Tikėjimas ir spygliuota
viela
|
Patikrinimo punktas Nikėjoje,
skiriantis turkų ir graikų dalis |
|
Chrizostomas I |
|
Tėvas Vitas Pena |
|
Džiovanis Sezana |
|
Turkų gyvenamųjų namų
kvartalai Nikėjoje |
|
Įvairių tautų ir kultūrų
liudijimai grindiniai ir mozaikos (III Va. po Kr.) Dionizijaus
rūmuose Patmoje |
|
Bizantijos laikų (XII
a.) freska Asinou (Nikitari Monti Trodoso) bažnyčioje |
|
Eucharistijos šventimas
Patmos bažnyčioje (XIII a.); dabar čia yra ekumeninių krikščionių
pamaldų vieta |
|
Kolosio pilis (XIII-XV
a.) Limasolio
priemiestyje; joje įsikūręs tamplierių ordinas |
|
Kato Patma archeologinės
liekanos kalėjimo, kuriame buvo nuplaktas Paulius, rajone.
Toliau atstatyta buvusi ankstyvosios krikščionybės (XIII
a.) bazilika |
2002-aisiais, kuriuos Bažnyčia
pavadino ekumenizmo metais, buvo atrastos šimtmečių senumo vietos,
kuriose įvairių konfesijų krikščionys atpažino bendras savo šaknis.
Toks yra Kipras vienas pirmųjų krikščionybės paplitimo centrų,
tai žemė, beveik tris dešimtmečius išgyvenanti teritorijos padalijimo
į du atskirus regionus, dramą.
Nuo 1974 m. liepos 20 d., kai turkai įsiveržė į Kiprą ir užėmė
40 proc. jo teritorijos bei, nesiskaitydami su priemonėmis, vertė
krikščionis palikti savo namus ir bėgti į neapgyvendintus salos
pietus, praėjo daugiau nei ketvirtis amžiaus, - kalbėdamas apie
nepatenkinamą Kipro graikų status quo, Naujosios Justinos ir viso
Kipro stačiatikių arkivyskupas Chrizostomas I nesirenka žodžių.
Užkariautojai nužudė daugiau nei septynis tūkstančius brolių,
o apie kitus du tūkstančius, paimtus įkaitais, nieko nežinome.
Chrizostomas I kalba nesijaudindamas, tačiau jo žodžiai skamba
tarsi griausmingi šūviai didingoje salėje, kurioje susirinkęs
didysis Nikėjos arkivyskupijos sinodas. Klausiame jo, ko lauktų
iš kitų krikščionių, ypač Katalikų Bažnyčios. Kad Vatikanas tarptautinėse
institucijose panaudotų visą savo įtaką pasisakydamas už mūsų
susivienijimą, - atsako sausai.
Turkų užimtoje teritorijoje sunaikintos mūsų kapinės, išgriauti
kryžiai, nuversti antkapiai ir iškasti mūsų mirusiųjų kaulai,
- tęsia Chrizostomas. Gyvename vieną sunkiausių mūsų istorijos
laikotarpių. Mūsų bažnyčios ir koplyčios, vienuolynai, kankinystės
ir piligrimystės vietos, kurių iš viso yra 520, išgrobstytos ir
išniekintos. Daug jų išgriauta, kitos paverstos mečetėmis, dar
kitos tvartais arba sandėliais. Šventos ikonos ir religinės
paskirties daiktai sunaikinti arba parduoti; kai kurie jų pateko
į užsienio muziejus arba privačias kolekcijas.
Apie išgrobstytus Stačiatikių Bažnyčios meno kūrinius plačiai
rašoma 350 puslapių 230 nuotraukų iliustruotoje tėvo Demosteno
Demostenouso knygoje Okupuotos Kipro bažnyčios. Tekste, tarsi
gailesčio nepripažįstančioje fotografijoje, parodoma, kaip toli
siekia žmonių piktadarystės, į kurias pastūmėja religinis fanatizmas
ir kurias paskatina mažos tautos (Kipro graikų yra apie 700 tūkst.)
neviltis, susidūrus su kita, daug gausesne ir turinčia didesnę
karinę galią tauta (turkų yra 58 mln.).
35 metų Filipas Myriantousis, Nikėjos turizmo agentūros vadovas,
baigęs Romoje tarptautinę turizmo mokyklą, gerai supranta savo
tautiečių jausmus: Norime kuo greičiau įstoti į Europos Sąjungą,
nes tiek dvasine, tiek kultūrine prasme jaučiamės esą europiečiai.
Turkų invazija, įvykdyta šaltojo karo metu, šiandien nebetenka
prasmės. Mūsų sostinė Nikėja yra vienintelė pasaulyje, lig šiol
tebesanti padalyta. Beveik 200 tūkst. mūsų tautiečių yra tremtiniai
savo žemėje. Okupuotoje teritorijoje palikę namus, gyvena laisvoje
zonoje įkurtose pabėgėlių stovyklose arba yra emigravę.
Derlingesnė salos žemė yra pietuose, turkų teritorijoje, kur yra
kai kurios svarbios archeologinės vietovės, pakanka prisiminti
Famagostos regioną. Visgi to Kipro graikams pavyko susiorganizuoti
įsitvirtinant žemės ūkio ir maisto produktų gamybos (tvarkosi
savarankiškai) bei turistiniame sektoriuje (per metus priima 2,5
mln. užsieniečių). Nors Viduržemio jūros klimatas traukia norinčius
čia apsigyventi žmones, vyriausybė ėmėsi išmintingos kultūrinių
vertybių išsaugojimo politikos, pirmiausia Bizantijos bažnyčių
ir vienuolynų, kuriuos UNESCO paskelbė visuotiniu paveldu.
Be archeologinių liekanų, - sala buvo apgyvendinta 8000 m. pr.Kr.,
- liudijančių čia gyvenus egiptiečius, asirus, persus, graikus
ir romėnus, esama ir bizantiečių, kryžiuočių, venecijiečių, otomanų
ir anglų (pastarieji tebeturi dvi karines bazes) pėdsakų. Viską,
kas atsispyrė laiko tėkmei, Kipro valdžia pasirūpino išsaugoti
muziejuose ir prižiūrimose vietose. Graikų kultūrą (pirmiausia
kalbą ir religiją) išsaugojo atkaklūs salos gyventojai.
Tokiu būdu, nepaisant tris šimtmečius trukusio otomanų viešpatavimo
(1571-1878) ir priverstinės islamizacijos (atsisakę krikščionybės
kaimai būdavo atleidžiami nuo mokesčių), Kipro graikai išlaikė
tvirtą krikščionišką tikėjimą. Bizantijos bažnyčios sienų tapyba
ir IX-XIX amžių freskos (žymiausios yra Kakopetrijos ir Maratasos
vietovėse) liudija salos gyventojų prisirišimą prie krikščioniškų
šaknų.
45 m. po Kr. Patmoje šv. Paulius į krikščionybę atvertė romėnų
gubernatorių Serdžijų Paoldą. Visas miestas yra muziejus po atviru
dangumi, įtrauktas į UNESCO kultūrinio paveldo sąrašą. Jame išsaugotos
už uosto esančių Dionizijaus rūmų mozaikos bei neseni Tezėjo ir
Ajono namų radiniai, puikiai išsilaikę po žeme per šešiolika šimtmečių.
Patmoje galima aplankyti kapavietes, urvus ir katakombas, vadinamas
Karalių kapinėmis, Pauliaus stulpą, prie kurio jis neva buvęs
pririštas ir nuplaktas, Bizantijos muziejų, apygardos archeologinį
muziejų ir antikinį Odeono teatrą.
Kipras yra ir natūralaus pirmykščio ekumenizmo, kilusio iš bendros
paprastų žmonių sampratos, žemė. Tą patvirtina tėvas Vitas Pena,
gyenantis Larnakoje (po 36 metų, praleistų Šventojoje Žemėje).
Jo Malonių Karalienės bendruomenėje mišrios santuokos yra kasdienis
dalykas, kaip įprastas ir stačiatikių dalyvavimas krikštijant,
meldžiantis ir laidojant. Nors ekumeninėse pamaldose leidžiama
dalyvauti tik katalikų ir evangelikų dvasininkams, nes stačiatikiai
tuo požiūriu laikosi labai santūriai, - pasakoja tėvas Pena, -
skirtingų konfesijų tikintieji, - parapijoje yra ir maronitų bei
armėnų, - spontaniškai dalyvauja apeigose.
Maža katalikų bendruomenė (apie 1,5 tūkst. visoje saloje, neskaitant
turistų ir užsieniečių darbininkų) yra pelniusi visuotinę pagarbą,
ypač dėl sukurtų efektyvių socialinės srities struktūrų, pavyzdžiui,
Larnakoje pranciškonės Švč. Širdies Džemonos seserys misionierės
yra įkūrusios senelių globos namus (nors finansiškai jie nėra
nepriklausomi), į kuriuos atvyksta išties daug žmonių.
Limasolyje katalikų parapijos bažnyčia yra Šimtų mieste ir aplinkinėse
vietovėse dirbančių filipiniečių susitikimo vieta. Prisiglaudusi
prie jūros pakrantės bažnyčia yra ir privalomas tikslas piligrimų,
ypač italų, vis dažniau apsilankančių Kipre, vienoje seniausių
ir pirmųjų krikščionybės paplitimo vietų. Džiovanis Sezana, vienos
piligrimines keliones organizuojančios agentūros darbuotojas,
patikina, kad pagausėjo piligrimų italų, pasirenkančių Kiprą.
Nusprendėme, jog 2002-aisiais, Bažnyčios paskelbtais ekumenizmo
metais, privalu į tradicinę mūsų turizmo programą įtraukti ir
Kiprą, sako jis. Mūsų tikslai aiškūs, juos išvardijome Stačiatikių
Bažnyčios hierarchams: sustiprinti ryšius su vietos katalikų bendruomene
ir su kitomis krikščioniškomis konfesijomis, parodant pagarbą
jų tradicijom.
Antrasis tikslas jau pasiektas. Chrizostomas I sutiko leisti katalikų
piligrimams per pamaldas naudotis stačiatikių kulto vietomis.
Charta oecumenica, kurią, nors ir apmatų forma, 1999 metais
San Galo mieste (Šveicarija) parengė Europos vyskupų konferencija,
neliko negyvu dokumentu. Europoje plintant sekuliarizacijai ir
nukrikščionėjimui, - rašoma dokumente, - norime kartu tvirtai
paliudyti krikščionišką mūsų tikėjimą, kad bendrai įgyvendintume
naująją evangelizaciją ir misiją Europoje. Todėl reikalinga atgaivinti
pasitikėjimą ir sutarimą tarp Bažnyčių, vengiant žalingos konkurencijos
ir naujų skilimų grėsmės. Labai svarbu aiškiai atskirti bažnytines
bendruomenes ir sektas.
Vyskupai, prieš ketverius metus su kitomis Bažnyčiomis kalbėję
apie mūsų evangelizacijos ir misijos iniciatyvas, raginę neversti
žmonių keisti Bažnyčią, juolab atvertinėti naudojant fizinę jėgą,
moralinį spaudimą ar materialines privilegijas, laikosi duoto
žodžio.
* * *
Kipras, trečia pagal dydį Viduržemio
jūros sala, esanti Europos, Azijos ir Afrikos kryžkelėje, pradedant
neolito era (8000 m. pr. Kr.) turėjo audringą istoriją. Pasinaudojusi
valstybinio perversmo, suorganizuoto valdžioje esančių Atėnų kariškių,
kurie siekė nuversti Kipro valdžią, pretekstu, Turkija 1974 m.
liepos 20 d., pažeisdama tarptautinės teisės principus, įsiveržė
į šiaurinę salos dalį. Nuo tada sala praktiškai padalyta pusiau.
Nikėjoje išvystyta maisto, tekstilės, odos, mašinų ir tabako pramonė.
Mieste, kuris yra autonominės Kipro Stačiatikių Bažnyčios centras,
yra 187 tūkst. gyventojų. Tai vienintelė pasaulyje sostinė, lig
šiol tebesanti atskirta siena.
Iš italų kalba leidžiamo žurnalo Jesus vertė
Asta LESKAUSKAITĖ
© 2003 "XXI amžius"