Ar Prancūzija keis pasaulietiškumo sampratą?
Prancūzijos prezidentas vaidina svarbų vaidmenį
tarptautiniame ir šalies vidaus gyvenime. Kai gegužės 16 dieną Nikolia
Sarkozi laimėjo antrąjį prezidento rinkimų ratą, daugeliui parūpo,
kaip gali pasikeisti Prancūzijos politika įvairiais politikos klausimais.
Vienas tokių klausimų, kuris ypač aktualus Prancūzijos Katalikų
Bažnyčiai, buvo N.Sarkozi užuominos apie tai, kad reikia permąstyti
pasaulietiškumo sampratą, valstybės ir religijų santykį.
Valstybės ir religijos santykis Prancūzijoje yra
ypač opi tema. Šioje daugiaamžėje katalikiškoje šalyje, sukūrusioje
nuostabią krikščionišką kultūrą, netrūko radikalių ir kruvinų konfliktų
tarp Bažnyčios ir valstybės. Šie susidūrimai lėmė dar ir šiandien
egzistuojantį labai įtarų Bažnyčios ir valstybės, tikinčiųjų ir
sekuliariosios visuomenės dalies požiūrį vieni į kitus. Tai liudija
kai kurių sekuliarių pažiūrų šalininkų labai aštrios reakcijos į
bet kokią viešai pareikštą Bažnyčios nuomonę. Paradoksas tas, kad
jie dažnai yra pabrėžtinai tolerantiški įvairioms nuomonėms, kurios
neliečia religinės srities. Bet vos tik problema įgyja religinį
pobūdį, tolerancija kažkur dingsta ir pasipila kaltinimai teokratijos
gaivinimu, neteisėtu Bažnyčios kišimusi į politiką. Su religiniais
aspektais susijusiai nuomonei nėra vietos viešojoje erdvėje, nors
jos yra visoms kitoms. Kitaip tariant, toks pasaulietiškumas tampa
antireligine pozicija ir kaip toks praranda teisę girtis tolerantiškumu.
Interviu katalikiškam dienraščiui La Croix N.Sarkozi
sakė ginąs pasaulietiškumo principą, tačiau šis neturi tapti kova
su religijomis. Religinis jausmas yra toks svarbus, kad reikia užtikrinti
teisę kiekvienam jį išgyventi, išreikšti ir perteikti vaikams. Pasaulietiškumas
neturi būti sektantiškas. Tai atvirumo, o ne uždarumo principas.
Pasaulietiškumas, kaip pasaulėžiūra, reiškia, kad kiekvienam pripažįstama
teisė tikėti arba netikėti. Pasaulietiškumas, kaip valstybės principas,
reiškia, jog valstybė religiniu požiūriu yra neutrali, tačiau kiekvienam
užtikrina teisę reikšti įsitikinimus. Dienraščiui naujasis Prancūzijos
prezidentas teigė nematąs prieštaravimo tarp respublikoniško ir
religinio jausmų. Religinis jausmas yra atsakas į dvasinius klausimus,
respublikoniškas jausmas yra pritarimas Respublikos santvarkai.
Vis dėlto paklaustas, ar ryšis keisti 1905 metų
įstatymą, kuriuo Bažnyčia buvo radikaliai atskirta nuo valstybės,
ir, pavyzdžiui, draudžiantis finansiškai remti viešas religinio
kulto vietas, N.Sarkozi atsakė, kad nesiims jokių iniciatyvų tol,
kol nebus bendro sutarimo.
Tačiau reikia apie tai kalbėti, pabrėžė jis. Taip
pat reikia, kad Respublikos užtikrinamos teisės būtų realios, o
ne tariamos. Ko vertas teiginys, kad musulmonai turi lygias teises
su visais kitais piliečiais, jei jie priversti melstis garažuose
ir rūsiuose? Kodėl ne Didžiojoje Paryžiaus mečetėje? Realus teisių
užtikrinimas taip pat leistų išvengti išorinių įtakų nepakankamo
imamų ugdymo, finansavimo iš nedemokratiškų valstybių.
Atsakydamas į klausimą dėl religijos dėstymo mokyklose,
N.Sarkozi teigė pritariantis monoteistinių religijų istorijos dėstymui,
tačiau ne jų Šventraščių komentarui, mat šis gali būti labai subjektyvus
ir kelti konfliktus. Kalbėdamas apie Bažnyčios vaidmenį visuomenėje,
Sarkozi pabrėžė, kad krikščionybė yra dalis Prancūzijos tapatybės
ir to negalima paneigti. Štai vyskupų komentaras dėl vienos ar kitos
visuomenės problemos, pavyzdžiui, dėl emigracijos įstatymo, jo galva,
yra visiškai teisėtas. Vertingas yra katalikų intelektualų dalyvavimas
įvairiose visuomeninėse diskusijose.
Prancūzų kilmės kardinolas Žanas Luji Toranas,
buvęs Šventojo Sosto užsienio reikalų ministras, teigė, jog N.Sarkozi,
remdamas diskusiją apie pasaulietiškumo sampratą ir, kaip minėta,
kulto vietų finansavimą, sulaužė dešimtmečius trunkančius Prancūzijos
politikos tabu. Tylai nutraukti reikėjo drąsos ir didelio atvirumo
toms problemoms. Kas žino, galbūt tai pradžia atnaujintam pasaulietiškumui
Prancūzijoje?
© 2007 XXI amžius
|