Tarptautinės teisės prioritetas
ir gera valia - taikos išsaugojimo pagrindas
|
Irako chaldėjų katalikų
patriarchas Rafaelis I Bidavidas |
|
Irano parlamento vicepirmininkas
Sejadas Chatamis audiencijoje pas Šventąjį Tėvą |
|
Popiežius Jonas Paulius
II ir Ispanijos premjeras Chosė Marija Aznaras |
Irako krikščionys karo
nenori
Šventajam Sostui toliau atkakliai
tęsiant diplomatinę taikos misiją, kurios tikslas - sustabdyti
karo pavojaus eskalavimą ir pasiekti teisingą Irako krizės sprendimą,
kartu reiškiamas susirūpinimas dėl konflikto įtakos tarpreliginiams
krikščionių ir musulmonų santykiams pačiame Irake ir pasaulio
mastu. Irakas yra šalis su labai sena istorija, kur ekumenizmas
yra kasdienė realybė ir kur krikščionys bei musulmonai iki šiol
sugyveno gana darniai, - aiškino viename interviu spaudai Vatikano
dikasterijos, atsakingos už tautų evangelizavimą, vadovas kardinolas
Kresčencijus Sepė. - Konfliktas gali iš tikrųjų pažeisti šią pusiausvyrą.
Tarp 24 mln. Irako gyventojų 95 proc. yra islamo išpažinėjai.
Dauguma jų - apie 55 proc. yra musulmonai šiitai, tačiau šalį
valdo musulmonų sunitų mažumos (40 proc.) politinė grupuotė. Irako
krikščionys, sudarantys 4-5 proc. šalies gyventojų, savo istoriją
sieja su V amžiaus Nestorijaus schizma. Vėliau dauguma nestoriečių
prisijungė prie Katalikų Bažnyčios, išlaikydami savo tradicines
liturgines apeigas. Iš šiuo metu Irake esančių penkiolikos katalikų
vyskupijų - vienuolika priklauso Chaldėjų Katalikų Bažnyčiai,
kuriai vadovauja Babilono patriarchas Rafaelis I Bidavidas. (Taip
pat yra dvi sirų katalikų, po vieną armėnų katalikų ir lotynų
katalikų diecezijos.)
Kadangi Sadamo Huseino diktatūrinis režimas yra sekuliaraus pobūdžio,
tai Irake iki pastarojo meto nebuvo jaučiama krikščionių religinės
diskriminacijos. Tačiau dabar, režimui stengiantis pavaizduoti,
kad gresianti Jungtinių Valstijų karinė intervencija yra vos ne
kryžiaus žygis prieš musulmonus, prievartos aktų prieš Irako krikščionis
padažnėjo. Šiaip šalies krikščionių dvasiniai vadovai vengia kištis
į politinius reikalus, tačiau dėl susidariusios padėties yra padarę
keletą pareiškimų, smerkiančių prevencinio karo planus. Dar praėjusio
lapkričio pabaigoje patriarchas Bidavidas pasirašė kreipimąsi
į viso pasaulio Bažnyčias ir tautas, kuriame, be kita ko, sakoma:
Taip pat, kaip ir popiežius Jonas Paulius II, mes meldžiamės
už taiką, laimę ir laisvę. Mes esame prieš karą, kuris kelia grėsmę
mūsų vaikams, jauniems žmonėms, seneliams, ligoniams. Jie jau
dvylika metų (praėjusių nuo pirmojo Persų įlankos karo ir embargo
Irakui įvedimo - M.B.) nežino, kas jų laukia artimiausioje ateityje.
Šių metų pradžioje skelbtame pareiškime chaldėjų patriarchas labai
griežtai pareiškė, kad galimas karas būtų nusikaltimas Irako
žmonėms. Karo sumanytojai turi suprasti, jog irakiečiai taip
pat turi teisę į gyvenimo orumą, o Bagdado krikščionys smerkia
agresyvius Vašingtono ir Londono veiksmus. (Beje, JAV ir Didžiosios
Britanijos vyriausybės taip pat kalba apie Irako žmonių teisę
į laisvę ir orumą ir kad jos esą nori irakiečius išvaduoti iš
Sadamo totalitarizmo, atsakingo už daugiau kaip milijono savų
žmonių žūtį. - M.B.). Panašų svarbų pareiškimą dėl taikos vasario
pabaigoje drauge paskelbė Jeruzalės lotynų katalikų patriarchas
Mišelis Sabachas, Sarajevo (Bosnija) kardinolas Vinko Puljičius
ir Babilono chaldėjų patriarchas Rafaelis Bidavidas.
Taika yra vienintelis priimtinas kelias, tai privaloma kryptis,
- rašo ganytojui kraštų, kuriuose musulmonai sudaro daugumą ir
kuriuose vyko, vyksta ar gali vykti išsivaduojamieji karai.
- Mes, kurie išgyvenome ar patiriame dabar karo tragediją, norime
pasakyti visam pasauliui, ypač Žemės galingiesiems: neženkite
karo keliu, nes iš jo nėra išėjimo, šis kelias neturi pabaigos.
Bosnijos, Šventosios Žemės ir Irako katalikų dvasiniai vadovai
taip pat primena, kad pats karas neša mirtį ir griovimus, bet
ne mažiau tragiškos bei neišvengiamos tokios karo pasekmės kaip
susiskaldymas, neapykanta ir gausybė pabėgėlių. Melsdami Dievą
taikos, jie reiškia viltį, kad taikos Evangelija apšvies mūsų
širdis ir nukreips mūsų pasirinkimus, kurie taps visišku karo
ir prievartos atsisakymu.
Kokios tragiškos būna karo pasekmės, pasauliui primena praėjusio
dešimtmečio įvykiai Balkanuose, kai dėl karinių veiksmų Bosnijoje
ir visoje buvusioje Jugoslavijoje milijonai pabėgėlių buvo užplūdę
Europos šalis. Taip pat nereikia pamiršti, kokiomis nepakeliamomis
sąlygomis dėl užsitęsusio smurto ir įtampos Šventojoje Žemėje
gyvena palestiniečiai ir izraeliečiai.
Jau dabar dėl karo krauju pasruvusią ir dėl embargo nuskurdusią
Irako žemę yra apleidę šimtai tūkstančių žmonių. Minios pabėgėlių
vėl plūstelės prasidėjus naujiems karo veiksmams. Todėl Irako,
Bosnijos ir Šventosios Žemės ganytojai meldžia Dievo vilties,
nes Jis visada atidžiai klauso nuolankiųjų, silpnųjų ir bejėgių
žmonių maldų.
Bendros krikščionių ir
musulmonų pastangos
Šioką tokią viltį ir optimizmą
stiprina bendri Vatikano ir tarptautinių musulmonų organizacijų
pareiškimai dėl taikos, kurie rodo, kad gresiančio karo Irake
akivaizdoje musulmonų ir krikščionių dialogas nėra nutrūkęs. Kaip
jau buvo pranešta, vasario viduryje JAV prezidentui Džordžui Bušui,
Didžiosios Britanijos premjerui Toniui Bleirui ir Irako vadovui
S.Huseinui drauge pasirašytus laiškus nusiuntė Saudo Arabijoje
veikiančio Tarptautinio islamo dialogo forumo pirmininkas Hamidas
El Rifajė ir Popiežiškosios tarpreliginio dialogo tarybos pirmininkas
airis arkivyskupas Maiklas Ficdžeraldas. Šiuose laiškuose, kurių
turinys šiek tiek skiriasi, pabrėžiama, jog pasaulis yra atsidūręs
ant ribos naikinančio karo, kuris, nors sutelktas viename regione,
gali sukelti gaisrą globaliniu mastu.
Dž.Bušui ir T.Bleirui skirtuose laiškuose musulmonų ir katalikų
dvasiniai lyderiai pažymi, kad jie pripažįsta masinio naikinimo
ginklo eliminavimo ir kovos su terorizmu svarbą, tačiau šis uždavinys
yra sunkesnis, negu iš karto gali pasirodyti. Reikia daugiau
laiko tarptautiniam bendradarbiavimui, kad būtų iš pašaknų išrauta
terorizmo kultūra ir įtvirtinta meilės, saugumo ir taikos kultūra
visai žmonijai, įskaitant būsimąsias kartas, - rašoma laiškuose.
JAV ir Didžiosios Britanijos vadovai raginami atmesti karo galimybę,
nes jis gali pradėti naują tragišką terorizmo grandinę visame
pasaulyje, o islamo šalyse atsirastų daugiau tokių, kurie pateisintų
terorizmą ir jį remtų.
Laiške, pasiųstame Irako vadovui, H. El Rifajė ir arkivyskupas
M.Ficdžeraldas paragino jį elgtis išmintingai ir atsakingai, visapusiškai
bendradarbiauti su Jungtinėmis Tautomis ir ginklų inspektoriais.
S.Huseinui primenama, kad tokie veiksmai padėtų sulaikyti tarptautinę
bendriją nuo karinių priemonių ir sustiprinti dialogą dėl saugumo
ir taikos. Neaišku, ar būtent dėl šio paraginimo, tačiau kovo
pradžioje Irakas pagaliau sutiko sunaikinti reikalaujamas El
Samud II raketas ir pateikti naujus dokumentus, susijusius su
cheminio ir biologinio ginklų gamyba.
Tuo tarpu Popiežiškoji tarpreliginio dialogo taryba kovo 2 dieną
paskelbė naują pareiškimą dėl Irako krizės, šį kartą drauge su
Kaire (Egiptas) veikiančio pasaulinio EL Azharo islamo studijų
centro Nuolatiniu komitetu dialogui su monoteistinėmis religijomis.
Pareiškimas, kurį pasirašė arkivyskupas M.Ficdžeraldas ir Nuolatinio
komiteto pirmininkas šeichas Fauzis Fadelis Zafzafas, buvo paskelbtas
po Kaire vykusios konferencijos tema Terorizmas ir religijų atsakomybė
jam pasipriešinti.
Bendrajame musulmonų ir katalikų dokumente pažymima, kad abiejų
religijų šventieji tekstai turi būti suprasti, remiantis teisingu
jų kontekstu. Taip pat negalima iš bendro konteksto ištraukti
atskirų frazių, kuriomis būtų teisinama prievarta. Dažnai islamo
ekstremistai savo teroristinius išpuolius pateisina neva Korane
minimu džichadu (šventuoju karu) prieš nemusulmonus, nors iš tikrųjų
visoms monoteistinėms religijoms prievarta yra svetimas dalykas.
Reikia taip pat jausti skirtumą tarp mūsų religijų šventųjų tekstų
bei mokymų ir kai kurių jų išpažinėjų elgesio bei veiksmų, - sakoma
bendrajame autoritetingų musulmonų ir katalikų atstovų pareiškime.
- Tuo tarpu dvasiniams vadovams tenka atsakomybė autentiškai aiškinti
šventuosius tekstus ir taip išsaugoti tikrąjį kiekvienos religijos
įvaizdį.
Gresiant karui Irake, Vatikano ir El Azharo institucijų vadovai
iš principo smerkia karinės prievartos naudojimą sprendžiant konfliktus
tarp tautų ir primena teisingą popiežiaus Jono Pauliaus II apibūdinimą,
jog karas yra žmonijos pralaimėjimo įrodymas, tuo tarpu taika
yra neatskiriama nuo teisingumo ir reikalauja įgyvendinti visus
tarptautinius įsipareigojimus. Be kita ko, pareiškime pabrėžiama,
jog reikia vengti dvigubų standartų, kada kartais klaidingai
kai kurios Vakarų valstybės yra tapatinamos su visa krikščionybe,
o islamas - su Al Qaedos teroristais arba Irako režimu. Taip
pat primenama, kad svarbu yra taikiai išspręsti Izraelio ir Palestinos
arabų konfliktą, kurio sureguliavimas palengvintų ir kitų Artimųjų
Rytų problemų sprendimą.
Jungtinėms Valstijoms ir jų sąjungininkams atkakliai rengiantis
karinei intervencijai Irake, tokį musulmonų ir krikščionių dialogą
būtina stiprinti, ypač tam, kad būtų išvengta kryžiaus žygio ir
džichado mentaliteto. Ypatingą dėmesį būtina skirti krikščionių
mažumų padėčiai islamo šalyse. Kaip rodo nesenas Afganistano pavyzdys,
vykstant karo veiksmams, emocijos liejasi per kraštus, o pasekmės
- nekaltų žmonių aukos. Galima prisiminti išpuolius prieš krikščionių
bažnyčias Pakistane su kruvinomis besimeldžiančių žmonių skerdynėmis.
Nors buvo aišku, kad Pakistano krikščionys neturėjo nieko bendra
su JAV vykdomais bombardavimais kaimyniniame Afganistane, tačiau
įnirtusiems ekstremistams bet koks racionalumas yra svetimas.
Popiežiaus diplomatinės
taikdarystės tąsa
Tai, kad islamo pasaulis pasitiki
popiežiaus Jono Pauliaus II taikdariškomis pastangomis, rodo vasario
27 dieną Vatikane įvykęs jo susitikimas su Irano konsultacinės
asamblėjos (parlamento) vicepirmininku Sejedu Mohamadu Reza Chatami,
kuris perdavė Šventajam Tėvui savo brolio Irano prezidento Mohamedo
Chatamio laišką. Jungtinės Valstijos laiko Iraną drauge su Iraku
ir Šiaurės Korėja vadinamosios blogio ašies atstove, palaikančia
terorizmą šalimi ir dedančia pastangas sukurti masinio naikinimo
ginklą. Kaip nurodoma po šio susitikimo Vatikane paskelbtame komunikate,
Jonas Paulius II ir S.Chatamis savo pokalbyje sutelkė dėmesį į
taikos išlaikymo Artimuosiuose Rytuose problemas bei katalikų
bendruomenių padėtį Irane. Pagal statistikos duomenis, iš 67 mln.
Irano gyventojų 99 proc. yra musulmonai (daugiausia šiitai), krikščionių
šalyje tėra apie 250 tūkstančių.
Irano parlamento vadovas, Vatikane susitikęs ir su valstybės sekretoriumi
kardinolu Andželu Sodanu bei užsienio reikalų ministru arkivyskupu
Žanu Luji Toranu, vėliau žurnalistams sakė, kad Irano ir Vatikano
pozicijos yra labai artimos. Iranas, kuris pats beveik prieš
du dešimtmečius kovojo sunkų karą su Iraku, dabar yra nusistatęs
prieš JAV intervenciją, kaip ir kitos musulmonų šalys, reikšdamos
būgštavimus dėl galimo nestabilumo visame regione. Tuo tarpu prevencinio
karo sumanytojai mano, kad po S.Huseino režimo žlugimo ateitų
greitesnės demokratinės permainos ir kaimyniniame Irane.
Vasario 27 dieną Popiežius susitiko ir su Ispanijos premjeru Chosė
Marija Aznaru, kuris yra vienas tvirčiausių prezidento Dž.Bušo
sąjungininkų, Jungtinėms Valstijoms rengiantis nuginkluoti Irako
režimą karinės jėgos pagalba. Kaip žinoma, Ispanija kartu su JAV
ir Didžiąja Britanija yra pateikusi Saugumo Tarybai svarstyti
dar vieną rezoliuciją, kurios priėmimas uždegtų žalią šviesą
kariniams veiksmams prieš S.Huseino kariauną. Tačiau popiežius
Jonas Paulius II, kurio penktoji kelionė į ispaniją suplanuota
gegužės mėnesį, ragino Ch.Aznarą dėti pastangas, kad Irako krizė
būtų išspręsta teisingumą atitinkančiomis efektyviomis taikos
iniciatyvomis, įkvėptomis tarptautinės teisės ir etinių principų.
Kaip sakoma Vatikane paskelbtame komunikate, nuoširdaus pokalbio
su Šventuoju Tėvu metu Ispanijos vyriausybės vadovas paaiškino,
kokių veiksmų Ispanija imasi Irako krizės akivaizdoje, ypač pabrėžiant
terorizmo grėsmę ir bendrų pastangų Jungtinėse Tautose poreikį
jam atremti. Prieš susitikimą duotame interviu Ispanijos žiniasklaidai
Ch.Aznaras sakė, kad labai vertina Popiežiaus nuomonę ir jo taikos
diplomatiją, todėl atidžiai išklausys Šventojo Tėvo pastabas.
Bet visgi, nepaisydamas savo asmeninių moralinių įsitikinimų,
jis privalo veikti pagal turimą vyriausybės vadovo politinę atsakomybę
saugumui užtikrinti, išklausydamas ir kitas nuomones, kurios
taip pat yra svarbios ir gerbtinos, kaip ir Popiežiaus. Premjeras
pažymėjo, kad viskam reikia pastangų ir kad taika irgi paprastai
iš dangaus nenukrenta. Atrodo, kad vizitas Vatikane nepakeitė
Ch.Aznaro nuostatos dėl JAV galimų karinių veiksmų rėmimo, nors,
kaip rodo sociologinės apklausos, net 74 proc. ispanų, kurių dauguma
yra katalikai, nenori karo, net jeigu ir būtų priimta paskutinioji
Saugumo Tarybos rezoliucija.
Tą pačią dieną Vatikane įvyko dar vienas svarbus susitikimas:
Šventojo Sosto užsienio politikos koordinatorius prancūzų arkivyskupas
Ž.Toranas, susikvietęs akredituotą diplomatinį korpusą, dar kartą
išdėstė Vatikano nuostatą dėl taikaus Irako krizės sprendimo.
Nors susitikimas buvo uždaras, tačiau Vatikano šaltinis informavo
JAV katalikų žinių agentūrą CNS, kad arkivyskupas Ž.Toranas išdėstė
ambasadoriams popiežiaus Jono Pauliaus II pastarojo meto pasitarimų
rezultatus dėl Irako su Vokietijos užsienio reikalų ministrų Joška
Fišeriu, Irako vicepremjeru Tariku Azizu, Jungtinių Tautų generaliniu
sekretoriumi Kofiu Ananu, Didžiosios Britanijos premjeru Toniu
Bleiru, Ispanijos premjeru Ch.Aznaru ir Irano parlamento vadovu
S.Chatamiu. Jis taip pat papasakojo apie kardinolo Rožero Ečegerajaus
pokalbius Bagdade su Irako prezidentu S.Huseinu.
Anot arkivyskupo, Šventojo Sosto nuomone, vis dar yra vilties
(priminsime, susitikimas vyko vasario pabaigoje), kad bus taikus
Irako krizės sprendimas, ypač jeigu Irakas visiškai patenkins
Saugumo Tarybos rezoliucijas dėl nusiginklavimo. Prieš imantis
jėgos, būtina pasinaudoti visomis diplomatinėmis priemonėmis ir
kiekvienu atveju tik Jungtinių Tautų Organizacija gali teisėtai
nuspręsti, ar imtis karinių veiksmų. Pagal Katalikų Bažnyčios
mokymą negalima būtų pateisinti prevencinio karo, jeigu jis nebūtų
sąlygotas aiškaus agresijos akto. Vatikano diplomatijos vadovas
taip pat pabrėžė, kad Irake toliau turėtų dirbti ginklų inspektoriai
ir kad, kiek įmanoma, reikia vengti karinio konflikto, kuris atneštų
dideles aukas ir nestabilumą regionui. Pirmumą reikia skirti teisės
jėgai, o ne jėgos teisei, sakė arkivyskupas Ž.Toranas, pakartodamas
Vatikano nuostatą dėl tarptautinės teisės, o ne karinės galios
prioriteto Irako krizei spręsti.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"