Krikščionybės lopšyje krikščionims sunkus metas
Karas išdraskė krikščionių gyvenimus
Pagyvenusi irakiečių krikščionių sutuoktinių pora,
pasivadinusi Abelio ir Lėjos pseudonimais, jau dveji metai keliauja
iš vieno pabėgėlių centro į kitą, iš Graikijos į Belgiją ir atgal.
Jie paliko savo namus Irake po to, kai įsilaužę ginkluoti vyrai
pagrasino juos nužudyti, jei nesumokės 50 000 dolerių. Porai pasisekė
pasiekti Graikijos sostinę Atėnus, čia jie pasiprašė politinio prieglobsčio.
Šis prašymas buvo atmestas, o sutuoktiniams nurodyta, kad jie turi
palikti Graikiją per tris mėnesius. Tada pora Belgijos valdžios
paprašė politinio prieglobsčio ir taip pateko į Belgijoje esantį
pabėgėlių centrą. Belgijos valdžia atmetė jų prašymą argumentuodama
tuo, kad prieglobstį pagal Europos Sąjungos įstatymus turi suteikti
ta šalis, kurios pirmiausia paprašoma. Todėl pora buvo nusiųsta
atgal į Graikiją, o čia istorija pasikartojo: graikų valdininkai
jiems vėl liepė per tris mėnesius palikti šalį. Neturėdama kur dingti,
pora išvyko į Belgiją ir vėl pateko į pabėgėlių centrą, iš kur juos
vėl ketinama deportuoti į Graikiją. Kol kas delsiama, mat pora kreipėsi
į Belgijos teismą. Jie turi giminaičių Belgijoje ir prašo leisti
pas juos prisiglausti.
Ši istorija yra viena iš šimtų ar tūkstančių Irako
krikščionių, palikusių konfliktų siaubiamą šalį, istorijų. Ją papasakojusi
pora prašė neatskleisti jų tikrųjų vardų, mat bijo, kad kuri nors
ekstremistinė organizacija gali jų vardus įsiminti ir su jais susidoroti,
jei bus priverstinai grąžinti į Iraką.
Jungtinių Tautų Pabėgėlių komiteto atstovas šios
poros istoriją pavadino tragiška ir patvirtino, kad daugybė žmonių
šitaip siuntinėjami iš vienos šalies į kitą. Anot kito Europos Tarybos
pareigūno, valstybės vengia priimti pabėgėlius, nors įsipareigojo
tai daryti pasirašydamos įvairias JT konvencijas arba ES galiojančias
sutartis. Jos randa formalių motyvų, kaip atsikratyti pabėgėlių.
Neretai išeitis būtent tokia įkalinti pabėgėlius nesibaigiančiose
prieglobsčio prašymo ir atmetimo procedūrose, nepriimant jokio esminio
problemos sprendimo.
Manoma, kad nuo 2003 metų Iraką paliko per 2 mln.
žmonių. Dauguma jų apsistojo kaimyninėse valstybėse: Sirijoje, Jordanijoje.
Tačiau dalis jų, ypač krikščionys, nori patekti į Vakarų Europą
arba Jungtines Valstijas. Krikščionys Irake ypač persekiojami, nes
priklauso kitai etninei grupei ir nėra musulmonai. Įtariama, kad
kai kurios Irako musulmonų ekstremistų grupuotės sąmoningai, naudodamos
grasinimus, turto niokojimą ar pasisavinimą, žmogžudystes, stumia
krikščionis iš Irako, nors krikščionybė čia gyvuoja nuo pirmųjų
jos atsiradimo amžių. Ekstremistai nori Irako be krikščionių. Ir
tik dabar, po kelerių metų karo, pagaliau ši problema pasiekė aukščiausią
lygį: prieš kelias dienas savo susitikime su JAV prezidentu Džordžu
Bušu apie krikščionių padėtį Irake kalbėjo popiežius Benediktas
XVI.
Parama pabėgėliams parama taikai
Šiuo klausimu Vyriausiojo Jungtinių Tautų pabėgėlių
komisariato suorganizuotoje konferencijoje pasisakė ir arkivyskupas
Silvanas Tomasis, nuolatinis Šventojo Sosto stebėtojas. Kai kurie
žurnalistai šiandienos padėtį Irake nusakė taip: Čia lengviau mirti
negu gyventi. Visų rūšių vaidai ir prievarta, religiniai, etniniai,
politiniai susidūrimai, ciniški ir žiaurūs grobimai, prievartavimai
rodo didžiulį neapykantos ir agresijos protrūkį, kurį šiuo metu
išgyvena Irakas ir kuris sklinda už šios valstybės ribų. Vis dėlto
tarptautinių ir nevyriausybinių organizacijų pastangos kiek išsklaido
tokio padėties įvertinimo Irake niūrų toną, sakė arkivyskupas, priminęs,
kad jau buvo konkrečiai padėta daugybei žmonių.
Anot jo, humanitarinė pagalba Irakui būtina kaip
niekad. Manoma, kad du milijonai irakiečių paliko šalį, dar du milijonai,
kurie persikėlė iš pavojingų regionų į saugesnius, tapo vidaus pabėgėliais,
kiekvieną mėnesį jų padaugėja dar 40-50 tūkstančių. Pagalba pabėgėliams
yra būtina ne tik dėl labai konkrečių pabėgėlių poreikių, bet ir
dėl to, kad visus vienodai traktuojanti pagalba, išreiškianti atitinkamą
politinį pasirinkimą, gali tapti svarbia prielaida ateityje atkuriant
socialinę struktūrą. Parama suteikia žmonėms vilties, sulaiko juos
nuo drastiško elgesio, apsaugo bent nuo dalies papildomų kančių,
nuo izoliacijos. Visa tai yra reikšminga taikos įtvirtinimui.
Arkivyskupas pabrėžė, kad kai kurios pabėgėlių
grupės vaikai, moterys, seni žmonės yra silpnesnės ir joms reikia
daugiau dėmesio. Nuolatinis Šventojo Sosto stebėtojas taip pat pažymėjo,
kad ypač Sirija ir Jordanija, kurios atsivėrė pabėgėliams, nusipelnė
pripažinimo. Tarptautinė bendruomenė turi tai pripažinti ir parodyti
savo solidarumą.
Deramas dėkingumas ir pripažinimas turi būti parodytas
ir humanitarinių organizacijų darbuotojams. Čia arkivyskupas priminė,
jog pabėgėliams padeda katalikiškos humanitarinės organizacijos
ir daugybė katalikų savanorių.
Ar reikia autonomiško krikščioniško regiono?
Šis klausimas skaldo pačius krikščionis tiek pačiame
Irake, tiek diasporoje. Kalbama apie etninės-religinės teritorijos
sukūrimą šiaurės Irake, netoli Mosulo miesto ir buvusios senosios
Asirų karalystės sostinės Ninevės. Ši teritorija turėtų tam tikrą
administracinę autonomiją.
Šios idėjos šalininkai, kurių ypač daug irakiečių
krikščionių diasporoje, tikina, kad taip Irako krikščionys būtų
labiau apsaugoti. Anot jų, Irake prieš karą gyveno apie 1,2 mln.
krikščionių. Dabar liko gal tik apie pusę ar net mažiau, mat kiti
paliko šalį. Iš nepalikusių daugelis persikėlė į šiaurės Iraką,
į kurdų valdomą regioną arba netoli jo, nes čia jiems gresia mažesni
pavojai. Esą jei jie susiburtų vienoje administracinėje teritorijoje,
galėtų joje būti saugūs ir turėti sau parankią savivaldą.
Šiai idėjai nepritaria daug Irake likusių krikščionių,
ypač chaldėjų. Chaldėjų katalikų kunigas Sadas Hana Siropas kritikuoja
autonomiškos krikščionių teritorijos Irake projektą, kaip labiau
siekiantį ne krikščionių saugumo, o politinių ir ekonominių ambicijų
patenkinimo.
Atskiro krikščionių regiono projektas, anot jo,
prieštarautų krikščionybės Irake istorijai, kuri liudija, kad nuo
seniausių laikų krikščionys gyveno visuose Irako regionuose. Prieštarautų
ir pilietiškumo principui, pasak kurio, Irako krikščionys, būdami
visaverčiai piliečiai, turi teisę gyventi kurioje tik nori Irako
teritorijoje. Toks projektas galų gale prieštarautų krikščionybės
misijai būti tarp kitų ir liudyti savo tikėjimą. Krikščionybė
nėra etninė.
Pasak kun. S.Siropo, jau visiems aišku, kad pagrindinė
dabartinės prievartos Irake priežastis yra etninis pasidalijimas.
Krikščionių teritorinis administracinis vienetas tik padidintų šį
pasidalijimą, skatintų etninę neapykantą. Pasak kunigo, saugumo
argumentas yra iliuzija. Jei teritorija būtų įkurta ten, kur siūloma,
tai krikščionys atsidurtų tarp kurdų ir arabų musulmonų sunitų.
Labai abejotina, kad tokia pagalvės pozicija tarp dviejų konkuruojančių
etninių grupių suteiktų norimo saugumo.
Caritas Internationalis ir Kirche in Not organizacijos
ragina padėti krikščionims
Irako ir Artimųjų Rytų chaldėjų vyskupai bei kitų
krikščionių bendruomenių lyderiai dar kartą nori atkreipti visų
dėmesį, su kokiais sunkumais susiduria krikščionys Irake, bei ragina
tiek Irako valdžią, tiek tarptautinę bendruomenę kuo skubiau spręsti
problemas.
Apie krikščionių padėtį buvo kalbama ir ką tik
pasibaigusioje Caritas Internationalis konferencijoje. Anot Caritas
Internationalis padalinio Jordanijoje direktoriaus Vaelio Suleimano,
Jordanija jau priglaudė apie 800 tūkst. pabėgėlių iš Irako, daugiau
kaip dešimtadalis yra krikščionys. Jie Irake nuolat persekiojami.
Ten, kur dar neseniai buvo krikščionių kvartalai, dabar gyvena vos
kelios šeimos ir kiekvieną dieną rizikuoja būti išvarytos iš savo
namų.
Katalikiška organizacija Kirche in Not ragina
visus melstis už Irako krikščionis bei daryti konkrečius solidarumo
darbus.
© 2007 XXI amžius
|