiškina visuomenei
apie neva vykdomą kažkokią to naftotiekio remonto darbų analizę,
samprotauja, ar apsimokės jo remontas ir t.t. Čia ypač reiškiasi
ūkio ministras V.Navickas ir jo pavaldiniai. Nieko nepadarysi. Ministras
V.Navickas yra draugės Kazimiros Prunskienės bičiulis, ir tai labai
daug ką pasako. Naftos tiekimo nutraukimas Družbos naftotiekiu
yra grynai politinis spaudimas. Ne tik kerštas dėl Mažeikių naftos
pardavimo svetimiems, bet juo labiau siekis sužlugdyti Mažeikių
įmonę. Vien tai, kad Leningrado srityje pradėtos statyti net kelios
naftos perdirbimo gamyklos, aiškiai rodo, kad tai yra dar vienas
žingsnis siekiant padidinti absoliutų naftos ir dujų monopolį Baltijos
valstybėse.
Taigi, Europos Komisijos pirmininko Ch. M.Barozo
pareiškimas, kad siekdama apsaugoti Europos vartotojus nuo monopolistų
diktato, ES griežtina apribojimus energetinėje rinkoje, tėra tiktai
teorinė paguoda. Europos Komisijos patvirtintame ES energetikos
sektoriaus reformos projekte sakoma, jog privalu atskirti didžiųjų
integruotų elektros energijos, taip pat dujų įmonių gamybos ir skirstymo
verslus. Pabrėžiama, kad tokia jungtinė veikla, kai viena kompanija
užsiima ir energetinių išteklių gavyba, ir skirstymu, trukdo laisvai
konkurencijai. (Bet su kuo Europoje gali konkuruoti Gazprom?)
Europos Komisijos pirmininkas dargi paragino įvesti griežtas sąlygas
užsienio energetikos kompanijų investicijoms ir verslui ES šalyse
ir pabrėžė, kad užsienio kompanijos ar individai negalės perimti
energetinių išteklių be ES leidimo. Ką gi, sumanymas neblogas, bet
sprendžiant iš Gazprom atstovų reakcijos, jie tiktai šaiposi iš
to. Ir Lietuvos premjeras Gediminas Kirkilas pareiškė, kad Lietuvai
toks Europos Komisijos užmojis mažai kuo padės. Bent jau artimu
laiku. Sėdime ne tik Maskvos ir Gazprom kišenėje, bet svarbiausia
net nemėginame iš tos kišenės išlįsti. Juk tik kalbomis faktiškai
apsiribojama dėl elektros tilto į Vakarus ar Švediją statybos. Nesugebame
netgi pasistatyti dujų terminalo. Neva toks terminalas labai brangiai
kainuotų. O gal paprasčiausiai nenorima?
Netgi Kremliaus strategai kartais apsižiopso ir
prakalba, ką kiekvienai valstybei reiškia jų svarbiausių nacionalinių
objektų kontrolė. Štai neseniai Rusijos armijos laikraštyje buvo
gana aiškiai pasakyta: Bet kokios valstybės nacionalinio suvereniteto
pagrindas yra svarbiausių savo resursų ir komunikacijų kontrolė.
Gaila, kad Lietuvoje pakanka tokių, kurie apsimeta to nesuvokiantys
ir net pataria nemaišyti verslo su politika. Jeigu santykiuose su
kitomis nacionalinėmis valstybėmis dar ir galima vadovautis tokiu
principu, tai su Rusija tokie, o apskritai ir jokie principai negalioja
ir netenka prasmės. Šioje imperijoje ir jos politikoje, jeigu ir
buvo tam tikrų prošvaisčių B.Jelcino valdymo metais, tai dabar vėl
sugrįžo įprasti deržimordų laikai. Atrodo, pagaliau atėjo metas
sutelkti ne tik Vyriausybės ir Seimo, bet ir diplomatinio korpuso
pastangas, bandant paveikti Briuselį, kad šis veiksmingiau padėtų
jaunai ES narei išsivaduoti iš Rusijos ekonominio ir politinio terorizmo.
Tačiau žinant mūsų diplomatinio korpuso sudėtį, tokių vilčių, švelniai
kalbant, lieka nedaug. Aukšti partiniai ir komjaunimo nomenklatūrininkai,
užtūpę ambasadorių kėdes, seka savo bičiulių, turinčių visą valdžią
Vilniuje, pėdomis.
© 2007 XXI amžius
|