Azijoje
Chaldėjų Bažnyčia pasninkavo už Irako taiką
Dviem pasninko dienomis, gruodžio 18 ir 19-ąją,
viso pasaulio chaldėjai katalikai prašė Dievą suteikti taikos, saugumo
ir stabilumo malonę karo tragediją ir jos pasekmes išgyvenančiam
Irakui. Šį pasninką pagal asirų liturgijoje puoselėjamą Ninevės
pasninką (Bautha) paskelbė Babilonijos chaldėjų patriarchas Emanuelis
III Delis. Pasninkas primena Ninevės gyventojų atgailą ir atsivertimą
pranašo Jonos laikais. Apie Irako krikščionių sunkumus papasakojo
Bagdado vyskupas augziliaras Slemonas Vardunis. Jis priminė, jog
pasninkas ir susilaikymas padeda atrasti maldos prasmę, ypač tada,
kai kamuoja sunkumai ir neviltis.
Irako krikščionys jaučiasi nesaugūs, todėl daugelis
jų išvyko į saugesnes kaimynines šalis. Irake, ypač Mosule, vykdoma
arši kampanija prieš neislamiškus papročius. Šios kampanijos pirmosios
aukos yra moterys ir krikščionys. Mosulo moterys perspėtos nesirodyti
viešai be uždengto veido, laikytis atokiau nuo vyrų, pavyzdžiui,
nesėdėti greta jų autobuse. Krikščionys bijo kelti koją iš namų,
kurie daugeliui tapo kalėjimu. Mosule pastaruoju metu buvo pagrobti
šeši kunigai, iš jų du nužudyti.
Irako chaldėjai ir kiti krikščionys būgštauja
dėl savo bendruomenių ateities, sakė vyskupas. Šalies chaldėjai
šiemet nerengia Kalėdų iškilmių, nes gatvėje būti pavojinga. Automobiliuose
padedamos bombos, grobiami žmonės, krikščionims grasinama. Visgi
tikintieji savo namus išpuošė šventiškai, su prakartėlėmis ir eglutėmis.
Bet per šių metų Kalėdas liks nuskriausti daugelis Irako vaikų.
Todėl labai norėtųsi, kad viso pasaulio vaikai maldose prisimintų
Irako vaikus, jiems per maldą išreikštų savo draugystę ir artumą,
kalbėjo vysk. S.Vardunis
Kambodžos Bažnyčiai 450 metų
Bažnyčia Kambodžoje baigė minėti 450 metų sukaktį.
Prieš tiek metų į šią šalį atvyko pirmieji misionieriai. Kambodža
yra viena iš Indokinijos valstybių, turinti sienas su Tailandu,
Vietnamu ir Laosu. Pirmoji khmerų karalystė buvo įkurta dar I a.
po Kristaus gimimo, o khmerų civilizacija suklestėjo XII-XIII a.
Vėliau ją okupavo Tailando ir Vietnamo karalystės. 1863 metais Kambodža
tapo Prancūzijos protektoratu ir iš šios kolonijinės valdžios išsivadavo
tik 1953 metais.
XVI a. antroje pusėje Kambodžą pasiekė pirmosios
laikinos misijos, kurios nuo XVII a. tapo stabilios ir nuolatinės.
1850 metais buvo įkurta pirmoji apaštalinė prefektūra, kuri po šimto
metų tapo apaštaliniu vikariatu. 1968 metais buvo įsteigtos trys
vyskupijos. Kambodžoje šiuo metu yra apie 25 tūkst. katalikų, jų
sielovada rūpinasi apie 50 kunigų, daugiausia svetimšaliai. Dauguma
iš 13 mln. šalies gyventojų išpažįsta budizmą.
Dauguma Kambodžos krikščionių buvo ir yra vietnamiečių
kilmės, tad konfliktų su Vietnamu įžiebtas nepakantumas vietnamiečiams
neretai pasireikšdavo būtent jų atžvilgiu. Krikščionys ne kartą
bėgo nuo persekiojimų tai iš Kambodžos į Vietnamą, tai iš Vietnamo
į Kambodžą. Šios etninio ir politinio pobūdžio priežastys skaldė
ir pačią krikščionių bendruomenę. Prancūzijos kolonijinės valdžios
metais krikščionybė buvo tapatinama su svetimšalių dominavimu.
Didžiausias smūgis Bažnyčiai buvo suduotas komunistinio
Pol Poto vadovaujamų raudonųjų khmerų režimo metais (1975-1979 m.).
Kaip vertinama, tuo metu žuvo nuo pusantro iki trijų milijonų žmonių
apie ketvirtadalį visos to laiko Kambodžos populiacijos. Dešimtys
tūkstančių krikščionių, kelios dešimtys kunigų, misionierių, vienuolių
spėjo palikti Kambodžą iki represijų pradžios, o dauguma likusiųjų,
paprasti krikščionys ar kunigai, sulaukė kankinių mirties, tarp
jų ir pirmasis kambodžietis vyskupas Džosefas Salas. Pol Poto režimas
sunaikino visas krikščioniško kulto vietas arba jas nusavino, bet
kokia krikščioniška praktika buvo uždrausta.
Pol Potas buvo nušalintas nuo valdžios 1979 metais,
bet tik praėjusio amžiaus devintajame dešimtmetyje Bažnyčia vėl
atgavo veikimo laisvę, į šalį grįžo misionieriai. 1993 metais religijos
laisvė buvo įtvirtinta naujos konstitucijos, dar po metų Kambodža
užmezgė diplomatinius ryšius su Šventuoju Sostu, o po kelerių metų
įšventinti keli kambodžiečiai kunigai. Šiuo metu tarptautinės organizacijos
pripažįsta, kad religijos laisvė Kambodžoje yra iš tikro gerbiama.
Vyskupų taikdariška misija Šri Lankoje
Šri Lankos katalikų vyskupai krašto vyriausybę
informavo apie tragišką gyventojų būklę šalies šiaurės rytų apygardoje.
Vyskupai susitikime su Maitripala Sirisena, žemės ūkio ministru,
šiuo metu einančiu ir gynybos ministro pareigas, paprašė leisti
į Džafnos pusiasalį pasiųsti skubią humanitarinę pagalbą. Vietos
gyventojai kenčia dėl būtiniausių dalykų, ypač maisto, trūkumo.
Vyskupai taip pat paprašė vyriausybės atskleisti tiesą apie kun.
Džimo Brauno likimą, kuris prieš keturis mėnesius dingo be pėdsakų
Šri Lankos valdžios karininkų kontroliuojamoje zonoje.
Šiaurės rytų apygardoje jau kurį laiką tęsiasi
įnirtingi susirėmimai tarp vyriausybės armijos karių ir tamilų išsivadavimo
tigrų sukilėlių. Tačiau niekas nesirūpina vietos gyventojų likimu.
Jų nepasiekia jokia pagalba, nes jos nepraleidžia apygardą apsupę
kariaujantieji. Apie vyskupų susitikimą su ministru pranešė Asianews,
Romoje veikianti Misijų kongregacijos PIME žinių agentūra.
Šalies vyskupų konferencijos pirmininkas Vianejus
Fernandas komunikate apie susitikimą pažymėjo, kad ministras informavo
vyskupus apie vyriausybės ir sukilėlių taikos pokalbių situaciją
ir užtikrino, kad vyriausybė pasirengusi pradėti derybas. Vyskupai
savo ruožtu kalbėjo, kad svarbu pasiųsti į apygardą tarptautinius
stebėtojus bei Tarptautinio Raudonojo Kryžiaus organizacijos delegaciją,
galinčią užtikrinti gyventojams skubią humanitarinę pagalbą.
Šri Lankos spauda neseniai pranešė, kad maždaug
šimtas apygardos gyventojų bandė pereiti iš sukilėlių kontroliuojamos
teritorijos į rytuose esančią valdžios karių valdomą zoną. Sieną
pereiti yra pavojinga, daug bandančiųjų ją peržengti žūsta arba
dingsta be pėdsako.
Šis du dešimtmečius besitęsiantis vidaus konfliktas
vien per 2006 metus pareikalavo 3500 žmonių, karių, kovotojų ir
civilių, gyvybių. 2002 metais vyriausybės ir sukilėlių pasirašytos
paliaubos taip ir liko tik popieriuje.
Indijoje vienuolė paskelbta palaimintąja
Gruodžio 3 dieną Indijoje palaimintąja paskelbta
Karmelio kalno Motinos seserų kongregacijos vienuolė Švč. Jėzaus
Širdies Eufrazija. Iškilmėms Oluro mieste vadovavo kardinolas Varkejus
Vitajatilas, Ernakulam-Angamalio arkivyskupas.
Vienuolė, kurios pasaulietinis vardas yra Roza
Eluvetingal, gimė 1877 metais gausioje šeimoje Katuro kaime, Indijoje.
Būdama vos devynerių metų, savo gyvenimą paaukojo Dievui. Norui
tapti vienuole pasipriešino jos turtingas tėvas, kuris norėjo matyti
vyriausią dukrą sukūrusią šeimą, o jaunesnę dukrą ketino išsiųsti
į vienuolyną. Tik po jaunesniosios dukters mirties tėvas leido Rozai
tapti vienuole. Taigi sulaukusi 12 metų, Roza buvo priimta kandidate
į Karmelio kalno Motinos seserų kongregacijos vienuolyną. Po kelerių
metų davė amžinuosius įžadus. Ilgainiui ji tapo vienuolyno naujokių
magistre, dar vėliau vienuolyno vyresniąja. Oluro vietovėje esančiame
vienuolyne su trumpomis pertraukomis ji praleido 48 metus. Sesuo
Eufrazija mirė 1952 m. rugpjūčio 29 d.
Beatifikacijos bylos postulatorius Vatikano radijui
paliudijo, kad sesuo Eufrazija buvo mistikė, visiškai atsidavusi
Jėzui; priėmusi Švč. Sakramentą, dažnai regėjimuose matydavo kenčiantį
Kristų ir patirdavo fizinį skausmą, didžiąją laiko dalį praleisdavo
adoruodama Švč. Sakramentą, kad net žmonės buvo ją praminę besimeldžiančia
motina. Anot postulatoriaus, palaimintoji mus moko, kad tikrasis
turtas yra danguje, o karitatyvinės meilės ir tikėjimo gyvenimas
turi būti nukreiptas į Eucharistiją.
Palaimintosios byla buvo pradėta 1987 metais.
2002-aisiais sesuo Eufrazija buvo paskelbta Dievo tarnaite. 2006
m. liepos 26 d. popiežius Benediktas XVI oficialiai pripažino kaulų
vėžiu sergančio Tomo Tarakano stebuklingą išgijimą.
Palaimintųjų ir šventųjų skelbimas yra svarbus
įvykis ne tik Visuotinei Bažnyčiai, bet ir vietinėms Bažnyčioms
ir ypač Indijos Bažnyčiai, kurios nariai kasmet patiria smurtą.
2006 metais Indijoje buvo įvykdyta ne mažiau kaip 200 fundamentalistų
išpuolių prieš krikščionis. Kasmet smurto išpuolių prieš krikščionis
ir religinių mažumų kulto vietų išniekinimo atvejų vis daugėja.
Pirmųjų kinų tautybės vyskupų konsekravimo 80-osios
metinės
Šešių kinų kunigų konsekravimas vyskupais 1926
metais Romoje laikomas istoriniu įvykiu, padėjusiu pagrindą Bažnyčiai
Kinijoje plėstis ir augti. Jiems vyskupišką sakrą suteikė popiežius
Pijus XI. Naujieji vyskupai buvo paskirti vadovauti tais pačiais
metais įsteigtiems apaštaliniams vikariatams, kurie ilgainiui tapo
vyskupijomis.
Nors pirmasis vyskupu tapęs kinas buvo 1685 metais
konsekruotas vyskupas Luo Venjao, bet vėliau Bažnyčią Kinijoje valdė
vyskupai europiečiai. Kinų kilmės vyskupų konsekracija yra italo
arkivyskupo, vėliau kardinolo Celso Kostantinio nuopelnas. Jis buvo
pirmasis apaštalinis delegatas Kinijoje. Jo iniciatyva 1924 metais
įvyko pirmasis Kinijos Katalikų Bažnyčios vyskupų sinodas, sudaręs
pagrindą Kinijos Bažnyčios sutautinimui ir santykių su Šventuoju
Sostu normalizavimui. Daugelis sinodo nutarimų pralenkė II Vatikano
Susirinkimo po kelių dešimtmečių pradėtą Bažnyčios atsinaujinimą.
Kardinolas C.Kostantinis, pirmojo kinų katalikų universiteto, pirmųjų
vietinių vienuoliškų kongregacijų ir kelių kunigų seminarijų steigėjas,
laikomas vienu iš Kinijos Bažnyčios tėvų.
Šešių pirmųjų vyskupų šventimų metinės buvo iškilmingai
paminėtos vyskupijose, kurias jie valdė, Anguo, Fenjyango, Haimeno,
Pukio, Taižuo ir Ksuanhua. Minėjimuose prisimintos šių vyskupų pastangos
ugdyti naują kinų kunigų ir pasauliečių kartą. 1930 metais įkurtą
Ksuanhua kunigų seminariją baigė 32 kunigai, kurie sudarė visos
Kinijos Bažnyčios pagrindą neramiame praėjusio amžiaus penktajame
dešimtmetyje. Jei 1926 metais nebūtų buvę kinų tautybės vyskupų,
galbūt Bažnyčia Kinijoje nebūtų išsilaikiusi iki dabartinių laikų.
Kinijos Bažnyčia šiemet minėjo dar dvi sukaktis
pirmojo kinų kardinolo paskyrimo ir katalikiškos hierarchijos
įkūrimo 60-ąsias metines. Popiežius Pijus XII 1946 m. vasario 18
d. kardinolu pakėlė verbitų vyskupą Tieną Kengsiną, kuris tapo pirmuoju
kardinolu ne tik Kinijoje, bet visoje Azijoje. Po dviejų mėnesių
popiežius Pacelis įsteigė Kinijos katalikų hierarchiją ir įkūrė
20 metropolijų, kurios apėmė dar šiandien veikiančias 79 vyskupijas
ir 38 vikariatus.
Susitiko Tailando kunigai
Veiksmingiausias būdas skelbti Jėzaus Gerąją Naujieną
Tailande liudyti konkrečiais veiksmais. Tokią išvadą padarė Tailando
kunigai, susirinkę į metinį susitikimą. 150 susitikimo dalyvių dalijosi
įspūdžiais iš neseniai Tailande surengto pirmojo Azijos misijų kongreso.
Susitikimo tema priminė Azijos misijų kongreso temą Pasakojimas
apie Jėzų Tailande. Kunigai svarstė, kaip įgyvendinti šio kongreso
rezultatus Tailande.
Krikščionybė Tailande yra mažumos religija. Iš
63 mln. Tailando gyventojų apie 300 tūkst. yra katalikai. Daugiau
kaip 90 proc. yra budistai. Kaip ir kitur žemyne, dauguma tailandiečių
katalikybę laiko vakarietiška religija ir todėl tarsi svetimkūniu
Azijos kultūriniame ir istoriniame kontekste. Liudyti Dievo Žodį
kur kas naudingiau konkrečiais veiksmais negu prozelitine veikla,
pareiškė Chian Mai vyskupijos kun. Haelomas. Tuo tarpu kunigas
Khantahomas priminė šviesų konkrečių artimo meilės darbų pavyzdį
pal. Kalkutos Motina Teresę. Salezietis kunigas Rosensas patikino,
jog reikia skirti didesnį dėmesį socialiniams projektams, pavyzdžiui,
steigti mokyklas vargingiausių gyventojų vaikams. Pasak kunigo Sirisuto,
pirmiausia reikia ne skelbti, o įsiklausyti ir dalytis, nes tarpreliginis
dialogas reikalauja gerbti vieni kitų nusistatymus.
Pagal VR
© 2006 XXI amžius
|