Bažnyčia Saudo Arabijoje: žingsniai krikščionių
ir musulmonų santykiuose
Neseniai Katare atidarytai katalikų bažnyčiai
žiniasklaidoje buvo skirta nemažai dėmesio. Ne vienam komentatoriui
ir apžvalgininkui parūpo interpretuoti šį įvykį šalyje, kurios pirmajame
konstitucijos straipsnyje skelbiama: Kataras yra nepriklausoma
arabų valstybė. Islamas yra valstybinė religija ir šariatas (islamo
teisė) yra pagrindinis įstatymų šaltinis.
Naujajai katalikų bažnyčiai didelį dėmesį skyrė
ir Šventasis Sostas. Tai iliustruoja kardinolo Ivano Diaso, Tautų
evangelizavimo kongregacijos prefekto, dalyvavimas bažnyčios pašventinime
ir pirmųjų Mišių, kuriose dalyvavo apie 15 000 tikinčiųjų, celebravime.
Ši bažnyčia tai dar vienas žingsnelis jau įsisenėjusios
problemos sprendimo link: jei musulmonams suteikiama teisė praktikuoti
savo tikėjimą ir turėti savo maldos namus Vakarų pasaulyje, krikščioniškų
tradicijų kraštuose, kodėl musulmonai negerbia krikščionių poreikių
savosiose šalyse, kaip to reikalautų teisingumo ir abipusiškumo
principai?
Šių principų pripažinimas reikalauja greitesnio
sprendimo, mat per pastaruosius dešimtmečius į Arabijos pusiasalį
atvyko šimtai tūkstančių krikščionių darbininkų. Kai kuriose mažose
arabų valstybėse jie sudaro keliolika ir net keliasdešimt procentų
visų šalies teritorijoje gyvenančių žmonių. Tačiau jų teisės, ypač
religijos laisvė, yra nepaprastai suvaržytos. Dar ne taip seniai
Saudo Arabijoje krikščionys filipiniečiai būdavo suimami už Biblijos
laikymą, o už bandymą atversti į krikščionybę grėsė ir tebegresia
mirties bausmė.
Tačiau per pastaruosius keliolika metų ledai šiek
tiek pajudėjo. Antai beveik visos musulmonų šalys užmezgė diplomatinius
ryšius su Šventuoju Sostu. Šiuo metu tik Saudo Arabija ir Omanas
jų neturi. Beveik visose šalyse buvo leista atidaryti krikščioniškus
maldos namus, įkurti parapijas su didesniais ar mažesniais suvaržymais,
bet vis dėlto oficialias. Tik vienintelėje Saudo Arabijoje nėra
nė vienų krikščioniškų maldos namų, nors, neoficialiais duomenimis,
joje gali būti per milijoną vien katalikų emigrantų, daugiausia
iš Indijos ir Filipinų.
Saudo Arabijoje religijos laisvės suvaržymai itin
griežti tiek normomis, tiek galimomis bausmėmis ir sankcijomis.
Nemusulmonai negali viešai praktikuoti savosios religijos, į šalį
negali įvažiuoti krikščionių dvasininkai, musulmonų tikėjimo išpažinimas
yra būtina sąlyga siekiant pilietybės.
Saudo Arabijos teritorijoje yra Medina ir Meka
dvi musulmonams nepaprastai svarbios šventosios vietos, susijusios
su pranašo Mahometo gyvenimo įvykiais. Sakoma, kad visa Saudo Arabijos
teritorija yra didžiulė šventovė. Vadinasi, čia negali būti praktikuojama
kita religija nei islamas.
Vis dėlto padėtis keičiasi ir Saudo Arabijoje.
2007 metų lapkričio mėnesį dideliu įvykiu tapo Saudo Arabijos karaliaus,
Medinos ir Mekos mečečių sergėtojo, vaidinančio tikrai svarbų vaidmenį
musulmonų pasaulyje, apsilankymas Vatikane ir susitikimas su popiežiumi
Benediktu XVI. Tai buvo pirmas tokio lygio susitikimas, turintis
simbolinę prasmę.
Būtent po šio vizito ir po žinios apie Katare
atidaromą bažnyčią arkivyskupas Paul-Mounged El-Hachem, apaštališkasis
nuncijus Kuveite, Katare, Bahreine, Jemene, Jungtiniuose Arabų Emyratuose,
užsiminė, kad dėl panašių klausimų kalbamasi su Saudo Arabijos pareigūnais.
Nežinia kiek metų šie pokalbiai gali tęstis, kol
taps konkrečiais veiksmais, tačiau jau pats kalbėjimosi faktas yra
svarbus. Ar jis rodo, kad musulmonų pasaulis po truputėlį atsiveria
religijos laisvei? Galime taip pat prisiminti, kad pagarbos žmogaus
orumui ir religijos laisvės, konkrečios šio orumo išraiškos, temos
tapo pamatinėmis neseniai susikūrusiam katalikų ir musulmonų Forumui
po 138 musulmonų lyderių viešo laiško Popiežiui ir kitų krikščioniško
konfesijų vadovams iniciatyvos.
Kad krikščionių ir musulmonų santykiai, religijos
laisvės problemos yra rimtos ir neignoruotinos temos musulmonų pasaulyje,
liudija ir po kovo 13-14 dienomis vykusios Islamo konferencijos
organizacijos, vienijančios 56 valstybes, viršūnių susitikimo paskelbtas
viešas komunikatas, pavadintas Dakaro deklaracija. Be kitų dalykų,
deklaracijoje pareiškiama, jog musulmoniškų valstybių vadovai remia
civilizacijų dialogo idėją ir šioje perspektyvoje Islamo konferencijos
organizacija turėtų surengti didelį musulmonų ir krikščionių susitikimą,
kuriame aktyviai dalyvautų ir musulmoniškos vyriausybės. Tokį žingsnį
diktuoja taikos ir saugumo siekimas. Deklaracijoje taip pat smerkiamas
ekstremizmas, prievarta ir terorizmas, pavadinant juos pasauliniu
fenomenu, nepriklausančiu nuo religijos, rasės, spalvos ir valstybės,
todėl nesietinu ir su islamo prigimtimi.
Parengta pagal VR informaciją
© 2008 XXI amžius
|