Kalėdos priminė Betliejaus ir Šventosios Žemės
dabarties problemas
Mindaugas BUIKA
|
Jeruzalės katalikų patriarchas
Mišelis Saba laimina tikinčiuosius,
susirinkusius į Kalėdų šv. Mišias
prie Betliejaus bazilikos
|
|
Izraelio pastatyta 8-10 metrų
aukščio betono saugumo siena
apsunkino palestiniečių gyvenimą
|
|
Jeruzalės katalikų patriarchas
Mišelis Saba vadovauja
šv. Kalėdų pamaldoms
|
|
Kristaus gimimo šventinė procesija
Betliejaus bazilikoje
|
|
|
|
Vienas didžiausių iššūkių,
su kuriais dabar susiduria Betliejus
ir visa Palestiniečių savivaldai
priklausanti teritorija, yra Izraelio
pastatyta betono saugumo siena
|
|
Kristaus gimimo vieta Betliejuje
|
Jeruzalės katalikų patriarcho šventinis kreipimasis
Kalėdų laikotarpis vėl sutelkė tarptautinės visuomenės
ir žiniasklaidos dėmesį į Palestiną ir Jėzaus Kristaus gimtąjį miestą
Betliejų su tenykštėmis nelengvomis problemomis, patiriamomis dėl
dramatiško konflikto aplinkybių. Tradiciniame kalėdiniame kreipimesi,
skirtame Palestinos, Izraelio, Jordanijos ir Kipro tikintiesiems,
Jeruzalės katalikų arkivyskupas patriarchas Mišelis Saba pažymėjo,
kad nors tarptautinė bendruomenė atrodo bejėgė rasti teisingą kelią
taikai ir teisingumui Šventojoje Žemėje gyvenančių tautų palestiniečių
ir izraeliečių smurto kupinoje sandūroje, vis dėlto Evangelijos
santarvės pažadas reikalauja politinių lyderių ryžtingo apsisprendimo
nemažinti pastangų tam siekti. Ir šiemet Kalėdos vėl atėjo į Betliejų
tomis pačiomis mirties ir nusivylimo sąlygomis, pastebi ganytojas
primindamas Betliejų beveik apsupusią Izraelio pastatytą saugumo
sieną su kontrolės punktais, ir kaip ši izoliacija giliai įsirėžė
į čia gyvenančių žmonių širdis. Taip pat ir Gaza lieka dideliu
kalėjimu, mirties ir vidinių palestiniečių nesutarimų vieta, aiškino
Jeruzalės patriarchas kalbėdamas apie tame arabų sektoriuje stiprėjančią
priešpriešą tarp radikalios Hamas grupės ir nuosaikaus Palestinos
arabų prezidento Machmudo Abaso vadovaujamo Fatah sąjūdžio. Kaip
ir anksčiau, Šventojoje Žemėje vyrauja neapykantos ir baimės atmosfera:
tarp palestiniečių dėl tebesitęsiančios okupacijos ir laisvės
nebuvimo, tarp izraeliečių dėl terorizmo pavojaus ir nesaugumo.
Nerimas dėl ateities yra apėmęs visą regioną: Iraką, Libaną, Siriją,
Egiptą ir Jordaniją, pripažįsta patriarchas M.Saba.
Su padėka pripažinęs daugelio tarptautinių organizacijų
solidarumo iniciatyvas, kurios yra reikalingos taikos, teisingumo,
laisvės ir okupacijos pabaigos siekimui, ganytojas taip pat aiškina,
jog optimizmo teikia ir pati Kalėdų žinia su Šventojo Rašto paskatinančiu
mokymu. Cituodamas Senojo Testamento pranašus Jeremiją ir Izaiją,
apaštalą šv. Paulių bei Evangelijos pagal Luką pasakojimą apie šv.
Joną Krikštytoją, patriarchas ragina politinius veikėjus šiuo pagrindu
ieškoti konflikto taikaus sprendimo. Jis kviečia Šventosios Žemės
politikus klausti Krikštytoją, ką jie turi daryti, kad rastų reikiamą
išeitį tiems, kurių likimas yra jų rankose, ir būti pasirengus priimti
atsakymą: nieko neskriauskite, melagingai neskųskite, tenkinkitės
savo alga (Lk 3, 14).
Politikai taip pat turi klausyti engiamųjų, pažemintųjų
balso, netgi žuvusiųjų balso arba balso tų, kuriems jie gali primesti
mirtį bei pažeminimą, kad pasiektų saugumą kitai pusei. Ganytojas
yra įsitikinęs, jog netgi griežti ir sunkiai sukalbami kovotojai
bei radikalūs lyderiai yra pajėgūs priimti ir vertinti meilę ir
draugiškumą, bet tam yra reikalingas atsivertimas, kad į kitą jie
galėtų žiūrėti ne kaip į priešą ir žudiką, bet kaip į brolį, į gyvybės
davėją. Nors Betliejus, kuris turi būti taikos miestas, dabar,
kaip ir visa Šventoji Žemė, yra tapęs konflikto ir mirties vieta,
tačiau santarvės grąžinimas yra įmanomas, jeigu to bus siekiama
su nuoširdžia atsakomybe. Tai būtų išsigelbėjimas ne vien palestiniečiams
ir izraeliečiams, bet ir visam regionui.
Grėsmė krikščionių bendruomenei
Pristatydamas kalėdinį kreipimąsi žurnalistams
Jeruzalėje patriarchas M.Saba gruodžio pabaigoje pripažino, kad
Palestinos arabų savivaldos teritorijoje iškilo tam tikrų sunkumų
santykiuose tarp vietos arabų ir krikščionių. Krikščionys, sudarantys
tik apie 2 proc. visų regiono gyventojų, baiminasi dėl islamiškojo
fundamentalizmo stiprėjimo. Štai po įsimintinos popiežiaus Benedikto
XVI kalbos dėl islamo Regensburgo universitete Bavarijoje praėjusį
rugsėjį musulmonų radikalai Vakariniame Jordano krante ir Gazoje
nuniokojo daugelį krikščionių bažnyčių. Krikščionims taip pat nerimą
kelia Hamas ir Fatach nesutarimai, nes silpna vyriausybė negali
kontroliuoti padėties ir užkirsti kelią ekstremistų išpuoliams.
Mums reikia stiprios vyriausybės, kad su kiekvienu
piliečiu būtų elgiamasi garbingai, sakė patriarchas ir kaip pavyzdį
nurodė Jordaniją, kur dėl valdžios tvirtumo krikščionims nėra ko
baimintis. Kita vertus, jo įsitikinimu, dėl Hamas ir Fatach
nesutarimų nebus prieita iki pilietinio karo, nes abi pusės suprato,
jog daug galima prarasti. Jungtinės Valstijos ir Europos Sąjunga
nutraukė pernai sausio mėnesį parlamento rinkimus laimėjusios Hamas
vyriausybės finansavimą, kol ji neatsisakys smurto veiksmų, nepripažins
Izraelio egzistavimo bei kitų susitarimų, kuriuos anksčiau buvo
sudariusi velionio Jasiro Arafato vadovaujama Palestinos išsivadavimo
organizacija.
Jeruzalės katalikų patriarchas M.Saba taip pat
pažymėjo, kad Šventosios Žemės krikščionys savo tikėjimo vertybėmis
gali prisidėti ir prie izraeliečių, ir prie palestiniečių visuomenių
gerovės, kuriose jie gyvena ir neša meilės ir susitaikinimo dvasią.
Kaip tik toje dvasioje gali būti rastas taikos sprendimas kovų ir
nesutarimų apimtam regionui. Patriarchas kartu priminė Bažnyčiai
didelį susirūpinimą keliantį krikščionių egzodą dėl sunkių gyvenimo
sąlygų. Pačiame Betliejuje, kur gyvena viena didžiausių Šventosios
Žemės krikščionių bendruomenių, nedarbas pasiekė sunkiai pakeliamą
60 proc. ribą. Dėl finansinės krizės municipalitetas negali savo
darbuotojams išmokėti atlyginimo jau už tris pastaruosius mėnesius.
Per šiuos metus, ieškodami geresnio gyvenimo svetur, Betliejų paliko
trys tūkstančiai krikščionių. Jeigu dar 1965 metais krikščionys
sudarė apie du trečdalius (65 proc.) Betliejaus gyventojų, tai dabar
jų liko tik apie 12 proc.
Lapkričio mėnesį skaitydamas pranešimą Palestinos
krikščionybė: iššūkiai ir ateities vizija 73 metų patriarchas M.Saba,
kuris yra etninis arabas, pabrėžė, jog tebesitęsiantis konfliktas
kelia realų pavojų vietinės krikščionių bendruomenės egzistencijai.
Jis taip pat teigė, jog palestiniečiai krikščionys irgi turi teisę
ir pareigą priešintis Izraelio primestai okupacijai, tačiau ši
rezistencija turi būti neprievartinė ir vedanti į visišką žmogaus
teisių bei nepriklausomybės atgavimą. Kiekviena tauta, ir palestiniečiai,
ir izraeliečiai, turi teisę gyventi saugiai bei turėti savo pasirinktą
nepriklausomą savivaldą, sakė ganytojas. Visi žmonės ir tautos
yra lygios prieš Dievą.
Vėliau susitikęs su jį aplankiusiais JAV katalikų
žurnalistais Jeruzalės katalikų patriarchas aptarė šios šalies,
kaip pagrindinės Izraelio sąjungininkės, vaidmenį taikiai sureguliuojant
konfliktą. Pagrindinis klausimas Jungtinių Valstijų administracijai
yra Izraelio išlikimas, pažymėjo patriarchas M.Sabas. Jeigu
JAV nori Izraelio išlikimo, jos turi stengtis, kad Izraelį suptų
draugiškos šalys. Bet dabartinė JAV politika sąlygoja, kad Izraelį
supa priešai. Tai nėra būdas draugams apsaugoti. Ganytojas aiškino,
kad Izraelis, remiamas Jungtinių Valstijų, provokuoja konfliktą,
o palestiniečiai reaguoja į diskriminaciją. Jis pripažino, jog kai
kurios kovotojų grupės reaguoja smurtu, tarp jų teroristiniais
išpuoliais, žudydami nekaltus žmones, ir tai nėra pateisinama.
Tačiau Izraelyje ir Amerikoje dažnai kalbama,
jog visi palestiniečiai yra teroristai ir kad jie visa siela
nori Izraelio sunaikinimo, o tai neteisinga. Tie žmonės nenori
sunaikinti Izraelį be jokios priežasties, bet tik desperatiškai
reaguoja į engimą. Jeigu engimas būtų nutrauktas, užbaigus okupaciją,
tai kartu būtų pabaiga ir pačios sunaikinimo idėjos. Patriarchas
M.Saba taip pat pareiškė nuomonę, jog Hamas vyriausybės boikotavimas
Vakaruose yra trumparegiškas ir skaudina visus palestiniečius, nes
tai jų demokratiškai išrinkta vyriausybė. Žinoma, tos grupės radikalios
politinės idėjos gali būti nepriimtinos, bet jeigu jūs norite boikotuoti
kiekvieną nusidėjusį žmogų, tai negalėsite kalbėti su niekuo, aiškino
Šventosios Žemės katalikų dvasinis vadovas.
Saugumo sienos keliami sunkumai
Vienas didžiausių iššūkių, su kuriais dabar susiduria
Betliejus ir visa Palestiniečių savivaldai priklausanti teritorija,
yra Izraelio pastatyta betono saugumo siena, atskyrusi beveik visą
Vakarų Jordano krantą. JAV katalikų paramos tarnybos CRS (Catholic
Relief Services europietiško Caritas analogas) prieškalėdiniame
pranešime teigiama, kad Šventoji Šeima, kuri prieš 2000 metų keliavo
iš Nazareto į Betliejų, kad pasirengtų tam momentui, kuris visam
laikui pakeitė žmonijos istoriją, dabar to jau turbūt negalėtų padaryti.
Tame kelyje ji dabar atsidurtų prieš 8-10 metrų sieną, ginkluotus
sargybinius, daiktų ir asmenybę nustatančių dokumentų patikrinimą
ir, suradus kokį nors net menkiausią neaiškumą, būtų sugrąžinta
atgal.
Dėl sienos keliamų problemų faktiškai sutaria
palestiniečių ir izraeliečių žmogaus teisių gynėjai. CRS pranešime
remiamas Izraelio informacijos centro dėl žmogaus teisių okupuotose
teritorijose šiai organizacijai priklauso žymūs Izraelio mokslininkai,
teisininkai, žurnalistai, netgi parlamento nariai, ataskaitoje
teigiama, kad tose vietose, kur jau pastatyta užtvara, žymūs šalia
jos gyvenančių palestiniečių žmogaus teisių pažeidimai yra akivaizdūs.
Maždaug prieš metus, kaip tik prieš 2005 metų Kalėdas, siena atitvėrė
už 10 kilometrų nuo Jeruzalės esantį Kristaus gimtąjį Betliejų,
atimdama žmonėms laisvo judėjimo galimybę jų pačių žemėje. Betono
blokai ir spygliuota viela labai pablogino humanitarinę situaciją
Betliejuje, kas tapo ne tik vietos gyventojų žmogiškojo orumo paniekinimu,
bet ir iškėlė pavojų bendrajai gerovei Palestinoje ir Izraelyje,
ypač žvelgiant iš ilgalaikės perspektyvos.
Dėl padaugėjusių saugumo procedūrų vis mažiau
turistų ir piligrimų atvyksta į Betliejų netgi didžiųjų švenčių,
tokių kaip Kalėdos, laikotarpiais, o tai atsiliepia svarbiesiems
miesto ekonomikos sektoriams. Taip pat ir tie, kurie jame apsilanko,
izraeliečių raginami saugumo sumetimais neapsistoti pačiame Betliejuje,
bet vykti į užmiesčio viešbučius, kurie liko kitoje sienos pusėje.
Dėl Izraelio įvestų ir nuolat besikeičiančių kontrolės nuostatų
Betliejaus gyventojams darosi vis sunkiau pasiekti savo darbovietes
Jeruzalėje bei kituose už sienos likusiuose miestuose. Žemės ūkio
produktų bei kitų prekių judėjimas sienos padalytoje Palestinoje
taip pat yra labai apsunkintas. Mokesčius kontroliuoja Izraelio
valdžia, o surinktos lėšos po Hamas vyriausybės suformavimo buvo
įšaldytos. (Prieškalėdiniame, gruodžio 23 dienos, Palestinos prezidento
M.Abaso ir Izraelio premjero Ehudo Olmerto susitikime pastarasis
pažadėjo daugiau kaip 100 mln. dolerių surinktų mokesčių grąžinti
palestiniečiams, jeigu bus rastas būdas šias lėšas tiesiogiai paskirstyti
ligoninėms bei kitoms humanitarinėms ir socialinėms reikmėms apeinant
Hamas vyriausybę.)
Saugumo sienos pastatymo jos ilgis (daugiau
kaip 650 km) keturis kartus viršija garsiąją Berlyno sieną, tiesimo
kaina 1 milijardas dolerių šalininkai tvirtina, kad ši užtvara
yra reikalinga užkirsti kelią savižudžiams teroristams patekti į
Izraelį. Sienos kritikai pripažįsta Izraelio savigynos teisę, tačiau
pabrėžia barjerų pastatymo moralines ir ekonomines problemas bei
kitus pažeidimus. Pati siena nesutampa su 1949 metais Jungtinėse
Tautose nustatyta riba tarp žydų valstybės ir palestiniečių teritorijų,
kai kur įsiveržia net iki 16 km į arabų žemes už vadinamosios žaliosios
linijos, nes norėta apsaugoti nelegaliai pastatytas izraeliečių
kolonistų gyvenvietes.
Pagal JT Humanitarinių reikalų tarnybą, stebinčią
barjero projekto įgyvendinimą, minėtos saugumo sienos daugiau kaip
75 proc. ilgio yra pastatyta Palestinos arabų teritorijos viduje.
JT pagrindinis juridinis organas Tarptautinis teisingumo teismas
dar 2004 metais paskelbė verdiktą, kad sienos statyba palestiniečių
žemėse prieštarauja tarptautinei teisei. Kaip minėta, Betliejų
kone iš visų pusių juosianti siena vietinei krikščionių bendruomenei
sukūrė faktiškas uždaro kalėjimo gyvenimo sąlygas. Daugelis vietos
gyventojų, patirdami tikrą beviltiškumą ir desperaciją, galvoja,
kad likusieji du milijardai pasaulio krikščionių nesupranta (ar
nenori suprasti) jų sunkios padėties ir neskuba padėti.
Ir CRS pranešimas, ir patriarcho M.Saba kreipimasis
šv. Kalėdų proga baigiasi evangeliniu paraginimu tiems, kurie gyveno
Jėzaus gimimo laiku: Bėkime į Betliejų pažiūrėti, kas ten įvyko
(Lk 2,15). Reikia keliauti į Betliejų, apsilankyti ar apmąstyti
ir pasimelsti, kad būtų pagarbintas gimęs Išganytojas, kad būtų
išgirstas angelų ramybės skelbimas geros valios žmonėms ir kad geriau
būtų galima suprasti tenykščių tikėjimo brolių ir seserų šiandieninius
vargus.
2006 metų Kalėdų proga pasiųstame laiške Šventosios
Žemės ir visų Artimųjų Rytų krikščionių bendruomenėms popiežius
Benediktas XVI pabrėžė savo solidarumą jų nelengvų išbandymų akivaizdoje,
kartu jas paguosdamas evangeliniu palinkėjimu: Viešpats tesuteikia
jums ramybę. Popiežius taip pat patvirtino, kad stengsis apsilankyti
Šventojoje Žemėje, į kurią jis oficialiai pakviestas Izraelio
ir Palestinos arabų savivaldos vadovų, kai tik susidarys tam palankios
aplinkybės. Laukdamas šio mano troškimo išsipildymo, jus drąsinu
eiti pasitikėjimo keliu, daryti draugiškumo ir geros valios gestus.
Šitaip bus dedami pagrindai tam brangiam gėriui, kuris yra jūsų
trokštama taika, rašo Šventasis Tėvas.
© 2006 XXI amžius
|