Liturgijos reformos - savu
tempu
|
Kardinolas Janis Pujatsas |
Dalis kardinolo Janio
Pujatso vaikystės prabėgo, kuomet Latvija kentė sovietų imperijos
priespaudą. J.Pujatsas gimė 1930-aisiais, o į kunigus įšventintas
1951-aisiais. 1970-aisiais jis nuveikė milžinišką darbą: nors
komunistinė vyriausybė kaip tik galėdama varžė Katalikų Bažnyčią,
bet J.Pujatsui pavyko įgyvendinti II Vatikano Susirinkimo liturgines
reformas Latvijoje. 1991-aisiais, Latvijai vaduojantis iš okupacijos
pančių, šio straipsnio herojus buvo paskirtas didžiausios Latvijos
arkivyskupijos Rygos arkivyskupu. 2001-aisiais arkiv. J.Pujatsas,
popiežiaus Jono Pauliaus II skyrimu, pakeltas į kardinolus. Kardinolas
J.Pujatsas davė interviu pasaulio katalikų žurnalui The Catholic
Worl Report. Kardinolą kalbino Viljamas J. Tighe, Pensilvanijos
Mulenbergo koledžo istorijos profesorius, ilgametis Touchstoneo
ir New Oxford Review bendradarbis.
Prašyčiau papasakoti apie
save.
Esu valstietis, valstiečio sūnus. Mano išsilavinimas - sovietmečio
išsimokslinimas. Tuo metu nebuvo galima vykti mokytis į užsienį,
o 1950-aisiais seminarijos buvo formaliai uždarytos, todėl mokytis
teko kaip laisvam klausytojui. Esu labai užsispyręs, o tai ypač
pasireiškia moksliniuose dalykuose, taigi savarankiškai mokiausi
penkių kalbų ir šiandien galiu kalbėtis jomis, išskyrus anglų.
Pabaigęs mokslus dirbau daugelyje parapijų, klebonavau, taip pat
teko būti dekanu, atsakingu už kitų kunigų darbą, ir tik po to
30 metų buvau Rygos arkivyskupijos tarnas. Kunigų seminarijoje
mokiau liturgikos ir tuo pat metu buvau atsakingas už II Vatikano
Susirinkimo liturgijos reformų įgyvendinimą. Leidome naujus katalikų
liturgijos tekstus latvių kalba. Penkerius metus, iki tampant
vyskupu, buvau generaliniu vikaru prie kardinolo Julijaus Vaivodso.
Tuo metu mūsų seminarija buvo vienintelė visoje Sovietų Sąjungoje
(neskaitant Lietuvos - red.).
Kadangi jums yra tekę dalyvauti liturgijos reformų taikymo
procese, norėčiau jums užduoti labai specifišką klausimą. Pernai
Amerikos katalikų laikraštyje man teko skaityti, kad Rytų Europos
katalikai buvo itin atsilikę nuo Romos Bažnyčios. Straipsnio autorius
priekaištavo, kad Rytų Europoje į teologijos studijas neįtraukiami,
jo nuomone, patys pažangiausi teologai - Hansas Kiungas ir Eduardas
Šilbekas. Maža to, jis skundėsi, kad, kuomet 1993-iaisiais jam
teko viešėti Latvijoje, visose bažnyčiose, kurių pamaldose jis
dalyvavo, kunigas atsuko nugarą tikintiesiems.
Per pastaruosius penkiolika metų kardinolas J.Ratcingeris ne kartą
pastebėjo, jog, keičiant liturgiją, padaryta klaidų - pavyzdžiui,
atgręžiant altorių į žmones. To nereikalavo Antrasis Vatikano
Susirinkimas,- sakė vyskupas J.Ratcingeris, pabrėždamas, jog
šalys, kuriose liturgijos reforma dar neįgavusi didelio pagreičio,
turėtų neskubėti stačia galva pasinerti į naujoves.
Po šitokios įžangos norėčiau jūsų paklausti apie liturgijos reformos
eigą Latvijoje. Kokia yra dabartinė situacija?
Leiskite man apie tai papasakoti. Jau 1972-aisiais Latvijoje turėjome
naująjį katalikišką Mišiolą, tačiau jis nebuvo išverstas į mūsų
gimtąją kalbą. Kol tas nebuvo padaryta, šv. Mišios buvo aukojamos
lotyniškai, tačiau dabar Eucharistiją perduodame savo žmonėms
latviškai.
Taip, paskleidę Dievo žodį, mes trumpam turime nusisukti nuo jų.
Pats Popiežius tam tikroje apeigų dalyje nusisuka nuo tikinčiųjų,
be to, Antroji Vatikano Taryba pabrėžtinai nereikalavo per visas
šv.Mišias būti atsigręžus į žmones. Šios Tarybos narių nuomonė
buvo tokia: jei geriau būti nuolat atsisukus į žmones, kunigas
taip ir privalo daryti, o jei ne - šv. Mišios turi būti aukojamos
sena tvarka.
Manau, kad jūsų minėta Amerikos autorių kritika nėra pateisinama.
Šie žmonės mato tik neatgręžtą altorių ir užsimerkia prieš visą
liturgijos reformos pažangą, susikoncentruodami tik į išorinius
dalykus. Liturginė reforma pakoregavo visą Mišių šventimą. Yra
itin didelis skirtumas tarp Tridento Mišiolo ir dabartinio. Nemanau,
jog tai yra įžeidimas, jei, švęsdamas Mišias, kunigas nusigręžia
į altorių. Popiežius žino, jog mes neskubame keisti šv.Mišių aukojimo
tvarkos. Kada daromi tokie dideli pakeitimai, rizikuojama sukelti
kontroversiją: vieniems žmonėms naujovės priimtinos, o kitiems
- ne.
Mūsų liturgijos reformos vyksta jau dvidešimt metų, ir žmonės
nejaučia jokio neigiamo poveikio, nes prie naujosios liturgijos
jie pratinami po žingsnelį.
Pasaulyje plačiai paplitusi nuomonė, kad Antrasis Vatikano
Susirinkimas buvusi tarytum naujoviškos Sekminės, per kurias
atsisakyta visų senienų ir pereita prie gausybės naujovių. Panašu,
kad Latvijoje taip neatsitiko.
Tai, kas vyko už Latvijos ribų, įvyko per greitai. Ir tai ne Susirinkimo,
o liturgijos vertėjų kaltė. Susirinkimo veikloje nebuvo radikalių
pokyčių tendencijos - visus pakeitimus ir kraštutinumus ėmė kurti
patys liturgininkai. Jie sumaišė žmonių mintis visu tuo, ką darė.
Mes netgi galime pasigirti, kad lėta liturgijos reforma padėjo
išsaugoti senas tradicijas, kurios daugelyje katalikiškų kraštų
jau užmirštos. Tabernakulį aš suvokiu kaip altoriaus centrą, Eucharistiją
- kaip bažnyčios centrą, o ne antraeilybę.
Pats savo akimis regėjau (nesakysiu, kokioje šalyje) tabernakulį
ant grindų, arba tiksliau, - kampe ant grindų. Tai jokiu būdu
ne Kristaus ir Palaimintojo sakramento garbinimas. Kad jūs žinotumėte,
kokių išdarkytų altorių man yra tekę matyti! Ne karinės misijos
teritorijoje įrengtų altorėlių, o katalikiškų šalių bažnyčiose!
Eucharistija yra centrinis katalikiškos bažnyčios objektas, ir
šią tradiciją mes saugome.
Kitas svarbus dalykas yra klausyklos, kurių mes nesirengiame išgabenti
iš bažnyčių. Klausyklos veikia tarytum vaizdinė reklama: laukiantieji
atlikti išpažintį iš dviejų klausyklos pusių sudaro ilgas eiles,
taigi žmonės, kurie nesiryžta išpažinti nuodėmių, gali drąsiau
įsiterpti į eilę. Mano nuomone, tas, kuro tikėjimas balansuoja
ties abejingumo riba, geriau išvis neis išpažinties, negu akis
į akį kalbėsis apie savo nusidėjimus su kunigu.
Norėčiau atkreipti dėmesį į dar vieną problemą: kai kuriose šalyse
žmonės mano, kad išpažintis - jau atgyvenęs dalykas ir nėra būtina.
Rezultatas toks, kad daugelyje katalikiškų šalių žmonės jau neina
išpažinties, tačiau vis vien priima šv. Komuniją. Į tai žiūriu
kaip į neigiamą reformacijos įtakos padarinį. Kuomet jie sukėlė
žmones ant kojų, aš aiškiai suvokiau, jog prireiks net dviejų
kartų, kol žmonės vėl atsiklaups. Ir šiandien manau, jog, savo
viduje pats sau atleidęs visas nuodėmes, žmogus nebenorės atlikti
dvasinės išpažinties bažnyčioje, šituo neribotai plėsdamas savo
moralės ribas. Manau, dabartinė išpažinties išklausymo forma yra
priimtiniausia mūsų žmonėms, nes į žmogaus sielą pažvelgiama nesuniveliuojant
jos su tūkstančiais kitų žmonių, patariama, ieškoma dvasinio sprendimo.
Kitas man nerimą keliantis dalykas yra tas, kad vis dažniau girdimi
siūlymai išpažinti tik mirtinas nuodėmes, dovanotinas ir kasdienes
nuodėmes praleidžiant. Tikiu, kad jei ne rytoj, tai poryt netgi
sunkios nuodėmės žmogui atrodys eilinės, ir jis nebematys prasmės
eiti išpažinties. Antra vertus, jautrios sąžinės žmonės išpažinties
eis kur kas dažniau, ir šitaip augs jų dvasinis gyvenimas.
Žmonės, kurie nemato išpažinties prasmės, praranda jautrą ir nuodėmingumo
sampratą. Ir tuomet, manydami esą be kaltės, jie eina priimti
šv. Komunijos. Tai iš tiesų didelė atsakomybė Bažnyčiai.
Leiskite paklausti dar keleto klausimų apie situaciją
Latvijoje. Kaip kito požiūris į krikščionybę, ypač Katalikų Bažnyčią,
po nepriklausomybės atgavimo?
Mūsų tautos pabudimo laikotarpiu, 1991-aisiais, atgaunant nepriklausomybę,
būta savotiškos euforijos. Tačiau mums, katalikams, ypatingų pokyčių
nebuvo. Netgi sovietmečiu savo nuolatiniu skaičiumi mes buvome
stabiliai solidarūs: kasmet pakrikštydavome apie šešis tūkstančius
vaikų. Atgavę laisvę neišvydome kažko neįprasta: tie, kas priklausė
Katalikų Bažnyčiai, su ja ir pasiliko, tiesa, dar prisijungė ir
šiek tiek naujų žmonių.
Visai kitokia padėtis susiklostė Liuteronų Bažnyčioje. Tautiškumo
aušrai išbrėškus, daugelis nekrikštytų žmonių ėmė skubėti į bažnyčias
priimti tikėjimo. Tada liuteronybė buvo tapusi lyg ir mados dalyku.
Kalbant apie statistiką, turėčiau pasakyti, kad mūsų skaičiai
sparčiai auga. Yra daug žmonių, kurie katalikybę ketina priimti
rengdamiesi santuokai, taip pat yra daug į katalikybę norinčių
atsiversti jaunuolių. Svarbiausia tai, kad vaikai, pakrikštyti
mūsų Bažnyčioje, suaugę neišeina niekur kitur. Dauguma jų lieka
su mumis.
Koks procentas latvių populiacijos yra katalikai?
Mūsų turimais duomenimis, apie pusė milijono latvių yra krikštyti
Katalikų Bažnyčioje. Tai sudaro maždaug 20 proc. visos populiacijos.
Sunku pasakyti, kiek Latvijoje yra liuteronų. Juos reikėtų skaičiuoti
sudėtingesne tvarka: dalis jų - aktyvūs tikintieji, dalis - aukotojai,
taip pat nemažai žmonių yra tik krikštyti liuteronų bažnyčioje
ir yra pasyvūs liuteronai. Jei kalbėtume apie nuolatinį bažnyčios
lankymą, šioje srityje mes pirmaujame. Tačiau, jei atidžiau pažvelgtume
į statistinius pakrikštytųjų skaičius, pamatytume, kad liuteronų,
ko gero, daugiau - net 30 procentų populiacijos.
Oficialiai Stačiatikių Bažnyčia yra labai maža, tačiau iš tikrųjų
jų bendruomenė yra itin didelė ir vieninga. Kaip žinoma, daugelis
jų nėra krikštyti, todėl nepatenka į oficialią statistiką.
Kaip skirtingoms krikščionybės šakoms sekasi pritraukti
žmones, kurie yra nekrikščionys ar drungni tikintieji? Kodėl
vienoms jų pavyksta geriau nei kitoms?
Kol kas stipriausi išlieka baptistai, nes jų nėra itin daug, o
turėdami didelį biudžetą kiekvieną savo narį gali remti. Mes to
sau leisti negalime, todėl, gavę bent kokį finansavimą, užsiimame
jaunimo švietimu, religiniu auklėjimu. Tik pažiūrėkite, kiek ateizmo
propagandos ir amoralumo mūsų jaunuoliai mato per televiziją!
Bet ar pastebėta Latvijoje perėjimo nuo vienos tikybos
prie kitos tendencija? Ar daug krikščionių įsiliejo į Katalikų
Bažnyčią ir ar daug katalikų perėjo į kitas tikybas ar Stačiatikių
Bažnyčią?
Teko pastebėti, jog, liuteronams ėmus gilintis į religinius klausimus,
nemaža jų dalis tapo katalikais. Be to, atsivertėliai tapo tikrai
nuoširdžiais ir pavyzdingais katalikais.
Ar Latvijoje valdžia remia Katalikų Bažnyčią? Galbūt valstybės
parama teikiama kitoms tikyboms?
Kad ir kaip būtų gaila, tik vienintelė Aglonos bazilika iš visų
Latvijos katalikų bažnyčių sulaukė finansinės valdžios paramos.
Kitos bažnyčios nieko negavo. Beje, parama Aglonos bazilikai buvo
suteikta dėl Popiežiaus vizito 1993-iaisiais.
Liuteronai gavo 2,2 milijono JAV dolerių kompensaciją už jų katedrą
Rygoje. Kaip žinoma, sovietmečiu viduramžiška Rygos katedra buvo
valdžios nuosavybė, ir joje buvo įrengtas muziejus; atgavus nepriklausomybę,
katedra pateko liuteronų nuosavybėn. Mes nė pusės minėtos sumos
Aglonos bazilikai negavome ir, aišku, tą sumą turėjome išsiprašyti,
išsielgetauti iš valdžios. Liuteronams tiesiog buvo išrašytas
čekis - be jokio vargo ir pastangų.
Manote, kad liuteronams tenka patiems savo lėšomis atstatinėti
ar remontuoti bažnyčias? Ne, vyriausybė visam tam skiria dideles
sumas. Juk sovietmečiu mūsų žmonės nebijojo rizikuoti ir užsitraukti
ateistinės kultūros nemalonę, saugodami ir savo rankomis restauruodami
bažnyčias, o tuo metu liuteronų bažnyčios, tikintiesiems tūnant
šešėlyje, griuvo, samanojo visiškai apleistos. Mūsų parapijų bažnyčios
buvo gyvos bažnyčios, mūsų žmonėms turėtų būti suteikti apdovanojimai
už tai, ką jiems pavyko išsaugoti. Užuot parėmusi katalikus, valdžia
visąlaik tyliai rėmė liuteronus. Savaime suprantama, mes niekados
neburnojome prieš liuteronus ar viešai neprotestavome prieš paramą
jiems, tačiau, manau, ir mums, katalikams, turi būti parodoma
šiokia tokia pagarba.
O Aglona, kaip žinoma, iki Popiežiaus vizito turėjo būti restauruota.
Aglonos vienuolyne komunistai buvo įrengę blaivyklą, taigi architektūrai
padaryta nemažai žalos. Juk Popiežiaus vizitas buvo ne tik neprilygstama
dvasios šventė katalikams, bet ir politinės reikšmės įvykis Latvijai,
todėl ir prašėme pinigų restauracijai.
Lietuvoje, kaip, pavyzdžiui, Lenkijoje ar Airijoje, kultūra
visų pirma yra katalikų kultūra. Lietuva yra išskirtinai katalikiška
valstybė. O štai Estijoje katalikų bendruomenė yra mažytis religinis
vienetas; į katalikybę žiūrima kaip į kažką svetimo. Kokią vietą
Katalikų Bažnyčia užima Latvijoje?
Katalikybė jokiu būdu nėra svetima Latvijai. Pas mus yra apie
60 tūkst. lenkų, lietuvių ir baltarusių kilmės katalikų. Aišku,
didžioji dalis tikinčiųjų ir dvasininkų yra latviai. Kartu su
visa tauta katalikybė kentė komunistų terorą ir saugojo tautiškumo
sąmonę bei gyvybės žiedą, todėl katalikybė niekuomet nebuvo ir
nebus svetima Latvijai.
Teko girdėti, kad pagonybę išpažįstantys žmonės sako, jog Katalikų
Bažnyčia į Latviją atėjo su ugnimi ir kalaviju. Tačiau ši nuomonė
ir yra tik jų nuomonė.
O kaip žvelgiama į Stačiatikių Bažnyčią? Kiek žinoma,
dauguma stačiatikių tikinčiųjų Latvijoje nekalba latviškai, o
vartoja gimtąją rusų kalbą.
Į stačiatikius tikrai nežiūrima kaip į užsienietiškos religijos
išpažinėjus. Carizmo metais jiems buvo pastatyta daugybė cerkvių.
Dabar Rygoje yra kur kas daugiau stačiatikių cerkvių nei katalikų
maldos namų. Carai valdė Latviją daugiau nei du šimtus metų ir
būtent tada, o ne tik sovietmečiu, atvyko daugiausia stačiatikių.
XIX a. pradžioje nemažai latvių priėmė stačiatikių tikėjimą. Taip
pat didelę jų dalį sudaro sentikiai (1650-aisiais, jiems pasipriešinus
liturginių knygų pakeitimams, Rusijos Stačiatikių Bažnyčia juos
ekskomunikavo ir ištrėmė į tolimiausius Rusijos imperijos kampelius).
Mes jų nevadiname užsieniečiais. Pagaliau religiniu požiūriu jie
mums kur kas artimesni nei protestantai.
Kaip apibūdintumėte ekumeninius santykius Latvijoje?
Mūsų santykiai su vietiniais liuteronais, stačiatikiais ir sentikiais
yra geri, tačiau užsienio liuteronų ar Maskvos stačiatikių laikraščiuose
užsipuldinėjama katalikybė, Popiežius ir Vatikanas. Taigi problema
yra ne Latvijos liuteronai ir stačiatikiai, o užsienio tikinčiųjų
skleidžiama propaganda. Mano manymu, sovietinė politika, nukreipta
prieš įvairias religines konfesijas, suvienijo mus į tam tikrą
solidarumą ir krikščionišką draugystę.
Ar, be draugiškų santykių, jums pavyksta tarpusavyje užmegzti
teologinį dialogą?
Iš tiesų aš nematau pagrindo teologiniam dialogui. Jei imsimės
diskutuoti, kokią bendrą išvadą mes prieisime? Latvijos Katalikų
Bažnyčia nepajėgs išspręsti krikščionybės atšakų nesitarimų -
jie turi būti sprendžiami Romoje. Mes tenorime gerai sutarti su
kitų tikybų išpažinėjais, bet, jei imsimės polemizuoti mūsų teologines
skirtybes, sutarsime tik tuo klausimus, kad mes nesutariame! Mūsų
santykių pagrindas - ne teologinė sutartis, o broliška meilė ir
tolerancija.
Nemanau, kad Latvijoje reikalinga teologinė diskusija. Mes, katalikai,
turime savo religinį mokymą, dogmatiką, kurių nekeisime. Kaip
vietinė Bažnyčia neturime viršenybės prieš kitas Bažnyčias. Čia,
Latvijoje, mes orientuojamės į abipusę meilę ir supratimą, kol
tuo metu teologinį dialogą pasauliniu lygiu organizuoja Vatikanas.
Jei nebus draugystės ir paramos, joks dialogas nebus vaisingas
ir civilizuotas.
© 2003 "XXI amžius"