Sektų pastangos klonuoti
žmones atskleidė naujus pavojus žmonijos ateičiai
|
Kūdikį klonavusios firmos
"Clonaid" mokslinė vadovė dr. Brižit Buaseljė |
|
Iš Prancūzijos kilęs kanadietis, pasivadinęs
Raeliu (dešinėje), Seule gyrė žmogaus dauginimo genetiniu
būdu - klonavimo perspektyvas. Greta jo - raelitų atstovė
Pietų Korėjoje Kim Džin Hai
EPA-ELTA nuotraukos
|
Brutalaus mentaliteto išraiška,
neturinti jokių etinių bei žmogiškų pagrindų - tokiais griežtais
žodžiais Vatikane paskelbtame pareiškime buvo sutikti 2002-ųjų
gruodžio pabaigoje ir sausio pradžioje pasirodę pranešimai apie
neva pirmųjų klonuotų kūdikių gimimą. Pareiškime taip pat pabrėžta,
kad tie pranešimai, nors kol kas nepatvirtinti jokiais įrodymais,
jau sukėlė didžiosios daugumos tarptautinės mokslininkų bendruomenės
skepticizmą bei moralinį pasmerkimą. Kaip nurodė Popiežiškosios
mokslų akademijos viceprezidentas, bioetikos ekspertas vyskupas
Elijus Sgrečias, siekimas klonuoti žmones (iki tol vykdyti panašūs
eksperimentai su gyvūnais 95 proc. buvo nesėkmingi: vaisius žuvo
dar negimęs arba buvo didelių deformacijų vėlesniu augimo laikotarpiu)
yra iš esmės nusikalstamas veiksmas, turintis kelti susirūpinimą
visiems žmonėms. Atėjo laikas žmonijai gintis, ir tam reikia
pasitelkti efektyvius įstatymus bei griežtas teisines bausmes,
-sakė vyskupas E.Sgrečias.
Vatikano bioetikos ekspertai ne kartą yra pasmerkę pastangas klonuoti
žmogaus embrionus, pažymėdami, jog šis procesas kiekvienu atveju
pažeidžia individo orumą, ir todėl ši prokreacijos technologija
yra neleistina. Atskiro asmens genetinius bruožus bandant suteikti
naujam individui klonavimo būdu siekiama dirbtinai pagaminti
asmenį pagal kito žmogaus panašumą, o ne pagal Dievo paveikslą
ir panašumą. Taip pat ir vadinamasis terapinis žmogaus embrionų
klonavimas, norint gauti kamieninių ląstelių, kurios naudojamos
tyrimams dėl savo neva galimo panaudojimo gydant sunkias ligas,
yra moraliniu ir teisniu požiūriu neleistinas, nes ir čia sukurti
embrionai - žmogiškų būtybių gemalai - yra negailestingai sunaikinami.
Beje, mokslininkai ir politikai vis ginčijasi dėl galimybės leisti
terapinį klonavimą, bet kartu uždrausti žmogaus embrionų reprodukcinį
klonavimą. (O juk abiem atvejais pirminis procesas yra toks pat:
ląstelės branduolys yra perkeliamas į kiaušinėlį, paskui cheminiais
preparatais arba elektromagnetiniu lauku stengiamasi paveikti
taip, kad prasidėtų embriono ląstelių tolesnis savaiminis dalijimasis.)
Šių veikėjų tvirtos nuomonės nebuvimas sąlygojo tai, kad, nepaisant
visų Šventojo Sosto atstovų paraginimų, iki šiol nėra pasaulinio
masto tarptautinės teisės aktų, galinčių efektyviai užkirsti kelią
tokiems piktnaudžiavimams. Kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, Didžiojoje
Britanijoje, reprodukcinis klonavimas yra uždraustas, tačiau leidžiamas
terapinis klonavimas. Panašaus dokumento projektas, draudžiantis
reprodukcinį klonavimą, turėtų būti pristatytas 2003 metų Jungtinių
Tautų Organizacijos Generalinės Asamblėjos sesijai, vyksiančiai
rudenį.
Pastebėtina, kad žinią apie pirmųjų pasaulyje klonuotų kūdikių
gimimą (kaip minėta, ši žinia daugumos ekspertų buvo sutikta skeptiškai)
paskelbė ne kokia nors solidi mokslinė įstaiga, bet Bahamų salose
1997 metais įkurta Clonaid firma, kurios steigėja yra seksualiniu
palaidumu išgarsėjusi sekta. Šios sektos dvasinis vadovas - pranašu
Raeliu pasivadinęs nevykėlis, 56 metų prancūzų žurnalistas Klodas
Vorilonas. Iš septintame ir aštuntame dešimtmečiais buvusios populiarios
mokslinės fantastikos literatūros apie vadinamuosius NSO (neatpažintas
skraidantis objektas) jis sukonstravo pseudoreliginę teoriją.
Pagal jį, žmoniją prieš daugelį tūkstančių metų sukūrė į Žemę
iš kitų planetų atskridusios kažkokios būtybės ir sukūrė būtent
klonavimo būdu.
Tokios ateistinės religijos, nepripažįstančios Dievo ir antgamtinių
jėgų, išpažinėjai be jokių užuolankų skelbia, kad jų pagrindinis
priešas yra Katalikų Bažnyčia bei jos moralinis mokymas. Viskam,
kam prieštarauja Popiežius, aš teikiu paramą, - yra pasakęs K.Vorilonas.
- Katalikų Bažnyčia yra didžiausias žmogaus prigimties priešas.
Kaip realistai supranta šią prigimtį, gerai žinoma iš jų nuolatinių
prezervatyvų dalijimo akcijų, rengiamų prie Kanados katalikiškų
mokyklų. Kanados prancūziškoje Kvebeko provincijoje jie net įkūrė
savo centrą. Kaip žinoma, raelitų bendruomenėse rengiami jausminės
meditacijos seansai dažniausiai yra užbaigiami nevaržomomis orgijomis,
kokios buvo būdingos 1968-ųjų kartos atstovams.
Labai simboliška, kad, kai pirma klonuota mergaitė Ieva gimė 31
metų amerikietei antrąją Kalėdų dieną, jau sausio pradžioje Clonaid
firmos pastangomis neva gimė ir antras klonuotas kūdikis. Jis
gimė ne kam kitam, bet pažangiųjų moterų - lesbiečių šeimai
iš pažangiosios Olandijos. (Šios šalies pažangumas pirmiausia
žinomas tuo, kad joje pirmą kartą Vakarų Europoje buvo legalizuoti
abortai, o prieš porą metų - ir eutanazija, į kurią ten turi teisę
netgi dvylikamečiai ligoniai.) Būtent į tokias pažangias seksualines
mažumas, matyt, bus pirmiausia orientuojamasi kol kas pogrindinėje
Clonaid klonavimo veikloje. Beje, tai didelis biznis, nes kūdikio
klonavimo kaina, kai kuriais vertinimais, siekia pusę milijono
dolerių, taigi verta rizikuoti, ypač jeigu nevaržo jokie moraliniai
stabdžiai.
Tačiau K.Vorilonui, pranašui Raeliui, mažoji Ieva- tik pirmasis
etapas, o kitas, kuris, jo manymu, netruks ateiti, - tai pagreitintas
ląstelių dauginimasis, kuris leis sukurti suaugusį kloną per keletą
valandų. Raelis tikisi, kad po dvidešimties metų mokslas įgalins
suaugusio žmogaus smegenis persodinti jo jaunam klonui, o tai
atvers kelią į amžiną gyvenimą
Tie, kuriuos mes sukursime, bus
laikomi dievais, - pareiškė Raelis praėjusių metų pabaigoje vienam
JAV žurnalui. 1977 metais išleistoje savo trečioje knygoje, išraiškingai
pavadintoje Genijokratija, sektos vadovas pateikia savo politinį
projektą, pagal kurį pasaulį turi valdyti vyriausybė, sudaryta
iš klonuotų genijų.
Čia iš esmės kalbama apie elitinę, eugenika pagrįstą antidemokratinę
teoriją, pagal kurią balso teisė turi būti suteikta tik protingiausiems.
Renkami gali būti tik genijai, tai yra apie 0,5 proc. visų gyventojų.
Pagal Raelį, kiekvieno žmogaus intelektualinis koeficientas turi
būti įrašytas į asmens dokumentus - kad būtų aišku, su kokio mąstymo
lygio tipu turi reikalą. Genijai turi vengti kompanijos su kvailiais
ir debilais! Ar ne absurdas stebėti sukvailėjusius senukus, einančius
prie balsavimo urnos?, - rašo jis savo Genijokratijoje. Ir
toliau prideda: Su nuostaba vis dar galima matyti, kaip protiškai
atsilikusiais ir invalidais dabar daugiau rūpinamasi nei talentais
apdovanotais žmonėmis, kuriems esama švietimo sistema nėra pakankamai
pritaikyta. (Pats K.Vorilonas taip ir neįgijo aukštojo išsilavinimo,
o iš universiteto, kuriame mokėsi, buvo pašalintas.)
Nėra ko stebėtis, kad pernai Prancūzijoje vykusiuose prezidento
rinkimuose Raelis savo tėvynainius ragino balsuoti už radikalųjį
Žaną Mari Le Peną. Jo manymu, Ž.Le Peno išrinkimas galėjo atvesti
į revoliuciją, kuri savo ruožtu žmones būtų paskatinusi pakeisti
laukinę demokratiją į genijokratiją. Tokia keista filosofija
daugeliui galėtų sukelti tik šypseną, jeigu ne vis didėjantis
jos šalininkų skaičius (teigiama, kad pasaulyje yra apie 55 tūkst.
raelitų). Jie dabartinės sekuliarizacijos ir dvasinės tuštumos
sąlygomis gali lengvai pasiduoti raginimams džiaugtis linksmo
ir nevaržomo gyvenimo iliuzijomis bei kosminių skrydžių epochai
gana logiška gyvybės atsiradimo koncepcija.
Tačiau raelitų pastangas klonuoti žmones, - neminint visų mokslinių
tokių veiksmų beprasmiškumo vertinimų, - galima laikyti kaip nusikalstama
veikla. Ne veltui žydų kilmės Paryžiaus arkivyskupas kardinolas
Žanas Mari Liustižė, kurio motina žuvo Aušvico nacių mirties lageryje,
žmonių klonavimo bandymus prilygino Trečiajame reiche vykdytiems
eugenikos eksperimentams. Tai atskleidžia daliai visuomenės būdingus
tam tikro liguistumo ar tiesiog beprotybės bruožus, kurie net
kelia grėsmę žmonijos ateičiai ir ragina imtis neatidėliotinų
veiksmų, kad šie proveržiai būtų laiku sustabdyti. Juk, kaip minėta,
čia kalbama ne tik apie kažkieno abejotinos moralinės vertės finansinius
interesus, bet ir apie totalitariniu išskirtinumu grindžiamas
ideologijas, iš kurių taip sunkiai vadavosi visuomenė XX amžiuje.
Pagaliau kaip ypač aktualus vėl iškyla Bažnyčios mokymas apie
absoliučių etinių ribų svarbą šiuolaikinėms biotechnologijoms,
kad būtų apginta žmogaus gyvybė ir orumas.
Mindaugas BUIKA
© 2003"XXI amžius"