Tautinio tapatumo išsaugojimas globalėjančiame
pasaulyje
Ona VOVERIENĖ
Dabar daug ir garsiai kalbama apie globalizaciją,
jos grėsmę tautoms, jų kultūrai ir išlikimui, kitas jos žalingas
įtakas. Pasirodė kelios dešimtys publikacijų, organizuojamos konferencijos,
leidžiami jose skaityti pranešimų rinkiniai, formuojama visuomenės
nuomonė apie Lietuvai gresiančius pavojus integruojantis į euroatlantines
struktūras. Konferencijų ciklą Tautinis, patriotinis ir dorinis
ugdymas mokyklose 1995-1996 metais organizavo Lietuvos moterų lyga,
1999 metais konferenciją Lietuvių tauta ir pasaulis organizavo
kauniečiai. Vienoje tų konferencijų Lietuvių tautos savimonė ir
tautiškumas: dabarties vaizdas ir perspektyvos ir to paties pavadinimo
pranešimų rinkinio įvadiniame straipsnyje rašoma: Vykstant visuomenės
globalinei modernizacijai ir integracijai, savaime plėtojantis supranacionalinėms,
pavyzdžiui, Europos Sąjungos, struktūroms, kyla pavojus, ypač mažoms
tautoms, tautiškumo, tautinės savimonės nuvertėjimui, vengiama kalbėti
apie savo tautą ir patriotiškumą, vyksta tautinio bendruomeninio
gyvenimo sunykimas, turi tendenciją silpnėti tautinė savimonė (Grigas
R., Dumčius A. Bendroji koncepcija ir įžanginis žodis skaitytojams
// Lietuvių tauta ir pasaulis. K., 2000. P. 5).
Neigti tokios grėsmės galimybę būtų nemoksliška
ir netoliaregiška. Tai objektyvūs procesai, kuriuos mokslo žmonės
ir tauta turėtų pažinti, švelninti ir... neutralizuoti. Bet kalbėti
apie juos be išlygų, tik gąsdinant žmones eurointegracinių procesų
grėsme tautiškumui, irgi negalima. Nutautinti užgrobtas valstybes
siekia tik okupantai, priverstinai primesdami savo kalbą, savo kultūrą,
tradicijas ir papročius okupuotų kraštų gyventojams, naikindami
jų kultūrą.
Į euroatlantines struktūras integruojamės savanoriškai,
kaip laisva ir nepriklausoma valstybė, siekianti skydo nuo nuožmaus,
ginklais žvanginančio kaimyno, beveik du šimtus metų mus laikiusio
vergijoje. Kaip minėjo Vilniuje lankęsis tuometinis Europos Parlamento
pirmininkas Patrikas Koksas, Europai mes esame įdomūs savo tautiniu
savitumu ir tautine kultūra, ir ES visomis išgalėmis stengsis remti
mūsų tautinės kultūros plėtrą, padės išsaugoti jos istorinį paveldą.
Tuo tarpu intelektualai, žvelgdami į globalizacijos
horizontus ir juos pernelyg dabartiniame etape sureikšmindami, tarsi
nemato, kas vyksta šiandien Lietuvoje: čia, dabar, vidury baltos
dienos, visų akivaizdoje. O vyksta kur kas pavojingesni valstybės
ir tautos išlikimui procesai.
Ar kas galėjome pagalvoti tada, kai būrėmės į
Sąjūdį, kai įveikę baimę tekini bėgome į mitingus, kad apgintume
žiniasklaidą ir archyvus nuo okupantų, kai stovėjome Baltijos kelyje
ir žuvome prie Televizijos bokšto, kad tryliktais Lietuvos nepriklausomybės
metais tautos išrinkti Seimo nariai nuvertins Lietuvos nepriklausomybę,
paneigs Kovo 11-osios prasmę, paniekins tautos gyvybių kaina ir
kančiomis išgelbėtą trispalvę, iškels komunistų bonzą ant pjedestalo,
prievartaus Lietuvos žmones grįžti prie komunistinės ideologijos,
teismuose už grotų, kaip pavojingus žvėris laikys politines kalines,
o septynioliktais Lietuvos nepriklausomybės metais į kalėjimus uždarinės
buvusius politinius kalinius, praradusius sveikatą kovose dėl Lietuvos
nepriklausomybės, kaip ir pokario metais žudys doriausius ir ištikimiausius
Lietuvos valstybei pareigūnus, komunistinė propaganda vėl užvaldys
visus televizijos kanalus ir visą žiniasklaidą, o Lietuvos žmones
pavers didžiausiais skurdžiais visoje Europoje.
Tarsi Lietuvos nepriklausomybės ir nebūtų... Tik
šiek tiek sudrumsta sovietų Lietuva. Tebesitęsianti žmonių sąmonės
ir dvasios okupacija. Rašytoja Ema Mikulėnaitė su nerimu klausia:
Ar buvo Lietuvos atgimimas? Draugas J. Karosas jau atvirai ir
ciniškai pareiškė Laisvosios Europos radijui, kad rinkdami juos
žmonės balsavo už buvusius. Jau ne už padažytą DDP, o už tikrąją
gryną TSKP. Vadinasi, ir prieš Nepriklausomybę, nesgi TSKP ją atėmė
iš Lietuvos ir laikė pusę šimtmečio... Taip mano didžiosios frakcijos
lyderis, vadinasi, ir pati frakcija ne tik mano, bet ir daro viską,
kad nepriklausomybės mažėtų, o atgimimas liktų atmintyje kaip
audros suplakta putelė pajūryje (Mikulėnaitė E. Ar buvo Lietuvoje
atgimimas? // Lietuvos aidas. 1994 m., balandžio 19).
Todėl antrą kartą buvo nacionalizuotas politinių
kalinių ir tremtinių turtas. Todėl paskirtos valstybinės pensijos
mūsų tautos žudikams, kankintojams, stribams ir jų veiksmams vadovavusiems
komunistų šulams. Todėl visiems buvusiems nomenklatūrininkams įdarbinti
sukurtos šiltos vietos su n-tūkstantiniais atlyginimais per mėnesį.
Todėl iš Lietuvos radijo buvo atleisti geriausi Lietuvos žurnalistai
Lina Pečeliūnienė ir Aras Lukšas ir... iki gyvos galvos ten įdarbintas
Benas Rupeika, kas rytą pilantis pamazgas ant Lietuvos nepriklausomos
valstybės ir lietuvių tautos. Todėl atkurtos komunistinės šventės
gegužės 1-oji ir girta kovo 8-oji. Todėl penktoji kolona atnaujino
savo laikinai suspenduotą veiklą KGB struktūrose ir Vadimai, Makniai,
Karaliai, Antanaičiai ir dar kiti pradėjo atvirą kovą su Lietuvos
valstybe.
Egidijus Klumbys ir jo bendražygiai prabilo apie
baisią NATO žalą ir apie būtinybę dar kartą organizuoti referendumą
dėl Lietuvos stojimo į NATO ir... dėl Lietuvos nepriklausomybės.
Istorija kartojasi, kaip tada, kai jau Rusijai sutikus išvesti
savo kariuomenę, atsirado kenkėjų, reikalaujančių referendumo tuo
klausimu. Šiandien Lietuvai stovint ant NATO slenksčio scenarijus
kartojasi (Rudžionis G. Politiniai kurmiai valstybės darže // Valstiečių
laikraštis. 2002 m., gegužės 4 d. P. 24). Žurnalistas Vilius Litvinavičius
visą tą šurmulį taikliai pavadino komunizmo restauracija Lietuvoje.
Vakarų laikraščiai, ypač po skandalingojo Lietuvos pristatymo Frankfurto
knygų mugėje, irgi jau prabilo ir nuolat rašo apie komunizmo restauraciją
Lietuvoje.
Vincas Kudirka daugiau negu prieš šimtą metų prieš
savo mirtį rašytojai Gabrielei Petkevičaitei-Bitei kalbėjo: Jei
teks jums kada nors maskolių valdžios nusikratyti, turėsite dar
sunkesnę kovą, kol savo juodųjų nenugalėsite. Pranašiški buvo jo
žodžiai. Per septyniolika metų pamatėme, kad kur kas svarbiau yra
atsilaikyti prieš savo juoduosius, prieš komunistų viešpatavimą
ir jų naikinančią žmogų ir ypač dvasią neapykantos ideologiją. Jeigu
prieš juos atsilaikysime, tai globalizacija mums tebus tik mažas
riešutėlis. Turėdami tokią patirtį, jos įtakas ir padarinius nesunkiai
įveiksime.
Po penkiasdešimt okupacijos metų išlikome ir nepriklausomybę
atgavome todėl, kad dar jautėmės esą lietuviai, vieni turėję lietuvybę
puoselėjančias šeimas, kiti sugrįžę iš Sibiro gulagų ir kančių,
kentėję už Lietuvos laisvės ir nepriklausomybės siekį, treti skaitę
mūsų šviesuolių V.Kudirkos, Jono Basanavičiaus, Maironio, Vlado
Pūtvio-Putvinskio, Antano Maceinos, Vydūno ir Stasio Šalkauskio
knygas, skirtas tautos ir jos išlikimo klausimams. Dar buvome stiprūs.
Dar galėjom pareikšti tautos valią, išugdytą prieškario Lietuvos
inteligentų.
Į Atgimimą ėjome su trispalvėmis, su Tautiška
giesme, atgauta Katedra ir lietuviška daina, pakilę į tokį dvasinį
aukštį ir vieningi, kad pralaimėti negalėjome. Tautų istorijoje
būna tokių stebuklų tik jie reti. Lietuvai atgavus nepriklausomybę,
kad ir kaip būtų paradoksalu, pirmiausiai nutilo trumpam prabudęs
pavergtas tautos protas inteligentija. Daugelis iki šiol tyli.
Jeigu Lietuvos inteligentijai būtų tada užtekę
jėgų išlaikyti tą dvasinį aukštį, kurį per visas negandas išlaikė
Sąjūdžio lyderiai šiandien Lietuvai nebūtų reikėję iš naujo kovoti
su penktąja kolona, su komunizmo ir KGB vaisiukais juozaičiais,
klumbiais, karosais ir panašiais į juos, nebūtų reikėję kalbėti
apie sugrįžusias į Lietuvą komunizmo šmėklas ir komunizmo restauraciją
mūsų žemėje. Lietuva šiandien jau būtų kūrusi savo gerovę ir saugią
mūsų vaikų ateitį.
Dabar, kaip ir prieš Atgimimą, atsidūrėme mums
komunistinės praeities nostalgikų primestoje kryžkelėje. Tik šį
kartą dar pavojingesnėje, negu iki šiol, nes vienas iš kelių veda
į tautos mirtį. Ta kryžkelė žmonių sąmonės, dvasinė. Kaip rašė
prof. Vytautas Landsbergis, Lietuvai Rusijos ekspansijos grėsmė
išlieka, o Lietuvos dvasinis išsilaisvinimas ir visos Tautos atgimimas
pasirodė daug sunkesni uždaviniai negu politinis valstybės atkūrimas
(Landsbergis V. Kryžkelė. V., 1992. P. 408).
Kodėl taip yra? Ir kodėl taip atsitinka? Todėl,
kad į valdžią einama ir jos siekiama vien tik tam, kad galėtum pasirūpinti
savimi, savo verslu, savo giminaičiais ir savo partijos paklusniais
kolegomis, o jėgos, kuri galėtų pareikalauti teisingumo ir valstybei
reikalingų sprendimų, nėra opozicija silpna, susiskaldžiusi, skirtingų
vertybinių orientacijų; liberalai, turintys daug vietų Seime, rūpinasi
tik savo kūniškais malonumais lošimo namais, girdyklomis alkoholiu
visą parą, net degalinėse ir sanatorijose, ir dar jiems labai reikia
legalizuotų ir sveikų prostitučių ir lengvųjų narkotikų, dar geriau
kazino su klestinčiu prostitucijos ir homoseksualistų verslu (apie
tai vos ne kiekviename numeryje rašo Karštas komentaras). Šios
idėjos apsėstai vienai poniai Seime labai reikia dar ir homoseksualistų
šeimų, auginančių vaikus savo šėtoniškam ištvirkimui, kad vaikas
būtų nuolat po ranka tai ir visa jų politika.
Kodėl taip yra? Ir kodėl taip atsitinka? Todėl,
kad valdžios veikiama ir maitinama žiniasklaida propaguoja tik ekonominę,
rinkos ideologiją, be idealų, be dvasingumo, be tautos vertybių
ir jos istorijos. Klesti pinigų kultas, panieka žmoniškumui ir žmogui,
valdininkų savivalė, nėra gailestingumo, atjautos žmogui, pagarbos
senatvei ir senų žmonių globos. Taip yra todėl, kad didžiausia tautos
vertybė tautiškumas pakeista melo fikcijomis, pavadintomis liberaliąja
demokratija ir pilietine visuomene.
Liberaliosios demokratijos esmę gana gerai atskleidė
lenkų politologas Janas Marija Jackovskis. Jo nuomone, socializmo
šviesios ateities kūrėjai komunizmą perrengė liberaliosios demokratijos
drabužėliais, jos centre palikdami gerą marksistą, perrengtą liberalo
arba postmodernisto drabužiais. Jo pagrindinis uždavinys painioti
sąvokas, plauti smegenis, melo monopolį, kurį valdė valstybė socializmo
laikais, pakeisti melo pliuralizmu, daugelį melo ir pusiau melo
tiesų skelbti demokratijos ir liberalizmo vardu. Liberalioji demokratija
atmeta šeimos instituciją, tautos kultūrą, papročius, istoriją,
propaguoja hedonistinį visuomenės idealą, ypač aršiai kovoja su
Katalikų Bažnyčia. Tai yra prieš visas tas vertybes, kurios lietuvių
šimtmečiais buvo laikomos tautinėmis vertybėmis.
Liberaliosios demokratijos propagandos priemonės
žiniasklaida, laikraščiai, televizija, radijas, o pagrindinis
metodas nuolatinis sąmonės slopinimas pagal principą lašas prakala
akmenį ne jėga, o dažnai krisdamas. Apgaulės pliuralizmo ideologai
dažniausiai naudojasi veiksmingu propagandos ginklu gerai psichologiškai
motyvuota užslėpta įtaiga. Šį metodą ypač gerai įvaldę Lietuvos
rytas ir Vakaro žinios.
Liberaliajai demokratijai pati didžiausia kliūtis
Bažnyčia, nes tikinčiuosius sunkiau patraukti melu, o tie, kurie
netiki Dievu, labai lengvai patiki viskuo. Tai žinojo Volteras,
prieš mirtį sakęs: Atimk iš žmogaus Dievą ir žemę priveisi piktadarių
ir žmogžudžių.
Liberaliosios demokratijos ideologai, kaip ir
komunistai, ypač bijo tautiškumo. Vos tik menkiausiam jos daigui
pasirodžius, stengiasi jį kuo greičiau išrauti. Jie žino, ką daro.
Tautos idėjos ir tautinės ideologijos gyvybingumą įrodė tūkstančių
Lietuvos vaikų žūtys rezistencinėje kovoje, žmonių kančios Sibiro
gulaguose, žuvusiųjų ir badu bei šalčiu numarintų lietuvių auka,
kad tauta ir jos idėja gyventų. JAV prezidentas Abraomas Linkolnas
mėgdavo sakyti: Laisvės medis, palaistytas savo tautos vaikų krauju,
niekada nenuvysta. Tai pagrindinis tautos laisvės dėsnis. Jį
patvirtino dainuojanti Sąjūdžio revoliucija ir Kovo 11-osios Akto
paskelbimas.
Kita fikcija tai pilietinė visuomenė. Ar galima
tautą pakeisti pilietine visuomene? Tą primygtinai mėgina daryti
Lietuvos valdžia visose gyvenimo srityse: švietimo, politikos, kultūros,
teisės ir kitose, formuojančiose žmogaus pasaulėjautą. Algimantas
Zolubas straipsnyje Demokratija našta ar palaima? klausia: Kas
gali paneigti, kad pilietinė visuomenė nėra fikcija? Ar pilietinė
visuomenė gali išreikšti tautos valią? Moldovos Padniestrės pilietinė
visuomenė, atskyrusi Padniestrę nuo Moldovos ir prijungusi ją prie
Rusijos, jau išreiškė savo valią, tokią grėsmę turi mūsų artimiausia
kaimynė Latvija. Pridursime, ir Ukraina, gal dar ir Gruzija.
Ar ne pilietinė visuomenė į Lietuvos Seimą išrenka
tuos, kurie savo kalbomis, nusistatymu ir veiksmais griauna Lietuvą,
jos valstybingumą, dorą ir moralę, pasinaudodami turima valdžia
Lietuvoje propaguoja ir aukština probaltarusiškas ir rusiškas, lukašenkines
ir žirinovskines vertybes? Ar ne pilietinė visuomenė, kalbanti
lenkiškai, nuolat drumsčia vandenį Rytų Lietuvoje?
Dar 1928 metais V.Putvinskis-Pūtvis straipsnyje
1928-ji. Vasario 13-oji pateikė lietuviškos tautinės ideologijos
metmenis, kurie vėliau kituose jo darbuose buvo patobulinti, išgryninti.
Jo tautinės ideologijos centre yra trys pamatinės idėjos: tautos,
tikybos ir socialinė. Iš šių trijų idėjų tautos idėja yra pati svarbiausia:
Ji yra Tautos buities ir jos gyvio (būties O.V.) (...) tautinės
kūrybos, kovos ir kooperacijos idėja (Putvinskis-Pūtvis V. Gyvenimas
ir parinktieji raštai. Čikaga, 1973. P. 9-10); Tauta be tautinės
idėjos žūsta. O žuvusiai tautai nereikalinga nei teisinga ūkiškoji
buitis, nei jokie galutiniai tikslai (Ten pat. P. 11).
Tauta, jeigu nori būti gyva, turi šalia valstybės
varyti nepriklausomą nuo valstybės gyvenimo vagą. (...) Jeigu tauta
to nepadarys, valstybė panaudos ją kaip medžiagą savo statybai,
bet ne kaip poną valdovą. Ir tai bus teisinga. Demokratinė valstybė
yra jos veikiančiųjų jėgų išdava. Jeigu tautinė sąmonė miega, valstybė
netgi teisės neturi eiti prieš budinčiųjų valią. Tauta pati kalta.
Valstybė negali būti tautos butas. Ji visada yra tautų bendrabutis
su bendrabučio teisėmis. Valstybė turi būti paruošta ginti, kariauti,
kovoti už save. (...) Tauta irgi turi būti paruošta tam pačiam dukart
smarkiau negu valstybė ir dar dukart didesniam frontų skaičiui negu
valstybė. (...)
Jeigu mes norime, kad Lietuvos valstybė taptų
tikra lietuvių Tautos tėvyne, tai, be kita ko, turime rūpintis,
kad mūsų valstybės politika būtų tikrai tautinė, tikrai lietuviška.
Valdžia sugebės vesti tautinę politiką tik tada, jei turės tvirtą
atramą lietuvių bendruomenėje ir jos organizacijose. Jos duos valdžiai
tvirtą tautinį pagrindą ir veiks ją pačią (Ten pat. P. 76-77).
Geriau, šiuolaikiškiau, aiškiau ir įtikinamiau,
ko gero, dabar niekas nepasakys. Bėda ta, kad šios idėjos buvo užmirštos
ir apleistos, o gal ir nepakankamai suvoktos kaip didžiausia tautos
vertybė. O V.Putvinskio-Pūtvio knyga Lietuvoje neišleista iki šiol,
nors Lietuvos nepriklausomybei jau septyniolika metų. Dėl to tauta
skaudžiai nukentėjo ir atsidūrė tokioje padėtyje, kurioje yra šiandien.
Prof. Mečislovas Treinys, analizuodamas tautos
nesėkmes rinkimuose, rašė: 1990 metais Lietuvai atkūrus nepriklausomybę,
anksti ir sėkmingai atsikūrusi tautiškosios linkmės politikos srovė
neįgijo pagreičio ir neįsitvirtino visuomenėje, kaip ženkli, vairuojanti
šalies likimą nulemianti jėga. (...) Konservatizmas, niekada neturėjęs
ideologinės atramos Lietuvoje, dėl savo charizmatinio lyderio patraukė
absoliučią daugumą potencialių tautinės ideologijos rėmėjų. Patraukė
(...) nors žymia dalimi nuvylė. Nuvylė ne tik dėl tos partijos ekonominių
nesėkmių, bet ir dėl to, kad konservatorių politikoje neliko vietos
tautiškumui bei išryškėjo ženklus keliaklupsčiavimas antitautinių
idėjų raiškai bei jų nešėjų diktatui. Tai buvo viena priežasčių,
lėmusių ne tik konservatorių, bet ir viso dešiniojo bloko partijų
pralaimėjimą 2000-jų metų Seimo rinkimuose (Treinys M. Tautiškumo
ir globalizacijos sankirta: problema ir sprendimai // Lietuvių tauta
ir pasaulis. K., 2000. P.16-20; Voverienė O. Tautiškumas vertybė
globalizacijos kontekste // Lietuvos aidas. 2002, gegužės 25).
Ir tik po 80 metų prie genialių V.Putvinskio-Pūtvio
minčių grįžo, nors jo ir necituoja, vienas žymiausių pasaulio politologų
Zbignevas Bžezinskis, tautinę idėją vadindamas pačia moderniausia
ir pačia gyvybingiausia idėja, nes tik tautinė valstybė gali atsispirti
globalizacijos vėjams. Išmintingas ir doras politikas, žvelgdamas
į nacionalinį tautų vadavimąsi iš okupacijos ir komunizmo, sąmoningai
jas perspėjo, kad nuo vilko bėgdamos, gali mešką sutikti kitą
vergovę globalizmą. Moderniame pasaulyje, rašė jis, visiems
teks siekti aiškesnės pusiausvyros tarp materialinės ir dvasinės
gyvenimo dimensijų, ypač jei vis labiau sutariama, kad globalinės
politikos tikslas yra formuoti bendrą pasaulinę bendruomenę, palengva
suvienodinant žmonių saviraiškos galimybes, todėl tautinė valstybė
dar ilgai išliks kaip svarbiausias lojalumo židinys, pagrindinis
istorinės ir kultūrinės įvairovės šaltinis ir pagrindinė jėga, mobilizuojanti
individą vykdyti savo įsipareigojimus valstybei (Bžezinskis. Z.
Nebevaldomas pasaulis. V., 1998. P. 221).
Didžios tautos amžinosios vertybės tautos idealai,
tautinė kultūra, tikėjimas savo galia, patvara, santūra, narsa,
blaivybė, pastanga tapti dvasios aristokratu. Tauta be jos idealų
ir idėjinės aristokratijos silpna (Putvinskis-Pūtvis V. Ten pat.
P. 131). Ir vėl V.Pūtvio-Putvinskio mintys panašios į Z.Bžezinskio
mintis, kai jis teigia, kad tik tautinė valstybė gali pažaboti
atskirų individų užgaidas, kurios yra daug didesnės už asmens reikmes:
tautinei valstybei, jeigu ji nori valdyti savo likimą, būtinas moralinis
kompasas: dora, saikas ir pusiausvyros jausmas; išsiugdyta drausmė
ir jos lemiama nuostata, kas dera ir kas nedera. Tautos kokybė
reiškia žmogaus sutaurinimą per jo dorovę. Tautinės valstybės sėkmingai
galės bendradarbiauti susitelkusios į platesnę bendruomenę, kuri
atspindės tai, kas valstybes vienija, ir prislopins tai, kas jas
skiria (Bžezinskis Z. Ten pat. P. 132.).
Lietuvos istorija moko, kad kiekviena karta turi
išspręsti savo laikotarpio svarbiausią, gyvybinį išlikimo uždavinį.
Neišsprendusios jo, gentys ir tautos žuvo. Taip žuvo sėliai, taip
žuvo jotvingiai, taip žuvo prūsai, žuvo ir bajorų Lietuva, praradusi
savo kalbą ir dvasią, penkiasdešimčiai metų iš pasaulio žemėlapių
buvo išnykusi ir Antano Smetonos Lietuva, nesugebėjusi įveikti komunizmo
šmėklos ir jos gaivalų Lietuvoje.
Ar suvoks dabartinės Lietuvos kartos svarbiausiąjį
šių dienų tautos uždavinį, jo esmę? Ar supras, kad, neišravėjusi
piktžolių: komunizmo ideologijos pikčiausių apraiškų ir jos subjektų
nomenklatūrinių komunizmo vadovų ir partijos kruvinojo ginklo
KGB, liberalizmo dorovinio nuosmukio, keliančio grėsmes žmoniškumui
ir vedančio į tautos visišką sugyvulėjimą, kad neatkūrusi tautinės
žmonių savimonės ir tautinės valstybės, įpareigojančios žmones ne
tik imti iš valstybės, bet ir jai atsilyginti pareiga ir atsakomybe
už jos likimą, ir neatkūrusi pusiausvyros tarp tautos ir valdžios
galių tauta negalės, neturės jėgų pakilti naujam skrydžiui, atsispirti
globalizacijos vėjams ir įgyvendinti daugelio lietuvių kartų svajonę
gyventi laisvoje, nepriklausomoje ir saugioje savo valstybėje
ir kurti savo ir savo vaikų dvasinę ir materialinę gerovę.
© 2007 XXI amžius
|