Įpareigojanti narystė: pliusai ir minusai
Linas ŠALNA
Gegužės 1-ąją sukako ketveri metai, kai Lietuva
yra Europos Sąjungos (ES) narė. Tada ES narėmis tapo dešimt valstybių:
Baltijos šalys, Vidurio Europos valstybės bei Kipras ir Malta. Tai
buvo pats didžiausias per visą ES istoriją plėtros etapas. Nors
beveik visuotinai teigiama, kad įstojimas į ES Lietuvai yra naudingas,
tačiau jis turi ir neigiamų pasekmių.
Daugiausiai naudos dėl Lietuvos įstojimo į ES
turėjo transporto ir statybų sektoriai, o šalies ekonomiką geriausiai
veikia dalyvavimas bendroje rinkoje. Tačiau neišsipildė ankstesnės
prognozės, kad po įstojimo į ES Lietuvoje padaugės tiesioginių užsienio
investicijų. Lietuvos BVP augimo tempai dėl ES finansinės paramos
2004-2006 metais buvo maždaug 1 proc. didesni, lyginant su tais,
kurie būtų buvę be integracijos. Pinigine išraiška įsisavintos ES
lėšos prie BVP pridėjo 2 mlrd. litų, o pats įsiliejimas į ES Lietuvos
BVP išaugino 3,5 mlrd. litų. Dar 2002 metais, prieš stojant į ES,
prognozuota, kad po įsiliejimo į Bendriją daugiausiai naudos gaus
Lietuvos žemės ūkis, apdirbimo pramonė, energetikos ir transporto
sektoriai. Tačiau žemės ūkiui skirtos lėšos buvo mažiausiai efektyvios
didinant ekonomikos augimo tempus 2004-2006 metais. Kol ekonomika
augo sparčiais tempais, žemės ūkis stovėjo vietoje, žinoma, jeigu
nebūtų ES paramos, jis būtų smukęs, nes iš šio sektoriaus yra didelis
darbo jėgos nutekėjimas, jį labai stabdo ir nesibaigiantis žemės
grąžinimas. Lietuvos įsiliejimas į Bendriją turėjo įtakos ir infliacijai
ji minimu laikotarpiu dėl BVP paspartėjimo augo 0,6 proc. punkto.
Kaip pasirodė, Lietuvos, Latvijos ir Estijos ekonomika, pirmaisiais
metais sparčiausiai augusi visoje ES (dėl to šios šalys pelnė Baltijos
tigrų vardą), jau antraisiais narystės metais patyrė sunkiai valdomą
infliaciją. Dėl padidėjusios infliacijos Latvija ir Estija pačios
atsisakė ketinimų prisijungti prie eurozonos. Lietuvos, ne kartą
Europos Komisijos (EK) įspėtos, kad vyriausybė nesugeba suvaldyti
infliacijos, paraiška irgi buvo atmesta. Tik Slovėnija, sugebėjusi
įvykdyti narystės eurozonoje reikalavimus, jau įsivedė bendrąją
valiutą eurą. Slovėnija šiuo metu pirmoji iš naujųjų šalių pirmininkauja
ES.
Valstybės piliečiams ypač svarbu yra jų ekonominė
gerovė, galimybė gauti žmogaus orumą išsaugantį darbą. Nepaisant
skelbiamų ekonominių laimėjimų rodiklių, Lietuva, Latvija ir Lenkija
lieka bene skurdžiausiomis ES šalimis. Dėl to nestebina didžiausi
lietuvių ir lenkų emigracijos mastai, kai nerasdami darbo savo kraštą
palieka didelį darbo potencialą turintys žmonės. Iš Lietuvos emigravo
jau beveik pusė milijono gyventojų, o tai nedaro garbės vadinamųjų
socialdemokratų vyriausybėms, per beveik dvidešimt metų vis pakeičiančioms
viena kitą.
Lietuvos ir kitų naujokių didžiausiu pasiekimu
laikoma narystė Šengeno bevizėje erdvėje Lietuvos piliečiams nebereikia
rodyti pasų keliaujant po daugumą kitų ES šalių. Bet tuo privalumu
dažniausiai pasinaudoja tik keliaujantys žmonės (dažniausiai keliauja
turtingi šalies gyventojai, o kitiems tai nėra svarbu).
Kai kurie Europos Parlamento nariai (pavyzdžiui,
Vytautas Landsbergis ir Margarita Starkevičiūtė) sako, kad euroskeptikai
be pagrindo nuogąstauja, jog Lietuva, įstodama į ES, prarado dalį
suvereniteto priešingai, būtent padedant Europai mūsų šalis gali
sustiprinti demokratiją. V. Landsbergio nuomone, daugiau įtakos
priimant svarbius sprendimus daro protai ir politikos kultūra,
o ne šaliai tenkantis balsų skaičius. Be to, aktualios Lietuvai
problemos dažniausiai būna svarbios ir kitų šalių piliečiams, tad
iš tiesų ES mes nesame vieniši su savo rūpesčiais. Viena bendra
rinka yra naudingesnė, be to, pasaulyje 27 valstybės yra daug įtakingesnės
veikdamos kartu nei pavieniui. Europoje net juokaujama, kad visos
ES šalys yra mažos, tačiau vienos tai žino, kitos ne. Suverenias
galias sutelkti reikia tiek didelėms, tiek mažoms valstybėms. Per
ketverius metus Lietuvos įtaka tarptautinėje arenoje gerokai išaugo.
Anot V. Landsbergio, Lietuvai nesant ES nare, mūsų balsas tarptautinėje
arenoje būtų nereikšmingas arba reikštųsi tik per NATO, jei turėtume
stiprių politikų tarptautinėse saugumo problemose. Nebūdama ES nare
Lietuva negalėtų formuoti užduočių Europos Komisijai ir ES pirmininkaujančiai
valstybei, pavyzdžiui, derantis su Rusija energetikos klausimais
arba su JAV dėl bevizio režimo. Nebūdama ES nare, Lietuva tai turėtų
daryti viena, o dabar jos vardu kalba visa Europa. Panašiai ir su
vidaus rinka: net ir nebūdama ES nare Lietuvos ekonomika didžiąja
dalimi priklausytų nuo Europos rinkos, tačiau ji pati negalėtų daryti
jai įtakos. Dabar ji su kitomis šalimis sėdi prie to paties stalo
ir dalyvauja tą rinką kuriant. Tuo įsitikinę ir su EK dirbantys
pareigūnai. Lietuva, būdama visateise ES nare, visuomet gali tikėtis
kitų 26 šalių narių paramos, tad ir jos pageidavimai tarptautinėje
politikoje įgauna naują svorį, ir tai priklauso nuo mūsų europarlamentarų
darbo ir pastangų.
Liuksemburge susitikę ES šalių užsienio reikalų
ministrai neleis ES Komisijai pradėti derybų su Rusija dėl naujos
strateginės partnerystės sutarties. Tokias derybas praėjusią savaitę
blokavo Lietuva. Lietuva yra pateikusi keturis reikalavimus, kurie
turėtų tapti sudedamąja mandato dėl derybų su Rusija dalimi. Tai
garantijos dėl energetinio saugumo, įskaitant naftos tiekimo Družbos
naftotiekiu atnaujinimą, įšaldytų konfliktų Gruzijoje ir Moldovoje
sprendimas, teisinės pagalbos teikimas tiriant Lietuvos verslininko
Stanislovo Juciaus dingimą Kaliningrado srityje bei užtikrinant
Rusijos bendradarbiavimą kriminalinėse bylose dėl 1991 metų sausio
13-osios įvykių Vilniuje ir 1991 metų liepos 31-osios įvykių Medininkuose.
Lietuva taip pat siekia, kad prie derybų mandato būtų pridėta papildoma
deklaracija dėl žalos atlyginimo asmenims, deportuotiems iš okupuotų
Baltijos šalių. Aukšto rango diplomatai iš Užsienio reikalų ministerijos
tikina, jog norima įdėti rūpimas problemas į darbotvarkę, kad
dėl Lietuvai svarbių klausimų nebūtų deramasi virš mūsų galvos.
Be to, dėl mandato esą nėra kur skubėti, nes iki ES ir Rusijos viršūnių
susitikimo liko dar du mėnesiai. Sprendimai ES priimami bendru sutarimu,
todėl Lietuvos veto šiam klausimui reiškia jo nukėlimą vėlesniam
laikui.
Į dalį Lietuvos reikalavimų, pavyzdžiui, dėl Družbos
paminėjimo, jau buvo atsižvelgta, tačiau kai kurios didžiosios Europos
valstybės kategoriškai priešinasi Moldovos ir Gruzijos klausimo
kėlimui; skeptiškai yra žiūrima į Lietuvos bandymus priminti apie
kompensacijas už trėmimus. Daugiausia pasipriešinimo Lietuvos siūlymai
sulaukia iš ES pirmininkaujančios Slovėnijos bei tradiciškai itin
glaudžius santykius su Rusija palaikančios Vokietijos. Jai itin
nepriimtinas spaudimas Rusijai dėl Moldovos ir Gruzijos. Kaip žinoma,
būtent dėl Vokietijos priešiškumo pastarajai nebuvo suteiktas ir
NATO Narystės veiksmų planas.
Didžiosios ES šalys derybų pradžią (numatytą birželio
pabaigoje) norėjo pateikti kaip savotišką dovaną išrinktajam Rusijos
prezidentui Dmitrijui Medvedevui. Lietuvos diplomatai į tai atsako,
kad ES jau pernelyg ilgai užmerkia akis į Maskvos nevykdomus įsipareigojimus,
tuo labiau kad pats D. Medvedevas yra viešai išsakęs pažadą laikytis
teisinių įsipareigojimų. Lietuvos užsienio reikalų ministro pozicijai
pritaria ir premjeras Gediminas Kirkilas. Tokią nuostatą jis išsakė
kalbėdamas telefonu su Slovėnijos premjeru. G. Kirkilo nuomone,
būsimame ES ir Rusijos susitarime labai svarbus yra abipusiškumo
principas, nes tai yra ne tik Lietuvos, bet ir visos ES interesas.
Pasak G. Kirkilo, derybų mandatas dėl naujos partnerystės ir bendradarbiavimo
sutarties tai ne tik santykių su Rusija, bet visos ES bendrų interesų
ir vertybių teisingumo, solidarumo ir saugumo klausimai, o Lietuva
pritarti derybų mandatui galės tik tuo atveju, jeigu bus atsižvelgta
į jos siūlymus. Kitos ES valstybės galbūt nenori viešai deklaruoti
savo veto, kol yra bent viena šalis, turinti didesnį prieštaraujantį
balsą.
Bet ką tas derybų su Rusija blokavimas, net ir
kalbant, kad nesame egoistai, skaldytojai, reiškia? Kai pernai
Lenkija, patyrusi Rusijos diskriminavimą dėl lenkiškos produkcijos
į Rusiją importo, siekė to paties, Lietuva jos nepalaikė. Briuselio
ir Maskvos derybos dėl bendradarbiavimo prekybos, energetikos, žmogaus
teisių ir politikos srityse turėjo prasidėti dar 2006 metų lapkritį,
tačiau jas tada vetavo Lenkija, pasipiktinusi Rusijos draudimu importuoti
iš Lenkijos šviežius maisto produktus. Vėliau šis draudimas buvo
atšauktas. Nejaugi dabar viena, be kitų paramos, Lietuva nori ką
nors laimėti? Ji dabar lygiai taip pat nesusilaukia paramos ir supratimo
iš kitų ES valstybių, net iš Lenkijos. Ministras, kaip dažnai jam
pasitaiko, apie Lietuvos poziciją kalba aptakiai: Mes sakome taip
deryboms su Rusija, bet ne dabartiniam mandatui. Dar daugiau,
jis teigia, kad svarbus mūsų, kaip ir visos ES, tikslas yra turėti
Rusiją arčiau Europos. Mes nesuinteresuoti Rusijos izoliacija. Rusija
per daug svarbi Europai ir Europa per daug svarbi Rusijai, kad mes
ją izoliuotume. Aiškinant tai tiesmukai, tokia Lietuvos URM pozicija
yra labai naudinga Rusijai. Juk iš tiesų, kaip yra žinoma ministrui,
Rusija faktiškai blokuoja Lietuvą nieko neaiškindama: šeši Lietuvos
Vyriausybės vadovo laiškai, rašyti Rusijos premjerams, liko be atsakymų.
Lietuvos ministras teigia, jog reikia įtraukti Rusiją į Europą,
išnaudojant teisiškai įpareigojančiomis sąlygomis, priminti, kad
Rusija yra prisiėmusi ir turi vykdyti tarptautinius įsipareigojimus.
Lietuvos surašytose keturiose deklaracijose, anot ministro, reikalaujama
teisingumo, saugumo ir teisės viršenybės. Teisingumas reiškia, kad
deklaracijose turi atsispindėti Medininkų ir Sausio 13-osios įvykiai,
kad būtų ieškoma kaltųjų. Tačiau jau 17 metų Rusijai įvairiomis
progomis ir formomis keliami šie klausimai atsako nesulaukia. Saugumas
reiškia ir energetinį ir regioninį saugumą. ES deklaracijoje turėtų
būti parašyta, jog Rusijos elgesys turi atitikti Energetikos chartiją,
kurią ji yra pasirašiusi, ir iš to kylančius įsipareigojimus. Regioninis
saugumas reiškia, kad turi būti įvertintas progresas, pasiektas
sprendžiant įšaldytus konfliktus. Teisės viršenybę mes suprantame
kaip tarptautinių įsipareigojimų, duotų stojant Rusijai į Europos
Tarybą, vykdymą. Rusija yra įsipareigojusi padėti Stalino tremtiniams
grįžti į tris Baltijos valstybes, parengti grįžimo programą. Anot
ministro, šitie trys vertybiniai punktai, kuriuos keliame keturiose
deklaracijose, yra svarbūs visai Europai. Tai yra, kaip sako ministras,
bazinės civilizacinės vertybės. Tačiau vargu ar realu įtikinti valstybes
blokuoti birželio pabaigoje numatytas ES Rusijos derybas. Juk
svarbiausios ES šalys, pirmiausia Prancūzija, Vokietija, Italija
mielai kalbasi su Maskva, ir vietoj konkrečių reikalavimų dažnai
pasirenka aptakius perspėjimus. Latvija ir Estija, kurias Vaitekūnas
mini kaip galimas sąjungininkes keliant šiuos klausimus, pareiškė,
jog tik derybomis galima pasiekti norimą tikslą. Rusijos užsienio
reikalų ministras Sergejus Lavrovas sako žinąs, kad derybos bus
pradėtos, nesvarbu kuo Lietuva grasintų.
Tokioje situacijoje visiškai nublanko ir nesutarimai
tarp KAM ir URM dėl misijos Irake pratęsimo. Krašto apsaugos ministras
Juozas Olekas netikėtai pareiškė nesutinkąs su prezidento ir Užsienio
reikalų ministerijos nuomone, kad Lietuva turėtų pratęsti savo misiją
Irake. Jis sakė nepasirašysiąs įsakymo pratęsti misiją Irake, nors
prezidentas ir URM mano priešingai. URM sekretorius Žygimantas Pavilionis,
Seimo nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto posėdyje išsakęs
nuomonę, kad Lietuvos kariams reikėtų likti Irake, dar pridūrė,
kad dabar trauktis būtų neatsakinga ir nesaugu. Irake lietuviai
kartu su amerikiečiais tarnauja JAV pėstininkų divizijos atsakomybės
zonoje Al Kuto rajone, į pietryčius nuo Bagdado. LITCON-10 būryje
yra maždaug 40 motorizuotosios pėstininkų brigados Geležinis vilkas
Algirdo mechanizuotojo pėstininkų bataliono karių. Iš misijos Irake
2007-ųjų rugpjūčio pradžioje grįžus LITCON-9 būriui, Lietuvos karinis
dalyvavimas ten buvo tapęs veikiau simboliniu Irake liko tarnauti
devyni lietuviai karininkai, iš jų keturi NATO vadovaujamoje mokymo
misijoje, likusieji įvairiuose misijos Irako laisvė štabuose.
© 2008 XXI amžius
|