Kenčianti naujųjų amžių
dvasia
Ar galime šiandien teigti,
kad kenčianti dvasia yra būdingas XX-XXI amžių bruožas, nusakantis
pagrindinę žmogaus būseną? Šis klausimas yra daugialypis ir surasti
vienareikšmį atsakymą būtų labai sunku. Pamąstykime, ar galėjo
būti kitaip, atsižvelgiant į sąlygas ir aplinkybes, kuriomis ši
būsena susiformavo: du pasauliniai karai, atominio ginklo išbandymas,
ekologinė krizė ir kitos nelaimės, kurias dar būtų galima ilgai
vardyti, įspraudė žmogų į patį baisiausią jo būties kampą. A.Šopenhaueris
rašė: Beprasmiška užmerkti akis ir nenorėti pripažinti aiškiai
išreikštos tiesos, kad tikrasis žmogaus egzistavimo tikslas yra
kentėjimas. Tačiau A.Šopenhauerio teorija, nors ir teigė kenčiančių
žmonių solidarumą, įprasminant gyvenimą užuojauta kenčiančiajam
bei dalyvavimu kito kančioje, iš esmės vedė prie priešiškos krikščioniškai
sampratai nuostatos, tai yra prie pozityvios gyvenimo prasmės
neigimo. Tai turėjo nemažos reikšmės formuojantis tolesnei Vakarų
kultūrai.
Kančios išgyvenimas ribinėse
situacijose
Praktinis kančios išgyvenimas
buvo ypač aktualus egzistencialistams. Šiandien visų yra pripažįstama,
kad žmogaus egzistencija vyksta per ribines situacijas: kaltę,
kovą, kančią ir mirtį. Stipriausias ir pagrindinis kančios išgyvenimas
vyksta žmogui susidūrus su mirtimi. Mirties akivaizdoje labiausiai
išaiškėja žmogiškosios būties paslaptis. Žmogus kankinasi ne vien
dėl skausmo ir kūno irimo, bet dar labiau dėl amžinojo išnykimo
baimės. Visiškai teisingai jis elgiasi, kai širdies nujautimu
atmeta ir bjaurisi galutiniu ir visišku savo asmens suirimu. Amžinybės
sėkla, nesuvedama į gryną medžiagą ir esanti žmogaus viduje, sukyla
prieš mirtį (II Vatikano susirinkimo dokumentai; GS,18). Nuo
šios kovos išgyvenimo bei suvokimo priklauso individo elgesys
ribinėse situacijose. Žmogus gali tiesiog rezignuoti, jaustis
nepajėgus ką nors pakeisti. Tokiu atveju jį užvaldo beprasmybės
jausmas, vidinis tuštumos pojūtis, atimantis viltį prasmingai
gyventi, kas neretai priveda prie savižudybės. Žmogus gali bėgti
nuo pasaulio, užsidarydamas savo egzistenciniame vakuume, arba
šį bėgimą išreikšti taip pat savižudybe. Individas į kančią gali
reaguoti ir herojiškai, surasdamas joje prasmę bei pasitikėdamas
vien savo jėgomis. Pagaliau kančioje jis gali įžvelgti religinį
metafizinį pagrindą, dėl ko žmogus nesijaučia vienas, o savo egzistenciją
sieja išimtinai su Dievu, kur atsivėrimas visaapimančiai Būčiai
yra ir atsivėrimas kančiai.
Pastarasis reagavimo ribinėse situacijose būdas atitinka krikščionišką
nuostatą, kuri yra pateikiama kaip prieštara šiuolaikinei natūralistinei
sampratai, kančios situacijoje besivadovaujančiai pragmatizmo
bei technokratijos principais. Čia krikščioniškuoju požiūriu aptarsime
daugiausia problemų ir diskusijų keliančias kančios situacijas
ribinėse aplinkybėse - tai savižudybę ir eutanaziją.
Kančios išgyvenimas savižudybės
atveju
K.S.Lewis leidinyje Skausmo problema
pastebi, kad nebūtų jokios problemos dėl skausmo, jeigu šalia
kasdienės skausmingos patirties mes neturėtume to, kas mums suteikia
garantiją, kad pirminė tikrovė yra teisinga ir mylinti. Žmogus
ilgisi šios tikrovės ir visa savo valia išreiškia troškimą laimingai
ir harmoningai gyventi. Kad ir kaip būtų paradoksalu, pats savižudybės
veiksmas yra nukreiptas į norą gyventi, bet gyventi laimingai
ir prasmingai. Šis troškimas yra pačioje žmogaus prigimtyje, atitinkančioje
orumą asmens, kuris yra laisvas ir savyje turi Dievo panašumą.
Nors ir netikintis, žmogus gyvybę vusuomet suvokia kaip neįkainojamą
vertybę, todėl bet kokiu atveju siekia gyventi. Tačiau, susidūręs
su sunkumais, fizinėmis ar dvasinėmis kančiomis, individas negali
susitaikyti su neprasmingu gyvenimu ir pasirenka savižudybės kelią.
V.F.Franklis knygoje Nesąmoningas Dievas teigia, kad prasmės klausimas
žmogui yra aktualiausias, išskiriantis jį iš gyvų būtybių. Tik
industrinė, vartotojiška visuomenė, besistengdama patenkinti visus
žmogaus poreikius, užmiršo patį svarbiausią - būtent prasmės poreikį.
Industrializaciją lydinti urbanizacija pakerta žmogaus šaknis,
atitolina jį nuo tradicijų ir tradicinių vertybių. Akivaizdu,
kad tokiomis aplinkybėmis beprasmybės jausmas kamuoja pirmiausia
jaunąją kartą. Tokioje situacijoje žmogų užvaldo vidinės tuštumos
jausmas, kuris dažniausiai reiškiasi abejingumu ir nuoboduliu,
iniciatyvos stoka ką nors keisti savo gyvenime. Žmogus užsisklendžia
savame vakuume, tuštuma auga ir galiausiai jį priveda prie neurozės
bei savižudybės. Pagrindinis savižudybės motyvas tokiu atveju
yra neviltis, gyvenimo prasmės nebuvimas ir savo vertės nesuvokimas,
tai visai nesuderinama su krikščioniškąja morale. Jei žmogus tikėtų,
jo neištiktų tokios problemos, nes tikintis individas jaučia išskirtinę
savo vertę ir prasmę. Ta vertė ir prasmė kyla iš to, kad Dievas,
sukurdamas žmogų pagal savo paveikslą ir panašumą, iškėlė jį savo
akivaizdoje ir pastatė visos kūrinijos priekyje, paskirdamas jam
saugotojo ir tvarkytojo vaidmenį. Iš čia kyla ir žmogaus gyvenimo
atsakomybė. Atrasti ir išsaugoti savyje pirminę vertę, savo gyvenimo
prasmę bei jausti atsakomybę už savo gyvenimą yra pagrindinis
uždavinys tikinčiajam, nes tik toks žmogus yra pajėgus išlaikyti
prigimtinį orumą bet kokioje kančios situacijoje ir turi jėgų
priešintis bet kokiam savęs sunaikinimui. Krikščionių teologijoje
gyvybę žmogus gavo ne iš savęs ir ne sau, o iš Viešpaties ir Viešpačiui,
todėl bet kokią pretenziją būti savo gyvenimo savininku bei disponavimą
gyvybe savo nuožiūra krikščioniškoji moralė griežtai atmeta.
Šiek tiek kitokia situacija yra nepakeliamos fizinės kančios ar
sunkios depresijos atveju (pavyzdžiui, mirus artimui ar panašiai).
Žmogus tokios nenugalimos kančios momentais tiesiog susitapatina
su kančia ir, trokšdamas išsilaisvinti iš kamuojančio skausmo,
aptemusioje kančios būsenoje nusižudo. Pagrindinis tokio veiksmo
motyvas čia yra pasąmoninis išsilaisvinimas. Šiuo atveju kančia,
užvaldžiusi žmogų, paveikia jo visumą, somatinę-dvasinę vienovę.
Nepakeliamas kančias kenčiantis žmogus praranda kūno, dvasios
bei proto integralumą ir nėra pajėgus atlikti visaverčio valios
akto savo paties gyvybės atžvilgiu. Tokioje situacijoje, atsižvelgiant
į aplinkybes, kenčiančio moralumą yra labai sunku vertinti. Krikščioniškos
moralės požiūriu, akcentuojant žmogaus atsakomybę už jo padarytus
veiksmus, žmogaus orumas reikalauja, kad jis veiktų turėdamas
sąmoningą ir laisvą apsisprendimą, kad jo veiksmai kiltų iš vidinio
asmenybės sprendimo, o ne iš aklo vidaus impulso (II Vatikano
susirinkimo nutarimai; GS,17). Kad ir kokia sunki kančios situacija
būtų, krikščioniškoji teologija visuomet pasilieka prie pagrindinio
kriterijaus, t.y. atvirumo Dievui, kuris įgalintų žmogų priimti
kančią, kaip neišvengiamą Dievo užduoties ir plano vykdymą, atsižvelgiant
į galutinį tikslą. Tik taip asmeninė žmogaus tragedija virsta
triumfu, o kančia - dvasios laimėjimu. Todėl savižudybė yra nusikaltimas
ne tik prieš save ir savo artimus šeimos narius, sukeliant jiems
dar didesnį skausmą, bet ir Dievo ekonomijos nepaisymas bei žmogaus
prigimtinių teisių pažeidimas. Tai nusižengimas pareigai mylėti
save ir savo artimą bei Dievo pašaukimo tobulėti, pabaigiant Jo
karalystę, nepaisymas.
Atskiras klausimas yra savo gyvybės paaukojimas vardan aukštesnio
gėrio ir tikslo. Tam tikrais atvejais krikščionybė tai pateisina,
bet visuomet reikia klausti, ar tokie veiksmai pasiteisina, turint
omenyje, kad, išsaugojęs savo gyvybę, žmogus gal daug daugiau
būtų nuveikęs ir pasitarnavęs dėl to. Šventojo Rašto principas
Nėra didesnės meilės kaip gyvybę už draugus atiduoti (Jn15,13)
nėra suvokiamas tiesiogiai. Tai atitinka Kristaus mirties tikslą
- prisiėmimą mūsų nuodėmių tam, kad iš meilės savo kančia mus
atpirktų.
Kančios išgyvenimas eutanazijos
atveju
Šiandien katalikų teologija vis
dažniau pastebi F.Dostojevskio teiginio Jei nėra Dievo, vadinasi,
viskas leistina aktualumą, ypač susidūrus su eutanazija, kuri
įgavo mirties pagal užsakymą pavadinimą. Tiesiogine prasme eutanazija
yra žmogaus nužudymas iš gailesčio, individui sunkiai sergant
ir kenčiant nepakeliamus skausmus. Tam turi būti duotas paties
ligonio ar jo artimųjų sutikimas. Šioje kančios situacijoje neišvengiamai
susiduriame su pačios kančios traktavimo šiuolaikinėje utilitaristinėje
ir technokratinėje visuomenėje problema. Vyraujančio hedonizmo
pasekmė - šiandien išaukštinama visa, kas individui teikia malonumą,
o tai, kas susiję su kančia, yra paniškai vengiama ir bijoma.
Nors sparčiai besivystančios technologijos siūlo vis įvairesnių
būdų kančioms palengvinti bei su jomis kovoti, kenčiantis, sergantis
žmogus yra suvokiamas kaip nenaudingas visuomenei. Tačiau kad
ir kokiomis nuostatomis vadovautumės kančios atžvilgiu, ar laikytume
ją realiu blogiu, ar suteiktume krikščionišką prasmę, ji vis tiek
yra neišvengiama žmogaus gyvenime ir yra integrali jo egzistencijos
dalis, su kuria anksčiau ar vėliau vis tiek teks visiems susidurti.
Todėl, nors ir negalime jos išvengti, bet galime keisti patį požiūrį
į kančią, kartu keičiantis ir patiems, augant ir tobulėjant Dievo
valia.
Pagrindinis klausimas, kylantis diskusijose dėl eutanazijos, yra:
ar eutanazija gali būti objektyvios medicininės etikos požiūriu
laikoma pateisinamu veiksmu kančios situacijoje? Šiuo klausimu
išsiskiria aktyvios ir pasyvios eutanazijos koncepcijos, kai sergančiajam
sąmoningai suleidžiama mirtina injekcija, arba, kai, konstatavus
ligonio smegenų mirtį, yra išjungiami gyvybę palaikantys preparatai.
Pastaruoju atveju ligonio gydymas jau nebeturi prasmės, taip,
kaip ir vegetatyvinis jo gyvybės pratęsimas, todėl krikščioniškoji
moralė šiuo atveju pateisina gydytojo intervenciją, leidžiant
pacientui numirti natūralia mirtimi.
Pirmasis atvejis sukelia nemažai prieštaravimų. Jau vien tai,
kad ligonis išgyvena nepakeliamas kančias, rodo, kad žmogus yra
praradęs kūno, dvasios bei proto integralumą ir yra nepajėgus
atlikti visavertį valios aktą. Tokioje situacijoje kančią žmogus
išgyvena kaip agresorių, paralyžiuojantį visą jo būtį, todėl,
nematydamas išeities, didelio streso būsenoje pasirašo sau mirties
nuosprendį. Tačiau šiam agresoriui išnykus, t.y. skausmui atlėgus,
žmogaus valios aktas jo paties gyvybės atžvilgiu labai greitai
pasikeistų. Žvelgiant iš krikščioniškos moralės perspektyvos,
gydytojo pareiga visuomet yra rūpintis gyvybės išsaugojimu ir
jos pratęsimu, naudojant visas įmanomas technologines priemones,
kurios šiuo atveju galėtų pasitarnauti nuskausminamajam gydymui.
Šis gydymas gražintų pacientą į sąmoningumo būseną. Bet pati didžiausia
parama kenčiančiajam yra jo artimųjų globa ir meilė.
Sąmoningas gyvybės nutraukimas, net ir pačiam pacientui prašant,
negali būti aiškinamas kaip rūpinimasis. Dažni argumentai, atsakant
į šį priekaištą, remiasi paciento tolerancija jo sprendimams,
pasirenkant savo paties likimą, tolerancija, kuri yra tapusi pagrindine
vertybe autonomijos siekiančiam individui. Tačiau visų laikų pagrindinis
etinis principas buvo ne rinktis likimą, bet priimti jį tokį,
koks jis yra, su visais džiaugsmais ir kentėjimais, ypač gyvenimo
saulėlydyje, kai gyvybinės kūno galios neišvengiamai senka. Šiandien
visuomenės pragmatizmas nepastebimai ima valdyti kitų gyvenimus
ir mirtį ne pagal natūralią atranką, o pagal naudingumo principus,
kenčiančius, negalios ištiktus asmenis priskiriant prie tų, kurių
gyvybė yra nenaudinga ir neverta pratęsimo.
Krikščioniškuoju požiūriu, tam turėtų būti priešinamasi. Popiežius
Pijus XII rašė: Su giliu liūdesiu mes kartais matome, kaip atimamos
gyvybės iš nevisapročių ir kenčiančių nuo paveldėto susirgimo,
lyg jie būtų nenaudinga našta visuomenei (Mystici Corporis; AAS
35). Kančios ir mirties akivaizdoje jokios priemonės negali nuraminti
mirties baimės ir patenkinti troškimo gyventi dar ilgiau. Tai
prigimtinė žmogaus teisė į gyvybę, kuri nepraranda savo reikšmės
per visą asmens gyvenimą iki pat jo mirties. To reikalauja žmogaus
orumas, duotas paties Dievo. Todėl Bažnyčia, anot popiežiaus Jono
Pauliaus II, privalo ieškoti susitikimo su žmogumi visų pirma
jo kančios kelyje. Šiame susitikime žmogus tampa Bažnyčios keliu;
ir šis kelias yra vienas svarbiausių jos kelių (John Paul II;
Salvifici Doloris, 3).
Čia dar kartą reikėtų sugrįžti prie kančios prasmingumo klausimo.
Gali atrodyti, kad krikščionių teologijoje kančia yra kažkas pozityvaus
ar savaime vertingo, tačiau taip nėra. Kančia Šventajame Rašte
yra realus blogis, kurio reikia vengti ir kuris sukelia širdgėlą.
Jėzaus atodūsyje Kodėl mane apleidai kančia nebuvo sutikta kaip
savaiminis gėris ar kažkas patrauklaus, o greičiau kaip kažkas
bauginančio. Lozoriaus kape Jėzus raudojo dėl savo draugo netekties
ir buvo kupinas įtūžio ant mirties. Tai rodo natūralią žmogišką
reakciją kančios situacijoje, kur negalia yra išgyvenama vienodai
visur ir visiems, kaip skausmą nešantis, neišvengiamas žmogiškasis
faktorius, mįslingai užkoduotas Dievo planuose. Žmogiškoje prigimtyje
kančia yra neišvengiama ir kaip savaiminis blogis veda individą
prie jo žlugimo ir suardymo. Tačiau, atsivėrus Dievui ir prisiėmus
kančią Jo akivaizdoje, žmogus pakyla į naują egzistencijos laipsnį
ir, anot A.Maceinos, įgauna naują būtį transcendencijos įtakoje
laimėdamas naujų išgyvenimų, naujų jausmų, naujų pažiūrų, naujos
meilės ir naujo tikėjimo. Kitaip sakant, Dievo akivaizdoje išgyventa
kančia yra prasminga, kai tuo tarpu likęs vienas žmogus kančioje
patiria skausmingą savo būties nykimą. Šiuo požiūriu krikščioniškoji
teologija yra vilties teologija, savo dėmesį sutelkianti ne į
kančios kilimo pradžią, bet į pabaigą. Per Kristų kančia tikėjimu
yra įtraukiama į Pažado ekonomiją, o Prisikėlimas tampa viltimi
galutinai nugalėti mirtį ir kančią.
Lina KLUSAITĖ
© 2003"XXI amžius"