Tebūna kiekvieno žmogaus senatvė ori
Lietuvos vyskupų laiškas Gyvybės dienai
Brangūs tikintieji, visi geros valios žmonės!
Šiemetę Gyvybės dieną minime tebesant labai gyvai
patirčiai, kurią įgijome regėdami prasmingas ir orias, begalinio
pasitikėjimo Viešpačiu nušviestas paskutines popiežiaus Jono Pauliaus II
gyvenimo savaites. Visa ilgamete tarnyste Dievo tautai, enciklika
Evangelium Vitae apie žmogaus gyvybės vertę ir neliečiamumą, o ypač
aukos dvasia artėjant mirties valandai, jis paliko mums įkvepiančias
gaires. Gaires, kaip puoselėti autentišką žmogiškumą, kaip nugyventi
gyvenimą su Dievu ir dėl Dievo, kaip pasitikti negalią, ligą, kančią
su tikru ramumu ir atsidavimu Aukščiausiojo malonei.
Jonas Paulius II buvo tikras įsikūnijimas Evangelium
Vitae žodžių: Mirti Viešpačiui reiškia išgyventi savo mirtį kaip
aukščiausią klusnumą Tėvui (plg. Fil 2, 8), pasirengus sutikti mirtį
jo parinktą ir norimą valandą (plg. Jn 13, 1), vadinasi, tik visiškai
užbaigus žemiškąją kelionę. Gyventi Viešpačiui tai taip pat pripažinti,
kad kentėjimas savaime tebėra blogis ir išmėginimas, tačiau visada
gali tapti gėrio šaltiniu. Taip atsitinka, kai jis išgyvenamas meilei
ir su meile, Dievo maloningos dovanos ir asmeniško laisvo pasirinkimo
dėka dalijantis Nukryžiuotojo Kristaus kančia. (67)
Ši orios senatvės pamoka žmonijai suteikta itin
neramiais, į pamatinį gyvybės principą besikėsinančiais laikais,
kai gimimą ir mirtį mėginama paversti daiktais, kuriuos galima turėti
arba atmesti. Tie, kurie mato pasaulį vien tiesmukiškos naudos
ir patogumo žvilgsniu, visus stengiasi pripratinti prie minties,
kad nepagydomą ligą, fizinį nepajėgumą, o ypač skausmą reikia paprasčiausiai
išstumti iš gyvenimo. Mums pamažu perša įsitikinimą, kad garbus
amžius yra pakankama priežastis tvarkytis su žmogaus gyvybe kaip
su panaudotu prietaisu ar mašina.
Taikiai gęstant Popiežiui, Jungtinėse Amerikos
Valstijose žiniasklaida ir milijonai žmonių karštai ginčijosi dėl
vienos iki tol niekam nežinomos moters gyvybės. Mūsų visuomenė,
mūsų įstatymai ir mūsų teismai turėtų laikytis gyvybės prezumpcijos,
teigė prezidentas Dž.Bušas, specialiai nutraukęs poilsį, idant pasirašytų
prieš eutanaziją nukreiptą teisės aktą. Tačiau moteris buvo numarinta.
Tai, be abejo, suteikė nelemto pasitikėjimo tiems Europos Sąjungos
valdininkams ir politikams, kurie jau kuris laikas siekia, kad eutanazija
būtų legalizuota visoje suvienytoje Europoje.
Evangelium Vitae teigia, kad gydytojai ar įstatymų
leidėjai, kurie išdidžiai savinasi galią spręsti, kas turi gyventi,
o kas mirti pasiekia despotizmo ir neteisybės viršūnę (66). Maža
to, Popiežius aiškiai sako, ką turi daryti sąmoningi katalikai ir
geros valios piliečiai: Abortas ir eutanazija nusikaltimai, kurių
įteisinti negali joks žmogiškas įstatymas. Sąžinė nėra įpareigota
paklusti tokiems įstatymams; atvirkščiai, egzistuoja rimta ir aiški
pareiga jiems priešintis, sąmoningai protestuojant. (73) Nuo mūsų
visų drąsaus balso labai priklausys, ar Lietuva, jos atstovai Briuselyje
bei Strasbūre atmes neva humaniškas ES diegiamas normas, kurios
paneigia krikščionių tikėjimą, lietuvių tautos tradicijas ir prigimtinį
įstatymą.
Greta didžiulės grėsmės oriai senatvei, kurią
kelia politikai ir įstatymų leidėjai, dažnai matome neraminančių
žmoniškumo stokos ženklų savo kasdienėje aplinkoje. Senolių kankinimas
jų šeimose, plėšimas ir žudymas dėl kelių litų užtraukia Dangaus
kerštą. Smurtas prieš vaikus, apie kurį taip dažnai kalba žiniasklaida,
yra glaudžiai susijęs su smurtu prieš senus žmones. Pasikėsinimuose
prieš silpniausią gyvybę glūdi tiesioginė grėsmė visai žmogaus
teisių kultūrai. Ši grėsmė pajėgs galų gale sukelti pavojų pačiai
demokratiško bendrabūvio prasmei: kyla pavojus, kad mūsų miestai
iš visuomenių, kuriose žmonės gyvena kartu virs atmestų, išstumtų
už ribos, prislėgtų ir šaknis praradusių žmonių visuomenėmis. (EV
18)
Gerbk savo tėvą ir motiną, tegul šis Dievo įsakymas
pasibeldžia į sąžines tų, kurie pasmerkia paliegusius tėvus ir motinas
varganai egzistencijai prieglaudose, palieka be jokios priežiūros
nuošaliose sodybose ar tiesiog pamiršta, kad visai šalia, gretimame
daugiabučio kambarėlyje, be artimųjų šilumos kamuojasi gyvas žmogus.
Pasaulyje yra tautų ir bendruomenių, kuriose našlaitynai nereikalingi,
nes visuomet atsiranda tų, kurie įsivaikina tėvų netekusį kūdikį.
Tokiose tautose nėra nė senelių prieglaudų, nes kiekviena šeima
ir giminė rūpinasi savo senoliais. Svarbu, kad ten, kur parapijose
įsteigti globos namai, jie taptų bendruomenės ląstele, visuotinio
rūpesčio telkimosi vieta, o ne nuo visų atskirta nereikalingųjų
buveine. Ligonių malda ir kančia gali atnaujinti Lietuvą ir pasaulį.
Tenka girdėti, kaip pažįstami užjaučia tuos,
kurie dažnai lanko atokiai gyvenančius senus ir ligotus tėvus. Esą
atsisakoma savaitgalio malonumų, poilsis paaukojamas dėl varginančios
slaugos, kurią galėtų atlikti ir valdiškos įstaigos. Tačiau tikrieji
nelaimėliai yra tie, kurių po darbo savaitės laukia tik greitai
išblėstanti TV ir pigių pramogų šiluma, kurie su vidinėmis problemomis
kreipiasi į psichoanalitiką, užuot išsipasakoję kantriausiems klausytojams
tėvui ir motinai. Katalikiška Lietuva niekuomet nepamirš, kaip sovietinio
persekiojimo metais tikėjimas buvo perduodamas močiučių mokykloje.
Senelių ir vaikaičių ryšys yra tas šaltinis, iš kurio semiamasi
svarbiausios patirties apie gyvenimą ir mirtį, tauriausio nuoširdumo
ir kantrybės. tegul tėvai atmena, jog vaikai pastabia akimi dėmisi,
kaip jų šeimoje elgiamasi su senoliais, ir ateityje pritaikys šias
meilės arba abejingumo pamokas.
Išties baisu, kad ne tik finansiškai suinteresuotų
draudimo kompanijų atstovai bei Hipokrato priesaiką išdavę gydytojai,
bet ir šeimos nariai kartais linkę pritarti eutanazijos praktikai
ir joje dalyvauti. Medicininio savo tėvų nužudymo siekiantys vaikai
pažeidžia iš sykio du ketvirtąjį ir penktąjį Dekalogo įsakymus.
Tokie asmenys patys save stumia už žmogaus ribos, nes į kitus, net
artimiausius, žvelgia kaip į aparatus, kurie, nebegalėdami atlikti
tam tikrų funkcijų, tarsi netenka teisės į meilę ir globą. Net
tada, kai eutanazija nėra motyvuota savanaudiško atsisakymo vargti,
rūpinantis kenčiančiuoju, ji vis tiek turi būti vadinama klaidingu
gailesčiu ir net nerimą keliančiu gailesčio iškraipymu. (EV 66)
Minėdami Gyvybės dieną atsigręžkime į Tėvo namų
langus, prie kurių, kardinolo Jozefo Ratcingerio (dabar jau popiežiaus
Benedikto XVI) homilijos žodžiais, šiandien stovi mūsų mylimas
Popiežius (
) mus matydamas ir laimindamas. Melskime, kad Šventoji
Dvasia mus mokytų teisingo gailestingumo ir leistų suvokti giliąją
senatvės bei negalios prasmę, paliudytą Jono Pauliaus II gyvenimu.
Prašykime Švč. M.Marijos, Gailestingumo Motinos, kad Jos užtarimu
kiekvieno žmogaus lauktų ori senatvė ir palaimingas susitikimas
su Viešpačiu.
Lietuvos vyskupai
© 2005 "XXI amžius"
|