Europoje
Šventasis Sostas užmezgė diplomatinius santykius
su Juodkalnija
Oficialiai pranešta, kad Šventasis Sostas ir Juodkalnijos
Respublika, trokšdami ugdyti draugiškus dvišalius santykius, nusprendė
užmegzti Šventojo Sosto Apaštalinės nunciatūros ir Juodkalnijos
ambasados lygio diplomatinius ryšius.
Evangelija dabartinės Juodkalnijos teritorijoje
buvo skelbiama jau pirmame krikščioniškos istorijos amžiuje. Kai
buvo padalyta Romos imperija, per dabartinės Juodkalnijos teritoriją
keletą šimtmečių ėjo riba tarp Rytų ir Vakarų imperijos dalių. Žlugus
Vakarų imperijai, Juodkalnija atiteko Bizantijai. 1042 metais buvo
įkurta nuo Bizantijos nepriklausoma kunigaikštystė, kurios valdovas
kunigaikštis Michailas gavo karališką vainiką iš popiežiaus Grigaliaus
VII. 1089 metais buvo įkurta Antivaro (dabar Baro) arkivyskupija.
Nepriklausoma katalikiška kunigaikštystė gyvavo apie šimtą metų.
XII a. pabaigoje ji buvo prijungta prie tuo metu augančios stačiatikių
serbų valstybės, nepriklausomos nuo Konstantinopolio. XV a. dabartinė
Juodkalnija tapo Venecijos respublikos valda, kurią valdė stačiatikiai
kunigaikščiai Crnojevičiai. Ši giminė davė vardą ir valstybei: Crna
Gora Juodasis kalnas. XV a. pabaigoje dalis Balkanų, taip pat
ir Juodkalnija, atsidūrė Turkų Osmanų imperijos sudėtyje.
Nuo XVII a. pabaigos iki XIX a. vidurio Juodkalniją
valdė Stačiatikių Bažnyčios metropolitai. XIX a. antroje pusėje,
po Austrijos-Vengrijos, Turkijos ir Rusijos karų, Juodkalnijos kunigaikštystė
buvo sekuliarizuota metropolitas atsisakė politinės valdžios,
buvo įkurtas parlamentas, sudaryta sutartis su Šventuoju Sostu,
Baro katalikų arkivyskupas tapo parlamento nariu. 1913 metais Juodkalnijos
gyventojai drauge su serbais ir bulgarais dalyvavo kare su turkais,
kurio metu visas Balkanų pusiasalis išsivadavo iš Osmanų imperijos
valdžios. Bet po kelerių metų Juodkalnija buvo inkorporuota į po
Pirmojo pasaulinio karo susikūrusią serbų, slovėnų ir kroatų karalystę,
kuri 1929 metais pavadinta Jugoslavija. Juodkalnija priklausė Jugoslavijai
iki pat jos subyrėjimo. Paskui kelerius metus priklausė bendrai
Serbijos ir Juodkalnijos valstybei, o galiausiai 2006 m. birželio
3 d., po referendumo, Juodkalnija pasiskelbė nepriklausoma valstybe.
Šventasis Sostas ją pripažino birželio 19 dieną. Ir dabar pagaliau
užmegzti Šventojo Sosto ir Juodkalnijos diplomatiniai santykiai.
Dauguma Juodkalnijos gyventojų yra stačiatikiai.
Katalikų tėra vos apie 20 tūkstančių. Juodkalnijoje veikia dvi katalikų
vyskupijos senoji, XI amžiuje įkurta Baro vyskupija, tiesiogiai
pavaldi Šventajam Sostui, ir Kotoro vyskupija, priklausanti Kroatijos
Splito metropolijai.
Didžiojoje Britanijoje krikščionybė stumiama iš
viešumos
Tai vienoje homilijoje pareiškė Birmingemo arkivyskupas
Vincentas Nicholsas. Jo teigimu, šiuo metu bandoma taip sutvarkyti
visuomenės gyvenimą, kad joje nebeliktų vietos krikščionybei. Tuo
tarpu krikščionys, sekdami Kristaus nurodymu, turi liudyti savo
tikėjimą visuomenei ir taip prisidėti kuriant moralinį visuomenės
gyvenimą. Siekiama atmesti tokią krikščioniškos moralės įtaką ir
visa ko vertinimo kriterijumi bei pamatu padaryti neva neutralias
juridines normas. Bet iš tiesų jos nėra neutralios, nes atspindi
laicistinės demokratijos sampratą ir jos nulemtą moralės supratimą.
Pasinaudojant įstatymais, tikėjimo bendruomenėms ir jų įsitikinimams
jėga primetamos joms nepriimtinos moralinės normos.
Arkivyskupas tai sakė turėdamas omenyje dabar
Didžiosios Britanijos vyriausybės svarstomą įstatymą dėl homoseksualių
asmenų diskriminacijos sustabdymo. Katalikų Bažnyčia irgi ne kartą
pasisakė prieš homoseksualių asmenų diskriminaciją juos išjuokiant,
atleidžiant iš darbo ir pan., tačiau yra prieš homoseksualumo pripažinimą
socialine ir moraline norma. O svarstomas įstatymas sukurtų galimybę
homoseksualių asmenų porai kreiptis į teismą dėl diskriminacijos,
tarkim, jei kunigas atsisakytų juos sutuokti. Į keblią padėtį patektų
ir įvaikinimo sektoriuje dirbančios katalikiškos organizacijos,
kurios nenorėtų leisti įvaikinti vaiko homoseksualių asmenų porai.
Arba krikščioniški žurnalai, kurie atsisakytų išspausdinti skelbimą,
susijusį su homoseksualizmu.
Tai jau ne pirmas tokio pobūdžio susidūrimas Didžiojoje
Britanijoje. Neseniai pagarsėjo atvejis, kai aviakompanija British
Airways atleido vieną darbuotoją už tai, kad ji atsisakė nusiimti
arba paslėpti nedidelį kryželį. Esą ji pažeidė vidinį kompanijos
nurodymą nerodyti religinių simbolių. Kilo didelės diskusijos, buvo
išsakyta daug kritikos. 92 britų parlamentarai, atstovaujantys visoms
politinėms jėgoms, pasirašė aviakompanijos elgesiui nepritariančią
deklaraciją, kiti pastebėjo, kad British Airways nesilaiko tokios
pat griežtos politikos dėl sikhų turbanų ir musulmoniškų drabužių.
Dar kiti pažymėjo, kad kryželio simbolika nėra išskirtinai religinė,
ji išreiškia ir visiems žmonėms priimtinas vertybes. Po protestų
aviakompanija pakeitė savo nuostatas ir leido nešioti nedidelius
religinius simbolius.
Daug sunkumų kyla švietimo srityje. Neseniai bylą
laimėjo ateistinių pažiūrų pilietis, kuris padavė į teismą katalikišką
mokyklą už tai, kad ši dėl jo religinių įsitikinimų atsisakė jį
įdarbinti. Edinburgo universitete kaip diskriminacinis buvo uždraustas
kursas, kuriame homoseksualumas buvo nagrinėjamas remiantis krikščioniška
doktrina ir buvo svarstoma, ar asmuo su homoseksualiais polinkiais
gali gyventi susilaikydamas. Universitetuose spaudimą patiria krikščioniškų
pažiūrų studentų asociacijos.
Kardinolas K.OKonoras, Vestminsterio arkivyskupas
ir Anglijos katalikų Bažnyčios vadovas, neseniai viename Times
dienraščio straipsnyje klausė, ar visa tai dar galima vadinti dialogu
tarp krikščionių, agnostikų, kitų religijų išpažinėjų, ateistų.
Gal tai jau nebe dialogas, bet religijos, kaip vieno iš pamatinių
kultūros elementų, neigimas, kupinas nepagrįstų fobijų?
Ar Bukarešto katalikų katedros neužgoš dangoraižiai?
Neseniai Šventojo Sosto spaudos tarnyba paskelbė
komunikatą dėl katalikų Šv. Juozapo katedros Rumunijos sostinėje
Bukarešte ir naujo dangoraižio statybų jai keliamos grėsmės. Komunikate
rašoma, kad 2006-ųjų balandžio mėnesį Bukarešto arkivyskupija informavo
Vatikano valstybės sekretoriatą apie žadamą statyti 19 antžeminių
ir keturių požeminių aukštų pastatą, kuris bus arčiau nei per 10
m nuo Šv. Juozapo katedros sienos. Tad pagrįstai bijomasi, kad katedrai
nebūtų padaryta nepataisoma žala. Vatikano valstybės sekretoriatas
kreipėsi į Rumunijos valdžios institucijas per Apaštalinę nunciatūrą
Bukarešte ir per Rumunijos ambasadą prie Šventojo Sosto, prašydamas
sustabdyti ir atšaukti šias statybas, nes jos kelia pavojų kultūriniam
palikimui, kurio apsaugos normos yra numatytos tarptautinėse sutartyse,
pasirašytose ir Rumunijos.
Šventasis Sostas taip pat susipažino su Rumunijos
Senato rezoliucija, kuria patvirtinamos Valstybinės statybų priežiūros
komisijos ataskaitos išvados, teigiančios, jog minėtos statybos
turėtų būti nedelsiant nutrauktos. Vatikano valstybės sekretoriatas
toliau stebės susiklosčiusią sudėtingą padėtį ir tikisi, kad bus
rasta išeitis, kaip apsaugoti istorinę ir kultūrinę vertę turinčią
Bukarešto katedrą.
© 2006 XXI amžius
|