Valstybės atgavimo viltis
Algirdas SAUDARGAS
Ar turėjo Sąjūdis užsienio politiką? Jei paklausčiau,
o ar turėjo Sąjūdis politiką apskritai, atrodytų nerimtai. Tačiau
visiškai rimtai galime klausti: nuo kurio momento Sąjūdis turėjo
poli-tiką ir kokios tos politikos ištakos? Kartu paaiškės ir Sąjūdžio
užsienio politikos ištakos.
Sąjūdis susikūrė kaip Gorbačiovo perestroiką"
remianti organizacija. Kaip įstatuose įprasta rašyti: Lietuvos
Persitvarkymo Sąjūdis (toliau Sąjūdis). Antraštė LPS, o esmė Sąjūdis.
Kada LPS tapo tiesiog Sąjūdžiu? Tada, kai įgijo savo politiką. Persitvarkymas
nebuvo Sąjūdžio politika. Įvairios gamtosauginės, kultūrinės, jaunimo
organizacijos ir klubai buvo naudingos ir vertingos. Jos ir be
Sąjūdžio būtų buvusios naudingos ir prisidėjusios prie centrinės
valdžios inicijuotos ir taip Vakaruose garbinamos pertvarkos, viešumo,
demokratijos". Gal jos ką nors realiai būtų pagerinusios, gal
net LPS būtų atsiradęs. Bet LPS niekuomet nebūtų virtęs tuo Sąjūdžiu,
kurį šiandien minime, kurį prisimename, kuris visuomet liks mūsų
atmintyje švarus ir nepakartojamas, jei nebūtų Valstybės atgavimo
vilties. Niekas tuomet nežinojo, kada įmanoma atgauti valstybę,
ar iš viso ją įmanoma atgauti, bet buvo stipri nuojauta, kad atėjo
laikas, kai galima pamėginti ją atgauti, ir kad tas laikas gali
nebepasikartoti.
Noras ir ryžtas atgauti savo Valstybę
buvo esminis Sąjūdžio politikos
šaltinis. Tai buvo būtina sąlyga, kad Sąjūdis
apskritai turėtų savo politiką taptų tikruoju Sąjūdžiu. Artai reiškia, kad tai, kas atsitiko Mokslų akademijos salėje birželio 3 dieną, dar nebuvo pradžia? Buvo.
Tada 1988 metų birželio trečią buvo pradžia. Didžiųjų valstybių vadovai
šaltojo karo metais, kad netyčia tas šaltasis karas nevirstų karštuoju, įsivedė karštąjį telefoną. Štai
toks karštasis telefonas buvo įjungtas birželio
3 dieną MA salėje. Šis telefonas jungė ne pasaulio
galinguosius - tai buvo karštasis telefonas
su savo tauta. Pasipylė skambučiai. Bet tą dieną
dar nebuvo žinoma, kas ir ką tars į ragelį
abiejose laido pusėse. Štai šiuo telefonu
buvo padiktuota Sąjūdžio politika, o ne anais,
kurių ragelį keldavo pasaulio galingieji. Toks
trumpas atsakymas į iškeltą klausimą. Sąjūdis turėjo savo politiką
- atgauti Valstybę. Tai juk užsienio
politika arba, tiksliau kalbant, būtina užsienio politikos prielaida. Atgauti Valstybę, kuri buvo klasta pagrobta. Todėl Ribentropo-Molotovo suokalbis
ilgai buvo tos politikos ašimi. Tuo pačiu karštuoju
tautos telefonu buvo padiktuota: neturėti
teritorinių pretenzijų, sugyventi su kitomis tautomis, tiek Lietuvoje, tiek už
sienos, išvesti svetimą kariuomenę.
Atsakiau į iškeltą klausimą bet
šiandien norisi dar pakalbėti apie Sąjūdį. Gal
šiandien vėl galima sukelti Sąjūdį? Pamėginkime.
Nueikime į gamyklą, mokyklą ar kokią kitą įstaigą
ir pradėkime skelbti. Atsistokime gatvėje,
aikštėje ar stadione ir kvieskime žmones ateiti ir
paklausyti. Gal kas nors stabtelės ir paklaus: ką nori mums pasakyti?
Ką atsakysime? Kad norime sukelti sąjūdį, pažadinti žmones,
pakviesti juos. Ką mes jiems pasiūlysime, ką
paskelbsime, kam to sąjūdžio reikia? Tokie ir panašūs klausimai mums bus pateikti ir pareikalauta atsakymo.
Konkretaus ir visiems suprantamo atsakymo. Jeigu mes
tokio atsakymo neturime, niekas mūsų
neklausys. Geriausiu atveju gūžtelės pečiais ir nueis savo keliu. Jei
būsime per daug įkyrūs - iškvies policiją
ir apkaltins netvarkos kėlimu viešoje
vietoje.
Judėjimą sukelti - kaip laužą įkurti. Tereikia turėti degtukų ir sausų šakų. Visuomenė - ne miškas, o sąjūdis - ne gaisras, tačiau panašu-mųnesunku įžvelgti. Kreipdamiesi įžmones ir kviesdami juos prisijungti prie jiems nežinomos ir mažai suprantamos idėjos, pasijusime tarytum šlapiame miške su drėgnais degtukais. Žiebk nežiebęs - nieko neišeis. Priešingai, būna laikas,
kai visuomenė yra panaši į išdžiūvusį mišką - menka liepsnelė sukels
plintančią ugnį, nereikia nė sausų šakų į krūvas unešti.
Gražią ir kilnią idėją sutelkusią
žmones kūrybai, žiūrėk, kažkas nežymiai,
nepastebimai pakeitė. Pavidalas tarsi išliko tas
pats, bet esmė kita, gal net priešinga. Žmonės,
sekdami idėjos pavidalą pripratę prie simbolių
ir ritualų žengia tolyn. Kūrybą pakeičia ardymas
ir griovimas. Kilnūs šūkiai reiškia jau nebe
tą pačią keliančią idėją bet smukdančią ir
kurstančią neapykantą. Kiti, nors skelbia kilnius šūkius, jais pridengia savo egoistinius ar grupinius kėslus.
Atsitinka, kad visuomenė pasičiumpa tuos šūkius ir pripildo tikrosios esmės. Sąjūdis, kilęs Lietuvoje 1988 metais, regėjo ir vieno, ir kito.
Tai buvo ypatingas laikas ir labai neilgas. Prasidėjęs 1988-jų antrajame pusmetyje, sutvirtėjo per
1989-uosius, o 1990 kovo 11 die-ną jau buvo atkurta valstybė. Tada
prasidėjo valstybės politika, bet Sąjūdžio
misija dar nebuvo baigta. Sąjūdžio dvasia dar
turėjo sulaukti išbandymo, nes atkurta valstybė
tebebuvo okupuota svetimos kariuomenės. Sąjūdis nebuvo ginkluotas sukilimas,
todėl jis negalėjo būti nugalėtas tiesiogiai pritaikius ginklą. Sąjūdį reikėjo išgąsdinti, grasinant jėga. 1991
metų sausio perversmininkai išsigando patys. Tai
ne kokia nors absurdiška metafora, bet tikrovė.
Jie išsigando, žinoma, ne beginklių žmonių,
bet jie išsigando todėl, kad per daug beginklių
žmonių neišsigando, o tiksliau - per daug žmonių,
nugalėję mirties baimę, nepasitraukė. Perversmininkai
išsigando, nes nebeturėjo daugiau kuo gąsdinti.
Grasinimas buvo tikras - žuvo keliolika žmonių, daug buvo sužeista. Jeigu
žmonės vis tiek nesitraukia - nėra būdo kaip
juos pašalinti, o masinėms žudynėms nesiryžo. Paskui vasario referendume
pareiškus savo valią gyventi nepriklausomoje demokratinėje valstybėje, Sąjūdžio misija buvo baigta.
Veltui žvelgiame įtas dienas
tikėdamiesi, kad įmanoma sugrąžinti tuometinę vienybę, visų pasišventimą vienam tikslui. Tos dienos nebesugrįš. Valstybė valdoma kitais būdais ir sąjūdinės" vienybės politikoje nebūna. Mes patys galime sugrįžti įtas dienas, į tą nuotaiką, pajusti tądvasią. To laikotarpio pojūtis primena įspūdį, kurį patiria lygumų gyventojas pirmą kartą patekęs į kalnus. Greta kitų jausmų
kuriuos sukelia nuostabi kalnų gamta, yra ypatingas jausmas regėti uolas, didingai kylančias aukštyn. Juk tai tos
pačios uolos, kurios yra visur, mes kasdien
jomis remiamės ir vaikštome, net neįtardami.
Lygumų krašte ar mieste mes vaikštome žeme,
dirva, žole ar žmogaus sukurta danga. Mes net
nesusimąstome, kad po natūralia ar dirbtine
danga yra uola, kuri viską laiko. Ir štai kalnuose mes ją išvystame - ir ne tik po mumis, bet iškylančią aukščiau
už mus, didingą ir grėsmingą. Sąjūdis buvo akistata su savo tauta. Netikėta
atodanga įypatingąir nebepasikartosiantį
reginį. Kiekvienas buvo dalyvis ir viso
to, ką regėjo, dalis. Tuo pačiu metu kiekvienas
regėjo kažką iškylantį didesnį ir didingesnį
už kiekvienais mūsų. Antanas Rubšys mini amžius su laiko kriokliais", turėdamas galvoje
įvykius Palestinoje prieš du tūkstančius metų. Istorijoje yra ir daugiau laikotarpių įvairiose pasaulio
vietose, kai prasiveržia giluminiai istorijos vandenys, nukreipdami žmonių dvasią ir įvykius viena ar
kita linkme. Sąjūdis, nelyginant koks Mozė,
skėlė lazda į uolą ir ištryško šaltinis, ir galėjo tauta iki soties
atsigaivinti. Šiandien, norėdami pasiekti tautos gelmes, turime kasti šulinį savo atmintyje, kad galėtumėm pasisemti to jau praėjusio gaivumo.
Kalbos, pasakytos birželio 5 dieną LR
Seime, tarptautinėje konferencijoje Berlyno
sienos griuvimas: nuo Budapešto iki
Vilniaus"
© 2008 XXI amžius
|