Leninas vis dar
nepalaidotas, ir Stalinas šypsosi
Kalba konferencijoje Berlyno sienos griuvimas: nuo
Budapešto iki Vilniaus" Lietuvos Respublikos Seime birželio 5 dieną
Vytautas LANDSBERGIS
|
Tarptautinėje konferencijoje Berlyno
sienos griuvimas: nuo Budapešto
iki Vilniaus" dalyvavo ir buvę Seimo
nariai bei pasipriešinimo dalyviai
|
Berlyno siena buvo materialus statinys, aptaškytas laisvės norinčių žmonių krauju, ir komunistinės diktatūros bei Europos padalijimo simbolis.
Atėjo laikas, kai sienos pamatai ėmė
skeldėti. Berlyno siena susvyravo ir
griuvo daugeliui entuziastų noriai padedant.
Prie to prisidėjo ir Lietuvos Sąjūdis.
Kaip sako mano atmintis, Sąjūdžio
didžiųjų renginių spalvotų fotografijų
paroda, kurią finansavome, kaip ir visą Sąjūdžio veiklą, iš žmonių aukų, o autorius Zinas Kazėnas daug kur vežiojo,
atsidūrė ir Berlyne. Paroda buvo ten atidaryta ir kitą dieną Berlyno siena griuvo. Mėgstantys priežastingumą bloguose dalykuose galėtų pritaikyti tą metodą ir geram dalykui: antai Sąjūdžio paroda Berlyne atsinešė tokį užtaisą, kad sugriovė sieną!
Mes, lietuviai, nebūtinai turėtume tai
neigti.
Juolab kad Berlyno siena turėjo ir
kitą matmenį, kitą prasmę-simbolinę. Ji reiškė
laisvės paneigimą, nelaisvės absurdą, jei
norite, irto komunizmo absurdą. Per Europą,
per tautą, per miestą, skeldama viską į dvi
puses, Siena atrodė iškilusi amžiams. Kaip
save įvardydavo ir Sovietų Sąjunga: Splotila
navieki velikaja Rus".
Sąjūdis sugriovė ne tik materialiąją
Berlyno sieną. Jis sugriovė baimę,
vergystės sindromą susvetimėjimą ir priešiškumą
pasiūlė žvelgti į dalykus ne sovietiškai, o
paprastai ir žmogiškai. Sąjūdis, žinoma, iš karto sugriovė visą sovietų
propagandinę mitologiją apie tariamai teisėtą
būdą kaip Lietuva tapo SSRS dalimi ir
sovietų respublika - neva savo noru, be
prievartos, apgavystės ir teroro. Deja, buvo prievarta,
apgavystė ir teroras - raudonasis
teroras".
Sąjūdis parodė šimtus tūkstančių, o
Baltijos kelias ir milijonus žmonių protestuojančių prieš
Stalino-Hitlerio sandėrį. Jie reikalavo 1939 metų
slaptųjų protokolo paskelbimo ir pasmerkimo. Sąjūdis
vežė į Lietuvą tremtinių palaikus iš tolimų
Rusijos regionų, nebylius so-vietiniųkaro
nusikaltimų liudininkus. Kurtie, kurie savo noru" atsisakė
valstybės, patys prašėsi į vergiją ir mirtį?
Jeigu aukštieji Rusijos pareigūnai iki
šiol neigia okupaciją ir aneksiją, tai jie
yra vargšai, kurių verčiau pasisaugoti. Bet Rusijai reiktų padėti. Kaip visada, svarbiausi ne žodžiai, o
veiksmai, veiksmų kalba.
Nuo Budapešto iki Vilniaus. Filologinis
ginčas apie tai, kas įvyko Budapešte 1956
metų rudenį - revoliucija ar sukilimas - neturi didesnės reikšmės. Užtat įvykiai, tada įvykę ar neįvykę, yra išties svarbūs. Verta juos nagrinėti.
Jeigu dvi didelės demokratinės Europos valstybės nebūtų tuo pat metu
įklimpusios į desperatišką ir beviltišką
Sueco karą... Jeigu Jungtinės
Valstijos būtų švelniai, neoficialiai perspėjusios Nikitą Chruščiovą kad jo
išvedamiems tankams atsigrįžus atgal į
Budapeš-tą amerikiečių aviacija Europoje gali ir nelikti abejinga būsimam kraujo tvanui, tai to galėjo visai
pakakti. Tankai būtų tęsę atsisveikinimo kelionę, sovietams tektų sakyti, kad
jų kariuomenė ir nenori būti ten, iš kurją
prašo išeiti, ir visa Europos istorija galėjo nueiti kitaip, geriau -
net Lietuvoje. Tikriausiai nei Prahos pavasaris nebūtų buvęs
traiškomas, nei Romas Kalanta nebūtųdeginęsis.
Devintojo dešimtmečio viduryje po KGB gniuždomos ir vis gyvos, nepalaužiamos disidentinės
rezistencijos laikotarpio Lietuva vėl parodė naujų pasipriešinimų būdų
būtent - ramaus, bet nuoseklaus legalistinio
nepritarimo jėgą. Tai retas net šiandien
sugebėjimas pasakyti ne!" ir
pagąsdintiems dar kartą pasakyti
ne!" ir noras nauja dvasia pralaužti SSKP iškreiptai valdomo visuomeninio gyvenimo stagnaciją ir ginti pažeidžiamus tautos egzistencijos pagrindus.
Taip gimė Sąjūdis. Savigyna, tačiau
nesi-ribojanti noru tik patiems išlikti,
bet matanti laisvę ir teisingumą kaip bendrą
reikalą. Ant visų mūsų barikadų tai buvo
rašoma. Ir senasis XIX amžiaus sukilėlių
šūkis Už jūsų ir mūsų laisvę" tapo esmingai
svarbus ir nušvietė visą didžiulę erdvę Berlyno sienos šešėlyje, sakytume, iki Japonijos. Beje, kai 1989 metais japonų
laikraštis paklausė Sąjūdžio Tarybos pirmininko ir SSRS liaudies deputato,
kada Japonija, mano manymu, atgaus sovietų
aneksuotas keturias Kurilų salas, - atsakiau: tada, kai Rusija taps demokratine ir vertybių valstybe, kai keli pasigrobti akmenys nebus iškeliami aukščiau už žmonių ir tautų santykius. Tai vis dar toli. Ir Čečėnijoje matėme, kad akmenų nuosavybė
net išdegintoje žemėje svarbesnė už žmonių
gyvenimą, net už 40 tūkstančių ten nužudytų vaikų gyvybę. Buvusios Berlyno sienos šešėlis tame tolimiausiame
Europos pakraštyje dar labiau sutirštėjęs negu prieš 20 metų. Šiomis dienomis ten dar sugriovė paminklą Stalino represijų, tad ir 1944 metų genocido aukoms. Jeigu užimtų Ukrainą nugriautų paminklą ir
Holodomoro aukoms.
Todėl džiūgavimas neva Berlyno siena, ypač
toji dvasinė, kultūrinė Berlyno siena, griuvo,
yra vaikiškas ir apgaulingas. Varpai, kaip žinome skambina visiems, ir ne tik šiandien. O šiandien varpai skambina, pavyzdžiui,
Kuršių nerijai-nuostabiam pasaulio paveldo
paminklui, už kurį esame atsakingi kaip dalininkai ir europiečiai. Bet jeigu neginsime, tai nebūsime
verti būti nei dalininkais, nei europiečiais.
Lietuvoje, prieš 18-20 metų
atkuriančioje valstybingumą ir kurį laiką stiprinamą
nepriklausomybę, matėme dėsningų politinių
reiškinių. Apie juos iki šiol beveik
nekalbėta, bet jie kartojasi per visą tautų
istoriją. Demokratijai laimint, o agresijai ir
neteisybei pralaimint, visuomet formuojasi, natūraliai
kaupiasi vienoks ar kitoks revanšizmas.
Stambiu mastu tai reiškėsi Europoje po Pirmojo pasaulinio karo, kai Lietuva buvo tapusi Rusijos ir iš dalies Vokietijos revanšo objektu.
Taip pat po SSRS pralaimėto šaltojo karo, kai
radosi naujų revanšo būdų, kaip antai energetinė
ir informacinė ekspansija, įtakos kareivių daliniai ir priešą ardantis
fanatiškas bei struktūrizuotas terorizmas.
Mažuoju, vietinio masto lygmeniu, irgi
matėme, kad Sąjūdžiui iškovojus nepriklausomybę buvusio
režimo jėgos netruko persirikiuoti savam
lietuviškam revanšui. Mitologija, neva tąsyk net
kelerius metus stebuklingai viešpatavusi santarvė
ir vienybė vardan Lietuvos, neatspindi,
deja, visos realybės ir nepadeda Lietuvai nė dabar susivokti savyje, išsaugoti
daugiau tąsyk buvusio vertybinio kelio.
Tačiau ir čia nieko nauja. XIX amžiuje Prancūzijoje po vis
pasikartojančių revoliucijų, vis vardan
teisingesnio gyvenimo, kaskart už nugaros alsavo
ir toliau gyvenimą tvarkė vadinamasis l'ancien
regime - senasis režimas, neva buvęs", o vis dar esantis, kaip Stalino šypsena iš kapo, kadaise Jevgenijaus Jevtu-šenkos aprašyta garsiame eilėraštyje Nas-lednikam". Paveldėtojams, galbūt tęsėjams.
Iš tų prancūzų
reformų laikų H. Balzako romanas
Prarastos iliuzijos" galėtų nemažai paaiškinti, kas ir kodėl taip šiandien vyksta Lietuvoje, kodėl tiek daug prarastų iliuzijų. Buvęs režimas naujais pavidalais egzistuoja savo buvusioje erdvėje, daug didesnėje už Lietuvą. Jis niekur nedingęs, siekia
išlikti, įsitvirtinti, įsigalėti, o kur galima - atsigriebti. Ar jam
visai nesiseka? -atsakykime sau patys.
Dėl Lietuvos šiek
tiek čia kaltas ir anuometinis Lietuvos Sąjūdžio
naivumas: perauk-lėsim ir visus,
net revanšistus, nusivesim kartu į savo geresnę šalį-
brolybės Lietuvą! Bet gyvenimo
medis žaliuoja pagal savus
dėsnius, ir viskas glūdi šaknyse, žmogaus kokybėje ir kultūroje. Jau 20 metų naujų santykių paieškos grumiasi su senais papročiais ir
revanšiniu tempimu atgal. Daugybę laiko praradome, padarėme pažangą bet ne tokią kokią galėjome padaryti.
Kartais atrodo, esame ir tempiami, ir stumiami į brutalių, miesčioniškų, agresyvių papročių dabartinę Rusiją, kad po atgimimo pastangųvėl supanašėtume. Turime tai
matyti ir apie tai kalbėti. Rusijoje savaip mutavusio
smurtinio valdymo revanšas toks akivaizdus, kad
nereikia komentarų, tačiau bręstantis ten revanšas prieš
tariamai nedraugišką, tariamai
nedėkingą" ap-linkąjau liečia ir Europos
likimą. Berlyno siena - atsiribojimo ir paniekos siena
- pasislinkusi į Rytus, tačiau
visai šalia mūsų. O galėtų ir vėl slinktis į Vakarus.
Leninas vis dar nepalaidotas, ir Stalinas
šypsosi.
Ar galime vėl padėti? Juk padėjome prieš 20 metų žadindami garbingumo ir teisingumo
sampratą rasdami bendraminčių ir Vakaruose,
ir Rytuose. Šiandien pirmiausia reikia
padėti Rusijai. Viešumas ir tiesos sakymas-vienintelė
moralinė pagalba kaip ir tada. Ir pamatysime
kada nors, kiek Rusijos l'ancien regime įtakos
Europą, kiek jis pajėgus pabrukti po savimi Europą
ir iš naujo žaloti Rusijos dvasią. Žinoma,
regėsime, ir kiek
dar pačioje Rusijoje, per aštuonerius metus vėl pakreiptoje į agresyvų nacionalizmą, praskrieja vis dėlto nemirtinga, jokių kartuvių nebijanti dekabristų dvasia. Tovarišč, ver, vzoidiotona..." - Tikėk,
bičiuli, užtekės žvaigždė svaigiausios laisvės
laimės..."
Kad ir kiek būtų garbinami realizmai
ir pragmatizmai, aš turbūt nepataisomas. Aš kviečiu ir dirbti, ir tikėti.
© 2008 XXI amžius
|