Azijoje
Filipinų kardinolas kvietė prisiminti badaujančius
vaikus
Gavėnios pasninko metu prisiminti milijonus badaujančių
vaikų pakvietė Manilos arkivyskupas kardinolas Gaudencijus Rosalesas.
Anot kardinolo, pasninkas yra solidarumo ženklas bei galimybė susitapatinti
su savo krašto alkstančiais vargšais ir ypač su vaikais, kurie kenčia
nuo blogos mitybos. Šiomis dienomis kiekvieną kartą nesuvalgydami
maisto kąsnio atsiminkite, kad yra vaikų, kurie rausiasi po šiukšlynus
norėdami prikimšti tuščią skrandį, ragino Manilos arkivyskupas.
Pagal Maisto ir mitybos tyrimų instituto skaičiavimus
Filipinuose trys iš dešimties iki penkerių metų amžiaus vaikai kenčia
nuo chroniško blogo maitinimosi, yra per mažo svorio ir turi augimo
sutrikimų. Iš viso Filipinuose kenčiančių nuo blogos mitybos iki
10 metų amžiaus vaikų yra beveik aštuoni milijonai.
Kardinolas taip pat ragino filipiniečius aukoti
Integruoto maitinimosi programai, kurioje dalyvauja 300 parapijų
37 vyskupijose. Iki šiol Filipinų Bažnyčia kasmet padėdavo 65 tūkst.
skurstančių vaikų, o šiais metais planuojama šį skaičių padidinti
iki 120 tūkst. Galiausiai kardinolas išreiškė viltį, kad tikintieji
pasninkaus ne tik per Gavėnią, nes vargšų yra visada, todėl reikia
gyventi kukliau ir padėti kitiems.
Prisimintas jėzuitų misionierius Kinijoje
Vatikano valstybės sekretorius kardinolas Tarcizijus
Bertonė popiežiaus Benedikto XVI vardu pasveikino neseniai Italijos
Maceratos mieste vykusio tarptautinio suvažiavimo dalyvius. Suvažiavimas
skirtas jėzuitui misionieriui Mateo Ričiui, kuris, XVII amžiuje
nukeliavęs į Kiniją, skelbė Kristų, sėkmingai derindamas krikščionybės
žinią su kinų kultūros elementais.
M.Ričis gimė 1552 metais Maceratoje. Studijavo
Romos kolegijoje, dabartiniame Grigaliaus universitete. 1571 metais
įstojo į Jėzaus Draugiją. 1578 metais atvyko į Indijos Goa miestą
kaip misionierius. 1582 metais ordino vyresnieji nusprendė pasiųsti
jį į Makao, taigi į Kiniją. M.Ričis buvo pirmasis europietis, išmokęs
kinų kalbą. Prieš pradedant misionieriaus darbą, reikėjo išspręsti
daug kitų problemų, nes tuo metu, valdant Mingų dinastijos imperatoriui
Šengui Cungui, užsieniečiams buvo draudžiama kelti koją į Kiniją.
Vis dėlto 1598 metais M.Ričis pasiekė Pekiną kartu su aukštu kinų
valdininku iš Nankino, su kuriuo buvo spėjęs susidraugauti.
1601 metais M.Ričis, jau išgarsėjęs tarp to meto
Kinijos intelektualų, parašė imperatoriui memorandumą. Jis rašė,
kad atvyko į Kiniją iš Vakarų, susižavėjęs kinų kultūra. Paminėjo,
kad jau keliolika metų yra išgyvenęs Kinijos pietuose ir prašė privilegijos
toliau gyventi Kinijoje iki pat savo dienų galo. Nors jis niekada
formaliai neprašė imperatoriaus, kad jam leistų skleisti tikėjimą,
tačiau aktyviai bendravo su žmonėmis ir sugebėjo patraukti į katalikybę
daug įtakingų Pekino žmonių, ypač intelektualų. Jau po kelerių metų
jo pakrikštytų Pekine žmonių buvo apie du tūkstančius. Tuo pačiu
jis noriai dalijosi su savo bičiuliais kinais geografijos, matematikos,
astronomijos žiniomis. Ir kinai, ir europiečiai istorikai sutaria,
jog M.Ričis pradėjo naują Kinijos ir Vakarų pasaulio santykių epochą.
M.Ričis, kinų vadintas Li Matou, vienas didžiausių
jėzuitų misionierių, mirė Pekine 1610 metais. Imperatoriaus įsakymu
jam buvo surengtos karališkos laidotuvės. Savo buvimo Kinijoje metais
M.Ričis rašė dienoraštį, kuris buvo paskelbtas praėjus penkeriems
metams po jo mirties ir yra vertinamas kaip svarbus dokumentas,
bylojantis apie to meto Kinijos literatūrą, mokslą, filosofiją ir
religiją.
Šri Lankoje padaugėjo pabėgėlių, kuriems reikia
pagalbos
Apie Šri Lankoje karo veiksmų keliamą pavojų civiliams
gyventojams kalbama Caritas Internationalis organizacijos ir Šri
Lankos vyskupų pareiškimuose. Pasak Caritas atstovų, šalyje vėl
iškilo humanitarinės katastrofos pavojus. Atsinaujinęs pilietinis
karas nuo metų pradžios privertė per 200 tūkst. žmonių apleisti
gimtines krašto šiaurinėse ir rytinėse provincijose.
Anot Šri Lankos Caritas atstovo kun. Damiano
Fernando, šalies vyriausybė nori konfliktą su nepriklausomybės siekiančiais
tamilais išspręsti karo operacija. Todėl atnaujinti karo veiksmai.
Per pastarąsias tris savaites 50 tūkst. pabėgėlių atkeliavo į Batikalos
miestą ir maždaug tiek pat pabėgo iš karo zonos ir prisiglaudė vyriausybės
kontroliuojamoje zonoje. Caritas aprūpina pabėgėlius nakvyne,
maistu, šiltais drabužiais ir kaupia atsargas.
Šri Lankos katalikų vyskupas Džozefas Kingslis
Svampila prašė tarptautinę bendruomenę nepamiršti nuo karo kenčiančių
žmonių. Pabėgėliams buvo pastatytos palapinės laukuose arba užleistos
mokyklų ir parapijų patalpos, bet pradėjo trūkti maisto ir vandens.
Žmonės ėmė sirgti dėl perpildytų patalpų ir nehigieniškų sąlygų.
Šalies Caritas dabartiniu metu išlaiko penkias iš 89 pabėgėlių
stovyklų. Jose globojama apie 1500 žmonių. Bene didžiausią nerimą
labdarą skirstančioms organizacijoms, įskaitant Pasaulinę maisto
programą, kelia tai, kad baigiasi jų turėtos atsargos.
Bažnyčia ir katalikiškos organizacijos nuolat
skatina kariaujančiuosius konfliktą spręsti taikiai, grįžti prie
nutrūkusių taikos derybų, o tarptautinę bendruomenę jas paremti.
Neseniai nutrūkusiems Šri Lankos vyriausybės ir Tamilų tigrų kovotojų
taikos pokalbiams tarpininkavo Norvegija. Per 25 ginkluoto konflikto
metus žuvo per 70 tūkst. šalies gyventojų.
Bangladešo krikščionims trūksta saugumo
Taip apibendrino Bažnyčios Bangladeše padėtį Khulna
diecezijos vyskupas Bejoy Nicephorus DCruze, lankydamasis katalikiškos
humanitarinės organizacijos Pagalba kenčiančiai Bažnyčiai būstinėje
Vokietijoje.
Bangladešas turi per 145 mln. gyventojų, islamas
šioje šalyje yra pripažintas valstybine religija, kurią išpažįsta
88 proc. gyventojų. Didelę, 10 proc., religinę mažumą sudaro induistai,
o apie pusė milijono krikščionių tik 0,3 proc. gyventojų. Katalikų
yra apie 300 tūkst., o protestantų apie 200 tūkstančių.
19751988 metais Bangladešas išgyveno permainų
metą, po kurio iš pasaulietinės tapo islamistine valstybe. Pažymima,
kad jame islamas yra gana tolerantiškas, gerbiantis kitas religines
tradicijas ar net perėmęs iš jų kai kuriuos elementus, tačiau, deja,
taip pat netrūksta epizodinių religinės diskriminacijos ir prievartos
atvejų, išprovokuotų islamo fundamentalistų. Pripažįstama, kad Bangladešo
valdžia ne tik teorijoje, bet ir praktikoje gerbia savo konstitucijoje
įtvirtintą teisę išpažinti ir kitas nei islamas religijas, tačiau
kai kurios radikalų grupės yra ne kartą grasinusios krikščionims
mirtimi, yra pasitaikę bažnyčių, krikščionims priklausančių įstaigų
ir turto nuniokojimų.
Todėl, anot vyskupo DCruze, krikščionys yra priversti
prašyti, kad jų saugumą užtikrintų ir fundamentalistines tendencijas
tvardytų valdžios institucijos. Džiugu, kad pastarosios tokio savo
įsipareigojimo neatmeta.
Palikus nuošalyje grėsmės problemą, Bangladešo
vyskupas pažymėjo, jog katalikams priklauso labai gerai visuomenėje
vertinamos mokyklos, koledžai ir ligoninės. Tad Bažnyčia turi savo
vietą ir pripažintą vaidmenį. Beje, musulmonai kartais sudaro 8090
proc. kurios nors mokyklos mokinių ar ligoninės slaugomų žmonių
skaičiaus.
Bažnyčia Vidurio Azijoje gali tapti tiltu tarp
Rytų ir Europos
Taškente neseniai posėdžiavo Vidurio Azijos katalikų
ganytojai. Metinėje Kazachstano katalikų vyskupų konferencijos ir
Vidurio Azijos ordinarų asamblėjoje dalyvavo vyskupai iš Uzbekistano,
Turkmėnistano, Kirgizijos ir Kazachstano. Bažnyčia Kazachstane yra
vienintelė regione turinti atskirą Vyskupų konferenciją. Ganytojai
aptarė savo Bažnyčių ir bendruomenių vaidmenį platesniame Bažnyčios
Azijoje kontekste. Tam dingstį sudarė siūlymas Vidurio Azijos Bažnyčioms
įstoti į Azijos vyskupų konferencijų federaciją. Asamblėjos darbuose
dalyvavęs Azijos vyskupų konferencijų federacijos generalinis sekretorius
kun. Raimondas OTulas supažindino su žemyno katalikų episkopatus
jungiančios Federacijos tikslais ir veikla. Vidurio Azijos vyskupai
dar neapsisprendė, tačiau dauguma linkę pritarti siūlymui, kuris
leistų plėtoti Bažnyčios Vidurio Azijoje kaip tilto tarp Rytų ir
Europos vaidmenį.
Pagal VR
© 2007 XXI amžius
|