Kristaus kančia šių laikų žiūrovams Filmas,
skatinąs prisiminti tai, kas neužmirština
Kęstutis A. TRIMAKAS
Amerikietis režisierius Melas Gibsonas dramatiniais
veikalais yra ne tik įrodęs savo, kaip režisieriaus, sugebejimus,
bet taip pat, ypač pastaruoju metu savo vidinę asmenybės brandą.
Savo vidinę permainą jis yra aptaręs taip: nors užaugęs krikščioniu
ir kataliku, tačiau vienu metu jis jautėsi sukaustytas izoliuojančios,
pasibaisėtinos tuštumos jausmų... Jis atsidavė maldai, prašė Dievo
pagalbos ir iš tos tuštomos išėjo kitoks gilesnis... tampresniu
ryšiu su Dievu... ir su mintimi, kurią brandino daugiau nei dešimt
metų sukurti filmą apie Kristaus kančią.
Filmo genezė ir tikslas
M.Gibsono aiškinimu, šio filmo tikslas yra aletheia
(graikiškas žodis, kilęs iš Homero aprašytos, užmarštį sukeliančios
upės Letos Lethe; aletheia reiškia prisiminimą to, kas užmiršta,
bet ką reikia prisiminti). Anot jo, šių laikų supasaulėjusių žmonių
tendencija yra pamiršti esminę tikrovę. Pati svarbiausia tikrovė
yra Dievas ir Kristaus meilė mums. M.Gibsonas pats tapo išvaduotas
iš tuštumos, gyvai prisiminęs Kristaus meilę, matomą Jo kančioje.
Jis sukūrė filmą Kristaus kančia, kad padėtų šio laiko žmonėms gyvai
prisiminti: 1) kokia didelė ir baisi buvo Kristaus kančia; 2) kokia
nepaprastai didelė buvo Jo meilė mums iškenčiant tą kančią. Jo teigimu,
šis filmas yra kontempliatyvinis ta prasme, kad filmą stebintysis
išgyvena Kristaus kančios įvykius, kurie kartu su Jo meile lieka
nebeužmirštamai prisimenami.
Šį filmą vadinantys Holivudo produkcija yra visiškai
nesusipažinę su jo geneze ir su kai kuriais kitais faktais, pavyzdžiui,
kad jo režisierius filmo kūrimo metu kasdien dalyvavo šv. Mišių
aukoje ir nuolat tardavosi su katalikų specialistais.
Kristaus kančia ir jos prasmė yra skelbiama jau
du tūkstančius metų. Ji buvo žmonėms pateikiama žodžiu, vaizdu ir
garsu, evangeline, liturgine ir menine formomis. M.Gibseno ekrano
veikalas išsiskiria iš kitų tuo, kad daugiau nei kiti perduoda Kristaus
kančios tikrovę t.y. taip, kaip tikrai yra įvykę, popiežiaus Jono
Pauliaus II žodžiais tariant, po to, kai jis tą filmą matė: Taip
yra, kaip yra buvę (žodžiai reikšmingi, bet nelaikytini oficialiu
filmo patvirtinimu).
* * *
Šiame straipsnyje mano uždavinys yra apsvarstyti:
1) teologiškai pagrįstą filmo turinį; 2) tas dvasiškai psichologines
sąlygas, kuriomis filmą stebintys savo sieloms sulaukia gerų vaisių.
Kūrinio turinys
Filmas per dvi valandas parodo Jėzaus gyvenimo
pabaigą, nuo agonijos Alyvmedžių sode kančios išvakarėse iki Jo
mirties ant kryžiaus Golgotos kalno viršūnėje kitą dieną. Filmo
turinys yra įvykiai ir jų reikšmė. Įvykiai daugiausia, tiesiog
pažodžiui iš Evangelijų. Prasmė plačiau iš viso Šventojo Rašto
parodytas Jėzaus Kristaus, kaip žmones savo baisia kančia išganančio,
be galo juos mylinčio Skausmo vyro vaidmuo. Turinys yra vientisas,
bet čia suminimi du jo aspektai, nes pastebima, kad nemažai Kristaus
kančios žiūrovų lengviau paveikiami filme rodomų įvykių vaizdais
negu tų įvykių prasme (kai kurie tiesiog reaguoja, tarsi filmu perduodamos
prasmės nebūtų).
Įvykiai, asmenys, Kristaus ir kitų žmonių žodžiai
yra paimti iš Evangelijų (žodžiai sakomi aramėjų, hebrajų ar lotynų
originaliomis to meto kalbomis). Vienur kitur įvykiai papildomi
įvykiais ir vaizdais, kurie sieja įvykius ar išryškina jų reikšmę
ar prasmę (apie tai kiek vėliau). Filmo turinys yra evangelinis,
biblinis, t.y vaizdais ir garsais perduota Evangelijos dalis, skelbianti
Kristaus kančią ir mirtį.
Kūrinio turinys, kuriame yra sutelkta įvykius
paaiškinanti prasmė, taip pat yra paimtas iš Šventojo Rašto. Jo
nėra tiek daug, bet jis yra esminiai svarbus: jei filmą stebintysis
neatkreips į jį pakankamą dėmesį, jis gali likti žiūrovu, o ne kontempliatyviai,
įsijautusiai išgyvenančiuoju; pavyzdžiui, viso filmo įvadinis užrašas:
Jis mūsų negalias prisiėmė, mūsų skausmus sau užsikrovė... Jis
buvo sužalotas dėl mūsų nusikaltimų... ir jo žaizdomis mes buvome
išgydyti (Iz 53, 4-5).
Filmas rodo, kad Kristus nepaprastai žiauriai
kentėjo, o pateikta prasmė pasako, kodėl... Abi šio turinio dalys
tampriai siejasi: viena be kitos negali būti. Tad kalbėdami apie
turinį, atskleidžiame jo abiejų aspektų dramatišką žaismą, kuris
kaip tik ir paveikia įvykius stebintį asmenį tapti į juos įsijautusiai
išgyvenančiuoju.
Atkalbėjimas nuo kančios Alyvmedžių sode
Pirmame įvykyje rodoma tai, kas aprašoma Evangelijose:
pramatydamas savo kančią vakare Jėzus sielvartauja, bet apsisprendžia
vykdyti Dievo, savo Tėvo, valią kentėti. Tame jau parodomas Jo
noras motyvas Jo kančiai: klusnumas Dievui.
Dar daugiau: šiame epizode atskleidžiama dar gilesnė,
teologiškai bibliniai ir evangeliniai pagrįsta Jo kentėjimo prasmė,
Jo vaidmuo visos žmonijos išganymo istorijoje. Į tai veda viena
Evangelisto užuomina po Jėzaus gundymų Jo misijos vykdymo pradžioje.
Gundytojui nepasisekus Jo, kaip Mesijo, nukreipti į nudvasintą,
materialistinį mesijavimą, Gundytojas atsitraukė nuo Jo iki laiko
(Lk 4, 13). Teologų aiškinimu, tas laikas buvo atėjęs Jėzaus kančios
metu, jau jos išvakarėse, kurias pats Jėzus pavadino tamsybių siautėjimu
(Lk 22, 53).
Tuo teologiniu pagrindu pasiremdamas, režisierius
M.Gibsonas filmą pradeda Jėzaus agonija Alyvmedžių sode ir šėtono
pastangomis Jį atitraukti nuo žmonių išganymo darbo. Gundytojas
pasirodo ne kaip Baisusis (tradiciškai, velnias su ragais), bet
kaip siluetas (vieni jame mato šaltą moterišką, kiti įžiūri hermafroditišką,
vyro-moters, veidą. Tokia neaiški, sujaukta išvaizda tinka žmogumi
apsimetusiam šėtonui. Sielvarte esančiam Jėzui jis pasiūlo savanaudišką
savisaugą žadinančią ir aukos dvasią griaunančią pastabą: Joks
vienas žmogus negali nešti visų žmonių nuodėmės. Joks. Bet kada.
Ne. Niekada. Paskutinės frazės yra kontrastiškos, sujaukiančios
protą, aptemdančios, keliančios abejonę. (Jėzaus atsakymas bus labai
tiesus ir aiškus Tėvo valia.)
Dar plačiau ir giliau: Dievo apreiškimas, surašytas
Šventajame Rašte, skelbia, kad žmonija yra blogio pažeista, kovoje
tarp Dievo ir blogojo, viliojančia nuodėme, atitraukiančio žmones
nuo Dievo. Apie tai pasakoja pirmoji Dievo apreiškimo knyga simboliniu
įvaizdžiu, žmones sugundžiusia gyvate, kuriai išpranašaujama, kad
Moters palikuonis kovoje sutraiškys galvą. Tuo metu, kai šėtonas
šnabžda, kad Jėzui, vienam žmogui, visų žmonių našta per sunki,
iš po tamsaus silueto apdaro išlindusi gyvatė nušliaužia prie Jėzaus
ir rangosi apie Jo kojas... Stiprus trenksmas!.. Staigiu kojos judesiu
Jėzus sutraiško gyvatės galvą (Dievo pažadas įvykdomas). Jėzus nepasiduoda
gundymui, bet ryžtingai sutinka vykdyti Tėvo valią... Ir tuoj pasirodo
Judas su kareivių gauja Jį suimti.
Kosminė kova tarp gėrio ir blogio
Šitokiu bibliniai pagrįstu vaizdu filmas įveda
Jėzaus kančią į visuotinę žmonių išganymo istoriją ir į kosminę
Dievo ir šėtono, Gėrio ir blogio, kovą žmonijos arenoje. Visame
tame Jėzus užima centrinę vietą. Tuo įvadiniu, pirmu epizodu nurodomas
Jėzaus vaidmuo, ir suteikiamas motyvas, kodėl Jėzus taip nepaprastai
daug kentėjo... nes Blogis visa savo neapykanta kurstė savo palikuonis
visaip kankinti Jėzų, kad Jis sukluptų, o Jėzus visa savo meile
iškentėjo, kad žmones išgelbėtų, nes Jis Dievo pažadėtas Moters
Palikuonis, kuris sutraiško gyvatės galvą.
Blogio siluetas pastebimas ten, kur vyksta veikla
prieš Jėzų. Jis neagituoja, bet užtenka jo tylaus buvimo, jo nebylios
įtakos... ir Sinedriono narių neapykanta kyla, ir minia prieš Jėzų
siunta, ir Judas eina iš proto ir pasikaria... ir kryžiaus kelyje
Blogio siluetas slenka kitoje kryžiaus kelio pusėje, priešingoje
nuo tos, kuria eina Jėzaus Motina. Vienu metu tas siluetas pasirodo
nešąs pridengtą baltą, baltą kaip negyvėlį, deformuotą, o vis dėlto
gyvą kūdikį su iškreiptu veidu (tai, atrodo, simbolinis vaizdas
viso to, ko siekia Blogis iškreipti Dievo kūrinį, žmogų). Tik
pačioje pabaigoje, kai Jėzus, pakėlęs visų žmonių kaltes savo kančia
ir mirtimi, jas nuplauna ir išlaisvina, Gundytojas, suvokęs, kad
pralaimėjo, suklykia baisiu balsu, pasiunta, plėšosi, mažėja, nyksta,
o vos įmatomą iš jo telikusį tašką kažkokia jėga nubloškia nuo žemės
paviršiaus.
Išpranašautas Mesijas Skausmo vyras
Pačioje filmo pradžioje, dar prieš vaizdą, pasirodo
įvadinis teiginys.
Jis mūsų negalias prisiiėmė, mūsų skausmus sau
užsikrovė... Jis buvo sužalotas dėl mūsų nusikaltimų... ir Jo žaizdomis
mes buvome išgydyti (Iz 53, 4-5).
Ta ištrauka iš Izaijo pranašystės, kad Mesijas
bus Skausmo vyras, tampa viso filmo Kristaus kančia leitmotyvu,
svarbiausia mintimi. Nors nebepakartota, bet ji tarsi primenama
kiekviename kančios epizode. Tai visų skaudžiausių Jėzaus kančių
prasmė, prisimintina kiekviename Evangelijoje minimame ir filmo
ekrane rodomame epizode: su Juo nesiskaitymas, Jo daužymas, niekinimas,
žiauriausias nuplakimas, erškėčiais vainikavimas, kryžiaus nešimas,
nukryžiavimas, kančia ant kryžiaus ir mirtis.
Ne vien Izaijo pranašystė, bet ir dvidešimt antroji
psalmė čia prisimenama, kurią Jėzus kalbėjo kabodamas ant kryžiaus:
Aš esu kirminas, ne žmogus... išjuoktas... paniekintas...visi mano
kaulai išnarstyti... galiu suskaičiuoti visus savo kaulus (Ps 22,
7, 15,18).
Tačiau ši Kristaus kančia nuo pat pradžios sukelia
aplinkinių žmonių širdžių pasikeitimą. Kryžiaus kelyje sutiktai
Motinai Jis pasako: Mama, štai tuo aš visa darau nauja. Bet pirmiau
apie savo, kaip Skausmo vyro, didžiąją Bendradarbę.
Motina kenčiančio Sūnaus artumoje
Marija yra ta išpranašauta Moteris ir Jos Palikuonis
yra Jos Sūnus, Jėzus, Skausmo vyras, kurio motina Marija sutiko
būti. Kaip Motina, Ji visada yra šalia Jo. Kai tik apašalas Jonas
Jai praneša, kad Jėzus yra suimtas, Ji (lydima jo ir Marijos Magdelietės)
eina ten, kur Jėzus, lydi Jį, stebi ir savo nuolatiniu artumu, o
kada jų akys susitinka, tai ir žvilgsniu Sūnų stiprina. Taip per
visą Jėzaus kančios laiką: įspūdinga yra Motinos intuicija, kuri
jai nurodo tą vietą, kur jos Sūnus yra rūsio požemyje kalinamas
surakintas: visu kūnu Ji atsigula ant akmeninių grindų ir suklūsta,
o Jos Sūnus, žemai, po storu grindų klodu, grandinėmis surakintas
junta Ją, jaučiančią Jį. Ir taip per visą kančios kelią iki pat
Golgotos ir kryžiaus.
Motina mato Sūnų žiauriausiai plakamą, sušluosto
Jo išlietą kraują Piloto žmonos Kliaudijos duotomis skepetomis,
lydi Jį, kryžių nešantį, susitinka Jį kaip tik, kai Jis parkrinta,
ir pasako Jam tuos pačius paguodos žodžius, kuriuos sakė Jam vaikystėje
parkritus: Sūnau, aš esu čia... Į tai Jėzus Jai atsako savo ir
jos kančią įprasminančiais žodžiais: Mama, štai tuo aš darau visa
nauja. Tais žodžiais Jis parodo Jai, kad Jo visas dėmesys kančioje
nukreiptas į tai, kad ta Jo ir jos kančia išgelbsti, išlaisvina
žmones iš blogio. Jos žodžiai Jėzui, kabančiam ant kryžiaus, parodo,
kad ir jos dėmesys yra nukreiptas ta pačia linkme: Kūnas ir mano
kūno... Mano širdies Širdis... Sūnau, leisk man numirti su Tavimi.
Ji visa Jo aukoje...
Kai kurie filmą Kristaus kančia mačiusieji mano,
kad jame vaizduojama Jėzaus Motina parodo per mažai skausmo jausmo.
Jos veide skausmo buvo ir kai kada ašaros, bet tai buvo labai gilus
vidinis skausmas. Atrodo, kad filmo režisierius M.Gibsonas tuo skausmo
išraiškos santūrumu norėjo parodyti Mariją visiškai tobulai atliekančią
savo, kaip prie savo Sūnaus kančios visiškai tobulai savo vidiniu
skausmu prisidedančios Motinos, vaidmenį: Ji pati buvo taip labai
įsijautusi Jėzų stiprinti savo artuma, kad, rodos, jos stiprus jausminis
išsiliejimas į išorę kenktų jai stiprinti Sūnų.
Man kilo mintis, kad Jėzaus Motina pati yra tobuloji
Moteris, nė sekundę neužmirštanti, bet visa būtimi reaguojanti į
Sūnaus kančios būseną, kas akimirką prisimenanti tai, kas yra prisimintina
visa savo būsena už žmones kenčianį Dievo Sūnų. Ji pati yra įsikūnijusi
Alethea, Kristaus meilės Neužmirštuolė.
Kristus savo kančia visa daro nauja
Kas yra tai, ką Jėzus (filme Kristaus kančia
sutiktai Motinai tartais žodžiais) daro nauja? Kančios kelyje
vienas po kito Jėzaus yra paveikiami asmenys. Pirmasis dar Alyvmedžių
sode: vyriausiojo kunigo tarnas Malkus, kuriam, Petrui nukirtus
ausį, Jėzus tuoj pat vėl ją prigydo (plg. Lk 22, 50-51), iš nuostabos
Jėzaus netikėto gerumo paveiktas, nebevykdo suėmėjo pareigų, temato
Jėzaus gerumą. Jo paties išsigynusį Petrą Jėzus vienu žvilgsniu
sugrąžina prie savęs į gailestį (plg. Lk 22, 61-62). Piloto žmona
Klaudija, sapnavusi pranašišką sapną, užstojusi Jėzų pas savo vyrą
Pilotą (plg. Mt 27, 19), atneša Jėzaus Motinai baltus rankšluosčius,
kuriais Ji sušluostė nuplakto Jėzaus kraują.
Kryžiaus kelyje Veronika, verkiančios moterys...
Filme Kryžiaus kančia nuostabiai pavaizduota Simono Kireniečio
transformacija. Nenorėjęs, bet romėnų priverstas padėti Jėzui nešti
kryžių (plg. Lk 23, 26), iš pradžių atsiriboja nuo to Nubaustojo,
bet, laipsniškai pajutęs Jo kantrią meilę, su visiškai nusilpusiu
Jėzumi noriai užvelka kryžių, o pasiekęs viršūnę nebenori nuo kryžiuojamo
Jėzaus atsiskirti, bet prievarta romėnų nuvaromas šalin.
Jaudinantis pokalbis tarp dviejų nukryžiuotųjų:
latras Jėzaus dešinėje gailisi savo piktų darbų ir prašosi Jėzaus
būti prisimintas savo karalystėje. O Jėzus pažada, kad dar šiandien
jie abu susitiks rojuje (plg. Lk 23, 42-43).
Šimtininkas, visą laiką stebėjęs kenčiantį Jėzų,
Golgotos kalne Nukryžiuotąjį pagarbos ženklu pripažįsta (plg. Mk
15,39). Kitas romėnas karys, ietimi pervėręs Nukryžiuotojo krūtinę,
aptaškytas Jo krauju, suklumpa po kryžiumi (plg. Jn 19, 34).
Marija Magdalietė, su Jėzaus Motina sekusi Jėzų
visą kančios kelią, gal toliausiai nuo Jėzaus buvusi, bet tame kelyje
dvasia arčiausiai (plg. Jn 19, 25). Su Motina skepetomis šluostydama
ant grindinio išlietą Jo kraują, prisimena (alethein), kaip Jėzus
ją, sugautą, apgina nuo jos kaltintojų, pasirengusių ją akmenimis
užmušti. Tuo momentu ji suvokia (patirtiniu, kontempliatyviniu išgyvenimu),
kad tas Jėzaus kraujas yra kaina už jos kaltę ir už jos išlaisvinimą.
Tai štai ką ir kaip Jėzus savo kančia daro visa
nauja tiems, kurie leidžiasi paliečiami Jo meilės...
* * *
Filme Kristaus kančia yra ir daugiau Dievo apreiškimu
ir teologija pagrįstų temų, kaip, pavyzdžiui, Eucharistija. Nenorėdami
straipsnio per daug išplėsti, tų temų jame negvildename.
Dvasiškai psichologinis išgyvenimas
Filmas yra apie Kristaus kančią. Vaizdai kupini
įtampos, varginantys, net slegiantys, pajėgūs net atbukinti. Bet
ko kito galima tikėtis? Jis ne pramogauti, bet išgyventi kančią.
Žiūrovai gali suklysti dvejopai: 1) matyti tik
filmo įvykių paviršių, t.y. tik vaizdų žiaurumą, kažkodėl nepastebint,
neįsidėmint filme aiškiai parodomo Kristaus noro, tiesiog troškimo
už mus kentėti; tuo būdu jie lieka žiūrovais, bet ne išgyvenančiais
Kristaus kančią už juos pačius; 2) matyti filme pateiktus įvykius,
bet maždaug sąmoningai renkantis pasilikti toje plotmėje ir, užuot
kreipus dėmesį į pateikiamą kančios prasmę, imti rūpintis aplinkinėmis
problemomis, pavyzdžiui, kaip jaustųsi žydai ar musulmonai matydami
šį filmą. Ir vieni, ir kiti lieka žiūrovais, ne kančią išgyvenančiais.
Kančia išgyvenama vien patiriant Jėzaus kančią,
iškenčiamą dėl to, kad Jis myli mus. Tada ji tiek veikia mus, kad
tampa mums aletheia pagrindu. Tada mes atsiliepiame į Jėzaus meilę
Jį pradėdami pamilti.
Toks ir yra filmo Kristaus kančia tikslas.
Ekrane rodomos Jėzaus dramos reikšmė
Anuo metu Pilotas (kuriam rūpėjo ne tiesa, o jo
karjera) parodė miniai kraujuotą Jėzų ir pasakė: Štai žmogus!
Dabar šių laikų žmonėms vėl rodomas kančioje kraujuojantis Jėzus
su prasminga ir pagrįsta pastaba: Jis mūsų skausmus sau užsikrovė...
Jo žaizdomis mes buvome išgydyti (Iz 53, 4-5). Taigi mums, šių
laikų žmonėms, suteikiama galimybė atsiliepti į Jo didžiadvasišką
meilę, įtikėti ir Jį savo širdimi bei gyvenimu priimti.
EPA-ELTA nuotraukos
© 2004 "XXI amžius"
|