Universitetas ir Bažnyčia
Europoje
Popiežiškajame Laterano universitete
vyko tarptautinis simpoziumas tema Universitetas ir Bažnyčia
Europoje. Simpoziumo dalyviai 20 universitetų rektorių, 350
dėstytojų, apie 800 studentų, taigi iš viso maždaug 1200 žmonių
atstovauja 41 Europos šalyje veikiančioms valstybinėms, privačioms
ir katalikiškoms aukštosioms mokykloms. Į Romos simpoziumą taip
pat atvyko trys dešimtys Lietuvos aukštųjų mokyklų atstovų iš
Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos.
Kaip byloja šio simpoziumo pavadinimas, jo metu bandoma nagrinėti,
kas šiandien Europoje dar sieja Bažnyčią ir akademinį pasaulį;
kaip toli pažengęs akademinio pasaulio laicizacijos procesas;
kaip jį stabdyti; kaip atkurti tuos senuosius artimus ryšius,
kurie praeityje siejo Bažnyčią ir akademinį pasaulį, krikščionybę
ir visuomenės kultūrą. Visi senieji Europos universitetai gimė
krikščioniškoje aplinkoje, visus juos įsteigė Bažnyčia. Tai istorinis
faktas ir dėl jo neverta diskutuoti. Vis dėlto taip pat akivaizdus
faktas, kad kartu su visuomenės laicizacija ir universitetai įgavo
kitą pavidalą. Popiežius Jonas Paulius II praėjusį sekmadienį
vidudienio maldos proga kalbėjo apie tyliąją apostaziją, t.y.
apie tylų ir lėtą, bet vis progresuojantį atsimetimo nuo krikščionybės
reiškinį. Nors šiame konstatavime Popiežius universitetų neįvardijo,
o kalbėjo bendrai apie visą Europos gyvenimą, tačiau šis progresyvaus
atitolimo nuo pirmapradės tradicijos reiškinys vyksta ne tik kažkokiose
bevardėse visuomenės masėse, bet ir, o gal pirmiausia, tarp kultūrą
formuojančio elito, taip pat ir akademiniame gyvenime.
Sunku pasakyti, kokią įtaką šiam procesui turėjo Romos simpoziumas.
Greičiausiai nedidelę. Savaime suprantama, kad vienas ar kitas
susitikimas radikalių pasikeitimų padaryti negali. Šia prasme
gal svarbiau yra tai, kad 1200 į kvietimą atsiliepusių simpoziumo
dalyvių supranta, jog universitetas šiuolaikinėje Europoje turi
būti ne tik mokslo židinys, ne tik žinių ir įgūdžių mokykla, bet
taip pat autentiško humanizmo visuomenėje skleidėjas.
Vienas šio simpoziumo dalyvių, Vokietijos vyskupų konferencijos
pirmininkas kardinolas Karlas Lemanas savo pasisakyme naujųjų
laikų Bažnyčios ir akademinio pasaulio santykių istoriją pavadino
konfliktų laikotarpiu. Iš tiesų būta gana stiprių konfrontacijų,
ypač tais laikais, kai mokslas emancipavosi ir tradiciniame krikščioniškame
pasaulėvaizdyje matė kliūtį savo pažangai. Tačiau šiandien, pasak
kardinolo, gresia dar didesnis pavojus abejingumas ir nenoras
užmegzti dialogą. Pirmiausia reikia įveikti abejingumą ir įsitikinti,
kad mokslo ir tikėjimo dialogas yra svarbus ir reikalingas. Šiandien
tikėjimas nepretenduoja užimti mokslo vietos, taip pat ir mokslas
šiandien supranta, jog tam tikri dalykai nepriklauso jo sričiai,
o tikėjimui. Tad, turint geros valios, būtų apie ką kalbėtis,
ir dialogas būtų vaisingas. Svarbiausia suvokti atsakomybę ir
suprasti, jog daugeliu požiūrių dabartinėje Europoje tikėjimo
ir mokslo, krikščionybės ir visuomenės kultūros dialogas yra būtinas.
Aišku,- sakė kardinolas A.Lemanas,- sunku užmegzti dialogą su
sekuliarizuota visuomene. Ji paprasčiausiai nenori to daryti.
Kaip tik dėl to svarbūs tokie susitikimai, kaip šis, Romoje dabar
vykstantis simpoziumas. Į Romą atvyko universitetų atstovai, o
juk universitetai kiekvienoje visuomenėje yra patys svarbiausi
kultūros formavimo židiniai. Taip buvo praeityje, taip yra ir
šiandien. Ir nors šiandieniai universitetai irgi gerokai pasikeitę,
tačiau tą dialogo ir ryšių su krikščionybe tradiciją jie įkūnija
savo istorija, kiekvienam universitetui būdinga konkrečia praeitimi.
Daugelis Europos universitetų gali pasigirti kelių šimtų metų
istorija, daugelį sukūrė būtent Bažnyčia.
Romoje vykęs simpoziumas užtruko tris dienas. Jo dalyvius audiencijoje
Kastelgandolfe priėmė popiežius Jonas Paulius II.
VR
© 2003 "XXI amžius"