PILIETIŠKUMAS
Vytautas Volertas
Nauja sąvoka
Kas iš tikrųjų yra pilietiškumas, kuris šiais
laikais Lietuvoje yra taip dažnai minimas? Lojalumas valstybei?
Kokiai valstybei? Už ką šį lojalumą valstybei turėtume demonstruoti?
Kad gyvenimas yra geras? O jeigu tasai gyvenimas yra tik šiaip sau?
Tada gal ir lojalumo nereikia? Pagaliau kaip tą lojalumą turėtume
reikšti? Gražiai dėkodami už pensijas, už įvairias rentas (ypač
buvusiems seimūnams) bei kitokias valstybės išmokas? Pasišnekėkime
apie tai paprastai, kasdieniškai.
Anksčiau žodžio pilietiškumas Lietuvoje beveik
negirdėjome. Netgi Europoje jis nebuvo dažnas. Jungtinėse Amerikos
Valstijose (JAV) tokios sąvokos ir dabar nėra. Kitų klausantis ir
pačiam bandant susivokti, pilietiškumas turėtų būti pozityvus gyventojų
požiūris į visuomenės bei valstybės reikalus.
Anais laikais...
Anais senais laikais, dar prieš Antrąjį pasaulinį
karą, Lietuvos gimnazijose buvo dėstomas visuomenės mokslas. Kursas
truko vienerius metus, skiriant vieną savaitinę pamoką. Moksleiviai
visuomenės mokslo pamokose buvo supažindinami su visuomeniniu gyvenimu
ir administracine valstybės santvarka. Taip pat visose klasėse buvo
po dvi savaitines tikėjimo pamokos, kurių metu, be tikėjimo tiesų,
buvo akcentuojami moralės ir etikos klausimai. Lietuvos istorijos
pamokose sužinojome visų laikų mūsų tautos ir valstybės vargus bei
džiaugsmus. Be to, kiekviena klasė turėjo auklėtojus, kurie stebėjo,
vertino ir, atsiradus būtinybei, bandė taisyti moksleivių elgesį.
Ši ugdymo ir auklėjimo sistema turbūt buvo pranašesnė už šiandieninę,
kurioje blaškosi ir švietėjai, ir visuomenė. Tada pasitaikydavo
žymiai mažiau kriminalinių nusikaltimų, valdininkijos kyšininkavimo,
biurokratizmo, korupcijos ir storžieviškumo. (Žinoma, nederėtų pamiršti
ir sovietinio įnašo į žmonių elgseną.) Dauguma Lietuvos gyventojų
buvo piliečiai, tačiau pilietiškumo sąvoka rašte ir kalboje sutinkama
buvo retai. Piliečių auklėjimą buvo perėmusi istorija, visuomenės
mokslas, religija ir mokyklų pedagogai. Aukštesnio mokslo negalėjusius
ar nenorėjusius siekti pilietiškumo mokydavo būtinoji karo tarnyba,
Bažnyčia ir teigiama visuomenės aplinka.
Pilietiškumas ir globalizmas
Sugebėjimas organizuotoje aplinkoje visuomenei
naudingai ir kūrybingai gyventi negali būti politiškas, tai yra
primestas kokiai nors vienai ideologijai. Tačiau šiandien pilietinis
parengimas, kurio pamokas aplanko net Prezidentas, veda į liberalizmą
ir globalizmą. Pilietiškumas taip pat turėtų būti suprantamas kaip
bendrųjų reikalų pirmenybė prieš antraeilius privačius, o tautinėje
visuomenėje ir patriotizmas. ES erdvėje į pilietiškumo sąvoką turi
tilpti ir religija. Juk ES pripažįsta religinių bendruomenių vaidmenį
ir įpareigoja su jomis bendradarbiauti.
Kaip pilietiškumas ugdomas Lietuvoje, kur patriotizmas
yra išblėsęs, o dauguma piliečių visiškai nesidomi istorija, šaiposi
iš tų, kurie bando išsaugoti kultūrinį tautos paveldą, neleidžia
įsiterpti religijai ir žvalgosi, kur ir kaip sugriebti ką nors materialaus?
Kairysis liberalizmas negali būti pilietiškumo pagrindas, nes jis
yra politizuota ideologija, ignoruojanti tautines visuomenes ir
religines bendruomenes. Pagaliau kokio pilietiškumo galima tikėtis
iš visuomenės, kurios valdantysis elitas demokratinę santvarką savo
veiksmais bei elgesiu išjuokia? Tai nežmoniška, o be žmoniškumo
negali egzistuoti ir pilietiškumas.
Pagrindiniai metodai
Pilietiškumą gali išugdyti tik sveika šeima, tvarkinga
mokykla ir kūrybinga visuomenė. Tai ar galima kalbėti apie pilietiškumą
skiriantis, lankantis pas svetimas žmonas, vaikus paliekant senelių
globai, be saiko linksminantis apsvaigus? Kokia nauda iš tuščių
kalbų mokykloje apie pilietiškumą, kai elgiamasi nepilietiškai?
Ar gali pilietiškumas užimti laiką, skirtą netolimai istorijai?
Pavyzdžiui, 2007 metų abiturientų egzaminuose apie sovietų Rusijos
žalą Lietuvai nebuvo nė vieno klausimėlio.
Nei šeima, nei visuomenė, nei valstybė be moralinės
žmonių bendrystės nėra sėkminga. Taip pat sėkmės nėra ir ten, kur
moraliu laikomas palaidas gyvenimo būdas. Jei pilietį įstatymai
saisto tik tada, kai jis jaučiasi esąs stebimas, toks pilietiškumas
kelia pavojų, nes jis valstybę paverčia kovos visų su visais lauku.
Moralės ir religijos požiūriu Lietuva numurkdyta
į kultūringų tautų rūsius. O kokia tada moralė, pavyzdžiui, Vokietijoje,
Prancūzijoje? Kiek ten dėmesio vienai ar kitai religijai? Mažai,
bet ten laikomasi senų tradicijų, tad žmonių savitarpio santykiai
yra švelnesni, o požiūris į vyriausybes turi daugiau logikos.
Lietuva, tiesa, nėra laukinė. Ji tik prarūgusi
nuo neriboto egoizmo, kuris yra didelis visuomeninio gyvenimo priešas.
Ar Lietuvos valstybei galėtų pakenkti didesnis dėmesys moralei ir
tautiniam auklėjimui? Ar jų šiandien atsisakoma todėl, kad bijoma
kam nors neįtikti Europoje ar politinėse globalizmo laboratorijose?
Bet tai primityvumas, slėpimasis nuo savęs. Be to, iš auklėjimo
stumiama ir religija. Penkių tūkstančių metų senumo archeologinės
iškasenos liudija, kad Mesopotamijos gyventojai tvarkingai gyveno
savo šeimose, nes laikėsi tikėjimo. Tad ar religija yra nuodas,
kaip moksliškai buvo įrodęs bolševizmas?
Kodėl mokyklose mažai kalbama apie tautos istoriją?
Bijoma globalizmo? Tai kokia pagaliau yra paties globalizmo istorija?
Kokia yra jo tradicija, kokie laimėjimai? Globalizmas žada ramų
ir todėl laimingą gyvenimą. Bet ir Stalinas jį žadėjo. Tiesa, Stalinas
kalbėjo apie laisvę, o globalizmas kalba apie liberalizmą. Stalino
lygybė rėmėsi turtuolių sunaikinimu, o globalizmo liberalizmas juos
palieka. O tautiškumas? Tautiškumas, liberalų nuomone, yra nacionalizmas.
Liberalizmo stumiamas globalizmas toli neriedės. Nors jis kai ką
ir patraukia, tačiau jo kalba yra abstrakti ir joje maža išminties.
Įsidėmėtina, kad Europos Sąjunga nėra globalizmo
vaisius. Tai vienoje kultūroje ir krikščioniškoje tradicijoje daugelį
šimtmečių gyvenusių tautų savanoriškas junginys. Prancūzijoje kalbama
prancūziškai, ten vyną mėgo ir mėgs. Vokietis Europoje nenutautės
nei italų, nei anglų naudai. Šveicarijoje buvo keturios kalbos,
keturios išliko. Amerikoje pirmiausiai atsiradusių anglų nenutautino
nei lenkai, nei kinai, nei japonai. Tai kodėl mes, saujelė lietuvių,
atrodysime nacionalistais, jei išlaikysime savo kalbą ir tradicijas?
Moralės, religijos ir tautybės vengimas ir baimė
jau baigiasi. Artėja postliberalizmas ir nedvasingumą neigiančių
revoliucijų pabaiga. Po kiekvieno nuosmukio ateina atgimimas.
Pilietiškumą Lietuvoje reikia pakeisti į auklėjimą, garantuojant
jam visus pagrindinius kelius. Šeima, mokykla, morali visuomenė
žmogų išlaiko žmogumi ir geru piliečiu.
© 2007 XXI amžius
|