Įvairenybės
Popiežiaus dovana Nazareto krikščionims
Popiežiškosios Vienos Širdies tarybos pirmininkas
vyskupas Paulas Kordesas Nazarete įteikė popiežiaus Benedikto XVI
dovaną Šventosios Žemės pranciškonų kustodijai daugiau kaip milijoną
eurų naujam sielovadiniam centrui. Šie pinigai buvo surinkti Popiežiaus
gimtojoje Bavarijoje, kai jis joje lankėsi rugsėjo mėnesį. Miuncheno,
Regensburgo ir Pasau vyskupijų tikintieji rinko aukas Šventosios
Žemės krikščionims.
Naujojo jaunimo ir šeimų sielovados centro Nazarete
statybos darbai bus pradėti vasario mėnesį. Pastatų komplekse bus
įrengtos nakvynės, susitikimų ir konferencijų salės bei sporto aikštelė.
Priimdamas Šventojo Tėvo auką, Šventosios Žemės kustodas, pranciškonas
kun. Pjerbatista Picabalja pažymėjo, kad centras bus atviras ne
tik katalikams, bet ir visiems Šventosios Žemės krikščionims. O
vysk. P.Kordesas pabrėžė, kad Šventasis Tėvas troško konkrečiu gestu
padrąsinti krikščionis neišvykti iš Šventosios Žemės, nes žino,
kad jie nuolat spaudžiami emigruoti. Šie žmonės būgštauja dėl savo
ateities, nes jaučiasi praradę viltį.
Tai labai svarbi dovana mums, ypač Nazareto krikščionių
bendruomenei, kuri yra gausiausia Šventojoje Žemėje. Ji yra gausiausia
ir veikliausia, bet ligi šiol neturėjo tinkamų patalpų, kuriose
galėtų rinktis jauni Nazareto ir visos Galilėjos krikščionys, jaunos
šeimos, kur būtų galima rengti jų katechezę. Nazareto sielovados
centras yra sena Šventosios Žemės Bažnyčios svajonė, todėl dabar
Popiežiaus dovana leis ją įgyvendinti, sakė t. P.Picabalja.
Anglijos Katalikų, Anglikonų, Baptistų ir Stačiatikių
Bažnyčių lyderiai aplankė Betliejų
Vestminsterio arkivyskupas kardinolas Kormakas
Merfis O'Konoras, Anglijos ir Velso katalikų vyskupų konferencijos
pirmininkas, ir Kenterberio arkivyskupas Rovanas Viljamsas, Anglikonų
Bažnyčios Anglijoje ir Anglikonų Bendrijos visame pasaulyje dvasinis
vadovas, per Adventą kartu keliavo į Betliejų bei rytų Jeruzalę.
Kartu vyko Baptistų ir Stačiatikių Bažnyčių vadovai.
Prieš kelionę interviu BBC televizijai kardinolas
K.O'Konoras pabrėžė, jog tai ne politinė, o sielovadinė kelionė,
skirta padrąsinti ir sustiprinti nedideles Jeruzalės ir ypač Betliejaus
krikščionių bendruomenes. Juk kartais užmirštama, kad Šventojoje
Žemėje gyvena ne tik žydai ir musulmonai, bet ir krikščionys. Betliejaus,
Jėzaus gimtinės, krikščionių bendruomenė yra viena seniausių pasaulyje
ir ten aukojamos šv. Mišios Jėzaus kalbėta kalba. Tačiau dėl politinių
priežasčių, suvaržymų ir pavojaus, didelio nedarbo daugelis Palestinos
krikščionių paliko savo gimtąją žemę. Šiandien jie sudaro tik 15
proc. Betliejaus gyventojų, nors prieš 20 metų jų buvo 80 procentų.
Visiškas krikščionių pasitraukimas iš Betliejaus būtų simboliškai
skaudus visai Bažnyčiai. Ir Katalikų, ir Anglikonų Bažnyčių vadovai
ne kartą ragino tikinčiuosius remti Betliejaus krikščionių bendruomenę,
pavyzdžiui, dažniau rengti piligrimines keliones į tą vietovę.
Aptarta keliaujančiųjų sielovada
Gruodžio pradžioje Vatikane vyko II tarptautinis
kelio sielovados susitikimas, kurį surengė Popiežiškoji keliaujančiųjų
ir migrantų sielovados taryba. Jame dalyvavo apie 30 dalyvių iš
20 pasaulio valstybių. Kelias, keliavimas, keleivių srautai, su
kelių tinklais susijusių žmonių gyvenimas yra dar mažai studijuotas
fenomenas Bažnyčioje, nors buvo pripažinta, kad žmonių mobilumas
yra svarbus mūsų laikų bruožas. Susitikimas buvo vienas šio fenomeno
apmąstymo etapų, bandymas pagerinti diskusiją šiomis temomis. Jame
nagrinėta, kaip pagerinti sielovadą daugybės kelyje esančių žmonių:
tolimųjų reisų sunkvežimių vairuotojų, dažnai ir dideliais atstumais
važinėjančių žmonių, kelių priežiūros infrastruktūrų, degalinių,
pakelės maitinimo įstaigų darbuotojų, turistų, geležinkelio darbuotojų
ir keleivių.
Sielovados terminas šiuo atveju apima ne tik
sąlygų melstis sudarymą, kilnojamų ar nuolatinių koplytėlių įrengimą,
bet ir moralinio elgesio kelyje kodekso ugdymą. Šis elgesio kodeksas
apima kelyje esančių žmonių tarpusavio santykius, čia iškyla ir
žmonių žūčių dėl neatsargaus vairavimo aspektas, požiūris į kelyje
sutinkamus žmones, pavyzdžiui, gatvės moteris. Taip sielovada pritaikoma
prie dabartinio pasaulio ir naujosios evangelizacijos.
Šis susitikimas buvo skirtas su kelių ir geležinkelių
tinklais susijusiems darbuotojams ir keliautojams. 2004 metais Keliaujančiųjų
ir migracijos sielovados taryba surengė susitikimą dėl gatvės vaikų
sielovados, 2005 metais dėl gatvės moterų sielovados ir išlaisvinimo.
2007 metais numatyta aptarti benamių sielovados klausimus. Galima
sakyti, kad kelio sielovada apima visus asmenis, kurie neturi
namų arba juose beveik nebūna.
Popiežiaus Benedikto XVI vardu susitikimo dalyviams
sveikinimo telegramą pasiuntė kardinolas Tarcizijus Bertonė. Joje
teigiamai įvertinamas šio susitikimo tikslas sielovados kelyje
esantiems ir dirbantiems įdiegimas bei pagerinimas ir linkima, kad
dalyvių darbas būtų paremtas krikščioniška meile ir tikėjimu. Jiems
perduotas ir Popiežiaus palaiminimas.
Vatikane atidaryta paroda apie Rusijos Stačiatikių
Bažnyčią
Vatikano valstybės sekretorius kardinolas Tarcizijus
Bertonė, Romoje atidarant parodą apie Rusijos Stačiatikių Bažnyčią,
perdavė popiežiaus Benedikto XVI sveikinimą Maskvos stačiatikių
patriarchui Aleksijui II. Ši paroda apie Stačiatikių Bažnyčią ir
Rusijos dvasinį atgimimą, sakė kardinolas, liudija apie bendrą
rūpestį atgimstančia Europa.
Savo kalboje kardinolas džiaugėsi, kad paroda
buvo atvežta į Romą. Rankoje laikydamas pektoralą, jis pasakojo,
kad ir šis kryžius, kurį jam padovanojo vienas iš jo pirmtakų kardinolas
Agostinas Kazarolis, yra brangi dovana, nes ją kardinolui A.Kazaroliui
padovanojo Maskvos patriarchas. Taip pat šis kryžius liudija apie
stiprų ryšį, kuris nuo amžių sieja Romos Bažnyčią su Rusijos Stačiatikių
Bažnyčia.
Parodos atidaryme buvo perskaitytas Maskvos patriarcho
Aleksijaus II laiškas. Jame patriarchas prisiminė sunkią Stačiatikių
Bažnyčios praeitį Sovietų Sąjungoje ir aptarė Rusijoje visuomet
aktualias dvasingumo problemas. Patriarchas laiške paragino katalikus
ir stačiatikius sekti Evangelijos keliu, nepamiršti, jog veidmainystė
ir smurtas kartais gali sudrumsti visų krikščioniškų konfesijų gyvenimą.
Korso muziejuje Romos senamiestyje veikiančią
parodą remia įvairios Rusijos Stačiatikių Bažnyčios organizacijos.
Parodoje eksponuojama rusų šiuolaikinio religinio meno kolekcija,
sakralinio meno daiktai taurės, liturginiai drabužiai, ikonos,
nuotraukos iš rusų žinių agentūrų ir laikraščių (Itar-Tass, Ria
Novosti, Reuters, Trud ir Komersant) archyvų ir Maskvos stačiatikių
patriarcho Aleksijaus II kalbų citatos.
Marijonų kongregacijos steigėjas bus paskelbtas
Bažnyčios palaimintuoju
XVII a. gyvenęs Marijonų kongregacijos steigėjas,
Jėzaus Marijos Stanislovas (Dievo tarnas Janas Papčinskis) artimiausiu
metu bus iškeltas į altorių garbę. Popiežius Benediktas XVI privačiai
priėmė Šventųjų skelbimo kongregacijos prefektą Chosė Saraivą Martiną
ir įgaliojo paskelbti atitinkamą kongregacijos dekretą. Jame patvirtinama,
kad įvyko stebuklas užtarus Dievo tarnui J.Papčinskiui. Šventasis
Tėvas kartu patvirtino dar kitus 19 Šventųjų skelbimo kongregacijos
dekretų.
Dievo tarnas S.Papčinskis yra vienas iš Lietuvoje
labiausiai žinomų Lenkijos Bažnyčios dvasininkų. Jo 1673 metais
įkurta Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo vienuolija (marijonai)
per kelis amžius atnešė gausių dvasinių vaisių ir Lietuvai bei jos
Bažnyčiai. Iš visų šios kongregacijos dvasinių palikuonių išsiskiria
palaimintasis Vilniaus vyskupas Jurgis Matulaitis, Marijonų kongregacijos
atnaujintojas ir Lietuvos bažnytinės provincijos kūrėjas.
Dievo tarnas J.Papčinskis, Jėzaus Marijos Stanislovas,
gimė 1631 m. gegužės 18 d. Podegrodze, Lenkijoje, mirė 1701 m. rugsėjo
17 d. Gora Kalvarijoje, Lenkijoje. Bene svarbiausias jo gyvenimo
nuopelnas yra Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo vienuolijos
įkūrimas Lenkijoje 1673 metais. Marijonai iki mūsų laikų semiasi
įkvėpimo iš Švč. M. Marijos Nekaltojo Prasidėjimo slėpinio, siekia
juo pagrįsti tiek savo narių dvasinį gyvenimą, tiek apaštalavimą
visuomenėje, juo remiasi auklėdami jaunimą, vadovaudami mokykloms,
leidykloms, parapijoms, rekolekcijų centrams, Marijos šventovėms,
artimo meilės darbais tarnaudami migrantams ir misijose.
Kol kas nenustatyta, kada ir kur bus surengta
Dievo tarno S.Papčinskio beatifikacijos ceremonija. Anot Marijonų
generalinių namų Romoje atstovo, ji greičiausiai įvyks 2007 metų
rudenį Lenkijoje.
Šv. Pauliaus bazilikoje apaštalo Pauliaus sarkofagas
Šventojo Sosto spaudos tarnybos surengtoje konferencijoje
pristatyti Šv. Pauliaus už Romos miesto sienų bazilikoje vykę archeologiniai
tyrinėjimai, kurių metu rastas apaštalo Pauliaus sarkofagas. Tradicija
teigia, jog 67 metais apaštalas Paulius, prasidėjus krikščionių
persekiojimams, buvo nukirsdintas Romos apylinkėse, Laurencijaus
kelyje, ir palaidotas greta Ostijos kelio, laidojimui skirtoje teritorijoje.
Ant Pauliaus kapo buvo pastatytas ir nuolatos
krikščionių piligrimų lankomas nedidelis paminklas. Imperatoriaus
Konstantino valia ant apaštalo kapo buvo pastatyta bazilika, kuri
pašventinta 324 metais. IV a. pabaigoje ji buvo perstatyta ir išplėsta,
vėliau ne kartą restauruota, o per karus apiplėšta ir apgriauta.
Bazilika iškilo už III a. antroje pusėje pastatytų gynybinių Romos
miesto sienų, vadinamųjų Aurelijaus mūrų, todėl jai prigijo Šv.
Pauliaus už miesto sienų bazilikos pavadinimas. 1823 metais baziliką
nuniokojo didelis gaisras. Popiežius Leonas XII pradėjo atstatymo
darbus; iš tiesų buvo pastatyta visai nauja bazilika. 1840 metais
pašventintas pagrindinis altorius, o visa bazilika 1860 metais.
Tokia ji žinoma ir šiandien.
Literatūrinė tradicija tvirtino, kad bazilika
stovi apaštalo Pauliaus kapo vietoje, o pagrindinis jos altorius
pastatytas virš palaidojimo vietos. Nors nebuvo abejonių, kad bazilika
iškilo toje vietoje, kur Paulius iš tikro palaidotas, tačiau nebuvo
sutariama dėl tikslios palaikų ir kapo vietos. Ar tikrai centrinis
altorius pastatytas virš jos? Ar verta pasitikėti legendų pobūdį
įgijusia pasakojimų tradicija?
2002 metais prasidėję ir 2006-ųjų rugsėjį pasibaigę
archeologiniai kasinėjimai tą tradiciją patvirtino, spaudos konferencijoje
teigė Šv. Pauliaus už miesto sienų bazilikos klebonas kardinolas
Andrea di Montecemolas ir Vatikano muziejų archeologas Džordžijus
Filipis. Archeologų buvo atkastos Konstantino laikų ir IV a. pabaigos
bazilikos sienų liekanos, o po centriniu altoriumi ir po senoviniu
užrašu Pauliui, apaštalui kankiniui aptiktas didelis IV a. sarkofagas,
kuriame, kaip manoma ar bent jau taip buvo manyta nuo IV a. pabaigos,
ir yra apaštalo palaikai.
Kol kas sarkofagas dar ne visai atidengtas, jį
galima matyti pro nedidelę mūre atvertą nišą. Jis yra 2 m 55 cm
ilgio, 1 m 25 cm pločio ir 97 cm aukščio. Sarkofago dangtis 30
cm aukščio ir 12 cm storio. Dangtyje yra užlipinta maždaug 10 cm
skylė, pro kurią prie apaštalo palaikų būdavo priliečiamos drobės
atraižos, kurios taip tapdavo relikvijomis. Šis radinys yra tikra
krikščioniškos archeologijos sensacija, dar kartą patvirtinusi šimtamečių
pasakojimų tradicijų autentiškumą ir patikimumą.
Didžiosios Romos bazilikos Popiežiškosios
Didžiosios Romos bazilikos daugiau nebebus vadinamos
patriarchalinėmis. Jos oficialiai bus tituluojamos popiežiškosiomis.
Apie šį popiežiaus Benedikto XVI o potvarkį žurnalistams pranešė
vienos iš keturių didžiųjų Romos bazilikų, Šv. Pauliaus už Romos
miesto sienų, arkikunigas kardinolas Andrea di Montecemolas. Didžioji
Marijos bazilika ir Popiežiaus katedra Laterane, kaip ir ant Romos
dangiškųjų globėjų apaštalų Petro ir Pauliaus kapų iškilusios
šventovės Vatikane bei prie Ostijos kelio už Romos miesto sienų
nuo dabar yra popiežiškosios bazilikos. Pasak kardinolo, ligi
šiol vyravo įsitikinimas, kad didžiųjų bazilikų vadinimas patriarchalinėmis
sudarė prielaidą Popiežiui pagal tokį bazilikų titulą pačiam vadintis
Vakarų patriarchu, kaip priešybe Rytų patriarchams. Iš tiesų buvo
kitaip, nes praeityje didžiąsias bazilikas popiežiai pavesdavo Rytų
katalikų patriarchams kaip vietą kurtis Romoje, o ne kaip oficialų
titulą. Todėl Šventasis Tėvas nusprendė, kad tos keturios bazilikos
bus vadinamos popiežiškosiomis bazilikomis.
Iš naujo tirti tautų apaštalo, Pauliaus iš Tarso,
kapą leido popiežiaus Benedikto XVI Popiežiškajai Šv. Pauliaus už
Romos miesto sienų bazilikai suteiktas statutas, reglamentuojantis
tiek bazilikos administravimą ir ją ligi šiol administravusios ir
prie jos veikiančios benediktinų abatijos kompetenciją ateityje,
tiek tikinčiųjų, vietinių ir viso pasaulio piligrimų, sielovadą
joje. Pagal šį naują potvarkį Popiežius Šv. Pauliaus bazilikai paskyrė
plačių įgaliojimų arkikunigą, kokį nuo seno turėjo kitos trys didžiosios,
dabar jau Popiežiškosios Šv. Petro, Laterano ir Didžioji Marijos
bazilikos.
Suteikus bazilikai naują statusą, pradėti dideli
restauravimo ir modernizavimo darbai. Numatoma įrengti naują turistinį
maršrutą, kurio svarbiausias objektas bus po centriniu bazilikos
altoriumi esanti apaštalo Pauliaus kapo vieta ir joje esantis apaštalo
sarkofagas.
Paroda Habemus Papam
Neseniai Laterano apaštaliniuose rūmuose buvo
atidaryta paroda Habemus Papam. Popiežių rinkimai nuo šv. Petro
iki Benedikto XVI. Parodoje pateikta popiežių rinkimų istorija
nuo pirmųjų krikščionybės amžių, tačiau daugiausia dėmesio skirta
konklavoms, tai yra institucines formas ir nustatytas taisykles
turintiems popiežių rinkimams. Pirmosios kodifikuotos konklavų taisyklės
ir pats pavadinimas siekia XIII a. vidurį. Laterano rūmai, kuriuose
atidaryta paroda, iki 1377 metų buvo oficiali Romos vyskupų rezidencija.
Iki Avinjono tremties, kai keli prancūzų kilmės popiežiai buvo perkėlę
savo dvarą į pietinėje Prancūzijoje esantį Avinjono miestą, ne Vatikanas,
bet Lateranas buvo katalikybės centras. Laterano rūmuose iki 1377
metų vykdavo ir popiežius renkančios konklavos. Konklavų istoriją
pasakojantys dailės kūriniai eksponuojami tose pačiose salėse, kuriose
prieš amžius kardinolai rinkdavę apaštalo Petro įpėdinius.
Pagal VR
© 2006 XXI amžius
|