Bažnyčia 2002-aisiais:
nauji pasiekimai ir išbandymai
|
Popiežius Jonas Paulius
II spalio mėnesį, minėdamas savo pontifikato 24-ąsias metines,
paskelbė Rožinio metus |
|
Artėjant krikščionių
šventei Kalėdoms, Pakistano policija budriai saugojo Šv.Patriko
bažnyčią Karačio mieste. 145 milijonų gyventojų turinčiame
Pakistane krikščionių yra apie 4 milijonai. Bažnyčios saugomos,
nes bijoma musulmonų išpuolių, kurių būta nemažai šioje
šalyje, prieš vakariečius ir krikščionis |
|
Pakistano pareigūnai Islamabade apžiūri
krikščionių bažnyčią, kurioje per šventines pamaldas musulmonų
ekstremistai
susprogdino granatą. Išpuolio aukomis tapo trys mergaitės
EPA-ELTA nuotraukos
|
Popiežiaus darbų apimtys
ir reikšmė
Gruodžio antroje pusėje vykusiame
popiežiaus Jono Pauliaus II tradiciniame kalėdiniame susitikime
su Kardinolų kolegijos ir Romos Kurijos nariais, jis sakė, kad
praėjusių metų įvykius ir atliktus darbus norėtų apžvelgti per
Rožinio maldos prizmę. Kartu Šventasis Tėvas su jam būdingu kuklumu
norėjo priminti vieną svarbiausių 2002 metų Bažnyčios gyvenimo
įvykių: spalio mėnesį, minėdamas savo pontifikato 24-ąsias metines,
jis paskelbė Dievo Motinos rožinio metus. Taip pat Popiežius praplėtė
pačią Rožinio maldą, įterpdamas Šviesos paslaptis, kuriose yra
susitelkiama į svarbiausius Kristaus viešojo gyvenimo ir darbų
įvykius. Ta proga paskelbtame apaštaliniame laiške Jonas Paulius
II paragino tikinčiųjų bendruomenes gaivinti ir gilinti rožinio
maldos praktiką, kad ji taptų tikruoju Kristaus veido kontempliavimu
per Švč. Mergelės Marijos, Rožinio Karalienės, akis.
Šventasis Tėvas savo kalboje Vatikano dikasterijų bendradarbiams
taip pat pažymėjo, kad praėjusiais metais buvo išryškinta šventumo
tema, nes į altorių garbę buvo iškelta daug Bažnyčios vaikų, pasižymėjusių
ypatinga ištikimybe Evangelijai. Kai kurios 2002 metų kanonizacijos
buvo pripažintos kaip istorinės ir patraukė didžiulį tarptautinės
krikščionių bendruomenės dėmesį. Ypač tai pasakytina apie paskelbimą
šventuoju Opus Dei personalinės prelatūros įkūrėjo ispano kunigo
šv. Chozemarijos Eskrivos de Balagero, į kurio spalio 6 dieną
Romoje įvykusios kanonizacijos iškilmes susirinko rekordinis 300
tūkstančių maldininkų skaičius. Tokio pat didžiulio populiarumo
susilaukė ir liepos mėnesį įvykusi žymiojo italų mistiko bei stigmato
kapucino Tėvo šv. Pijaus iš Pietralčinos kanonizacija. Vasarą
Šventasis tėvas taip pat kanonizavo Gvadelupės Dievo Motinos šventovės
regėtoją meksikietį indėną šv. Chuaną Diegą ir pirmąjį Centrinės
Amerikos regiono šventąjį Gvatemalos misionierių šv. Pedrą Betankurą.
Pagaliau būtina paminėti, kad metams baigiantis, gruodžio 20 dieną,
popiežius Jonas Paulius II patvirtino dekretus, kuriais pripažįstamos
herojiškos Motinos Teresės gyvenimo dorybės ir jos užtarimu įvykęs
stebuklas, tokiu būdu atveriant kelią į šios 1997 metais mirusios
albanų kilmės vienuolės misionierės paskelbimą Bažnyčios palaimintąja.
Šventasis Tėvas, nepaisant amžiaus - gegužę jam sukako 82-eri
- ir fizinio silpnumo, išliko viena svarbiausių figūrų pasaulyje,
ir jo veiklos mastas, nepaisant kai kurių apribojimų, yra stebėtinai
didelis. Jis tęsė savo apaštalines keliones, gegužės mėnesį aplankydamas
pokomunistines šalis Azerbaidžaną ir Bulgariją, kuriose katalikai
sudaro gana nedidelę vietos tikinčiųjų dalį. Azerbaidžane, kuriame
vyrauja islamas, Popiežius atkreipė dėmesį į būtinumus stiprinti
musulmonų ir krikščionių tarpreliginį dialogą, šiuo terorizmo
laikmečiu tapusį ypač aktualų. Senojoje stačiatikių valstybėje
Bulgarijoje jis dar kartą paragino visus krikščionis susitaikyti
ir tęsti vienybės pastangas. Liepos pabaigoje Jonas Paulius II
vadovavo Kanados mieste Toronte vykusiam Pasaulio jaunimo dienos
susitikimui, kur aukotose šv. Mišiose dalyvavo apie 800 tūkstančių
vaikinų ir merginų. Iš Kanados jis dar buvo nuvykęs į Gvatemalą
ir Meksiką, o rugpjūčio viduryje vėl aplankė savo tėvynę Lenkiją.
Beje, pastaroji Popiežiaus kelionė buvo jau 98-oji už Italijos
ribų, ir šiais, 2003, metais jų skaičius taps triženklis.
Praėjusiais metais Šventasis Tėvas tęsė vizitus į savosios Romos
vyskupijos parapijas. Jų jau aplankyta daugiau kaip 300 iš 334
popiežiškosios diecezijos parapijų. Tiesa, dėl Jono Pauliaus II
fizinio silpnumo gruodžio mėnesį šie susitikimai su parapinėmis
bendruomenėmis įgijo formą: dabar ne Popiežius laisvesnį sekmadienį
vyksta į Romos vyskupijos parapijas, bet gausios pačių parapijų
delegacijos atvyksta į Vatikaną papasakoti apie savo bendruomenių
laimėjimus ir rūpesčius. Taip pat toliau vyko savaitinės trečiadienių
bendrosios audiencijos, kuriose 2002 metais dalyvavo daugiau kaip
400 tūkstančių žmonių. Iš viso per 24 pontifikato metus Popiežius
turėjo 1064 tokio pobūdžio didžiuosius susitikimus su pasaulio
maldininkais ir juose, vykstančiuose šv. Petro aikštėje, vasaros
rezidencijoje Kostelgandolfe arba Nervi salėje, dalyvavo per 16
mln. tikinčiųjų.
Kalėdiniame susitikime su Kardinolų kolegijos ir Romos Kurijos
nariais popiežius Jonas Paulius II pažymėjo, kad praėjusiais metais
ekumeninio bendravimo srityje būta šviesos ir šešėlių. Tačiau
jis pirmiausia pasirengęs nurodyti į viltingus ženklus, ypač dėl
kitų krikščioniškų religijų dvasinių vadovų apsilankymo Vatikane.
Reikšmingas buvo žymiosios Švedijos šventosios Brigitos jubiliejaus
minėjimas rugsėjį Romoje, kuriame dalyvavo skandinavų protestantų
dvasinių vadovų delegacijos. Pernai Popiežių taip pat aplankė
Konstantinopolio patriarchas Baltramiejus I, su kuriuo buvo pasirašyta
plataus dėmesio sulaukusi ekologinė deklaracija, kviečianti
į atsakomybę už kūriniją. Vatikane spalio mėnesį visą savaitę
viešėjęs Rumunijos stačiatikių patriarchas Teoktistas, su kuriuo
Šventąjį Tėvą sieja labai draugiški santykiai. Kada Viešpats
pagaliau suteiks visiškos vienybės su broliais stačiatikiais džiaugsmą?
- klausė Popiežius, čia pat pridėdamas ir atsakymą. - Tai tebelieka
dieviškosios Apvaizdos paslaptis. Tačiau pasitikėjimas Dievu
neatleidžia nuo asmeninių pastangų, todėl būtina dar labiau suintensyvinti
maldos ir šventumo ekumenizmą.
Tuo tarpu tarpreliginio dialogo pastangas nustelbė krikščionių
ir musulmonų prievartinis konfliktas kai kuriose Afrikos ir Azijos
šalyse. karinė islamistinio Sudano režimo aviacija bombardavo
netgi katalikų vyskupo rezidenciją, esančią sukilėlių krikščionių
kontroliuojamoje zonoje. Taip pat buvo subombarduotas katalikų
misijos centras, kuriame veikė mokykla, be to didžiausioje Afrikos
valstybėje Nigerijoje per vietos musulmonų išpuolius buvo sugriautos
kelios katalikų bažnyčios, diecezinis centras, šimtai žmonių buvo
nužudyti arba sužeisti. Pakistane, kur krikščionių mažumos padėtis
visuomet buvo nelengva, praėjusiais metais visuotiniu pripažinimu
musulmonų ekstremistų išpuoliai buvo kaip niekad agresyvūs. Kaip
manoma, tai buvo atsakas į Vakarų karinę akciją prieš kaimyninio
Afganistano buvusį Talibano režimą ir Al Qaidos teroristinę organizaciją.
Nepaisant kai kurių tarptautinių diplomatinių pastangų Artimuosiuose
Rytuose, kurios, Bažnyčios pripažinimu, toli gražu nėra pakankamai
ryžtingos, toliau liejasi kraujas Šventojoje Žemėje, ir prievartos
apraiškos 2002 metais tapo kone kasdienio gyvenimo faktu. Atsakydamas
į palestiniečių teroristinių grupių narių kamikadzių išpuolius
prieš civilius objektus su gausiomis gyventojų aukomis, Izraelio
karinės pajėgos vėl okupavo Vakarinio Jordano kranto miestus,
įskaitant Jėzaus gimtąjį Betliejų. Todėl Kalėdų šventimas vyko
didelės įtampos sąlygomis, negalint dalyvauti paprastai gausiems
užsienio maldininkams. Betliejus buvo prikaustęs pasaulio dėmesį
praėjusių metų pavasarį, kai Gimimo bazilikoje užsibarikadavo
keli šimtai ginkluotų palestiniečių kovotojų. Kartu su jais savanoriškais
įkaitais buvo likę kelios dešimtys įvairių konfesijų dvasininkų
ir vienuolių, kurie tokiu būdu norėjo apsaugoti šventovę nuo galimo
sugriovimo. Tarptautinių, taip pat Šventojo Sosto aktyvių pastangų
dėka šis nepaprastas incidentas, trukęs 40 dienų, baigėsi be didesnių
aukų ir materialinių nuostolių. Pozityviu įvykiu Šventojoje Žemėje
galima laikyti kovo mėnesį Izraelio vyriausybės priimtą galutinį
sprendimą neleisti musulmonams statyti didžiulę mečetę Nazarete,
prie Apreiškimo bazilikos, kuri būtų užgožusi pačią šventovę ir
dar labiau paaštrinusi krikščionių ir musulmonų nesutarimus.
Popiežius Jonas Paulius II, įvairiomis progomis pasmerkęs visas
terorizmo apraiškas, ypač jeigu jos vyksta prisidengus religinėmis
nuostatomis, sausio 24 dieną Italijos mieste Asyžiuje buvo sukvietęs
tarpreliginį maldos už taiką susitikimą. Asyžiuje drauge su kitų
religijų atstovais paliudijame, kad taikos misija yra ypatinga
pareiga visiems, kas tiki Dievą, - sakė Šventasis Tėvas. Šią
nuolatinę katalikų ir visų geros valios žmonių užduotį jis dar
kartą priminė kreipimesi Pasaulinę taikos dieną, kuri ką tik buvo
paminėta Naujųjų metų šventės metu. Popiežius teigė, kad šiuo
metu labai tinkama yra jo pirmtako palaimintojo Jono XXIII enciklikoje
Pacem in terris išreikšta nuostata, kad ilgalaikė taika yra
įmanoma, jeigu ji bus grindžiama tiesos, teisingumo, meilės ir
laisvės vertybėmis. Jonas Paulius II taip pat paragino išmintingai
ir rūpestingai skaityti laiko ženklus ir, atsiliepiant į globalizacijos
procesą, kurti naujas pasaulines politines struktūras, kurios
veiksmingai įtvirtintų taikų tautų sambūvį.
Rusijos katalikų diskriminacija
įgijo naujus bruožus
Prisimenant bažnytinį gyvenimą
atskirose šalyse, tai visuotiniu pripažinimu 2002 metais dėl labai
skirtingų priežasčių didžiausio dėmesio susilaukė Katalikų Bažnyčios
padėtis Rusijos Federacijoje ir Jungtinėse Amerikos Valstijose.
Popiežiaus Jono Pauliaus II vasario 11 dieną paskelbtu potvarkiu
Rusijoje, vietoje buvusių keturių laikinų administracinių vienetų
- apaštalinių administratūrų - buvo įkurta viena arkivyskupija
ir trys vyskupijos. Tai Dievo Motinos arkivyskupija Maskvoje,
Šv. Klemenso vyskupija Saratove, Kristaus Atsimainymo vyskupija
Novosibirske ir Šv. Juozapo vyskupija Irkutske. Visos jos sudaro
naują bažnytinę provinciją su metropoliniu sostu Maskvoje. Buvę
keturi apaštalinių administratūrų valdytojai tapo naujųjų diecezijų
ordinarais ir sudaro Rusijos katalikų vyskupų konferenciją, kurios
pirmininkas yra Dievo Motinos arkivyskupijos Maskvoje arkivyskupas
metropolitas Tadeušas Kondrusievičius.
Visus minėtus sutvarkymus, atsiliepiant į laisvę atgavusių Rusijos
katalikų sielovadinius poreikius, iš tikrųjų galima vadinti Katalikų
Bažnyčios kanonus atitinkančiu struktūriniu normalizavimu. XXI
amžiuje pernai buvo plačiai rašyta apie isterišką Maskvos patriarchato
vadovybės reakciją į katalikų vyskupijų sukūrimą, vėl kaltinant
Vatikaną ekspansionizmu neva svetimoje kanoninėje teritorijoje,
prozelitizmu stačiatikių tikinčiųjų terpėje ir pan.
Iš esmės tai nieko nauja, nes panašių kaltinimų girdima jau daugiau
kaip dešimtį metų, kai po sovietinio komunizmo žlugimo Rusijoje
palaipsniui ir gana sėkmingai buvo atkuriama katalikų sielovada,
pasitelkiant užsieniečius dvasininkus (jie dabar sudaro 85 proc.
iš 280 šalies kunigų) ir vienuolijų narius, esant dideliam vietinių
dvasininkų stygiui. Minėti kaltinimai, žinoma, niekuo nepagrįsti,
nes katalikų skaičius Rusijoje augo ne dėl stačiatikių masinio
perėjimo į Katalikų Bažnyčią - tokių atsivertimų per dešimtį metų
buvo ne daugiau kaip 500 (iš viso Rusijoje yra apie 80 mln. stačiatikių
ir tik 600 tūkst. katalikų), - o dėl nuo religinio gyvenimo nutolusių
ir katalikišką praeitį turėjusių žmonių sugrįžimo į savąjį tikėjimą.
Šioje polemikoje, turėjusioje neigiamos įtakos ekumeniniams santykiams,
praėjusiais metais ypač išryškėjo nauji bruožai, būtent sustiprėjęs
Rusijos valdžios kišimasis į religinius reikalus Maskvos patriarchato
naudai. Per kelis 2002-ųjų mėnesius iš Rusijos praktiškai buvo
išvaryti penki katalikų dvasininkai - keturi parapijų klebonai
ir Irkutsko vyskupas Georgijus Mazaras, visi užsienio piliečiai.
Buvo iškelta ir kai kuriuose politiniuose Rusijos sluoksniuose
aktyviai palaikoma koncepcija, jog Katalikų Bažnyčia kelia grėsmę
nacionaliniam saugumui. Kaip tik šią grėsmės saugumui priežastį
nurodė įvairaus lygio Rusijos pareigūnai, atsakydami į užklausimus
dėl katalikų dvasininkų paskelbimo nepageidaujamais asmenimis,
išsamiau nepaaiškindami jų padarytų nusikaltimų (jeigu iš viso
galima kalbėti apie kokius nors nusikaltimus).
Gruodžio pradžioje Rusijos spaudoje buvo paskelbtas sensacingai
pavadintas valstybinės ekspertų grupės parengtas (kuriai vadovauti
kažkodėl paskirtas Kremliaus statytinis Čečėnijoje Achmadas Kadyrovas)
dokumentas Apie religinio ekstremizmo apraiškas. Šiame dokumente,
tiesa, nuo kurio vėliau atsiribojo daugelis žurnalistų klausinėtų
Rusijos aukštų valstybės pareigūnų ir parlamento narių, tarp ekstremistinių
tikėjimų, keliančių didžiausią pavojų valstybės saugumui, pirmiausia
paminėta katalikybė. Toliau - protestantizmas (dėl jo augimo
dinamikos), trečioje vietoje pagal grėsmę - užsienietiškos pseudoreliginės
bendruomenės (jehovistai, munistai, scientologai), satanistai
ir Rytų tikėjimų mokymu paremtos grupuotės (krišnaitai ir pan.).
Pagaliau ketvirtą vietą užima islamo ekstremistai, kurie, pagal
dokumentą, taip pat yra veikiami užsieniečių įtakos ir stengiasi
20 mln. Rusijos musulmonų interesus priešpriešinti valstybės
ir visuomenės interesams.
Kuo gi šiame dokumente kaltinamas priešas Nr. 1 - Katalikų Bažnyčia?
Kaip apžvalgos pradžioje minėta, 2002 metų vasarį, Rusijoje įkūrus
keturias katalikų diecezijas, jos visos buvo sujungtos į vieną
metropoliją, arba bažnytinę provinciją. Pavyzdžiui, Lietuvos
Katalikų Bažnyčioje tokių provincijų yra dvi - Vilniaus ir Kauno
metropolijos, Lenkijoje - visas tuzinas, o JAV - kelios dešimtys.
Jų skaičius priklauso nuo vyskupijų ir tikinčiųjų skaičiaus. Tačiau
minėtame dokumente toks kanoninis administravimo Katalikų Bažnyčioje
sutvarkymas patiria tiesiog neįtikėtiną transformaciją: Vatikanas
visą Rusiją paskelbė savo bažnytine provincija (!), ir potekstėje
galima suprasti, kad visus rusus bus stengiamasi padaryti Katalikų
Bažnyčios nariais. Juk ne veltui toliau tame dokumente teigiama,
jog katalikų misionieriai skatina Rusijos Stačiatikių Bažnyčios
atskirų dvasininkų ir tikinčiųjų perėjimą į katalikybę.
Neatrodo, kad tokie šokiruojantys ir neįtikėtini tvirtinimai iškyla
iš vadinamųjų ekspertų nenusimanymo nei apie Katalikų Bažnyčios
struktūrinį susitvarkymą, nei apie sielovadinio darbo principus.
Tai labiau primena gerai žinomą braižą iš tų sovietinių, ypač
stalinizmo, laikų, kai katalikų dvasininkai buvo kaltinami šnipinėjimu
Vatikanui ir Vakarų imperialistams. Dabar vėlgi apeliuojama
į rusiškojo patriotizmo jausmus raginant neleisti, kad Rusija
taptų Vatikano provincija. Naujojo dokumento rengime aiškiai
juntama FSB (buvusio KGB)ranka ir slaptųjų tarnybų iš komunizmo
laikų likę artimi ryšiai su Maskvos patriarchato vadovybe. Ne
veltui Rusijoje tebėra populiarus posakis, kad buvusių čekistų
nebūna, ir jų darbo metodai netgi tobulėja. Iš tikrųjų, sovietinėje
eroje konkretūs kaltinimai kenkimu buvo pateikiami atskiriems
dvasininkams, tuo tarpu dabar ekstremistinei organizacijai prilyginta
visa 2000 metų istoriją turinti Katalikų Bažnyčia, kuri savo pavojingumu
pralenkia netgi islamiškuosius teroristus ir satanistus.
Esant tokiai padėčiai, Katalikų Bažnyčiai Rusijoje ir 2003 metai,
matyt, bus nelengvi, žinant nuo metų pradžios įsigaliojančius
naujus griežtesnius įstatymus, skirtus šalyje gyvenantiems užsieniečiams,
tarp kurių - ir dauguma katalikų sielovadininkų. Toliau teks sunkiai
derėtis su legendine Rusijos provincijos valdininkija, kuri
geba visuomet rasti būdų kliudyti katalikų bendruomenių veiklai.
Tačiau Katalikų Bažnyčia pasirengusi ginti savo teises: prieš
tūkstantį metų pakrikštyta Rusija yra stačiatikių šalis, tačiau
dabar joje registruotos 69 konfesijos, kurių religinė veikla
taip pat neturi būti kliudoma, sako arkivyskupas Tadeušas Kandrusievičius.
Su ekstremistinėmis sektomis, propaguojančiomis prievartą, totalinį
klusnumą, laisvą meilę, masines savižudybes ar žmonių klonavimą,
turi būti kovojama ne tik Rusijoje, bet ir visame pasaulyje. Tačiau
ekstremizmu kaltinti kelių šimtmečių senumo veiklos tradicijas
Rusijoje turinčią Katalikų Bažnyčią, būtų paprasčiausiai neobjektyvu,
tiksliau sakant, piktavališka.
Gruodį Portugalijos Porto mieste vykusiame Europos saugumo ir
bendradarbiavimo organizacijos (ESBO) šalių užsienio reikalų ministrų
susitikime Vatikano santykių su valstybėmis sekretorius arkivyskupas
Žanas Lui Toranas, tiesiogiai neminėdamas Rusijos, taip pat pažymėjo,
kad pasibaigusiais metais kai kuriose Europos šalyse pablogėjo
teisės į laisvą religijos išpažinimą vykdymo padėtis. Jis nurodė
į savavališką katalikų bažnytinio personalo narių, įskaitant
vyskupą, išvarymą, kas prieštarauja prisiimtiems tarptautiniams
įsipareigojimams. Pirmiausia tai liečia Rusijos, kaip ESBO narės,
1989 metais pasirašytą Vienos baigiamąjį dokumentą, kuriame jį
pasirašiusios valstybės įsipareigoja gerbti religinių bendruomenių
teises pagal savas hierarchines institucines struktūras. Arkivyskupas
paaiškino, jog kai dėl istorinių priežasčių kuri nors konfesija
atstovauja tikinčiųjų daugumai, jai gali būti pripažintos tam
tikros ypatingos teisės bei privilegijos, tačiau ne pagrindinių
teisių kitų konfesijų, veikiančių nacionalinėje teritorijoje,
sąskaita. Jis priminė, popiežiaus Jono Pauliaus II žodžius, kad
teisė į religijos laisvę yra taip glaudžiai susieta su kitomis
pagrindinėmis teisėmis, kad netgi galima teisėtai tvirtinti, jog
pagarba religijos laisvei yra tarsi testas kitoms pagrindinėms
teisėms įgyvendinti.
JAV Katalikų Bažnyčią
sukrėtė seksualinio piktnaudžiavimo skandalai
Pasibaigusieji 2002 metai taip
pat bus prisiminti kaip sukrėtę Katalikų Bažnyčią, ypač Jungtinėse
Valstijose, dėl dvasininkų seksualinio piktnaudžiavimo skandalų.
Žinios apie juos, plačiai ir kartais piktavališkai eskaluojamos
laicistinėje spaudoje, sudarė sąlygas diskusijoms dėl aplaidumo,
sprendžiant kunigų šio pobūdžio nusikaltimų bylas per pastaruosius
kelis dešimtmečius. Taip pat svarstyta, kaip Bažnyčia gali atsilyginti
seksualinio išnaudojimo aukoms ir dėti pastangas, kad nuo panašių
atvejų ateityje būtų apsaugotas jaunimas. Balandžio mėnesį JAV
kardinolai ir episkopato vadovai buvo iškviesti pasitarimui į
Vatikaną, kur išgirdo tvirtus popiežiaus Jono Pauliaus II žodžius:
kunigiškame ir vienuoliniame gyvenime nėra vietos tiems, kurie
žaloja jaunus žmones.
Padrąsintos pasikeitusios atmosferos, šimtai aukų, kurios iki
tol tyliai kentė patirtas nuoskaudas, dabar išėjo į viešumą, reikalaudamos
bausti prasikaltusius kunigus ir pertvarkyti Bažnyčią. Jie savo
istorijas jau noriai pateikdavo žiniasklaidai, kuri, ypač spauda,
skyrė tam pirmuosius puslapius. Kai birželį Jungtinių Valstijų
vyskupai rinkosi į Dalasą sprendimams dėl tolesnių veiksmų, jų
posėdžiui nušviesti buvo akredituotas rekordinis daugiau kaip
700 žurnalistų skaičius. Tuo metu jau apie 200 skandalų pirmiausia
epicentre Bostono arkivyskupijoje, bet kartu ir daugelyje kitų
diecezijų buvo nušalinti nuo sielovadinio darbo ir kai kuriems
jų netgi iškeltos baudžiamosios bylos. Ši krizė privedė prie keturių
amerikiečių vyskupų atsistatydinimo, o gruodžio mėnesį, po konsultacijų
Romos Kurijoje, apie savo atsistatydinimą pranešė ir Bostono arkivyskupas
kardinolas Bernardas Lo.
Dalaso susitikime JAV vyskupai priėmė Vaikų ir jaunų žmonių apsaugos
chartiją bei teisinių normų sąvadą, kuriuos taikant visose šalies
diecezijose iš kunigiškų pareigų būtų atšaukti tie kunigai, kurie
bent kartą prasižengė patvirtintu seksualiniu piktnaudžiavimu.
Šioje nulinės tolerancijos nusikaltimams politikoje galima pažymėti
tvirtą JAV vyskupų konferencijos pirmininko Belvilio (Ilinojaus
valstija) vyskupo Viltono Gregorio (jis yra pirmas juodaodis ganytojas,
vadovaujantis Jungtinių Valstijų episkopatui), kuris aiškiai pripažino
vyskupų atsakomybę, laikyseną. Dabartinėje krizėje iš tiesų kalbama
apie tikinčiųjų pasitikėjimo praradimą mūsų, kaip ganytojų, vadovavimu,
dėl dalies mūsų aplaidumo kovojant su kunigų seksualinio išnaudojimo
nusikaltimais prieš vaikus ir jaunus žmones, - sakė jis, pažymėdamas,
jog turi galvoje tik nedidelio skaičiaus vyskupų neišmintingą
poelgį.
JAV episkopato priimti minėti dokumentai buvo peržiūrėti ir patikslinti
Vatikane sudarius bendrą amerikiečių vyskupų ir Šventojo Sosto
dikasterijų komisiją. Buvo padaryti kai kurie pakeitimai, kad
labiau atitiktų Visuotinės Bažnyčios kanonų teisės normas, turint
omenyje, kad nušalinimo nuo sielovados klausimus visuomet turi
svarstyti būtent bažnytiniai tribunolai. Peržiūrėtus dokumentus
Jungtinių Valstijų vyskupų konferencija patvirtino lapkričio mėnesį,
o Vatikanas juos aprobavo gruodžio 18 dieną. Pripažindami didesnio
pasauliečių dalyvavimo poreikį šiems klausimams spręsti, JAV ganytojai
iš pasauliečių atstovų sudarė Nacionalinę priežiūros valdybą,
kuri analizuos seksualinio piktnaudžiavimo atvejus ir teiks patarimus
Bažnyčiai. Valdybos pirmininku paskirtas žinomas katalikų politikas
Oklahomos valstijos gubernatorius Frenkas Kitingas. Taip pat buvo
episkopato suformuota Nacionalinė vaikų ir jaunimo apsaugos tarnyba,
kuriai vadovauti paskirta Ketlin Makčesni, užimanti aukštas pareigas
Federalinio tyrimų biuro (valstybės saugumo) sistemoje.
Susidariusi padėtis sukėlė naujus debatus dėl savybių, kurios
yra reikalingos kunigų priėmimui į seminarijas ir dvasiniams šventimams.
JAV vyskupai įsipareigojo aplankyti visas seminarijas ir peržiūrėti
jų formacijos programas bei jų vykdymą, ypač dėl celibato laikymosi
užtikrinimo. Kadangi didžioji dauguma išaiškintų piktnaudžiavimo
atvejų yra homoseksualinio pobūdžio, tai dėl šios orientacijos
žmonių dalyvavimo kunigystėje diskusijos tapo ypač aštrios. Stiprėjant
aiškiai nuostatai, kad homoseksualai neturi būti priimami į seminarijas
- tam nustatyti reikalingi psichologiniai tyrimai, - kaip nurodo
informuoti šaltiniai, Vatikane dabar rengiamas atitinkamas dokumentas.
Gruodžio mėnesį Romoje taip pat buvo paskelbtas Liturgijos ir
sakramentų kongregacijos atsakymas į vieno vyskupo oficialų užklausimą,
kuriame pabrėžiama, kad homoseksualų ir panašios orientacijos
asmenų šventimas kunigais yra absoliučiai nepatartinas ir neišmintingas.
Kunigų seksualinio piktnaudžiavimo skandalai taip pat stipriai
atsiliepė Jungtinių Valstijų diecezijų finansams. Dėl didelių
kompensacinių išmokų nusikaltimų aukoms, taip pat dėl sumažėjusių
pasipiktinusių tikinčiųjų įnašų kai kurioms vyskupijoms teko kovoti
su nepritekliais ir atleisti dalį pasaulietinių struktūrų darbuotojų.
Bostono arkivyskupija (2 mln. katalikų ir apie 1000 kunigų), kurios
metinis biudžetas sumažėjo nuo 24 iki 16 mln. dolerių, atsidūrė
ant bankroto ribos. Spalio mėnesį surengtos sociologinės apklausos
parodė, kad du krizės pradžios 18 proc. praktikuojančių amerikiečių
katalikų nutraukė paramą Bažnyčios skelbiamoms nacionalinėms rinkliavoms,
13 proc. nebedalyvauja diecezinėse rinkliavose ir 6 proc. sustabdė
savo parapijų rėmimą. Minėta apklausa parodė, kad du trečdaliai
praktikuojančių tikinčiųjų (JAV sekmadienio pamaldose dalyvauja
45-50 proc. katalikų) norėtų, kad būtų atliktas išsamus Bažnyčios
finansų auditas visais lygiais.
Pastebėtina, kad dėl minėtų dvasininkų prasižengimų ir savo aplaidumo,
JAV episkopatas ir atskirų diecezijų ganytojai paskelbė apgailestavimo
pareiškimus. Jie atsiprašė seksualinio išnaudojimo aukų ir jų
artimųjų, visų katalikų, o taip pat tos didžiosios dalies kunigų
ir vienuolių, kurie ištikimai vykdo jiems patikėtas sielovadines
pareigas, bet jaučiasi skaudžiai paliesti kitų nedorybių. Šiuo
tikslu rugpjūčio 15 dieną Dievo Motinos Ėmimo į dangų iškilmėje
visoje JAV Katalikų Bažnyčioje buvo minima Nacionalinė atgailos
ir susitaikymo diena. Tikimasi, kad, apsivaliusi ir dvasiškai
atsinaujinusi, 50 tūkst. kunigų ir beveik 70 mln. tikinčiųjų turinti
JAV Katalikų Bažnyčia toliau išlaikys tvirtas pozicijas šalies
visuomenėje ir pasaulinėje katalikų bendruomenėje.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"