Kodėl Kalėdos švenčiamos gruodžio 25 dieną?
Gruodžio 25 dieną Katalikų Bažnyčia iškilmingai
švenčia Išganytojo gimimą. Kodėl būtent šią dieną? Kadangi iš Evangelijose
pateiktų duomenų neįmanoma atsekti Kristaus gimimo dienos, gruodžio
25-oji diena pasirinkta sutartinai. Vis dėlto gruodžio 25-oji nenukrito
iš dangaus, ją reikia suprasti simboliniame kontekste. Kur slypi
šios datos simbolizmas?
Ši diena susijusi su žiemos saulėgrįža (arba solsticija).
Dabartiniame mūsų kalendoriuje gruodžio 21-22-osios naktis yra pati
ilgiausia, o diena pati trumpiausia. Po to naktis po truputį pradeda
trumpėti, o diena ilgėti. Antikinio pasaulio kalendoriuje būtent
gruodžio 25 dieną šviesa įveikdavo tamsą ir diena pradėdavo ilgėti.
Menkai žinoma, kaip ir kada pirmųjų amžių krikščionys
paminėdavo Kristaus gimimo šventę, nors, be abejonės, minėdavo.
Atrodo, ji nuo pat pradžių buvo susijusi su šviesa. Tam galėjo duoti
pagrindą kai kurios Naujojo ir Senojo Testamentų eilutės, kuriose
kalbama apie Dievo ap(si)reiškimą kaip apie šviesą žmonėms. Būtų
galima pateikti ne vieną tai liudijančią citatą, pavyzdžiui, Evangelijoje
pagal Matą (4, 16) cituojamą pranašą Izaiją Tamsybėje tūnanti tauta
išvydo skaisčią šviesą, leidžiant suprasti, kad ta šviesa tai
Kristus. Neatsitiktinai nežinomo autoriaus išlikusiame III amžiaus
vidurio veikale De pascha computus Kristaus gimimo diena vadinama
kovo 28-oji. Šios datos pasirinkimą galime suprasti simboliniame
kontekste: kovo antroje pusėje yra pavasario lygiadienis (arba ekvinokcija),
t.y. momentas, kai diena susilygina su naktimi. Nežinomo autoriaus
supratimu, Dievas pasaulį turėjo pradėti kurti būtent lygiadienį,
o kovo 28-oji, pagal jo naudotą kalendorių, buvo ketvirtoji diena
po lygiadienio. Jei paskaitysime Senojo Testamento Pradžios knygoje
pasaulio sukūrimo pasakojimą, tai pamatysime, kad ketvirtąją kūrimo
dieną Viešpats sukūrė dangaus šviesulius, taip pat ir saulę. Sugretinimas
tarp žemei šviečiančių šviesulių ir saulės bei Kristaus yra gana
akivaizdus.
Susipažinusieji su Bažnyčios istorija žino, kad
duomenų iš Bažnyčios gyvenimo ypač pagausėja nuo IV amžiaus ir tai,
be abejo, yra susiję su krikščionybės legalizavimu Romos imperijoje.
Krikščionybės įteisinimas, viena vertus, sudarė palankias sąlygas
Bažnyčios liturginio ir intelektualinio gyvenimo vystymuisi, antra
vertus, to gyvenimo užfiksavimui rašytiniuose šaltiniuose, pastarųjų
perrašymui ir saugojimui. Tad nors kai kurie mokslininkai tvirtina,
jog gruodžio 25-oji minima kaip Kristaus gimimo diena jau šv. Ipolito
Komentare apie Danielį, parašytame pačioje III amžiaus pradžioje,
tačiau pirmasis neabejotinas liudijimas apie Kalėdų šventimą gruodžio
25-ąją yra iš IV amžiaus pirmosios pusės. Jį galime rasti iki mūsų
dienų išlikusiame IV amžiaus Romos bažnyčios liturginiame kalendoriuje
Depositio martyrum, iš kurio galima atsekti, jog bent jau 336
metais Kristaus gimimo diena buvo minima gruodžio 25-ąją. Kadangi
Roma buvo stiprus liturginis centras, galime daryti prielaidą, jog
ir su ja susijusios krikščionių bendruomenės visame regione laikėsi
to paties liturginio kalendoriaus.
Nors šviesos simbolis krikščionims buvo natūralus
ir priimtinas ir vien juo galime aiškinti gruodžio 25 dienos pasirinkimą,
tačiau yra ir kitų hipotezių. Pasak kai kurių, gruodžio 25 diena
pasirinkta norint išstumti ar užgožti pagoniškas šventes, susijusias
su žiemos saulėgrįža, su saulės kultais ir dievybėmis. Radikaliausi
šios hipotezės gynėjai Bažnyčios liturginiame kalendoriuje įžvelgia
agresyvų simbolinių propagandinių veiksmų planą kovai su pagonimis.
Ši hipotezė mielai ir skubiai yra priimama taip pat ir tų, kuriems
religija yra tik manipuliacija bei galia paremtas opiumas liaudžiai.
Švelnesnė šios hipotezės versija teigia, kad galbūt gruodžio 25-oji
buvo pasirinkta stengiantis atrasti pagonims suprantamų simbolių
ir analogijų skelbiant bei iliustruojant Gerąją Naujieną. Kitaip
tariant, gruodžio 25-oji buvo didaktiškai patogi diena paaiškinti
pagoniui, ką reiškia Kristaus gimimas. Tokios hipotezės, viena vertus,
yra kritikuojamos kaip neturinčios pagrindo IV amžiaus krikščionių
rašytojų raštuose, kuriuose detaliai nagrinėjamas krikščionių ir
pagonių santykis, aptariami intelektualiniai, socialiniai ir kultūriniai
susidūrimai, tačiau apie sistemingą ir sąmoningą pagoniškų švenčių
keitimą krikščioniškomis nekalbama. Liturgijos istorijos tyrinėtojas
Tomas Teilis teigia, kad gruodžio 25-oji kaip Kristaus gimimo data
pirmiausia pradėta minėti ne Romoje, o dar III amžiaus antroje pusėje
Afrikoje. Tai dar vienas argumentas, kuris prieštarauja sąmoningo
pagoniškos šventės pakeitimo krikščioniška švente hipotezei.
Tokie kalendorinių metų momentai kaip saulėgrįža
ar lygiadienis nėra savaime pagoniški, bet saulės ir žemės judėjimo
nulemti fenomenai, kuriuos galėjo užfiksuoti kiekviena pakankamai
astronominių žinių sukaupusi kultūra. Panašiai ir tamsa ar šviesa
yra universalūs simboliai, naudoti ne tik įvairiuose žemynuose skirtingu
laiku gyvavusiose bei tarpusavyje visai nesusijusiose kultūrose
ir jų religinėse sistemose. Kitaip tariant, jei gamtos fenomenai
ir su jais susiję simboliai yra visuotiniai, universalūs, tai yra
neprasminga ir klaidinga sakyti, kad krikščionybė juos nusikopijavo
ar, dar blogiau, atėmė, pakeisdama jų tikrąją prasmę iš pagonybės,
tarsi ši būtų jų kūrėja ir savininkė. Teiginiai, kad Kalėdos yra
iš tikro pagoniška šventė yra tik klaidingomis prielaidomis besiremianti
retorika.
Pagal VR
© 2007 XXI amžius
|