Už gyvybės gerbimą
Gruodžio 13 dieną Vilniuje, Rotušės
salėje, vyko tarptautinė mokslinė konferencija Medicininiai, teisiniai
ir etiniai apvaisinimo mėgintuvėlyje aspektai.
Tema reikalinga, ir susidomėjimas
ja buvo. Pakankamas šiems abejingumo laikams. Palyginti daug buvo
jaunų ir darbingų žmonių, o ne vien tik tų, kuriems joks apvaisinimas
negresia.
Įdomu, kad konferenciją inicijavo
Katalikų Bažnyčia, bet svarstymai pritaikyti ir netikintiesiems,
nes pagarba žmogaus gyvybei ir orumui turi jungti tikinčius ir netikinčius.
Tikriausiai daug kur pasaulyje taip jau yra atsitikę.
Tikintiesiems ir be sakymo aišku,
kad ką Dievas draudžia, to ir negalima daryti. Dievas draudžia žudyti.
Daug apvaisinimui sukurtų embrionų neišvengiamai nužudomi, o ir
per mažai kontrolės, kad jie nebūtų panaudojami eksperimentui. Tik
vis ginčijamasi, ar embrionas jau yra žmogus, ar dar ne. Jeigu žmogus,
tai kol kas dar nebūdavo ginčijamasi, ar galima žmogų žudyti. Nebent
išgalvojama ir kai kur jau įteisinama eutanazija, ir tai jau leidimas
kai kuriuos žmones kai kuriomis sąlygomis žudyti. Kol kas su apribojimais
ir mažai kur, tad tebėra visuotinė nuostata, kad negalima žmogaus
žudyti. Iki keturiolikos parų, iki aštuonių savaičių tokie yra
Lietuvoje rengiamo įstatymo projekte nurodyti terminai, nuo kada
vieno ar kito veiksmo su embrionu jau negalima daryti, nors embrionas
niekuo iš esmės nepasikeičia. Be to, įrodyta, kad jis tas pats yra
nuo pirmos akimirkos. Visa jo būtybė jau yra užkoduota, jis yra
žmogus ir asmuo. Žinantieji gali apsimesti, kad to nežino, todėl
be emocijų sunaikinami šeši tūkstančiai jau nereikalingų embrionų.
Tačiau Bažnyčia net netikinčius
žmones ragina žengti žingsnį išmokti žinoti ir gerbti. Tada Dievas
yra arčiau, kai žmogus net be tikėjimo elgiasi teisingai.
Yra dar vienas aspektas tas,
kad dirbtinai kuriama problema. Vargu ar tiek daug yra šeimų, kurios
nepriima savo likimo, o būtinai nori išnešioti kūdikį, kad ir ne
visai savą, ir jį pagimdyti. O jeigu bus sunku tą kūdikį mylėti?
Jeigu nemažo skaičiaus žmonių dalyvavimas pradėjimo akte, visos
operacijos pasirodys per didelis krūvis žmogaus psichikai, ir vėl
bus sunku pagimdytąjį mylėti, nes bus jau ne visai savas, o dirbtinis?
Įprasta, kad pradėjimas iš meilės, tegul kartais vien malonumo ieškant
arba kaip fiziologinė funkcija, visgi visada pasilikdavusi paslaptis
ar bus pradėtas ir koks bus pradėtas? O gal ta paslaptis reikalinga
žmogiškoms būtybėms, kad vėl galėtų deramai mylėti?
Tėra mažas skaičius norinčiųjų
šitaip dirbtinai turėti vaikelį, o visiems reikia už mažumos norus
mokėti. Jų gali sumažėti, jei suvoks to noro tikrą kainą. Ne pinigais
išmatuojamą, bet ir tūkstančių embrionų, sukurtų sunaikinti, gyvybe.
Tūkstančiai žūčių
Embrionas dar neprotauja, dar nejaučia arba apie
jausmus nepasako, dar ne žmogus, tą galima tvirtinti, tačiau
Po
to bus galima atrasti ir tarp gimusiųjų tokių, kurie, pagal kai
kuriuos kriterijus, ne visai žmonės arba jau ne žmonės, ir su jais
panašiai pasielgti. Bet nebus iki to prieita, jeigu nežengsime pirmo
žingsnio. Tebūna pagarba žmogaus gyvybei nuo pradėjimo iki natūralios
mirties.
Gražina TRIMAKAITĖ
Marijampolė
© 2003"XXI amžius"
|