Apie naujosios emigracijos ir tautos drąsą
Linas ŠALNA
Vyriausybės kuruojama Lietuvos įvaizdžio formavimo
komisija neseniai patvirtino koncepciją, kuria vadovaujantis bus
siekiama, kad užsienio šalių piliečiai Lietuvą įsivaizduotų kaip
drąsią šalį. Drąsios šalies įvaizdžio idėją pasiūlė komunikacijos
specialistai, kurių nuomone, šimtmečiais kovodami dėl išlikimo lietuviai
tapo drąsūs ir ryžtingi, tvirti ir kovingi, užsispyrę ir atkaklūs,
kartais ir stačiokiški. Koncepcijos autoriai teigia, kad drąsa ženklina
visą Lietuvos istoriją paskutiniai pagonys, sukūrė savo valstybę
Europoje ir inicijavo Sovietų Sąjungos griuvimą. Drąsa, kaip teigia
komunikacijos specialistai, ženklina ir novatorišką kultūrą, ir
ekonominį augimą, ir politinę lyderystę, ir sporto laimėjimus. Mes,
lietuviai, drąsiai imamės iniciatyvos, ryžtingai priimame sprendimus,
kuriame ir diegiame inovacijas. Tokie mes esame, taip mes kuriame
savo šalį, tokį pėdsaką mes paliekame pasaulyje, taip grindžia
Lietuvos įvaizdį koncepcijos autoriai.
Tačiau pačioje Lietuvoje šalies įvaizdžio koncepcija
sutinkama labiau priešiškai, negu palankiai. Juk išties save vadinti
drąsiu yra neetiška ar net juokinga. O ir ne visi lietuvių žygiai
yra garbingi. Jeigu Pilėnų gynėjų pasiryžimas žūti ugnyje, bet nepasiduoti,
buvo didvyriškas sprendimas, jeigu dešimt metų miškuose kovoję kariai
partizanai kūrė okupacijai nepasidavusios tautos įvaizdį, tai dalies
tautos kolaboravimas su okupantais, dvasinis ištižimas, pasidavimas
iš svetur ateinančioms blogybėms tapo negatyviu tautos bruožu ilgais
okupacijos metais. Argi drąsiais galima vadinti dabartinius niekuo
nepasižyminčius šalies politikus ir dabartinę jos valdžią? Galima
manyti, kad šūkį ir kitas priemones, kaip toks įvaizdis užsieniečiams
bus pateikiamas ir kas konkrečiai jiems bus sakoma, dar teks sugalvoti.
Drąsa gera savybė, todėl palaikyti ją verta. Tačiau gal kalbant
apie lietuvių drąsą, nevertėtų minėti emigrantų... Dažnai emigracijos
mastai parodo, kad tautoje yra gyva didžių žygių ir plačių užmojų,
neįprastų atradimų dvasia. Bet taip būdavo prieš keletą šimtų, gal
šimtą metų, kai vykti į svetimą šalį ir joje įsikurti reikėdavo
tikrai didelės drąsos, didelio išradingumo lėktuvu ten nenuskrisi,
nepadės tau geri tautiečiai, nes aplink kelis šimtus kilometrų tu
esi vienas tarp nesuprantama kalba kalbančių. Dabar nuvykti į bet
kurį pasaulio kraštą ir net įsikurti mokantis nesuprantamos kalbos
iš modernaus vadovėlio didelės drąsos nereikia.
Lietuvos demografinė padėtis ne gerėja, bet blogėja.
Ir ne tik dėl mirimų skaičiaus didėjimo bei mažo gimstamumo, bet
ir dėl emigracijos. Tūkstančiai lietuvių kasmet palieka Tėvynę ir
išvažiuoja dirbti svetur. Statistikos departamento išankstiniais
duomenimis, 2008 m. pradžioje Lietuvoje gyveno 3366,2 tūkst. gyventojų,
t. y. 18,7 tūkst. (0,6 proc.) mažiau nei prieš metus. Per pastaruosius
aštuonerius metus Lietuvos gyventojų skaičius sumažėjo 4,2 procento.
Lietuva dvidešimt pirma Europos Sąjungos valstybė narė pagal gyventojų
skaičių (0,7 proc. ES gyventojų). Europos Bendrijų statistikos tarnybos
(Eurostato) išankstiniais duomenimis, 2007 metais gyventojų skaičius
sumažėjo tik aštuoniose ES valstybėse narėse, tarp jų ir Lietuvoje.
O emigruoja tikrai daug ir daugiausia jaunų žmonių. Remiantis
gyvenamosios vietos deklaravimo duomenimis, 2007 metais į užsienį
gyventi nuolat arba ilgiau kaip 6 mėnesiams išvyko 13,9 tūkst. Lietuvos
gyventojų. Tai 1,3 tūkst. daugiau nei 2006 metais, kai šalį paliko
12,6 tūkst. Daugiausia žmonių išvyko į Jungtinę Karalystę (26,4
proc.), Airiją (11,7 proc.), JAV (11,1 proc.), Vokietiją (9,2 proc.),
Rusijos Federaciją (6,5 proc.) ir Ispaniją (6,1 proc.). Beveik penktadalį
(18 proc.) emigrantų sudarė 25-29 metų amžiaus gyventojai, apie
14 procentų 30-34 metų amžiaus, 13 procentų 20-24 metų amžiaus
gyventojai, o vaikai iki 14 metų amžiaus sudarė beveik 16 procentų
išvykusiųjų. Taip Lietuva tapo ketvirta ES nare, iš kurios daugiau
emigruoja gyventojų negu imigruoja. 2007 metais tik septyniose ES
valstybėse narėse migracijos saldo (daugiau emigravo negu imigravo)
1000 gyventojų buvo neigiamas: Rumunijoje (-4,7), Bulgarijoje (-4,4),
Lenkijoje (-3,6), Lietuvoje (-1,6), Estijoje (-1,5), Latvijoje (-0,8)
ir Nyderlanduose (-0,4).
Tačiau ar galėtume daryti išvadą, kad lietuviai
emigruoja dėl drąsos, dėl atradimų troškulio? Gal tokių ir yra,
bet tikrai nedaug. Daugiausia išvykstama dėl blogų ekonominių sąlygų
ir dėl politinių priežasčių, kai nepritariama komunistų funkcionierių,
įsitvirtinusių nepriklausomos valstybės valdžios struktūrose, vadovavimui.
Tačiau, galima drąsiai sakyti, savo išsivadavusią šalį lietuviai
palieka ir dėl meilės tėvynei stokos. Toji meilės stoka yra stipresnė
už naujai atsivėrusias galimybes keisti gyvenamąją ir darbo vietą
pasaulyje, todėl pilietis, nepaisydamas atkurtos nepriklausomybės
privalumų, linkęs lengvai palikti gimtąjį kraštą dėl didesnių pinigų
svetimame krašte.
Taip į JAV išvykusios mokytojos globoja nukaršusius
senelius ir už įvairias paslaugas susilaukia testamentais užrašytų
namų ar žemės sklypų. Į Europos Sąjungos šalis, pavyzdžiui, Airiją,
Ispaniją, arba Norvegiją ir kitur išvykę jaunuoliai dažniausiai
dirba įvairius nekvalifikuotus darbus. Ir dirba sunkiai po 10-14
valandų per dieną, gyvena nežmoniškose sąlygose, kokiose Lietuvoje
niekada negyventų. Kai kurie linkę šioje naujojoje emigracijoje
matyti dinamizmą, ryžtą, drąsą bet taip tikrai nėra. Yra didžiulis
skirtumas tarp šios ir ankstesnės emigracijos bangos, kurią po karo
į Ameriką ir Europą nubloškė raudonoji okupacija, tikslų. Tai buvo
didelė dalis mūsų politikų, kultūrininkų, rašytojų, kurie per kelis
dešimtmečius sugebėjo palikti gilų pėdsaką svečiose šalyse. Jie
išsaugojo tautinį identitetą savo bendruomenėse. Tuo tarpu dabartinė
emigracijos karta lietuviškumą praranda jau mūsų akyse. Tiesa, atsiranda
ir lietuviškų laikraščių, į kuriuos senoji emigracija žiūri su įtarumu,
nes jų atsiradimo priežastys, tikslai, finansavimo šaltiniai labai
dažnai yra neaiškūs. Žinome, kaip sovietinis saugumas atidžiai sekė
senąją emigraciją, ir ne tik sekė, bet ir klastingai kiršino tarpusavyje
(tą parodo atskleisti KGB archyvai, kurių dabartinė Lietuvos žiniasklaida,
deja, nenagrinėja ir slepia nuo visuomenės). Galima drąsiai pasakyti,
kad dabartinei emigracijai daugeliu požiūrių labai toli iki ankstesnės
emigracijos, prievarta išvytos okupantų. Ir veltui Vyriausybė kuria
kažkokius Lietuvos įvaizdžio planus apie drąsius lietuvius naujieji
emigrantai, nors skaičiumi jau ir pralenkę ankstesniąją kelis kartus,
pasižymi daugiau neigiamomis savybėmis tą dažnai girdime iš su
pasimėgavimu apie jų nusikaltimus pasakojančios bulvarinės spaudos.
Ir apskritai mes, lietuviai, norintys vaizduoti
save drąsia, norinčia turėti gerą įvaizdį (bent taip nuteikinėja
su daugeliu problemų nesusitvarkanti valdžia) tauta, dažnai savęs
negerbiame, nevertiname. Kokia didi mūsų istorija, kiek daug patyrėme
skaudžių nelaimių, kaip garbingai atlaikė jas mūsų tautiečiai, kiek
aukų sudėjome ant laisvės aukuro... Bet kaip greitai visa tai užmirštame.
Pasakojama, kad neseniai Seime surengtoje parodoje, skirtoje okupantų
pakalikų nukankintam partizanų vadui Adolfui Ramanauskui, lankėsi
keli aukšti užsienio kariškiai. Kai jiems buvo papasakota, kokiomis
aplinkybėmis žuvo partizanų vadas, jie pravirko. Ir verkė taip,
tarsi nukankintasis būtų jų artimas žmogus. Ar kam nors teko matyti
verkiančius mūsų piliečius prie kito mūsų partizanų vado-kankinio
paminklo, esančio prie Krašto apsaugos ministerijos, pro kurį kasdien
praeina šimtai žmonių? Sako, kad prie šio paminklo dažnai galima
pamatyti stovintį be kepurės ir besimeldžiantį tik vieną žmogų
monsinjorą Alfonsą Svarinską. Tačiau monsinjoras ne tik meldžiasi.
Jis yra išleidęs A. Ramanausko ir kitų žuvusių patriotų portretus,
kuriuos veltui dalija organizacijoms, parapijoms, mokykloms. Ir,
deja, atsitinka nelabai gražūs dalykai kai kas atsisako paimti
portretus. Kyla klausimas, ar mes jau nesugebame įvertinti savo
didvyrių, atidavusių savo gyvybės auką už nepriklausomybę? Argi
mes turime tik moderniai, be jokio liūdesio, kaip dažnai mums
įtikinėja, paminėti tautai svarbias datas? Argi visose mokyklose
pakankamai patriotiškai nagrinėjama mūsų tėvynės istorija? Tikrai
ne. Dar daugiau, Lietuvą garsina ne lietuviai, išvažinėję į svetimus
kraštus, bet užsienyje gyvenantys nelietuviai. Štai Vasario 16-osios
90-mečio proga Lietuvos Prezidentas ordinu Už nuopelnus Lietuvai
apdovanojo Liudmilą Aleksejevą ir Valeriją Novodvorskają. Abi moterys
ilgus metus garsėjo kaip disidentinio judėjimo atstovės, o Lietuvos
nepriklausomybės atkūrimo pradžioje ir vėliau rėmė mūsų nepriklausomybę
ir kovą už ją.
Kol mes patys nepradėsime iš tiesų didžiuotis
savo tauta, pažinti jos istoriją, vertinti ir atminti už laisvę
žuvusiuosius, kol palikę savo nesuaugusius vaikus ar nepajėgius
tėvus bėgsime į svetimus kraštus užsidirbti didelių pinigų, tol
savo drąsa didžiuotis tikrai negalėsime. Ir dar. Viskas priklauso
nuo mūsų, bet ne nuo mūsų įvaizdį kuriančios valdžios, vis labiau
nesusikalbančios su tauta. Nesusikalbančios paprasčiausiai todėl,
kad kaip anais laikais norėjo būti valdžioje, taip ir dabar to siekio
neatsisako.
© 2008 XXI amžius
|