Vengrijos revoliucijos, Prahos pavasario ir Lenkijos Solidarnosc" atgarsiai
Bronislavas GENZELIS
Okupuota ir aneksuota Lietuva pergyveno kelis
skirtingus laikotarpius: stalinizmo, kurio metu vyko ginkluota kova
su okupantais - tada bet kokia vieša opozicinė veikla buvo neįmanoma,
chruščiovinio atšilimo ir restalinizacijos. Po diktatoriaus mirties
atėjo didysis blaškymosi ir vilties metas. Iš pradžių tyliai, nedrąsiai
dairantis, vėliau drąsėta. Lietuvoje kūrėsi neformalūs studentų
ir kitokie sambūriai. Kiekviena aukštoji mokykla norėjo priminti
savitumą. Išsivystė judėjimas už studentiškas kepures. Net Maskvoje
studijuojantieji Lietuvos, Latvijos ir Estijos studentai įkūrė
savo klubą Balticum, pasisiūdino savo kepures, tuo išsiskirdami
iš Maskvos studentijos. Jie palaikė ryšius su vengrų studentais,
studijuojančiais Maskvoje.
Atėjo 1956 metai: viešas Stalino
pasmerkimas ir Vengrijos revoliucija bei žiaurus jos numalšinimas susilaukė atgarsio Lietuvoje. 1956 metai sudrebino ir Lietuvą.
Tų įvykių apogėjus -1956
metų Vėlinės. Jos virto savotiška jaunimo
manifestacija, kurioje gausiai dalyvavo Lietuvos
studentija. Ryškiausiai - Kaune, mat čia buvo
gausiausia lietuviška ir tautiškai susipratusi studentija. Vilniaus studentija ir jaunimas taip pat priminė apie savo buvimą.
Po to sekė represijos, keli asmenys,
įtarti riaušių organizavimu, buvo įkalinti. Dėl 1956 metų Kauno Vėlinių ilgiems metams buvo nuteisti
Algis Virbalis, Juozas Starkauskas ir Grigorijus Piskunovas; dėl 1957
metų Vėlinių - Albertas
Žilinskas. Šie įvykiai tam tikru atžvilgiu
atsispindėjo Vytauto Rimkevičiaus romane
Studentai" (1957). Po represijų atėjo trumpas atoslūgis. Nelauktai 1964 metais krito N. Chruščiovas.
Naujoji valdžia nepajėgė kontroliuoti visų procesų. Naudotasi proga: Lietuvą užtvindė kraštotyrinis judėjimas (romuviečiai ir žygeiviai), gaivintos tradicinės lietuvių šventės, rinktas folkloras. Prie įvairių institucijų kūrėsi nuo tiesioginės valdžios kontrolės nepriklausomi
klubai. Lietuvos marionetinė valdžia iš pradžių į panašius
judėjimus žiūrėjo pro pirštus, nesuvokdama,
kur jie pasuks. Be to, ji neturėjo aiškių nurodymų iš Maskvos, kaip elgtis,
nes ten vyko ne tiek idėjinė, kiek faktinė kova dėl valdžios.
Žmonės reiškė savo iniciatyvą.
Reformuo-jasi ir liberalėja spauda, daugėja kultūrinės spaudos.
1965 metais pasirodė žurnalas Kultūros
barai", o 1967 metais Kaune - jaunimo
žurnalas Nemunas", augo jų tiražai, ypač Nemuno".
Šiuose žurnaluose keltos nacionalinės
savimonės problemos, pasirodė originalių prozos ir poezijos kūrinių,
literatūrologinių straipsnių, atsigręžta į
istoriją. 1968 metais pasirodė populiarus filosofinis žurnalas Problemos", kuriame spausdintos žymių Vakarų Europos mąstytojų veikalų ištraukos, įrodinėta, kad nėra ir negali būti užbaigtų filosofinių
sistemų. Mąstančiam skaitytojui buvo aišku, kad čia polemizuojama su
oficialiąja valdančių sluoksnių politika.
Pagyvėjimas jautėsi visose kultūrinio gyvenimo srityse. 1967 metais
Kauno dramos teatro vyr. režisierium tapo J.
Jurašas. Jo pastatymai (K. Sajos Mamutų medžioklė, J. Glinskio Grasos namai, J. Grušo drama Barbora Radvilaitė) susilaukė didžiulio publikos įvertinimo.
Panašūs procesai vyko visame vadinamajame
socialistiniame lageryje. Čekoslovakijos komunistai paskelbė, kad jų devizas - socializmas su žmogišku veidu. Negi metropolijoje be žmogiško veido? Vėl pradėjo
judėti ir Lenkija. To buvo jau per daug -imperija
parodė savo iltis, įvykius Čekoslovakijoje įdėmiai sekė Lietuvos žmonės. Įsižiebė
viltis. Lietuvius drąsino mintis, kad mes ne
vieni siekiame permainų.
Rusijos imperialistai aiškinosi, kas
atsitiko ir kas dėl to kaltas. Jie padarė genialią išvadą -dėl visko
kalti inteligentai, kurie įsitvirtino Čekoslovakijos
komunistų partijoje, ir užsienio imperialistai. Pastarieji buvo sunkiai
pasiekiami, o inteligentai čia pat. Ant jų galvų
ir išlietas pyktis - Čekoslovakijos komunistųpartija buvo išvalyta nuo inteligentų, imperijoje apribotas inteligentų stojimas į Komunistų partiją.
Rusija nebuvo subrendusi reformoms -tik saujelė
Maskvos inteligentų Raudonoje aikštėje suorganizavo protesto akciją. Jos dalyviai buvo suimti. Režimas baiminosi, kad Prahos pavasario bacila nepersimestų į kitas
Rusijos imperijos kontroliuojamas šalis, kuri
jau stipriai ruseno ir Lenkijoje. Ši jų baimė buvo pagrįsta.
Prahos pavasario ideologai susilaukė daugybės
simpatijų Lietuvoje. Įvykiai Čekoslovakijoje teikė
vilčių (manyta, kad demokratės režimas ir
mūsų krašte). Lietuvos vadovybė atsidūrė
dviprasmiškoje padėtyje. Maskva domėjosi, kaip Lietuvos gyventojai reaguoja į invaziją Čekoslovakijoje, bet mūsų funkcionieriai puikiai žinojo, kad jų šeimininkams Maskvoje nepatiks, jei jie sužinos tiesą. Dėl to regioniniai Lietuvos komunistų veikėjai, kurie bandydavo pranešti tiesą mažų mažiausia
gaudavo pylos. Jiems LKP CK vadovai aiškindavo: negi
norit, kad atvyktų TSKP CK brigada mus
tikrinti, jūs turite žinoti, kokias išvadas jie
padarys.
A. Sniečkus ir jo parankiniai stengėsi
viską užglaistyti, nes tik tai garantavo jų asmeninį saugumą. Jiems pavyko be
didesnio triukšmo sutramdyti kraštotyrininkus, nutraukti valdžios nekontroliuojamų klubų veiklą. Tauta jautėsi sugniuždyta, marionetinė Lietuvos valdžia tikėjo, kad ji kontroliuoja padėtį šalyje. Ir štai 1972 m. gegužės 14 dieną sekdamas Čekijos jaunuolio Jano Palacho pavydžiu, Kaune viešai susidegino
devyniolikametis Romas Kalanta. Jis metė
tokius pat šūkius, kaip ir Čekijos jaunuolis, tik su lietuvišku atspalviu.
R. Kalantos pasirinktas protesto būdas daugelį lietuvių
pribloškė. LKP CK negalėjo jo nuslėpti.
Kaip reaguoti? Pasirinktas labiausiai priimtinas Maskvai aiškinimo
būdas: viešas - visuomenei ir savas - partiniam aktyvui. Pirmuoju atveju teigta, esą chuliganai
pasinaudojo psichiškai nestabilaus jaunuolio poelgiu savanaudiškėms
kėslams, net mėginta nustatyti tų chuliganų
išorinius požymius (chuliganais laikyti visi, kurie augi-nosi barzdas, ilgus plaukus bei nešiojo kitokio negu
įprasta kirpimo kelnes). Taip viešai aiškindami oficialūs valdžios pareigūnai
siekė, kad Kauno įvykiai neturėtų
politinio atspalvio, tai yra apibūdino protesto akcijas kaip chuliganizmo protrūkį ar psichiškai neįgalių
veiksmus. Tuo tarpu uždaruose posėdžiuose aiškinta, esą tai nacionalistų ir
revi-zionistų išpuoliai prieš socialistinę tėvynę, neabejota, jog Romo Kalantos susideginimas Kaune
yra politinis protestas.
Kaune vyko masinės demonstracijos ir riaušės. Faktiškai po R. Kalantos susideginimo mieste buvo įvesta komendanto valanda. Neramumai vienaip ar kitaip nuvilnijo per Lietuvą. Nejauku buvo pripažinti, kad tai masinis judėjimas.
Jaunuoliai su barzdom, su neatitinkančiomis
įprasto kirpimo kelnėmis ir panašiais požymiais
buvo gaudomi gatvėse, vejami iš Kauno. Tuo pat metu vengta šiems įvykiams suteikti didesnio atgarsio.
Bet visgi
valdžios kuluaruose mąstyta: jei įvykiai Kaune yra įvykių Čekoslovakijoje,
Lenkijoje tąsa, vadinasi, priežastys analoginės kaip ir ten. Jeigu tose šalyse dėl kilusių suiručių kalti inteligentai, taip yra ir Kaune. Jų ir ieškota visur: ir nelegaliuose
sambūriuose, ir inteligentijos veikloje.
Kadangi žmonės gausiai lankėsi Kauno dramos teatre, žavėjosi J.Jurašo pastatymais, o ypač J.Grušo drama Barbora Radvilaitė, vadinasi, teatras prisidėjo prie nesvei-kos nuotaikos
susiformavimo Kaune. Spektaklis
Barbora Radvilaitė buvo tiesiogiai apkaltintas nacionalizmo skatinimu, nuimtas nuo rampos, o režisierius J. Jurašas buvo atleistas iš pareigų. Apkaltinta ir žurnalo Nemu-nas" redakcija.
Keičiami jo vadovai, siekta, kad
panašūs įvykiai nebepasikartotų. Represijų banga nusirito po visą Lietuvą nors
ir neįgavo ypač aštrių formų, nes tai
reikštų pripažinimą jog
Lietuva nepatenkinta savo statusu. Tuo nebuvo
suinteresuoti nei vietinė valdžia,
nei Maskva.
Jaunuoliai vilniečiai, kurie minėtų
įvykių metu buvo pastebėti Kaune, buvo
šalinami iš mokyklų, o iš
aukštujų mokyklų, dėstytojų reikalauta,
kad šie barzdotiems ar užsiauginusiems ilgus plaukus studentams, nešiojantiems kitokias kelnes, neleistų laikyti egzaminų. Šiandien tai skamba kaip smagus anekdotas. Deja, tai nebuvo anekdotas, nes taip vizualiai buvo reiškiamas nepasitenkinimas esamybe.
Po R. Kalantos
susideginimo lietuvių sąmonėje
įvyko trečiasis lūžis. Pirmasis, kai suvokta, jog ginkluota kova neduos lauktų
rezultatų - reikia pasitikėti demokratėjimo procesu. Nuo 1956 metų žymi Lietuvos gyventojų dalis tikėjo būsimų permainų efektyvumų, o 1972 metais įsitikinta, kad vien vieša veikla neperspektyvi
(būtina ir konspiratyvi). Prasidėjo visuotinis pasyvusis pasipriešinimas,
nevengta ir nelegalios veiklos.
Vieningo centro nebuvimas apsunkino okupantų veiksmus. Jie nepajėgė kontroliuoti situacijos. Taip 1972 metų įvykiai Kaune davė impulsą naujų pasipriešinimo
formų paieškoms.
1972 metais
pasirodė pirmasis nelegalus leidinys Katalikų
bažnyčios kronika", pradėjęs
naują pogrindines spaudos etapą. Palaipsniui
formuojasi platus savilaidos tinklas. Čia prisiminė ir
istorinė nelegalios spaudos patirtis (XIX
amžiaus antroji pusė).
Kiekvienas
šalies demokratėjimas kėlė grėsmę
imperijos egzistavimui. Bet jos valdovai negalėjo visam
laikui save pasmerkti visuotinei izoliacijai. Jie ieškojo
imperijai naudingų kontaktų su išoriniu
pasauliu. Gimė tiltų tiesimo politika. Bet
kiekvienu tiltu judėjimas vyksta dviem kryptimis.
Pasirašius Helsinkyje Žmogaus teisių deklaraciją, 1977 metais V. Petkaus iniciatyva įsisteigė Lietuvos Helsinkio grupė, fiksavusi žmogaus teisių pažeidimus Lietuvoje. Ji palaikė ryšius su analoginėmis kitų šalių grupėmis. 1978 metais pasirodė Lietuvos Laisvės Lygos manifestas. 1979 m. paskelbta 45 pabaltijiečių chartija, raginanti nutraukti šių šalių okupaciją. Joje aiškiai pasakyta, kad Lietuvos, Latvijos ir Estijos aneksija įvykdyta dėl Molotovo-Ribentropo sandorio. Taigi, vėl iškįlo Lietuvos valstybingumo atkūrimo idėja. Šį kartą, siekiant ją realizuoti, derinti legalūs ir nelegalūs
veiksmai, suvokta, kad nepriklausomybė bus atgauta taikiu keliu.
Kaleidoskopiškai
įvykiai rutuliojosi ir Lenkijoje.
O Lenkija netoli nuo Lietuvos. Lietuvoje įdėmiai sekta,
kas vyksta kaimyninėje šalyje. Lietuvos
inteligentija artimai bendravo su lenkais, mezgėsi
ryšiai su Lenkijos opozicija.
Solidarumas" skatino ir mus veikti. Dar
iki Sąjūdžio gimimo Lietuvoje formavosi valdžios kontrolei
nepasiduodančių kultūro-sauginių ir
gamtosauginių klubų veikla. Tarp atskirųjų veikėjų ir Lenkijos opozicijos (Ja-ceko
Kuronio, Bronislovo Geremeko ir kitų) mezgėsi
asmeniniai kontaktai. Taip klostėsi palanki dirva Lietuvos opozicijai,
kuri 1987-1988 metais išsiliejo į vieningą judėjimą už Lietuvos valstybingumo atstatymą.
© 2008 XXI amžius
|