Kas atsakingas už vaikų
auklėjimą ir priežiūrą?
|
Kun. Ričardas Repšys
kalbėjo šeimos gyvenimo sielovados klausimais |
|
Svečias iš Vokietijos
mons. H.Štadleris ir
konferencijos moderatorius A.Kučikas
Ričardo ŠAKNIO nuotraukos |
Vaikų auklėjimas ir priežiūra.
Kas atsakingas? Tokiu pavadinimu Lietuvos Kolpingo draugija,
bendradarbiaudama su tarptautiniu projektu Eurofamilie, surengė
konferenciją apie tėvų ir vaikų santykius.
Konferencijos moderatorius Arūnas Kučikas, Kauno arkivyskupijos
Jaunimo centro vadovas. Projekto Europos šeima (Eurofamilie)
pranešėjas svečias iš Vokietijos monsinjoras Štadleris, jau
antrą kartą besilankantis Lietuvoje kartu su Gabi Kliuge.
Lina Kalibataitė, Lietuvos Kolpingo draugijos nacionalinė sekretorė,
papasakojo apie organizuotus šeimos multiplikatorių kursus. Per
pastaruosius trejus metus įsitraukėme į šeimos politikos darbą,
žiūrime, kokie yra įstatymai, kaip galėtų šeimos paveikti vietines
savivaldas, bendradarbiauti su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,
po truputį kurti šeimos grupeles vietose ir gvildenti šeimos klausimus.
Pernai pirmą kartą surengėme šeimos multiplikatorių kursus, vyko
penki seminarai (Šeima ir valstybės politika šeimos atžvilgiu,
Šeima ir Bažnyčia bei kiti). Nusprendėme organizuoti konferenciją
ir pasikviesti šeimos problemas išmanančius žmones, sakė L.Kalibataitė.
Pasak Jaunimo centro vadovo A.Kučiko, beveik prieš metus vykusioje
diskusijoje jau bandyta aptarti, kas yra šeima. Neretai Lietuvoje
yra sakoma, kad nereikia daug kalbėti, reikia dirbti. Bet užsieniečiai
dažnai mums prikiša, kad toje kultūroje, kuri taip kalba, paprasčiausiai
trūksta kūrybingumo, minčių, idėjų ir bendravimo aptariant tam
tikrus klausimus.
Kun. Ričardas Repšys, vadovaujantis Kauno arkivyskupijos antrojo
Sinodo šeimos pastoracijos (šeimos sielovados) komisijai, pasidalijo
pamąstymais apie šeimą. Pasak jo, trejus ar ketverius metus arkivyskupijoje
bus dirbama kartu: nuo parapijų iki Šeimos, Katechetikos centrų,
Jaunimo grupių ir baigiant arkivyskupo sekretoriatu. Viena iš
dešimties veiklos krypčių šeimos gyvenimo sielovados klausimai.
Tikimasi įtraukti kuo daugiau visuomenės. Reikia ir spaudoje tai
aptarti: ekonominius klausimus, kunigų formavimą, liturgijos reikalus,
šeimos gyvenimo ir jaunimo problemas bei kita. Pavyzdžiui, vos
palietus kunigų formavimo klausimą, iškart susiduriama su šeima.
Jei ko tikimės iš kunigo, iš būsimo kunigo, tai pirmiausia turime
kreipti dėmesį į konkrečią jo šeimą.
Pasak kun. R.Repšio, parapijose kuriamos iniciatyvių žmonių Sinodo
grupės, kurioms bus pateikiamos idėjos iš Šeimos, Jaunimo centrų,
kad jos būtų apsvarstytos kuo platesniu mastu, o paskui vėl grįžtų
į centrą, į Sinodo grupių tarybas. Čia tos idėjos bus paverčiamos
formuluotėmis, peržiūrėtos sielovados specialistų ir aprobuotos,
kad terminologija atitiktų Bažnyčios mokymą. Galiausiai viską
patvirtins arkivyskupas, ir tada tai taps dokumentu.
Kunigas priminė, kad Katalikų akcija, veikusi prieš karą, buvo
sėkminga, bet nebuvo orientuota į šeimą. Tada buvo moterų apaštalavimas,
vyrų apaštalavimas, kaimuose veikė angelaičiai, ateitininkai,
skautai, jaunimo grupės (berniukų, mergaičių), bet šeimos akcentavimo
nebuvo. Žemdirbių kultūra pati buvo orientuota į šeimą kaip į
būtiną atramą, nes vienišas žmogus tokioje aplinkoje išgyventi
negali.
Dabar šeimą paliečia įvairūs iššūkiai, sakė kunigas, tai
kalbos apie netradicines šeimas, kitokius šeimos kūrimo būdus,
oficialiai jos neįregistravus, krikštijami nesusituokusių tėvų
vaikai dalyvaujant abiem tėvams. Anksčiau dažnai jaunoms šeimoms
tekdavo aiškinti tai, kas yra visiškai ne mano sritis, apie natūralų
šeimos planavimą ir pan. Dabar, kai pačios šeimos rengia būsimas
jaunas šeimas, man belieka jas tik palaiminti, padrąsinti. Kun.
R.Repšys teigė, kad parapijose galima ir raštu pateikti idėjas,
kurios pasieks arkivyskupo darbo grupes. Jei ta idėja bus perspektyvi
ir nauja, ji paveiks visą Lietuvos gyvenimą.
Danutė Vyšniauskienė, Kauno miesto savivaldybės Švietimo skyriaus
vyr. specialistė, kalbėjo apie mokytojų ir tėvų bendradarbiavimą:
Dar vis nelengva įveikti stereotipus ir sunku nutraukti amžiną
diskusiją: kas, kiek, kam, kaip turi padėti, kieno didesnė atsakomybė
tėvų ar mokytojų. Daugumai tėvų rūpi, kaip vaikas mokosi, tačiau
ne visi suvokia savo vaidmenį jį ugdant. Pasak D.Vyšniauskienės,
kiekviena šalis Europoje turi savo patirtį, kaip įtraukti tėvus
į švietimo sistemą, kad jų ekonominė ir socialinė padėtis šalyje
atitolino šeimą nuo mokyklos, mokytojų ir tėvų bendradarbiavimą
slopina siaura tėvų įtraukimo samprata, pedagogų nepasirengimas
darbui su tėvais. Tėvų ir mokytojų sąveiką nusako Lietuvos švietimo
įstatymas, švietimo koncepcija, vaiko teisių apsaugos pagrindų
įstatymas, Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų nuostatai. Tėvų
dalyvavimas vaikų ugdyme įstatymuose apibrėžiamas gana liberaliai,
išskiriama daugiau jų teisių nei pareigų; tėvų pasirinkimai aprašomi
išsamiai, tačiau atsakomybė nusakoma labai siaurai, pabrėžiama
tėvų teisė gauti informaciją iš pedagogo, pareiga ją suteikti
vėl atsakomybė ir iniciatyva teikiama mokyklai. 1999 metais
tarptautinė organizacija tyrė, ko mokyklos vadovai tikisi iš tėvų,
kokios pagalbos. Kuo mažiau ekonomiškai išsivysčiusi šalis, tuo
ji daugiau tikisi materialinės pagalbos mokymui, o ne ugdymo procesui.
Švietimo skyriaus vyr.specialistė plačiau nagrinėjo socialinių
pedagogių atliktą tyrimą Kauno Aušros gimnazijoje.
Nijolė Vizbarienė, Kauno miesto Vaiko teisių apsaugos tarnybos
vedėjos pavaduotoja, sakė, kad ne visos šeimos yra pasirengusios
šiam laikotarpiui, todėl reikalauja išskirtinio dėmesio. Tų šeimų
narius ar jų vaikus auklėjo darželis, mokykla, aukštoji mokykla,
bet ne tėvai. Jie ir dabar reikalauja duoti tą, aną, kitą. Jei
pinigus, skiriamus pašalpoms ar vienkartinėms išmokoms, valstybė
investuotų į šeimą, tai neturėtume šiandien tokios blogos situacijos.
Diskusijos dalyviai pritarė pasisakiusiųjų mintims apie vyro reikšmę
vaikų, ypač berniukų, auklėjimui, apie pedagogų vyrų trūkumą.
Kalbėta apie mažų mokyklų privalumus.
Pasisakymus apžvelgė L.Kalibataitė. Ji sakė: Valstybinės institucijos
turi skirti lėšų ir švietimui, ir ugdymui, ir šeimai. Dabar mes
remiami pagal įvairius projektus iš užsienio, iš Lietuvos valdžios
negauname nė cento.
A.Kučikas teigė, kad yra kietos ir minkštos priemonės. Savivaldybė
ir jos visos institucijos yra kietos priemonės. Minkštieji
veikėjai tai nevyriausybinės organizacijos religinės bendruomenės,
pavyzdžiui, Katalikų Bažnyčia su savo organizacijomis, tokiomis
kaip Caritas, Šeimos centrai, Vaiko centrai ir pan., parapijos,
žinančios savo žmonių situaciją. Kad su vaikais, su paaugliais
yra problemų tai normalu, tai jokia gėda. Tik reikia erdvės,
kur galėtum tas problemas spręsti, baigė konferenciją A.Kučikas.
Džiuljeta KULVIETIENĖ
Kaunas
© 2003"XXI amžius"