Popiežiaus Benedikto XVI interviu
|
Popiežius Benediktas XVI
L'Osservatore Romano
nuotrauka
|
Artėjant kelionei į Bavariją rugsėjo 9-14 dienomis,
popiežius Benediktas XVI davė interviu keturioms vokiškai transliuojančioms
radijo ir televizijos stotims: Bayerischer Rundfunk, ZDF, Deutsche
Welle ir Vatikano radijui. Ilgokas, maždaug trijų ketvirčių valandos
trukmės pokalbis buvo įrašytas Popiežiaus vasaros rezidencijoje
Kastelgandolfe rugpjūčio 5 dieną. Pateikiame šio interviu vertimą
į lietuvių kalbą.
Šventasis Tėve, rugsėjo mėnesį Jūs lankysitės
Vokietijoje, tiksliau, aišku, Bavarijoje. Popiežius išsiilgęs savo
tėvynės taip pasirengimų metu sakė Jūsų bendradarbiai. Kokias
temas ketinate paliesti vizito metu ir ar tėvynė yra viena tų
vertybių, kurias ketinate ypač pabrėžti?
Žinoma. Vizito tikslas kaip tik ir yra tas, kad
noriu dar kartą aplankyti vietas ir žmones, tarp kurių užaugau,
kurie turėjo man įtakos ir buvo mano gyvenimo dalis, taip pat noriu
padėkoti šitiems žmonėms, taip pat, aišku, skelbti žinią, kuri nuaidėtų
ir už mano gimtosios žemės ribų, kaip to reikalauja mano tarnystė.
Temas diktuos paprasčiausiai liturginiai minėjimai. Svarbiausia
kad mes turime atrasti Dievą, bet ne kažkokį Dievą, o Dievą su
žmogaus veidu, nes kai matome Jėzų Kristų, mes matome Dievą. Ir
nuo šito pradėję, turime rasti kelius, vedančius į bendravimą šeimoje,
tarp kartų, taip pat tarp kultūrų ir tautų, susitaikinimo ir taikaus
sambūvio šiame pasaulyje kelius, vedančius į ateitį. Ir šitų į ateitį
vedančių kelių nerasime, jei negausime šviesos iš aukštybių. Taigi
neparuošiau specifinių temų, bet remdamasis liturginiais minėjimas
skelbsiu fundamentalią tikėjimo žinią, kuri, žinoma, bus susieta
su šių dienų aktualijomis, kuriose visų pirma bus akcentuojamas
tautų bendradarbiavimas, keliai, kurie gali nuvesti į susitaikinimą
ir taiką.
Jūs, kaip Popiežius, esate atsakingas už Bažnyčią
visame pasaulyje. Tačiau Jūsų vizitas atkreips dėmesį ir į Vokietijos
katalikų padėtį. Visi stebėtojai sutaria, kad atmosfera yra gera,
taip pat ir Jūsų išrinkimo dėka. Bet vis dėlto yra ir senų problemų,
kaip, tarkim, praktikuojančiųjų ir krikštų skaičiaus mažėjimas,
mažėjanti įtaka visuomenės gyvenime. Kaip Jūs vertinate dabartinę
Katalikų Bažnyčios Vokietijoje padėtį?
Visų pirma reikia pasakyti, kad Vokietija priklauso
Vakarams, net jei ir turi tam tikrų savitų bruožų, o Vakarų pasaulį
šiandien užliejo naujo drastiško iliuminizmo arba laicizmo banga,
nesvarbu kad ir kaip tai vadintume. Pasidarė sunku tikėti, nes pasaulis,
kuriame gyvename, yra visas sukurtas mūsų pačių rankomis ir Dievo
jame jau tiesiogiai nesimato. Mes savo troškulį numalšiname ne tiesiai
prie šaltinio, bet geriame iš jau pripildyto indo. Žmonės patys
sau susikūrė tokį pasaulį, kuriame sunku surasti Dievą. Čia kalbu
ne specialiai apie Vokietiją, bet apskritai apie visą pasaulį, ypač
Vakarus.
Antra vertus, Vakarai šiandien susiduria su kitomis
kultūromis, turinčiomis labai stiprų pirmapradį religinį elementą,
ir šios kultūros yra pasibaisėjusios Vakarų šaltumu Dievui. Kitose
kultūros slypintis religingumas paliečia Vakarų pasaulį, paliečia
mus, gyvenančius daugybės kultūrų kryžkelėse. Ir iš Vakaruose, iš
Vokietijoje gyvenančios žmogaus širdies gelmių kyla troškimas ko
nors daugiau. Matome, kad ypač jaunimas ieško to daugiau, matome,
kad grįžta, kaip sakoma, religijos fenomenas, tačiau dažnai tai
būna gana padrikos paieškos. Ir visame tame vėl dalyvauja Bažnyčia.
Tikėjimas siūlomas kaip atsakymas. Aš manau, kad šis vizitas, kaip
ir ankstesnysis į Kelną, bus proga skelbti, kad tikėjimas yra gražus,
kad didžiosios visuotinės bendrijos džiaugsme glūdi galinga, kitus
patraukti galinti jėga, kad čia slypi kažkas labai svarbaus ir kad
drauge su įvairiomis naujomis paieškomis gali naujai išsiskleisti
ir tikėjimas, suartinantis žmones tarpusavyje ir naudingas visai
visuomenei.
Šventasis Tėve, lygiai prieš metus Jūs buvote
Kelne su jaunimu ir turėjote progos įsitikinti, koks nuoširdus ir
atviras yra jaunimas, kaip puikiai Jus priėmė. Ar šios būsimos kelionės
metus ketinate ką nors ypatinga paskelbti jaunimui?
Visų pirma noriu pasakyti, jog labai džiaugiuosi,
kad yra jaunų žmonių, norinčių būti kartu, norinčių gyventi tikėjimu
ir daryti gera. Jaunimas yra labai geranoriškas, prisiminkime įvairias
savanorystės formas. Pasiryžimas savo asmeniniu indėliu atsiliepti
į šio pasaulio sunkumus tai iš tiesų labai svarbus dalykas. Taigi
pirmiausiai norisi drąsinti jaunimą: Pirmyn! Ieškokite progų daryti
gera! Pasauliui reikia jūsų geros valios, reikia jūsų pasiryžimo!
Kitas paraginimas galėtų būti toks: turėkite drąsos neatšaukiamiems
sprendimams! Jaunimas yra labai geranoriškas, tačiau bijo apsisprendimo
visam gyvenimui santuokai arba kunigystei. Vyksta dramatiškas
blaškymasis: dabar aš galiu gyventi visavertį savo gyvenimą, su
visais nenumatomais būsimais dalykais, bet jei priimsiu neatšaukiamą
sprendimą, aš save suvaržysiu ir jau turbūt neturėsiu tokios judėjimo
laisvės. Pažadinti drąsą ryžtis neatšaukiamiems sprendimams, kurie
iš tikrųjų yra būtini tam, kad žmogus bręstų, eitų pirmyn ir pasiektų
ką nors svarbaus gyvenime, kurie vieninteliai nesunaikina laisvės,
bet padeda teisingai susivokti pasaulyje; ryžtis tokiam negrįžtamam
šuoliui ir juo pasiekti gyvenimo pilnatvę štai šitai norėčiau
skelbti jaunimui.
Šventasis Tėve, kokia Jūsų nuomonė apie tarptautinę
padėtį? Viltys dėl taikos Artimuosiuose Rytuose pastarosiomis savaitėmis
vėl gerokai sumažėjo. Kokių galimybių turi Šventasis Sostas dabartinėje
situacijoje? Kokią pozityvią įtaką Jūs galite turėti situacijai,
įvykiams Artimuosiuose Rytuose?
Žinoma, neturime jokių politinių galimybių ir
nesiekiame jokios politinės galios. Mes kreipiamės į krikščionis
ir į visus, kam svarbūs Šventojo Sosto žodžiai, siekdami mobilizuoti
visus, kas supranta, jog karas yra pats blogiausias sprendimas visiems.
Karas niekam nieko gera neduoda, net ir tariamiems nugalėtojams.
Europoje po dviejų pasaulinių karų mes tai puikiai suprantame. Visiems
labiausiai reikia taikos. Libane yra veržli krikščionių bendruomenė,
yra krikščionių tarp arabų, yra krikščionių Izraelyje, ir viso pasaulio
krikščionys stengiasi padėti toms mums visiems brangioms šalims.
Yra moralinių jėgų, pasirengusių padėti suprasti, jog vienintelis
sprendimas yra gyvenimas kartu. Būtent šias jėgas norime mobilizuoti.
Politikai turi surasti būdų, kad tai kuo greičiau įvyktų ir nuolat
tęstųsi.
Jūs, kaip Romos vyskupas, esate šv. Petro įpėdinis.
Kokia turėtų būti Petro tarnystė šiais laikais? Ką Jūs manote apie
įtampą ir pusiausvyrą tarp Popiežiaus primato ir vyskupų kolegiškumo?
Įtampos ir pusiausvyros santykiai, žinoma, egzistuoja
ir mes manome, kad jie turi egzistuoti. Įvairovė ir vienybė vis
iš naujo turi atrasti tarpusavio pusiausvyrą ir toks santykis turi
vis iš naujo surasti sau vietą besikeičiančiame pasaulyje. Šiandien
turime kultūrų polifoniją, kurioje jau nėra svarbiausia pati Europa,
bet tampa svarbiomis ir įgauna specifinių bruožų krikščionių bendruomenės
visuose kontinentuose. Turime vis iš naujo mokytis šitokio įvairių
komponentų sulydymo į viena. Tam susikūrėme įvairių priemonių. Vyskupų
vizitai ad limina, buvę ir anksčiau, šiandien labiau panaudojami
tam, kad vyskupai galėtų atvirai pasikalbėti su įvairių Šventojo
Sosto institucijų vadovais ir su manimi. Aš asmeniškai pasikalbu
su kiekvienu vyskupu. Jau kalbėjausi su beveik visais Afrikos ir
su daugeliu Azijos vyskupų. Dabar atėjo eilė Vidurio Europai, Vokietijai,
Šveicarijai, ir šių pokalbių, kuriuose susitinka centras ir periferija,
šio atviro bendravimo dėka vis labiau mažinama įtampa ir įsitvirtina
teisingi tarpusavio santykiai.
Turime taip pat kitų priemonių, tokių kaip Sinodą
ar Konsistoriją, kurias aš ketinu plačiau išvystyti ir reguliariai
šaukti, kad net ir be ypatingų darbotvarkių būtų galima atvirai
diskutuoti aktualiais klausimais ir ieškoti sprendimų. Žinome, kad
Popiežius, viena vertus, nėra absoliutus monarchas, bet jis turi
įkūnyti Kristui klusnią visumą. Antra vertus, reikia vienijančios
instancijos, kuri taip pat užtikrintų nepriklausomybę nuo politinių
jėgų ir neleistų, kad pavienės krikščionybės per daug tapatintųsi
su tautiškumu. Reikia aukštesnės ir platesnės instancijos, kuriančios
vienybę dinamišku visumos integravimu. Toks įsitikinimas tuo pat
metu yra atviras įvairovei ir jis ją skatina. Dėl to manau, kad
tikrai pritariama Petro tarnystei, kuri savo ruožtu yra atvira tolimesnei
kaitai, idant atitiktų ir Viešpaties valią, ir šių laikų reikalavimus.
Vokietijoje, Reformacijos šalyje, savaime savitai
klostosi įvairių konfesijų santykiai. Ekumeniniai santykiai yra
gana jautri sritis, kurioje iškyla vis naujų sunkumų. Kaip ketinate
gerinti santykius su Evangelikų Bažnyčia ir kokių sunkumų matote
šiame kelyje?
Pirmiausia turbūt reikia pažymėti, kad evangelikų
Bažnyčia yra labai įvairi. Vokietijoje, jei neklystu, turime tris
pagrindines bendruomenes: liuteronų, reformatų ir Prūsijos sąjungą.
Be to, šiais laikais taip pat susiformavo nemažai vadinamųjų laisvųjų
Bažnyčių (Freikirchen) ir daug judėjimų tradicinėse Bažnyčiose,
kaip antai Išpažinėjų Bažnyčia ir pan. Tai daugiabalsė visuma,
su kuria reikia užmegzti dialogą, siekiantį vienybės ir gerbiantį
balsų įvairovę; tai visuma, su kuria mes norime bendradarbiauti.
Manau, kad pirmas dalykas, kurį turime nuveikti dabartinėje visuomenėje,
tai aiškus etinių gairių pristatymas ir jų praktikavimas, idant
būtų užtikrintas visuomenės etinis sambūvis, be kurio neįmanoma
siekti pagrindinio politikos tikslo, tai yra teisingumo visiems,
darnaus sambūvio ir taikos. Manau, kad šioje srityje jau daug nuveikta,
kad dabartinių moralinių iššūkių akivaizdoje mes jau stovime ant
bendro krikščioniško pagrindo.
Taip pat turime liudyti Dievą pasaulyje, kuriam,
kaip jau sakyta, nesiseka Jį surasti, turime padėti žmonėms matyti
Dievą Jėzaus Kristaus žmogiškajame veide, padėti prieiti prie tų
versmių, be kurių moralė yra bergždžia ir neturi atramos taško,
taip pat turime skelbti džiaugsmą, nes nesame vieni šiame pasaulyje.
Tik šitaip įmanoma džiaugtis didybe žmogaus, kuris nėra nenusisekęs
evoliucijos produktas, bet Dievo paveikslas. Turime eiti šiomis
dviem kryptimis: didžiųjų etinių vertybių kryptimi ir ta kryptimi,
kuri kylanti iš vidaus ir orientuota į moralines vertybes, liudija
Dievo buvimą, konkretaus Dievo. Jei tai darysime ir visų pirma jei
stengsime neužsidaryti mūsų bendruomenių tikėjimo savitume, bet
visada remsimės giliausiu jo pamatu, tuomet jei ir greit nepasieksime
regimos vienybės, tai tikrai bręs mūsų vidinė vienybė, kuri, jei
Dievas leis, ilgainiui įgaus ir išorines vienybės formas.
Dabar klausimas šeimos tema. Maždaug prieš mėnesį
Valensijoje Jūs dalyvavote Pasaulio šeimų susitikime. Kas atidžiai
klausėsi kaip mes Vatikano radijuje stengėmės tai daryti pastebėjo,
kad Jūs nė karto neištarėte žodžių homoseksualistų santuoka, nekalbėjote
nei apie abortą, nei apie kontracepciją. Pastabūs apžvalgininkai
iškart tarė: įdomu! Tikriausiai Jūsų tikslas skelbti tikėjimą,
o ne keliauti per pasaulį kaip moralės apaštalas. Koks būtų Jūsų
komentaras?
Žinoma, taip. Visų pirma norėčiau priminti, kad
tenai mano pasisakymams buvo skirta tik du kartus po dvidešimt minučių.
Ir jei yra tiek mažai laiko, negalima pradėti nuo ne. Pirmiausia
reikia žinoti, ko iš tikrųjų norime. Tiesa? Krikščionybė, katalikybė,
yra ne draudimų rinkinys, bet pozityvus siūlymas. Ir labai svarbu,
kad tai vėl iš naujo būtų matoma, nes toks požiūris šiandien yra
beveik visiškai išnykęs. Jau daug kartų girdėjome kalbant apie tai,
kas neleistina, dabar reikia skelbti, jog mes siūlome pozityvią
idėją, kad vyras ir moteris yra sukurti vienas kitam ir kad skalė
seksualumas, erosas, agapė apibūdina meilės dimensijas, kurios
išsiskleidžia pirmiausia santuokoje, kuri yra džiaugsmo ir palaimos
kupinas vyro ir moters susitikimas, taip pat kartų kaitą užtikrinančioje
šeimoje, kurioje susitinka skirtingos kartos ir kurioje gali susitikti
ir skirtingos kultūros. Taigi pirmiausia reikia pabrėžti tai, ko
siekiame.
Po to galima aiškinti, kodėl ko nors siekiame.
Aš manau, kad reikia aiškiai pabrėžti, jog tai, kad vyras ir moteris
yra sukurti vienas kitam, idant nesibaigtų žmonijos gyvybė, nėra
katalikų išradimas, bet tą žino visos kultūros. O jei kalbėtume
apie abortą, tai jis nepriklauso šeštajam įsakymui, bet penktajam:
Nežudyk! Tai mums savaime suprantama ir turime tai nuolat kartoti:
žmogaus asmuo prasideda motinos įsčiose ir išlieka asmeniu iki paskutinio
atodūsio. Žmogus turi būti visada gerbiamas kaip žmogus. Tačiau
ir šitai atrodo žymiai aiškiau, jei pradedame ne nuo draudimų, bet
pristatome pozityviai.
Šventasis Tėve, šis klausimas tam tikra prasme
siejasi su tuo, ko klausė tėvas von Gemingenas. Tikintieji visame
pasaulyje laukia Katalikų Bažnyčios atsakymų į skaudžiausias globalines
problemas, tokias kaip AIDS ar spartus pasaulio gyventojų skaičiaus
augimas. Kodėl Katalikų Bažnyčia tiek dėmesio skiria moralei, o
ne bandymams konkrečiai spręsti šias svarbiausias žmonijos problemas,
pavyzdžiui, Afrikos žemyne?
Taip, tai iš tiesų problema: ar mes tikrai taip
akcentuojame moralę? Sakyčiau, ir tuo vis labiau įsitikinu kalbėdamasis
su Afrikos vyskupais, kad pagrindinė problema, jei norime pažangos
šioje srityje, yra švietimas, ugdymas. Pažanga gali būti tikrąja
pažanga, jei ji tarnauja žmogaus asmeniui, jei bręsta žmogaus asmuo,
didėja ne tik jo techninė galia, bet taip pat jo moralinis pajėgumas.
Manau, kad tikroji mūsų dabartinės istorinės situacijos problema
yra pusiausvyros nebuvimas tarp nepaprastai spartaus mūsų techninės
galios augimo ir proporcingai nedidėjančio moralinio pajėgumo. Dėl
to žmogaus asmens formavimas yra tikrasis receptas, yra raktas viskam,
ir tai taip pat yra ir mūsų pasirinktas kelias. O ugdymas trumpai
tariant turi dvi dimensijas. Visų pirma, žinoma, turime mokytis,
įgyti naujų žinių ir sugebėjimų, įgyti, kaip sakoma, know-how.
Šia linkme Europa, o pastaraisiais dešimtmečiais ir Amerika, labai
daug nuveikė, ir tai labai svarbu. Tačiau jei plinta tik know-how,
mokoma tik gaminti mašinas ir jomis naudotis, naudojamos tik kontraceptinės
priemonės, tai nereikia stebėtis, kad galiausiai matome karus ir
AIDS epidemijas.
Mums būtinos dvi dimensijos: tuo pat metu reikia
ugdyti ir širdį, kuria žmogaus asmuo įsisavina orientyrus ir mokosi
savąja technika teisingai naudotis. Mes būtent šito siekiame. Visoje
Afrikoje, taip pat daugelyje Azijos šalių mes turime didžiulį tinklą
įvairių pakopų mokyklų, kuriose mokomasi, įgyjamos žinios, profesiniai
įgūdžiai ir šitaip pasiekiama autonomija ir laisvė. Tačiau tose
mokyklose mes stengiamės ne tik perduoti know-how, bet ir formuoti
žmogaus asmenį, sugebantį susitaikyti, žinantį, kad privalome kurti,
o ne griauti, turintį reikalingus orientyrus, kad galėtų sugyventi
su kitais. Daugumoje Afrikos šalių krikščionių ir musulmonų santykiai
yra pavyzdingi. Vyskupai sudarė bendrus komitetus drauge su musulmonais,
kad stengtųsi kurti taiką konfliktinėse situacijose. Ir šitas mokyklų,
švietimo ir humaniško ugdymo tinklas yra labai svarbus. Jį papildo
tinklas ligoninių ir šalpos centrų, kurių veikla pasiekia ir tolimiausius
kaimus. Ir daugelyje vietų, taip pat ir ten, kur vyko karai ir buvo
griaunama, Katalikų Bažnyčia yra vienintelė nepažeista jėga. Tokia
yra tiesa! Būtent ten yra gydoma, ten gydomi taip pat ir AIDS ligoniai,
o kartu vyksta švietimas ir padedama kurti teisingus santykius su
kitais žmonėmis. Dėl to, manau, reikėtų pataisyti neteisingą įvaizdį,
kad mes tik svaidomės griežtais draudimais. Būtent Afrikoje daug
dirbama, kad būtų integruotos skirtingos ugdymo dimensijos ir kad
būtų nugalėtas smurtas ir įvairios epidemijos, tarp kurių nereikia
užmiršti ir maliarijos bei tuberkuliozės.
Šventasis Tėve, krikščionybė iš Europos pasklido
po visą pasaulį. Šiandien daugelis mano, kad Bažnyčios ateitis yra
kituose kontinentuose. Ar tai tiesa? Arba, kitaip tariant, kokia
krikščionybės ateitis Europoje, kur, atrodo, jinai tapusi privačiu
mažumos reikalu?
Visų pirma norėčiau kai ką patikslinti. Iš tiesų,
kaip žinoma, krikščionybė atsirado Artimuosiuose Rytuose. Daug metų
tenai ji vystėsi ir pasklido po Aziją plačiau, negu mums gali atrodyti,
po islamo atneštų pakeitimų. Antra vertus, būtent dėl jų krikščionybės
ašis pakrypo į Vakarus, į Europą. Ir būtent Europa kuo mes didžiuojamės
ir džiaugiamės krikščionybę dar labiau išvystė, pirmiausia jos
intelektinę ir kultūrinę dimensiją. Tačiau manau, kad būtina nuolat
prisiminti Rytų krikščionis, nes esama pavojaus, kad jie, visada
sudarę ženklią mažumą, palaikančią vaisingus santykius su supančiu
pasauliu, dabar emigruos. Yra didelis pavojus, kad tos vietos, kuriose
gimė krikščionybė, liks be krikščionių. Manau, jog turime jiems
padėti, kad jie galėtų ten pasilikti.
O dabar grįžkime prie jūsų klausimo. Europa tikrai
tapo krikščionybės ir jos misionieriško judėjimo centru. Šiandien
kiti kontinentai, kitos kultūros lygiai taip pat svariai dalyvauja
pasaulio istorijoje. Kartu ir Bažnyčioje atsiranda vis daugiau naujų
balsų, ir tai yra pozityvu. Gerai, kad gali pasireikšti įvairūs
temperamentai, Afrikai, Azijai ir Amerikai, visų pirma Lotynų Amerikai
būdingos vertybės. Žinoma, visus juos pasiekė krikščioniškas skelbimas,
bet taip pat ir daugiaamžės mūsų žemyno vertybės, kurios kitiems
žemynams liudija apie mūsų pačių išgyventą susitikimą su krikščionybe.
Visi įvairių pasaulio kraštų vyskupai sako: mums dar reikia Europos,
nors Europa yra tik didesnės visumos dalis. Mes vis dar esame atsakingi
už tai, ką esame sukūrę, už čia išplėtotą teologijos mokslą, už
mūsų liturgiją, už mūsų tradicijas, už sukauptą ekumeninę patirtį,
ir visa tai yra svarbu ir kitiems kontinentams. Dėl to mes negalime
kapituliuoti ir gailėdamiesi savęs sakyti: Štai, esame tik mažuma,
tai stenkimės bent išsaugoti tai, ką turime!, bet privalome išlaikyti
gyvą judėjimą, išvystyti mainus, kad ir iš kitur pas mus ateitų
naujų jėgų. Šiandien Europoje yra kunigų iš Indijos ir iš Afrikos.
Afrikiečiai kunigai taip pat labai įdomiai dirba ir Kanadoje. Vieni
kitiems duodame ir vieni iš kitų gauname. Tačiau jei ateityje mes
norime daugiau gauti, turime drąsiau ir aktyviau duoti.
Šventasis Tėve, yra tema, kuri jau buvo iš dalies
paminėta. Moderniosios visuomenės, priimdamos svarbius politikos
ir mokslo srities sprendimus, nesivadovauja krikščioniškosiomis
vertybėmis, o į Bažnyčią žinome iš apklausų žiūrima tik kaip
į įspėjantį balsą ar net stabdį. Ar neturėtų Bažnyčia palikti šitų
gynybinių pozicijų ir pozityviau žiūrėti į ateitį ir į jos kūrimą?
Manau, kad kiekvienu atveju mūsų pareiga yra labiau
pabrėžti mūsų siekių pozityvumą. Ir tai mes turime daryti visų pirma
palaikydami dialogą su kultūromis ir religijomis, nes, kaip jau
berods sakiau, Afrikos žemynas, afrikietiška siela, taip pat azijietiška
siela yra pakraupusios nuo mūsų šalto racionalumo. Svarbu, kad būtų
matoma, jog mes ne tik tokie esame. Lygiai taip pat svarbu, kad
ir mūsiškis laicistinis pasaulis suprastų, kad krikščionių tikėjimas
tai ne vien draudimai, bet tiltas dialogui su kitais pasauliais.
Klaidinga manyti, kad vien racionali kultūra savosios tolerancijos
dėka gali lengviau susikalbėti su kitomis religijomis. Jai labiausiai
trūksta religinio elemento ir kartu sąlyčio taško, kurio dėka ir
per kurį kiti nori užmegzti santykius. Dėl to privalome ir galime
skelbti, kad naujame interkultūriškume, kuriame gyvename, nuo Dievo
atskirtas grynas racionalumas yra nepakankamas ir kad reikia platesnio
racionalumo, kuris Dievą matytų harmoningoje darnoje su protu ir
suprastų, kad Europoje išsivystęs krikščioniškas tikėjimas taip
pat yra priemonė, galinti protą ir kultūrą sujungti į viena, integruoti
juos į vieningą bendrą viziją. Šia prasme, manau, mūsų laukia svarbi
užduotis, tai yra, mes privalome įrodyti, kad Žodis, kurį mes skelbiame,
nepriklauso istorijos sąvartynui, bet kad jis šiandien yra reikalingas.
Pakalbėkime apie Jūsų keliones. Jūs esate Vatikane,
turbūt Jums nelengva būti toli nuo žmonių ir atskirtam nuo pasaulio;
taip pat ir čia, gražioje Kastelgandolfo aplinkoje. Greitai Jums
sukaks 80 metų. Ar ketinate, Dievui padedant, dar daug keliauti?
Ar yra jau suplanuotų kelionių? Į Šventąją Žemę, į Braziliją?
Tiesą pasakius, nesu toks vienišas. Žinoma, yra
mūrai, pro kuriuos sunku praeiti, bet taip pat yra Popiežiaus šeima,
daugybė vizitų kiekvieną dieną, ypač kai esu Romoje. Atvyksta vyskupai,
kiti žmonės, būna valstybinių vizitų, atvyksta žinomi veikėjai,
norintys pasikalbėti ne vien politiniais klausimais. Šia prasme
turiu daugybę susitikimų, kuriuos Dievas man nuolat dovanoja. Pagaliau
juk svarbu, kad Petro sostas būtų susitikimų vieta. Tiesa? Nuo Jono
XXIII laikų švytuoklė pasviro į kitą pusę popiežiai pradėjo keliauti.
Turiu prisipažinti, kad nesijaučiu taip stipriai, kad galėčiau planuoti
daug ilgų kelionių, tačiau ten, kur reikia pasisakyti, kur yra toks
poreikis, ten norėčiau keliauti, žinoma, dozuodamas pagal galimybes.
Kai kas jau numatyta: ateinančiais metais Brazilijoje vyks CELAM,
Lotynų Amerikos vyskupų tarybos, susitikimas ir manau, kad dalyvavimas
jame bus svarbus įvykis intensyvaus Pietų Amerikos gyvenimo kontekste,
sustiprins viltį tame regione. Norėčiau taip pat nukeliauti į Šventąją
Žemę ir tikiuosi tai padaryti taikos metu. O dėl kitų pamatysime,
ką man lems Apvaizda.
Atleiskite, jei pasirodysiu įkyrus, bet austrai
taip pat kalba vokiškai ir Jūsų laukia Mariacelio šventovėje.
Taip, jau yra sutarta. Aš paprasčiausiai šiek
tiek neapdairiai pažadėjau. Ta vieta man tokia brangi, kad pasakiau:
Taip, grįšiu pas Magna Mater Austriae. Šie žodžiai iškart tapo
pažadu, kurį aš ištesėsiu, mielai ištesėsiu.
Dar kartą atleiskite. Aš Jumis žaviuosi kiekvieną
trečiadienį, kai dalyvaujate bendrosiose audiencijose. Atvyksta
po 50 tūkstančių žmonių. Tai, be abejo, vargina, labai vargina.
Ar nesunku Jums ištverti?
Taip, gerasis Dievas man duoda reikalingų jėgų,
o žmonių nuoširdumas visada padrąsina.
Šventasis Tėve, Jūs ką tik paminėjote neapdairiai
duotą pažadą. Ar tai reiškia, kad, nepaisydamas tam tikrų apribojimų,
Jūs stengiatės būti spontaniškas?
Kad ir kaip būtų, visada stengiuosi. Nors viskas
yra iš anksto suplanuota, visada bandau daryti ką nors, kas būtų
visiškai asmeniška.
Šventasis Tėve, moterys labai aktyviai dalyvauja
įvairiose Katalikų Bažnyčios veiklos srityse. Ar nemanote, kad jų
indėlis turėtų būti dar matomesnis taip pat ir atsakingesniuose
Bažnyčios postuose?
Apie tai daug galvojama. Kaip žinote, mes manome,
kad mūsų tikėjimas, Apaštalų kolegijos sudėtis, mus saisto ir mums
neleidžia teikti moterims kunigystės šventimų. Tačiau nereikia manyti,
kad tapimas kunigu yra vienintelis būdas ką nors svarbaus nuveikti
Bažnyčioje. Bažnyčios istorijoje visuomet buvo daug užduočių ir
pareigybių. Pradedant Bažnyčios Tėvų seserimis, paskui viduramžiais,
kai didžiosios moterys suvadino lemtingą vaidmenį, ir galiausiai
mūsų laikais. Prisiminkime Hildegardą Bingenietę, kuri ryžtingai
priešinosi vyskupams ir popiežiui, Kotryną Sienietę ir Brigitą Švedę.
Lygiai taip pat ir mūsų laikais moterys privalo ir mes kartu su
jomis vis iš naujo ieškoti joms deramos vietos. Jau dabar jos
aktyviai dalyvauja kongregacijų darbe. Tačiau yra viena juridinė
problema jurisdikcija. Kanonų teisės kodeksas juridiškai saistančių
sprendimų priėmimą susieja su Kunigystės sakramentu. Taigi šia prasme
yra apribojimų, tačiau aš manau, kad pačios moterys su joms būdingu
veržlumu ir jėga, su savo pranašumu, su dvasine jėga sugebės išsikovoti
sau vietą. Mes privalome ne kliudydami, bet džiaugdamiesi įsiklausyti
į Dievo balsą, kad moteriai Bažnyčioje būtų skirta svarbi vieta
kaip Dievo Motinai ir Marijai Magdalietei.
Šventasis Tėve, pastaruoju metu vėl kalbama
apie katalikybės žavesį. Kiek ši, savo ruožtu labai sena, institucija
yra gyvybinga ir kiek pajėgi kurti ateitį?
Manau, kad visas Jono Pauliaus II pontifikatas
labai sutelkė žmonių dėmesį ir juos suvienijo. Tai, kas vyko jo
laidotuvių dienomis, liks istorijoje kaip nepaprastas įvykis: šimtai
tūkstančių žmonių tvarkingai ėjo į Šv. Petro aikštę, stovėjo daug
valandų, nors būtų turėję griūti iš nuovargio, ištvėrė varomi vidinės
jėgos. Paskui tą patį išgyvenome mano pontifikato inauguracijos
metu ir Kelne. Labai gražu, kad bendruomeniškumo patirtis tuo pat
metu tampa tikėjimo patirtimi, kad bendruomeniškumo patirtis išgyvenama
ne bet kur, bet kad šita patirtis tampa vis gyvesnė ir suteikia
katalikybei savo džiugų intensyvumą būtent tose vietose, kurios
yra tikėjimo vietos. Žinoma, tai turi tęstis ir kasdieniame gyvenime.
Abu dalykai turi eiti išvien. Iš jų pasisėmus jėgų, reikia ištverti
kasdienės piligrimystės sunkumus, gyventi vadovaujantis tais šviesiais
momentais ir į juos orientuotis, taip pat ir kitus raginti prisijungti
prie keliaujančios bendruomenės.
Tačiau, naudodamasis šia proga, norėčiau taip
pat pasakyti, kad raustu iš gėdos matydamas, kiek daug pastangų
žmonės deda rengdamiesi artėjančiam mano vizitui. Naujai nudažyti
mano namai, o amatų mokykla pastatė naują tvorą. Evangelikų tikybos
mokytojas irgi dalyvavo tą tvorą statant. Tai smulkmenos, bet jos
byloja, kiek daug daroma. Man visa tai nuostabu ir aš to neprisiskiriu,
bet matau tame ženklą, liudijantį apie troškimą priklausyti šitai
tikėjimo bendruomenei ir vieni kitiems tarnauti. Liudyti solidarumą
ir būti atviriems Viešpaties įkvėpimui tai mane labai jaudina
ir už tai noriu visiems iš širdies padėkoti.
Šventasis Tėve, Jūs kalbėjote apie bendruomeniškumo
patirtį. Dabar Jūs jau antrą kartą po išrinkimo atvyksite į Vokietiją.
Po Pasaulio jaunimo dienų, o antra vertus, ir po futbolo čempionato
atmosfera tam tikra prasme pasikeitė. Atrodo, tarsi vokiečiai būtų
atviresni pasauliui, tolerantiškesni, džiugesni. Ko Jūs dar linkite
mums, vokiečiams?
Sakyčiau, kad jau po Antrojo pasaulinio karo pabaigos
prasidėjo vidinė vokiečių visuomenės, taip pat ir vokiečių mentaliteto
transformacija, kurią dar labiau sustiprino suvienijimas. Geriau
įsitraukėme į pasaulio visuomenę, tad savaime pasikeitė ir mūsų
mentalitetas. Šitaip atsiskleidžia ir tie vokiečių charakterio bruožai,
kurių kiti anksčiau nematė. Gal mus kiti vaizdavo kartais per daug
drausmingus ir uždarius, kas, be abejo, turi šiek tiek pagrindo.
Tačiau šiandien geriau matoma tai, ką visi matome, tai aš manau,
kad tai tik į gera: vokiečiai yra ne tik uždari, punktualūs ir drausmingi,
bet taip pat ir spontaniški, linksmi ir svetingi. Tai labai gražu.
Šito ir aš linkiu: kad šios dorybės dar labiau vystytųsi ir kad
įkvėpimo ir pastovumo semtųsi taip pat ir iš krikščionių tikėjimo.
Šventasis Tėve, Jūsų pirmtakas daugybę krikščionių
paskelbė šventaisiais ir palaimintaisiais. Kai kas mano, kad galbūt
net per daug. Mano klausimas bus toks. Beatifikacijos ir kanonizacijos
atneša Bažnyčiai ką nors nauja, jei tie asmenys laikomi tikrais
pavyzdžiais. Lyginant su kitomis šalimis, Vokietija davė palyginti
nedaug šventųjų ir palaimintųjų. Ar galima ką nors padaryti, kad
šita sielovados sritis labiau išsivystytų ir kad beatifikacijų ir
kanonizacijų poreikis duotų tikrus vaisus sielovadoje?
Iš pradžių ir aš laikiausi nuomonės, kad didelis
beatifikacijų skaičius mus slegia ir kad galbūt reikėjo labiau parinkti
tokias asmenybes, kurios giliau įsismelktų į mūsų sąžinę.
Decentralizavau beatifikacijas, kad tos asmenybės
būtų labiau regimos specifinėse vietose, kurioms jos priklauso.
Galbūt Gvatemalos šventasis ne toks įdomus mums Vokietijoje, o Altoetingo
šventasis mažiau rūpi Los Andželo mieste, ir pan. Tiesa? Be to,
manau, kad toks decentralizavimas sutampa su vyskupų kolegiškumu,
su kolegijinėmis struktūromis ir kad jis naudingas būtent tam, kad
atskirose šalyse būtų iškeltos jų asmenybės ir kad vietinių asmenybių
iškėlimas yra veiksmingesnis jų gimtosiose šalyse. Taip pat pastebėjau,
kad skirtingose vietose vykstančios beatifikacijos paveikia daugiau
žmonių ir žmonės sako: Štai pagaliau vienas iš mūsų!, eina pas
naują palaimintąjį ir semiasi iš jo įkvėpimo. Palaimintieji jiems
priklauso, ir mes džiaugiamės, kad jų yra daug. O jei palaipsniui,
besivystant pasaulio visuomenei, ir mes imame geriau juos pažinti,
tai irgi reikia tuo džiaugtis.
Tačiau ir šioje srityje turi būtų įvairovė ir
dėl to labai svarbu, kad ir mes Vokietijoje geriau susipažintume
su mūsų svarbiomis asmenybėmis ir išmoktume jomis džiaugtis. Greta
beatifikacijų yra svarbių asmenybių, reikšmingų visai Bažnyčiai
kanonizacijos. Manau, kad Vyskupų konferencijos turėtų parinkti,
turėtų nurodyti, kas yra tinkamiausias, kas iš tiesų ką nors svarbaus
gali pasakyti, ir turėtų šias didžiausią įspūdį darančias asmenybes
ne per daug padaryti regimas. Įsivaizduoju daug gražių filmų.
Aš, žinoma, gerai žinau tik Bažnyčios Tėvus. Įsivaizduoju filmą
apie šv. Augustiną, taip pat apie Grigalių Nazianzietį, kuris buvo
labai įdomi asmenybė, visą laiką bėgo nuo jam suteikiamos vis didesnės
atsakomybės. Reikia stengtis suvokti: yra ne tik bjaurios situacijos,
apie kurias kuriami šiandieniniai filmai, bet istorijoje yra ir
nuostabių figūrų, kurios anaiptol nėra nuobodžios, bet yra labai
aktualios. Taigi, nereikia žmonėms uždėti per didelio krūvio, bet
reikia padaryti regimas tas asmenybes, kurios yra aktualios ir kurios
mus įkvepia.
Tai istorijos, kuriose turėtų būti ir humoro?
Jūs 1989 metais buvote Miunchene apdovanotas humoristo Karlo Valentino
ordinu. Koks vaidmuo Popiežiaus gyvenime skirtas humorui ir pramogoms?
(Juokiasi) Aš nesu iš tų žmonių, kuriems visada
į galvą ateina anekdotai. Tačiau manau, kad labai svarbu ir, sakyčiau,
mano tarnystei net būtina visada matyti ne tik tragedijas, bet ir
džiugius aspektus, linksmąją gyvenimo pusę. Kažkuris rašytojas kartą
yra pasakęs, kad angelai gali skraidyti dėl to, kad nerimtai į save
žiūri. Galbūt ir mes galėtume šiek tiek daugiau skraidyti, jei nemanytume,
kad esame tokie labai svarbūs.
Kai einamos tokios svarbios pareigos kaip Jūsų,
Šventasis Tėve, savaime suprantama, kad kiti stebi, apie Jus kalba.
Ir skaitant mane nustebino tai, jog daugelis apžvalgininkų sako,
kad popiežius Benediktas XVI yra kitokia asmenybė negu kardinolas
Ratcingeris. Kaip Jūs pats save vertinate, jei galima šito paklausti?
Aš jau daug kartų buvau įvairiai skirstomas: į
pirmojo periodo profesorių, į vidurinio periodo, į ankstyvą kardinolą
ir į vėlyvą. Dabar dar vienas skirstymas. Savaime suprantama, kad
turi įtakos aplinkybės ir žmonės, kad keičiasi pareigos ir atsakomybė.
Tačiau nors vyko mano asmenybės ir mano pasaulėžiūros branda, visa
tai, kas jose svarbiausia, išliko identiška, ir aš džiaugiuosi,
kad dabar labiau iškeliami tie aspektai, kurie anksčiau nebuvo pastebimi.
Ar galima sakyti, kad Jūsų pareigos Jums patinka
ir nėra didelė našta?
To jau būtų per daug, nes iš tiesų nėra lengva,
tačiau ir iš šito stengiuosi semtis džiaugsmo.
Visų kolegų vardu labai nuoširdžiai Jums dėkoju
už šį pokalbį, už šią pasaulinę premjerą. Džiaugiamės Jūsų būsimu
vizitu Vokietijoje, Bavarijoje. Iki pasimatymo.
VR
© 2006 XXI amžius
|