Lengvatikystė kaip išnykimas
Algirdas Endriukaitis
Lietuva niekada nebuvo taip arti išnykimo kaip
šiandien. Mes vaikščiojame ant tautos ir valstybės bedugnės krašto.
Mažai kas kalba apie tai. Ir viskas daroma lyg ir savanoriškai,
pabarstant auksinų ir čiulbant paukščių kalba. Lietuvoje kandidatas
į Seimą duoda dovanėlių ir tampa gelbėtoju, pranašu, visagaliu geruoliu
visi balsai jam. Tą patį modelį atkartoja ir mūsų politinis elitas
Briuselio atžvilgiu. Maskvos pamokos veltui nepraėjo. Duoda, vadinasi,
reikia paklusti ir negalvojant atsiklaupti juk be šeimininko nebūsi.
Koks yra tų galingųjų geradarių mentalitetas,
intelektas ir erudicija, kad būtų galima jais pasitikėti? Amerikiečių
rašytojas Kurtas Vonegutas teigia: Visi šiandieniniai pasaulio
valdymo režimo lyderiai tai girtos beždžionės... Nes kitos amerikiečių
kartos iš vadų paveldės skolą, kurią jokia demokratija nenurašys.
Niekas net neužsiminė apie tai. Ir tai dėl to, kad visi laidai,
jungę Amerikos tautą su jos Konstitucija, reikiamu laiku buvo nupjauti
(In These Times, 2004 05 10; Zavtra, 2004 06 23).
Amerikiečių rašytojas Vidalas Goras: Kas yra
iš esmės prezidentas? Koncernų ruporas, viso labo... Tai netikri
rinkimai. Žmonės žino, kad juos apgaudinėja. Ar daug rinkėjų balsuoja?
Sistema mirusi. Abudu kandidatai vienos partijos su dviem dešiniais
sparnais (Literaturnaja gazeta, 2000 12 06, p., 14).
Danijos ministras pirmininkas Andersas Fouhas
Rasmusenas pastebi: Ne visiškai atitinka tai, ką jie (vokiečiai)
sako viešai, ir tai, ką jie iš tiesų mano (Respublika, 2003 04
25, p. 26). Atmename ir G. Šrioderį, parsidavusį už vamzdį V. Putinui.
JAV valstybės sekretoriaus pavaduotojas Stroubas
Telbotas, neblogas Rusijos draugas, rašo: Visos šalys yra ne daugiau
kaip socialinis sąlygotumas
Kad ir kaip į jas žiūrėtų jų piliečiai,
kad ir kokiais šventais jie atrodytų, iš esmės visos jos dirbtiniai
ir laikini dariniai
Artimiausiu šimtmečiu nacionalinė priklausomybė
taps rudimentu: visos nacijos ir valstybės pripažins vieningą, globalinį
autoritetą. Frazė, buvusi madinga dvidešimtojo amžiaus viduryje
pasaulio pilietis, dvidešimt pirmojo amžiaus pabaigoje įgis
tikrąją prasmę (P.Bjukinenas, Smert Zapada, Act, Maskva, 2003,
p. 326).
Italų komunistas Gramši manė, kad marksistai turi
pakeisti kultūrą tuomet valdžia pati nukris jiems į rankas kaip
nunokęs vaisius. Djerdas Lukačas, Teodoras Adorno, Vilhelmas Raichas,
Erichas Fromas, Herbertas Markuzė ir Maksas Chorkchaimeris (iš Frankfurto
mokyklos) bandė kultūrą pakeisti per psichologinį apdorojimą, šaukdami,
kad mūsų tėvai rasistai, šovinistai, nacionalistai ir homofobai
ir kad jiems reikalinga nauja moralė. Tai yra kolektyvinė psichoterapija.
Kultūrą perdirba masinės informacijos priemonės, menas ir auklėjimas.
Svarbu atimti savastį ir įbrukti primityvius kriterijus, paneigiančius
istoriją ir tradicijas. Blogiu tampa tautiškumas, papročiai ir istorija.
Vienas iš naujųjų dievų Džonas Lenonas, kurio
palikimas sudarė 275 mln. dolerių, taip save sureikšmino: Krikščionybė
pasmerkta. Ji sudžius ir išnyks. Dėl to neverta nei ginčytis tiek
viskas akivaizdu. Aš žinau, kad teisus, o visi kiti greitai įsitikins
mano teisumu. Mes dabar kur kas populiaresni už Jėzų (P.Bjukinenas,
Smert Zapada, Act, Maskva, 2003, p. 84.). Jaunimui turi vadovauti
tokie dievaičiai. Šiandien jie jau vadovauja ir lietuvaičiams.
Prieš kurį laiką Berlyno burmistras Klaus Woverait
savo rinkiminėje kampanijoje pasakė: Aš homoseksualistas
Mano
politika nebus homoseksualizmo politika, bet atsižvelgianti į homoseksualizmą.
Paryžiaus meras yra Bertranas Delanoje, viešai deklaruojąs savo
homoseksualinį kryptingumą (Corriere della Sera, Kommersant,
2001 06 19).
1998 m. rugpjūčio mėnesį Amsterdame įvyko penktosios
gėjų sporto varžybos. Gėjų žaidynėse dalyvavo 15 tūkst. sportininkų
iš 88 šalių. Jie rungėsi 34 sporto šakose, įskaitant bridžą ir bėgimą
aukštakulniais bateliais. Maždaug 2300 bėgikų pradėjo bėgti kaip
ir 1928 metų Amsterdamo olimpinėse žaidynėse, tačiau iki galo ištvėrė
tik 500.
Filosofas Elvinas Tofleris teigia: Ilgainiui
jie siekia sukurti viršvalstybę, kuri, Bendrijos kritikų nuomone,
pažemintų Europos šalių statusą iki provincijos, įvedus viršnacionalinės
valiutos ir centrinių bankų, švietimo standartų, aplinkos būklės,
žemės ūkio ir netgi nacionalinių biudžetų kontrolę (Metamorfozy
vlasti, Act, Moskva, 2001, p. 566).
Milanas Kundera, čekų rašytojas: Pirmas tautos
sunaikinimo žingsnis tai atminties ištrynimas. Sunaikinkite jos
knygas, jos kultūrą, jos istoriją. Paskui paprašykite kieno nors
parašyti naujas knygas, sufabrikuoti naują kultūrą, išrasti naują
istoriją. Greitai tauta pradės užmiršti, kas ji ir kuo buvo (P.Bjukinenas,
Smert Zapada, Act, Maskva, 2003, p. 213).
Portugalų rašytojas Žoze Saramago rašė: Visi
turi teisę turėti iliuzijų. Vis dėlto ar galima tikėtis, kad supervalstybė
išspręs tas problemas, kurių į ją įeinančios tautos nesugebėjo ar
nenorėjo spręsti savo šalyse? Daugelį baugina viršnacionalinė biurokratija,
kuri ima valdžią visos ES mastu ir vis didina savo įtaką atskirose
šalyse narėse (Rossija v globalnoj politike, 2003, Nr.1).
Rusų filosofas Aleksandras Zinovjevas stebisi:
Vakaruose vyksta evoliucija į viršvalstybę, kokia buvo SSRS. Kuomet
mane išmetė į Vakarus, pirmiausia mane pribloškė: tai, už ką peikėme
Tarybų Sąjungą, Vakaruose irgi buvo, ir netgi labiau negu SSRS
(Obzor, 2000 06 30; Novoje russkoje slovo, Niujorkas).
Margaret Tečer įžvelgia: Beveik religinis nuolankumas
prieš žodį Europa eina ranka rankon su aiškiu materialistiniu
gudravimu ir korupcija (Valstybės valdymo menas, Alpina publisher,
Maskva, 2003, p. 356).
Popiežius Jonas Paulius II tvirtina: Bet kokie
mėginimai sukurti Senojo žemyno tautų europinę tapatybę yra pasmerkti
žlugti, jei nebus atsižvelgiama į žemyno istoriją ir jo žmonių religinius
jausmus (pagal Valstiečių laikraštis, 2002 05 06, p. 1).
JAV vyriausiasis kontrolierius David Walker šiemet
paskelbė ataskaitą, kurioje neįprastai pesimistiškai įvertino šalies
ateitį ir pateikė šiurpias ilgalaikes perspektyvas: smarkiai
išaugę mokesčiai, žymiai sumažintos valstybės tarnybos ir užsienio
valstybės, didžia dalimi atsikratančios JAV turimos skolos (Financial
Times, 2007 08 14, p. 2).
Gretindamas padėtį su Romos imperijos pabaiga,
D. Walker perspėjo, kad dabartinė situacija Amerikoje ir Romą sužlugdę
veiksniai yra stulbinančiai panašūs, įskaitant nykstančias dorovines
vertybes ir politinę pagarbą šalyje, per daug pasitikinčią ir išsiplėtusią
kariuomenę užsienyje ir centrinės valdžios finansinį neatsakingumą.
Bandau skambinti pavojaus varpais ir sukelti
žmones ant kojų. Kaip vyriausiasis kontrolierius galiu numatyti
dalykus ir imtis spręsti klausimus, dėl kurių kiti dvejoja ir daugeliu
atvejų negali to atlikti.
Rūpestį kelia tai, kad esame didžiulė šalis, bet
susiduriame su tvarumo problema, kurią nepakankamai įvertiname,
teigė D. Walker, kuris buvo paskirtas į pareigas 15 metų kadencijai
Klintono prezidentavimo laikotarpiu.
Biudžeto disbalansas reiškia, kad JAV laukia
milžiniškos skolos. Grėsmingai artėjantis kūdikių bumo kartos
išėjimas į pensiją, laipsniškai didėjančios sveikatos priežiūros
išlaidos, staigiai krentančios indėlių palūkanų normos ir didėjantis
pasitikėjimas užsienio kreditoriais kelia nematytą fiskalinę riziką,
sakė D. Walker.
Dabartinės JAV švietimo, energetikos, aplinkos,
imigracijos politikos kryptys ir politika dėl Irako taip pat nepasižymi
tvarumu. Vienu svarbiausių prioritetų turėtų tapti fiskalinė atsakomybė
ir iš kartos į kartą perduodamas teisingumas. Jei tai pavyktų, manau,
mes turime progą viską pakeisti, priešingu atveju, bijau, kad kils
didelės krizės grėsmė.
Dar istorijoje niekada nebuvo (ir niekuomet nebus),
kad kita šalis mestų savo problemas į šalį ir pultų gelbėti Lietuvą.
Mūsų darbas, pasitikėjimas savimi, savigarba ir išdidumas gali leisti
mums laisvai kvėpuoti. Tautos ir valstybės buvimas leidžia lengviau,
patikimiau ir teisingiau gyventi. Noras mus įvaryti į įvairiausių
religijų, papročių ir tradicijų katilą, atimti iš mūsų žemes, turtą,
istoriją, kalbą ir pagarbą protėviams yra naujo rūmo, naudingo pasaulio
megamonopolijoms, mūsų himno ir Konstitucijos atsisakymas. Mums
perša naujus dievus. Ar atsisakome M. K. Čiurlionio Karalių pasakos?
Kyla klausimas: kas mes ir kur mes einame?
© 2007 XXI amžius
|