Tau, man, jiems visoms šeimoms pasaulyje
Arijana Marija KAPKANIENĖ
Vasil KAPKAN
|
Kijeve vykusio XXII Tarptautinio
kongreso Už šeimą atidarymas
|
|
Bendrauja kongreso dalyviai
|
Šeima, meilės bendruomenė
Tokiu pavadinimu gegužės 9-11 dienomis Ukrainoje,
Kijeve, vyko XXII Tarptautinis kongresas Už šeimą. Į renginį susirinko
visos Ukrainos pagrindinių religinių konfesijų, daugybės šeimą palaikančių
organizacijų atstovai, o dalyvių iš viso buvo apie tūkstantį. Kongrese
iškelti tokie pagrindiniai tikslai: valstybiniu lygiu pateikti krikščionišką
požiūrį į santuoką ir šeimą ir pabrėžti jų svarbą sveikos visuomenės
kūrime; pateikti dabartinę santuokos ir šeimos situaciją Ukrainoje;
pasikeisti patirtimi su kitomis šalimis dėl darbo su šeimomis valstybiniu
bei Bažnyčios lygmenimis; kartu ieškoti praktinio šeimos ir santuokos
problemų spendimo.
Šis kongresas tai daugelio šeimos kongresų tęsinys,
kurie nuo XX a. devintojo dešimtmečio vyksta visame pasaulyje. Pirmieji
šeimos kongresai vyko Lotynų Amerikoje. Jie buvo inicijuoti dviejų
moterų Mersedes Arsu Vilson (Gvatemala, JAV) ir Kristinos Volmer
(Venesuela) ir greitai įgavo tarptautinį pripažinimą. Tolimesnių
kongresų organizavimui buvo sukurta pasaulinė organizacija Už šeimą
(The World Organization for the Family). Pradedant 1992 metais,
šiuos renginius organizuojant taip pat dalyvauja fondas Šeima
ateities viltis (Family, Hope for Tomorrow), kuris aktyviai parėmė
kongresus Varšuvoje (1994), Maskvoje (1999) bei Liubline (2004).
Kongresą Kijeve palaikė minėta organizacija Už šeimą (JAV) ir
dar dvi tarptautinės organizacijos: Europos federacija Už šeimą
(The European Federation for the Family, Šveicarija) ir fondas Šeima,
rytojaus viltis (The Family, Hope for tomorrow, Belgija). Ukrainoje
šį labai svarbų krikščionims renginį globojo Ukrainos graikų apeigų
Katalikų Bažnyčios (UGAKB) arkivyskupas kardinolas Liubomiras Husaras.
Į kongresą buvo pakviestos įvairios visuomeninės
organizacijos, atitinkamų valstybinių įstaigų, religinių konfesijų
atstovai, kad suteiktų jam ne tik pasaulinės, bet ir valstybinės
reikšmės.
Kodėl Ukrainoje?
Atsakydama į klausimą, kodėl XXII Tarptautinis
šeimos kongresas turėjo vykti Ukrainoje, viena organizatorių, UGAKB
Arkivyskupijos šeimos reikalų komisijos pirmininkė Lilija Prociv
teigė: Tam atėjo palankus metas. Viešpats padėjo suprasti, kuo
mes esame Dievo akyse ir kokios yra mūsų dorybės. Po oranžinės
revoliucijos prioritetu tapo žmonių teisių bei laisvių apsauga bei
garantuotas kiekvieno piliečio dalyvavimas visuomeniniame ir politiniame
gyvenime. Dėmesio centre žmogus, jo kultūrinių, dvasinių bei švietimo
poreikių tenkinimas, kokybiškų medicininių paslaugų suteikimas,
demokratinių teisių bei laisvių realizacijos užtikrinimas. Šeimos
tematika artima visoms, be išimties, Bažnyčioms bei religinėms organizacijoms
ir taip pat įvairioms visuomeninėms institucijoms. Todėl tikimės,
kad aplink šio sumanymo atgaivinti ir sustiprinti mažiausią visuomenės
branduolį šeimą pavyks sujungti visos Ukrainos visuomenės pastangas.
Kaip pažymi kongreso organizatoriai, poreikį organizuoti
tokį renginį Ukrainoje sąlygojo kritinė moralinė situacija ir tradicinių
šeimos vertybių šalyje nepaisymas. Išgirdę Ukrainos moterų iniciatyvą,
mes paskubėjome padėti, sako Elizabeta Druka Lubecka de Sejournet
(Belgija). Nes šeimos institucija reikalauja pasaulinės bendruomenės
dėmesio jai gresia pavojus. Ir dėl planetos ateities mes turime
vienytis.
XXII Tarptautinio šeimos kongreso tikslas yra
pakelti šeimos reikšmę būtent Ukrainos visuomenėje, tęsė pokalbį
Jolanta Bisping-Mycielska (Olandija). Ukraina yra jauna demokratinė
šalis, kuri žengia savo pirmuosius žingsnius kurdama sveiką ir laimingą
visuomenę. Tačiau gerų rezultatų galima pasiekti tik tada, kai tokia
taps kiekviena jos ląstelė, kiekviena šeima. Taigi šis kongresas
turėtų padėti atsakyti į didžius šių dienų iššūkius šeimai ir jos
vertybėms, remiantis situacija šalyje, kurioje toks renginys vyksta,
ir dalijantis pasaulio faktais bei patirtimi.
Iš tikrųjų sumaišytame posovietinio ateizmo ir
vakarietiško liberalaus humanizmo brūzgyne šeimai Ukrainoje yra
neramu. Laisvas seksualinis gyvenimas, skyrybos, dažni abortai ir
kontracepcija visa tai plačiai populiarina spauda. Daug ukrainiečių
ieško darbo užsienyje, o tai ardo jų šeimas ir neleidžia būti kartu
su vaikais. Dauguma gatvėje esančių vaikų jų šalyje greitai bus
300 tūkstančių bėga nuo alkoholizmo ir prievartos savo šeimose.
UGAKB Vyskupų sinodo laiške Šeimos metų (2003
m.) proga yra pasakyta: Jeigu Bažnyčia Kristaus kūnas, tai vieną
kūną teisinga vadinti namų bažnyčia. Joje vyras ir žmona skelbia
gerąją naujieną kad meilė niekados nepraeina. Būtent meilė yra
gėrio kitiems garantas, prologas ir epilogas stiprinant tikėjimą;
be jos pranašavimo pasiaukojimo dovanos netenka prasmės. Pirmieji,
kas išgirsta šią gerąją naujieną, tai vaikai, kurie iš Dievo palaimos,
vyro ir moters meilės ateina į pasaulį. Toliau yra akcentuojama:
Labiausiai įtikinančiu krikščionišku liudijimu vaikams yra geras
tėvų pavyzdys... Žodžiai pamoko, bet įtikina pavyzdys.
Vyskupai šiame laiške pabrėžė, kad Kristaus Bažnyčios
dvasingumas ir tautinės vertybės persekiojimų metais buvo išsaugotos
daugybės namų bažnyčių, kurių nepanaikino jokios sistemos, gyvavimo
dėka. Šiandien krikščioniškų šeimų pašaukimas įgijo naujų bruožų.
Mes kalbame ne tik apie Ukrainos tautos krikščioniškos sielos išsaugojimą,
bet ir apie krikščioniškų vertybių plėtimą į tuos sluoksnius, kurie
per prievartą buvo atplėšti ir dėl to atitolo nuo savo krikščioniškų
bei tautinių šaknų. Tautos naujos evangelizacijos garantas yra apaštalinis
užsidegimas ir krikščioniškas daugelio šeimų liudijimas, nes kai
bus tvirtos šeimos, tokios bus ir Bažnyčia, ir tauta, teigia
vyskupai.
Anot šio laiško autorių, viešosiose informavimo
priemonėse propaguojama mirties civilizacija. Dėl tos įtakos mažėja
gimstamumas, o šeima, kaip institucija, silpsta. Šeima, sakoma
toliau laiške, kaip pagrindinė bendruomenės organizmo ląstelė,
kenčia nuo netobulų įstatymų arba nuo to, kad valstybė ignoruoja
šeimos problemas. Kaip žinoma, labai dažnai civiliniai įstatymai,
liečiantys šeimą, prieštarauja Dievo įstatymams.
Valstybės ir Bažnyčių vadovų dėmesys
Atidarant kongresą, Ukrainos šeimos, jaunimo ir
sporto reikalų ministro atstovė perskaitė Ukrainos prezidento Viktoro
Juščenkos sveikinimą. Jame buvo konstatuota, jog amžinos vertybės
gėris, rūpinimasis kitu, pagarba nueina į antrą planą, užleisdami
vietą greitai praeinančioms pagundoms. Prezidentas V.Juščenka apibūdino
šeimą kaip unikalią žmonijos civilizacijos vertybę bei užtikrino,
jog darys viską, kad šeimos išsaugojimo ir augimo klausimai būtų
tarp pagrindinių valstybės politikos prioritetų. Kiekvienas ukrainietis
turi puoselėti savo genealoginį medį žinoti senelius ir prosenelius,
rūpintis ateities karta, akcentavo Ukrainos prezidentas.
Popiežius Benediktas XVI irgi atsiuntė savo sveikinimą.
Jo žodžius perskaitė apaštalinis nuncijus Ukrainoje Ivanas Jurkovičius:
Šventasis Tėvas nori širdingai pasveikinti bažnytinės ir pasaulietinės
valdžios atstovus, pranešėjus ir visus dalyvius bei palinkėti, kad
šis susitikimas taptų šaltiniu apmąstymų, galinčių aiškiai parodyti
šeimos reikšmingumą, kaip šiandien, taip ir ateityje, tą vaidmenį,
kurį atlieka šeima pagal Kūrėjo sumanymą, liečiantį visą žmoniją.
Laiške buvo akcentuota šeimos vaidmuo ir svarba: Krikščioniška
šeima Santuokos sakramento dėka, kuris sujungia sutuoktinius nenutraukiamais
abipusiais meilės ryšiais, panašiai kaip ir Jėzaus meilė Bažnyčiai,
yra pašaukta būti meilės šaltiniu, meilės ištikimos ir atviros
visam gyvenimui. Šventasis Tėvas užtikrino dvasiškai remiantis
kongreso dalyvius ir suteikė jiems apaštalinį palaiminimą.
Į kongreso dalyvius asmeniškai kreipėsi arkivyskupas
kardinolas L.Husaras. Jis sakė: Visus šio renginio dalyvius, tokius
skirtingus pagal amžių bei tikėjimus, vienija tai, kad mes visi
išaugome šeimose.
Ir dabar kiekvienas mūsų savo šeimose turi perduoti
ateities kartoms visa tai, kas yra geriausia ir ištvermingiausia,
kas mus pačius padarė žmonėmis. Šeima yra (...) ta terpė, kurioje
žmonės turi pasiaukoti. Ir jie turi būti joje laimingi. Iš motinos
mes perimame humaniškumą ir užuojautą kaip Dievo pašaukimą mums.
Toliau kardinolas teigė: Dėl įvairių priežasčių vidinių, išorinių,
tarptautinių, mūsų istorijos susidarė situacija, kai mūsų šeima
nėra tokio lygio, kokia ji turėtų būti. Šeima šiandien susiduria
su labai daug sunkumų, kuriuos jai nugalėti nėra lengva, bet netgi
kai yra sunku, mes norime žmonėms parodyti, padėti suprasti, kad
ir tokiomis sąlygomis galima būti ir geriems, ir laimingiems gyvenant
šeimoje.
Savo linkėjimo žodyje kongresui Stačiatikių Bažnyčios
Ukrainos (Kijevo patriarchatas) patriarchas Filaretas priminė, kad
jeigu nepavyks išsaugoti krikščioniškos šeimos, nebus Europos civilizacijos
nes šiandien Europoje nuolat mažėja gyventojų, o, jo nuomone,
pagrindinė to priežastis krikščioniškų šeimų nebuvimas. Akivaizdu,
kad tik Bažnyčia gali sukurti dvasinį pagrindą krikščioniškai šeimai.
Anot patriarcho, šeimos problemomis privalo rūpintis valstybė
nebus šeimos, nebus ir valstybės. O jeigu šeimoje nebus meilės
nebus ir gyvybės dvasios. Ypač dabar svarbu kurti krikščionišką
šeimą, nes tokių Ukrainoje pasigendama.
Tarptautinio fondo Ukraina 3000 Stebėjimo tarybos
pirmininkė Katerina Juščenko savo sveikinime pažymėjo, kad būtent
šeimos dėka Ukrainai pavyko išsaugoti savo tradicijas, kultūrą tais
laikais, kai buvo uždrausta ukrainiečių kalba, papročiai. Mes,
ukrainiečiai, esame stiprūs savo šeima, sakė Ukrainos prezidento
žmona. Anot jos, reikia rūpintis savo šeimomis, kurios grąžins
Ukrainai ir garbę, ir šlovę (tai žodžiai iš Ukrainos himno). Tai
taip pat užtikrins vaikų pasitikėjimą ateitimi, o tėvams suteiks
ramią senatvę. Kalbėdama apie idealią šeimą, K.Juščenko pateikė
Nazareto Šventosios Šeimos pavyzdį, kurios centre visada buvo Jėzus
Kristus.
Ukrainos Katalikų Bažnyčios vyskupas Marianas
Bučekas sveikinimo laiške atkreipė dalyvių dėmesį į visuomenės informavimo
priemonių įtakos problemas bręstantiems jaunuoliams ir vaikams,
o ateityje ir jų šeimoms. Vyskupas kvietė sustabdyti favorizuotą
mirties kultūrą ir drąsiai kalbėti apie tuos pavojus, kurie gresia
dabartinei šeimai. Pasak vyskupo, tie pavojai tai šeimos nenoras
turėti daugiau negu vieną vaiką, tėvų vykimas uždarbiauti į užsienį,
vaikus palikus tėvynėje be auklėjimo, ir kt.
Savo sveikinimus kongresui laišku perdavė ir Ukrainos
Stačiatikių Bažnyčios (Maskvos patriarchatas) metropolitas Volodimiras.
Savotiška sąsaja su ankstesniu kongresu tapo Liublino (Lenkijos
miesto, kur jis vyko) mero laiškas.
Kiekviena XXII Tarptautinio šeimos kongreso Šeima
meilės bendruomenė diena turėjo atskirą temą: Šeima, Bendruomenė,
Meilė. Šias temas savo pranešimuose bei šešiolikos sekcijų darbe
gvildeno žinomi sociologai, psichologai, teologai, medikai, žurnalistai,
valstybiniai veikėjai bei politologai iš Didžiosios Britanijos,
JAV, Latvijos, Lenkijos, Prancūzijos, Ukrainos bei kitų šalių.
Šeima dabartiniame pasaulyje
Pirmąją kongreso dieną Šeimos dieną nuolatinis
JTO koordinatorius Ukrainoje Frensis ODonelas kalbėjo apie šiuolaikinės
šeimos, ypač Europoje, padėties problemas. Jo manymu, pati savaime
šeima jau yra vertybė, nes žmogui tai pirma bendruomenė, ir taip
pat geriausias žmogaus laimės garantas.
Būti laimingas norėtų kiekvienas. Europoje dauguma
pirmųjų bandymų sukurti šeimą prasideda, kai jaunuoliams yra 20
metų, ir jau šiems jauniems žmonėms reikia pagalbos tobulėjant,
auklėjant vaikus. Kad šis procesas teisingai vyktų, trukdo keletas
problemų: socialinės politikos nebuvimas; nenagrinėjami geriausiųjų
šeimų pavyzdžiai; šeima nėra valstybės dėmesio centre.
Tad nėra ko stebėtis, kad dabar, statistikos duomenimis,
Europoje dviem moterims tenka trys naujagimiai.
Nauji amžiaus iššūkiai skatina individualizmą,
kuris daro žmonės pusiau laisvus, neleidžia atsiskleisti kaip individams,
kurti ir turėti šeimas.
Vaikui šiuolaikinėje visuomenėje reikalinga atitinkamo
lygio apsauga ir iki gimimo, ir po gimimo; ir tuo turi rūpintis
valstybė. Negalima leisti, kad būtų įteisinami abortai. Ukrainoje,
pavyzdžiui, dešimčiai gimusių vaikų tenka dvylika negimusių. Ar
tai ne visuomenės klaida?
Mums, kaip žmonėms, reikalingas vaikas mūsų
laimės pilnatvei, gyvenimo harmonijai. Visų visuomenės problemų
švietimo, socialinio užtikrinimo, ekonomikos sprendimas ir pati
visuomenės ateitis priklauso nuo vaikų mūsų ateities, nuo to,
kaip teisingai mes gerinsime socialinę politiką vaikų atžvilgiu.
Verta pastebėti, kad tokiose šalyse kaip Latvija,
Vietnamas, Pakistanas yra padaryti pozityvūs valstybės politikos
pokyčiai.
Kongrese kalbėjęs Latvijos Respublikos vaikų ir
šeimos reikalų ministerijos vadovas pastorius Ainaras Baštikas pateikė
kritinius punktus, kas trukdo šeimos gerovei. Tai, jo manymu, yra:
1) materializmas, vartotojiškumas, tai skatina
individualizmą, komforto ir patogumų ieškojimą ir tampa svarbiau
už rūpinimąsi vaikais. Tai egoistiškos, vienišos, išmirštančios
visuomenės požymis demografinės žiemos laikotarpis;
2) santykiai tarp žmonių pasižymi sumaištimi,
skleidžiama pasitenkinimo kultūra. Atsiranda aš, man, mano filosofija,
priešinga krikščioniškai šeimai. Meilė, pasišventimas, valios aktas,
kad kitas žmogus šalia mūsų būtų laimingas vis sunkiau suranda
atsaką žmogaus širdyje. Betgi Jėzus viską, ką padarė, padarė dėl
mūsų, ne dėl savęs ar tai nėra mums pavyzdys?
3) keičiasi gyvenimo šeimoje struktūra, jos aplinka,
ar yra į ką atsiremti naujajai kartai.
Tradicinė šeima reikalinga vaikų harmoningam vystymuisi.
Bus tvirta šeima bus ir tvirta valstybė.
Kiti prelegentai paminėjo nepavydėtiną vaikų Ukrainoje
situaciją dėl susiklosčiusios ekonominės padėties, kai 4 proc.
Ukrainos gyventojų valdo 90 proc. jos turto, neoficialiais duomenimis,
apie 5-7 mln. Ukrainos gyventojų išvažiavo uždarbiauti į užsienį,
dėl ko visų pirma kenčia šeima ir vaikai, kurie tampa gatvės vaikais.
Tarptautinės karitatyvinės fundacijos Ukraina 3000 koordinatorė
Olena Filon teigė, kad dabar šalyje apie 100 tūkst. vaikų auga vaikų
namuose ir internatuose. Jie nėra pasirengę tam, kas jų laukia už
valstybinių įstaigų durų suaugusiųjų gyvenimui. Neoficialiais
duomenimis, apie 300 tūkst. vaikų yra priskiriami gatvės elgesio
tipui. Su fizine prievarta gatvėje susiduria kiekvienas šeštas vaikas,
su moraline kiekvienas trečias, o su seksualine kiekvienas 20-as.
Rūkymas gatvėje prasideda nuo penkerių-septynerių metų, seksualinis
gyvenimas nuo 10-12 metų. Tik 25 proc. gatvės vaikų yra geros
psichologinės sveikatos. O.Filon mato problemų kompleksą 70 metų
visuomenėje nebuvo krikščioniškos moralės. Taigi problemų šaknys
šeimoje, kuri stokoja vaiko auklėjimo kultūros, kai vaikų pasaulėžiūra
ir vertybės diegiami iš skirtingų pažiūrų, kai vaikams trūksta tėčio
ir mamos. Segregacija (atsiskyrimas), anot jos, per visą žmonijos
istoriją, niekada nebuvo būdingu ir sėkmingu ugdymo bruožu.
Antroji kongreso diena Bendruomenės diena
prasidėjo Pasaulio organizacijos Už šeimą steigėjos ir prezidentės
Mersedes Arsu Vilson pranešimu aktualiu klausimu dėl šeimos planavimo.
Anot jos, JAV 80 proc. moterų naudojasi nėštumą nutraukiamomis priemonėmis,
ir viena iš penkių moterų dėl to serga įvairiomis ligomis. Tragedija
yra ta, kad vyriausybė taiko ekonomines šio klausimo sprendimo priemones,
tvirtino M.Arsu Vilson. Maža to, Amerikoje atsirado seksualinis
švietimas, kai vaikams dėstomas požiūris į seksualinį gyvenimą be
tėvų leidimo. Ši programa yra JTO programos dalis, bet ji nukreipta
prieš moralę. Kažkodėl yra užmirštama, kad vaikų seksualinis auklėjimas
tai visų pirma tėvų prerogatyva. Pasak prelegentės, yra vilčių
atsiranda vis daugiau šalių, kuriose gyvybė yra saugojama nuo
pačios pradžios. Deja, kol kas didesnė pasaulio gyventojų dalis
neprieštarauja abortams, o tai yra priešinimasis žmogaus prigimčiai
eiti prieš savo savimonę ir prieš savo sąžinę. Dabar kiekvienoje
šalyje, kurią galima pavadinti turtinga, šeimai tenka mažiau nei
du vaikai. Šiuolaikinė visuomenė ne visada supranta, kad negalima
daryti demokratijos iš Santuokos sakramento. Vadinamasis seksualinis
švietimas sąlygoja tai, kad JAV vienam tūkstančiui 15-19 metų merginų
tenka 120 nėštumų. Užmirštama apie krikščionišką meilės sampratą
tikra meilė moka sulaukti, tikra meilė laukia santuokos.
Popiežiaus pasauliečių reikalų tarybos patarėjas
bei televizijos diskusijų laidų apie šeimą vedėjas Zbignevas Nosovskis
savo pranešime pažymėjo, kad šeima tai bendruomenė, kur reikia
ir atiduoti, ir priimti, tai Švč. Trejybės atspindys, kur ir mąstymas
turi tekėti šia vaga. Visuomenė gi santuoką priima kaip nereikalingą,
apsunkinantį, rutininį dalyką. Iš tikrųjų kelias į subrendusio santuokinio
gyvenimo gilumą eina per kasdieninio gyvenimo šventumą. Šeimoje,
anot prelegento, turi būti kažkas, kas tai gali pakelti. Tada santuoka
taps neišsenkamu šaltiniu, kokiu yra Sakramentas. Nors pasaulyje
vis dar galioja požiūris, kad santuokoje gali patenkinti savo poreikius,
pats pasaulis remiasi ne tokia santuoka, bet krikščioniška, kur
žmogus auga laimingas, kur Dievas kviečia mus į Meilės bendruomenę.
Netikėtu ir originaliu požiūriu į moterį pasidalijo
organizacijos Naujos Europos moterys (New Women for Europe, Briuselis)
generalinė sekretorė Jana Jamborova pranešime Trečiojo tūkstantmečio
feminizmas. Ne naujiena, kad vaikai, išauklėti šeimoje, gauna viską,
kas jiems reikalinga, ir pagrindinis vaidmuo čia tenka moteriai.
Tačiau laiko iššūkis XIX amžiuje pakeitė moteriškumo suvokimą
taip atsirado feminizmas, pagrįstas individualizmu, segregacija,
vienišumu, kuris suradikalėjo mūsų dienomis. Jis atėmė iš moters
moteriškumą ir motiniškumą, neleidžia moteriai realizuoti save,
išpildyti savo paskirtį šioje žemėje. Moterys vis dėlto ieško savosios
prasmės. Tokios prasmės paieška bei jos realizavimas ir sudaro naujo
feminizmo sampratą. Būtent remiantis tikruoju feminizmu, galima
kalbėti apie bendruomeniškumo ugdymą asmenybėje žmogaus, kuriam
skirta gyventi mažesnėje ir didesnėje bendruomenėje šeimoje ir
visuomenėje. Skirtumo tarp moters ir vyro panaikinimas nedaro laimingo
nė vieno iš jų. Kaip asmenys, vyras ir moteris yra lygūs, ir jie
vienas kitą praturtina bendroje veikloje, šeimos bendruomenėje,
tačiau jokiu būdu ne kovoje vienas prieš kitą. Jų bendrame gyvenime
propaguojama humaniška, žmogiška visuomenė. Moteris negali ir neturi
imituoti vyro. Kelias į jos prigimtį yra lemiamas įgyvendinant jos
moteriškumą, motiniškumą. Šiuolaikinės visuomenės užduotis suteikti
moteriai galimybę turėti darbą ir uždarbį, tačiau nestumti moters
į kovą už savo teises. Būtent moterys perduoda vaikams kultūrą,
tradicijas, taip formuodamos visuomenę, nes vaikai mokosi iš pavyzdžių.
Ekonomikos ir demografijos specialistas, Sorbonos
(Prancūzija) rektorius prof. Žeraras Fransua Diuma pažymėjo, kad
Ukrainoje nuo 1990 metų mirtingumo lygis pakilo, ir, kaip ir kitose
Europos šalyse, pradėjo viršyti sumažėjusį gimstamumo lygį. Gimstamumo
sumažėjimas paaiškinamas tuo, kad tik 1950 metais Europoje 100 moterų
gimdavo 100 mergaičių, kad atkurtų demografinę pusiausvyrą. Nuo
1960 metų šis santykis ėmė kristi, pradedant nuo Europos Šiaurės
šalių, vėliau apimant Vakarų (1970 m.), po to Centrinės (1980 m.)
ir Rytų (1990 m.) Europos šalis. Dabar Europoje 100 moterų tenka
60 būsimosios kartos moterų. Iš Vakarų šalių kitaip yra tik JAV
ten šis santykis pasikeitė į priešingą pusę.
Priežastys, kurios palietė demografinę situaciją,
nėra nežinomos tai valstybinės politikos nebuvimas (Vakarų šalyse),
paplitusios kontracepcijos priemonės, aukštas abortų lygis, tėvų
atsisakymas nuo vaikų (Rytų Europos šalyse) ir kt. Europos išsigelbėjimas
tai protinga valstybių politika, nukreipta į lengvatas vaikams
ir šeimoms.
Svarbią ir opią šių dienų problemą iškėlė JAV
Krikščioniško kino ir televizijos komisijos pirmininkas dr. Tedas
Baehris iš JAV, (jo pastangomis buvo sukurtas fondas, kurio dėka
pasaulį išvydo filmas Narnijos kronika). T.Baehrio pastebėjimais,
1950 metais JAV 70 proc. žmonių žinojo, kad yra keturios Evangelijos
ir 10 Dievo Įsakymų. Dabar apie tai žino tik 4 proc. Visuomenė yra
tarsi atkirsta nuo krikščioniškų šaknų. Susidaro įspūdis, kad tėvai
atidavė vaikus į žiniasklaidos rankas, ir ateities kartai tenka
rinktis televizorių bei kompiuterį, užuot perėmus Bažnyčios, šeimos,
mokyklos teigiamą įtaką. Bet nėra paslaptis, kad 87 proc. vaikų
ekrane pamatytą prievartą perkelia į gyvenimą, ir kuo daugiau lieka
vaikai televizijos įtakoje, tuo labiau jie yra linkę seksualiniam
potraukiui. Išeitis slypi racionaliame žiniasklaidos valdyme. Todėl
reikia gerai pažinti savo vaikus, jų vystymosi stadijas; išmokti
elgesio su žiniasklaida abėcėlę; suprasti savo vertybes. Veikiant
kartu Kristaus vardu, įmanoma surasti teisingą elgesio su žiniasklaida
būdą.
Trečioji kongreso diena, pavadinta Meilės diena,
meilės šeimai, buvo skirta mokyti laikytis meilės disciplinos,
meilės tėvams, kaip pačios meilės šaltiniui, meilės Dievui, kaip
Kūrėjui. Verta paminėti Liudmilos Hrydkovec (Ukraina) žodžius, kad
žmogus iš tikrųjų ieško Dievo, ir suranda Jo atspindį savo artimuosiuose.
Todėl taip svarbu atsispirti mums siūlomam parduotuvės modeliui
santykiuose ir pasirinkti Dievo kvietimą.
Apie meilę, kuri gydo, buvo vaikų gydytojo psichologo
Olego Romančuko (Ukraina), dirbančio su neįgaliais vaikais, pranešimas.
Jis sakė, kad jeigu ir užtenka visko, tai dažniausiai vaikams jų
gyvenimuose trūksta šypsenos ir meilės dėstytojų kelyje į tikrąją
Meilę. Žmogaus širdis prasideda šeimoje. Todėl labai svarbu padėti
sužeistajam arba silpnesniajam atsilaikyti prieš augančią baimę.
Pastaroji kyla nuo pasaulietiško tobulėjimo proveržio, kai žmogui
įperšama laimė būti žvaigžde, šlovingam, turėti prestižinius daiktus,
gerą sveikatą, jėgą, daug pinigų ir neturėti jokių ribų. Jeigu šito,
ką siūlo reklama, nėra, psichologai pastebi, kad ir vaikui, ir suaugusiam
atsiranda baimė būti visuomenėje. Kol pasaulyje bus vertinama jėga
labiau nei meilė, karai pasaulyje nepasibaigs, o mes liksime atplėšti
nuo širdies. Leiskime veikti mumyse Dievui kad mūsų gyvenimo dovanos
būtų Meilės dovanomis.
Kongresas priėmė rezoliuciją, kurioje buvo akcentuojamos
visos aptartos problemos ir išvardyti siūlomi sprendimai. Rezoliucija
buvo pateikta visiems Ukrainos valstybinėms, visuomeninėms įstaigoms
ir organizacijoms, bažnyčioms ir religiniams judėjimams.
Verta pažymėti, kad Ukrainos Bažnyčių atstovai
paskelbė šiuos metus Vaiko metais, numatė atitinkamus renginius.
Ukrainos Rytų Apeigų Katalikų Bažnyčia, be įvairių kitų priemonių,
įtraukė į sekmadieninę liturgiją atskirą maldą (ekteniją) vaikams,
kuri yra skaitoma visose šios Bažnyčios parapijose.
© 2006 XXI amžius
|